IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Torktid på Johnsons

+4
Gigabyte
Warsawpact
T-34
MiniStuff
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Torktid på Johnsons

Inlägg av MiniStuff 2010-01-06, 14:00

Hej allahopa!

Tänkte slänga ut en liten fråga:

Hur lång torktid brukar ni köra med när ni har sprayat modellen med Johnsons? Innan ni börjar med nästa steg, typ vädring etc.

Själv är jag väldigt otålig just nu och vill börja direkt med vädringen på min STAP efter att jag har lagt ett lager eller 2 av Johnsons på den. bounce Vill Börja bounce Vill Börja bounce Vill börja

Men tänker nog vänta minst en timma.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av T-34 2010-01-06, 14:11

Typ 5 minuter, det brukar funka.
Det brukar inte bli några konstiga fenomen när man börjar blaska på washer mm.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Warsawpact 2010-01-06, 14:19

Jag kör med minst 24h.

Better safe than sorry!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Gigabyte 2010-01-06, 14:43

Det brukar vara lite olika för mig pga jag sitter i garaget o nu när man dra in snö från bilarna så ökar luftfuktigheten i utrymmet o det tar länger tid då men en par timmar( ca 2 )brukar jag vänta vid torrare luft tidigare ,, men jag skulle vänta ett tag även om den kännes torr ,,Better safe than sorry som warsawpact sa Torktid på Johnsons Icon_smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Linus 2010-01-06, 15:46

Jag har använt det en gång men det var på sommaren så då tog det inte mer än ett par minuter antar jag. Jag väntade dock 1 timme för säkerhets skull.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av denstore 2010-01-06, 15:54

Jag har haft fetproblem med future och för kort torktid. Två flygplansprojekt i runda arkivet efter att futuren har lyft och skrynklat av antingen wash eller dekalvätska. Jag låter idag torka minst 24 timmar.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Obed 2010-01-06, 16:26

Perfekt att dök upp just nu när jag penslade johnson. Pensla kanske är sämre än spruta.
Kan jag lägga på dekaler efter fem minuter?
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Janne.S 2010-01-06, 16:28

Johnson torkar på 10-15 minuter...men det tar nästan två dygn för det att härda!
Det är viktigt att tänka på innan man sätter på dekaler då vissa dekalvätskor kan lösa upp johnson om det inte härdat ordentligt!
Råkade ut för det på några modeller...inte kul.

Sedan ska man tänka på att inte låta det gå för lång tid mellan flera lager johnson då kan man råka ut för krackeleringar.


När jag "lackar" en modell med johnson inför dekaleringen så dammar jag först på ett lager över hela modellen, det ser lite strävt ut, sedan inom 5 minuter lägger jag 2-3 ganska blöta lager. sedan är den klar för dekaler efter 2 dygn!

För alclad så gör jag som innan bara det att efter ett par dagar så polerar jag lacken och lägger på ytterligare 2-3 lager som sedan får härda i ytterligare ett par dygn...sedan kör jag på med kladden.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Obed 2010-01-06, 16:34

Två dygn kan jag bara inte vänta. Då hinner jag inte färdigt till fredag klockan 18.
Känns som snabba råd är dyra just nu scratch
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Janne.S 2010-01-06, 16:38

Nu är det väl lite meckigare med dekaler till flygplan Very Happy Särskilt om det är en del film involverat.

Faktum är att du kan använda Johnson som dekalvätska, lägg en droppe johnson och på med dekalen och den sugs fast alldeles utmärkt enda nackdelarna är att du måste vara lite snabbare med att placera dekalen och att om du råkar lägga på för mycket så blir det en "droppe"
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av T-34 2010-01-06, 16:41

Jag ska inte uttala mej om hur det funkar med dekaler för det har säkert ni som bygger flyg mer erfarenhet av.
Men just för att blåsa på ny färg eller dra på wash har jag aldrig haft några problem med ganska kort torktid.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Janne.S 2010-01-06, 16:54

Olje washer med massa terpentin brukar vilja förstöra johnson om det inte härdat ordentligt, lacknafta kan vara ännu aggresivare. Men sedan beror det ju åxå på mängden man plaskar på. Pin-washar brukar vara ganska vänliga.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Obed 2010-01-06, 17:19

Jag ska inte washa med oljefärger i alla fall.
Använder hårtork för att snabba på torktiden. Torkugn funkar på jobbet för acrylfärg så det borde funka med värme hemma också Smile
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Obed 2010-01-06, 19:25

Fan, jag ser dekalkanten efter flera lager Johnson.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Torktid på Johnsons Empty Sv: Torktid på Johnsons

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet