IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34

+9
johan r
Obed
Janne.S
JOooCKE
dm4
Gigabyte
Azgaron
MiniStuff
T-34
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av T-34 ons jan 06 2010, 17:10

Under tiden jag hade en vagn som stod på "torkning" letade jag efter nåt annat att sätta tänderna i. Min blick föll på en gammal Tamiya T-34 som stod i vitrinskåpet. Ett av mina tidigare byggen med allt vad det innebär av Humbrolfärg och annat kladd plus en Tamiyafigur som var nåt av det fulaste jag sett.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 TAMT-34ChTZmod1943rear
Utgångsmatrealet.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild2
Efter en omgång med MrMuscle och på med lite spackel för att få lite struktur på tornet.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild3
Efter grundning. Fick skära sönder motorgallret och dit med lite nät istället.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild11
Sen var det dags för nån typ av grön basfärg.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild8
Tanken var att det skulle bli en "vinterhistoria" av vagnen, därav vitfärgen.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild7
Hjulen fick en omgång med.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild6
Sen var det dags för nya dekaler.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild5
Nu börjar vädringen som lätt kan gå till överdrift om man inte passar sej. Very Happy

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild23
Nu börjar det spåra ur här......................

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild21
Har testat alla möjliga tekniker här. Lita av ett övningsobjekt

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild19
Testat olja, migpigment, washer och allt möjligt

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild18

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild17

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild16

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild15
Tornet blev jag rätt nöjd med.

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Chtzbild14

Jag hade i alla fall kul när jag höll på med den och fick testa lite olika vädringstekniker.
Men skitig blev den. Smile
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av MiniStuff ons jan 06 2010, 17:20

Jag skulle nog vilja påstå att helt övervädrad är den inte... möjligtvis lite väl mycket "färsk" rost på den del ställen men skitiga blev de i vinterns/höstens kyla å skitväder. Det var ju inte direkt en plogad E20 till Malmö de åkte runt på.

Tycker den ser kanon ut! Speciellt med tanke på hur utgångsmaterialet såg ut så.

Well done old chap! Som Churchill skulle ha sagt... cheers

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av Azgaron ons jan 06 2010, 17:36

Tycker också att den ser bra ut! Lyckat övningsobjekt om inte annat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av Gigabyte ons jan 06 2010, 17:49

Jag gillar den ut i fingerspetsarna , förbaskat fint vädrad,, mega fint jobb Magnus !!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av dm4 ons jan 06 2010, 18:24

Enligt mitt tycke inte övervädrad, ser mycket bra ut!

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av JOooCKE ons jan 06 2010, 19:03

jag kan inte göra något annat än att instämma med föregående talare.
Kanon fint jobb Magnus! Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av Janne.S ons jan 06 2010, 20:13

Japp, ser hel fräck ut! Ser ut som den enda tesalongen som överlevde från början till slutet av kriget! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av Obed ons jan 06 2010, 22:15

alltid lika kul att se en vagn tillsynes bortom all räddning bli hur snygg som helst.
Är det pressade tornet på denna T-34?
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av johan r ons jan 06 2010, 23:20

Me like mucho cheers

Härlig inställning Magnus! Kika i hyllan och tänka att den kan man göra om och så kör man! Det inte bara blev bra utan riktigt läckert. Ännu härligare att höra dig gå igång med lite vädring för att sedan släppa alla hämningar och bara köra på med olika tekniker.

För mycket vädrad? Det kan nog bara du bestämma men jag tycker den blev väldigt läcker och jag kan inte säga att den inte skulle se ut på det sättet efter lång tid ute i det fria.

Kanske att man skulle vilja se lite mer chippning av färgen och lite repor mm för att det skulle överenstämma med det kraftiga slitaget men det är ju mer vad man själv läser in i vad vagnen kan ha varit med om.

Nu bygger vi ju plastmodeller och jag tycker du gjort ett fenomenalt fint jobb med vagnen!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av Caverö tor jan 07 2010, 09:27

Ljuvligt att se, skitsnyggt vintercamo en pärla. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av Matt_Public tor jan 07 2010, 11:21

Nu kan jag inget om pansar, men jag gillar "weathering overkill" i alla andra sammanhang. Den har kanske varit nere i en finsk torvmosse och vänt, eller nåt...

Tummen upp!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av T-34 tor jan 07 2010, 18:05

Tack ska ni ha. Trodde nästan att jag hade gått till överdrift här men ni tål tydligen mer än jag trodde då det gäller vädring. Very Happy

Obed, denna vagn kallades ibland T-34/76F och modellen kom 1943 och hade gjutet torn. Det fanns en hel uppsjö av olika torn till T34an och det kan vara svårt att hålla isär varianterna.

Johan, det saknas chippning helt enkelt av den anledningen att jag vet inte hur man gör. Embarassed
Får väl starta en tråd där nån på ett enkelt sätt kan förklara hur man gör.

Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av Azgaron tor jan 07 2010, 19:18

Det finns väl en del olika varianter på chipping, men flera av dem är snarlika.
Principen är att man först målar i den färg man vill ska synas i skadan, och sen använder man salt, vaselin som skydd för de område som ska bli chippningarna. Därefter målar man i önskad färg, och när den torkat, avlägsnas saltet/vaselinet och den underliggande färgen blottläggs.
Hårsprey kan också användas som skydd, men då skrapar/borstar man själv bort den överliggande färgen där man vill ha skadan.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av ErikM tor jan 07 2010, 20:36

Bara såg den å pilllade lite på den som ett övingsprojket... Men fy fan vad snygg den blev. Ser mycket realistisk ut. Har hon varit ute en hel vinter blir hon säkert lite skitig och rostig
ErikM
ErikM


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av MiniStuff tor jan 07 2010, 20:53

T-34 skrev:...

Johan, det saknas chippning helt enkelt av den anledningen att jag vet inte hur man gör. Embarassed
Får väl starta en tråd där nån på ett enkelt sätt kan förklara hur man gör.

Magnus

Jag skall göra lite chipping på min battledroid och maskin, ska passa på att ta bilder på processen så kan jag förklara ett av sätten, förutom det som Håkan nämnde där man måste vara lite mer planerande.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av MagnusE lör jan 16 2010, 15:39

Övervädrad! Inte då, det är ju så de skall se ut. Coolt!


Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Historien om en lätt "övervädrad" T-34 Empty Sv: Historien om en lätt "övervädrad" T-34

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet