IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

TESA-Tejp?

+2
Warsawpact
Matt_Public
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

TESA-Tejp? Empty TESA-Tejp?

Inlägg av Matt_Public tis jan 05 2010, 10:43

Hej på er! Hoppas att julen varit god och glad. TESA-Tejp? Icon_albino

Har någon djärv själ testat TESAs maskeringstejp på akrylfärg? Är det funkis eller tar den färg med sig när den dras av?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

TESA-Tejp? Empty Sv: TESA-Tejp?

Inlägg av Warsawpact tis jan 05 2010, 14:37

Reflektion kolon: ÖÖÖöööööh, TESA's tejp?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

TESA-Tejp? Empty Sv: TESA-Tejp?

Inlägg av Matt_Public tis jan 05 2010, 15:10

Warsawpact skrev:Reflektion kolon: ÖÖÖöööööh, TESA's tejp?

Från ATC.se:
Tesa

Tesa är ett bolag inom Beiersdorf AG som för övrigt har varunamn som Nieva, Labello och Hansaplast i gruppen. Tesa är en av världens största tillverkare av självhäftande tejper. Här finns tillgång till ett bredd sortiment av såväl enkel- som dubbelhäftande industritejper. [Sic]

Eller var det skiljetecknet mellan firmanamnet och enklitiska partikeln "s" som du ville lyfta fram? Jag är lite förvirrad själv nu...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

TESA-Tejp? Empty Sv: TESA-Tejp?

Inlägg av MiniStuff tis jan 05 2010, 15:57

TESA är ett av de största klister/tejptillverkarna i Europa. Har inte använt just deras vanliga tejp men däremot en specialvariant (blå till färgen om jag inte minns fel) av målningstejpen som är gjord för att kunna sitta länge och ändå kan släppa utan att lämna klisterrester kvar. Den vanliga maskeringstejpen brukar inte klara någon längre tid. Använde den i somras igen då det var dags att måla om fönster och jag hade ingen lust att tejpa om varje dag samt jag ville inte ha klisterrester kvar bara för att vara snål. Den kostar något mer men är väldigt bra.

Jag har dessutom ett plan som jag började måla på för ett par månader sedan, med just akrylfärg, som är tejpat med denna tejp. Har än idag inte tagit av tejpen Razz men skulle kunna göra det för att lämna rapport sen om den tar med sig något nu när den har suttit extremt länge.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

TESA-Tejp? Empty Sv: TESA-Tejp?

Inlägg av Matt_Public tor jan 07 2010, 12:14

MiniStuff skrev: Jag har dessutom ett plan som jag började måla på för ett par månader sedan, med just akrylfärg, som är tejpat med denna tejp. Har än idag inte tagit av tejpen TESA-Tejp? Icon_razz men skulle kunna göra det för att lämna rapport sen om den tar med sig något nu när den har suttit extremt länge.

Gör gärna det. Att tejpen blir kvar för alltid och en dag låter som mitt eget beteendemönster...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

TESA-Tejp? Empty Sv: TESA-Tejp?

Inlägg av Stefan E tor jan 07 2010, 16:16

Hejsan!

Kan bara svara för mig själv, men jag har aldrig haft några som helst problem med TESA´s gula tejp av Tamiya-typ!

Har haft tejpen på i vissa fall upp till sex månader utan missfärgningar eller färgavdragHar haft tejpen på i vissa fall upp till sex månader utan missfärgningar eller färgavdrag

Den häftar lite mindre men funkar lika bra!

Visserligen använder jag uteslutande enamel-färger, men tror nog att det borde funka även på akryl som fått torka ordentligt!
Tror dock att akrylfärger kräver en bra primer för att fästa ordentligt!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

TESA-Tejp? Empty Sv: TESA-Tejp?

Inlägg av denstore tor jan 07 2010, 17:14

Matt_Public skrev:Från ATC.se:
Tesa

Tesa är ett bolag inom Beiersdorf AG som för övrigt har varunamn som Nieva, Labello och Hansaplast i gruppen. Tesa är en av världens största tillverkare av självhäftande tejper. Här finns tillgång till ett bredd sortiment av såväl enkel- som dubbelhäftande industritejper. [Sic]

Eller var det skiljetecknet mellan firmanamnet och enklitiska partikeln "s" som du ville lyfta fram? Jag är lite förvirrad själv nu...

Det som verkligen förvirrar är ju vilka som är de icke-själhäftande tejperna? Limmar man själv då, eller?Very Happy
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

TESA-Tejp? Empty Sv: TESA-Tejp?

Inlägg av Janne.S tor jan 07 2010, 17:35

Limma tejp? LOL motsäger det inte lite själva idén med tejp om man måste limma på den?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

TESA-Tejp? Empty Sv: TESA-Tejp?

Inlägg av Matt_Public fre jan 08 2010, 11:38

denstore skrev:
Det som verkligen förvirrar är ju vilka som är de icke-själhäftande tejperna? Limmar man själv då, eller? TESA-Tejp? Icon_biggrin

Tokfrans! TESA-Tejp? Icon_biggrin

Har du sett avspärrningsband på rulle i något sammanhang, som de polisen använder sig av? Där har du ett klockrent exempel på "non-adhesive tape". TESA-Tejp? Icon_albino

Det vet du ju säkert redan, men bara utifall att...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

TESA-Tejp? Empty Sv: TESA-Tejp?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet