IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Humbrol färg

+3
dm4
Obed
ErikM
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Humbrol färg Empty Humbrol färg

Inlägg av ErikM sön jan 17 2010, 14:36

Är det någon som vet nån som säljer humbrol färger? Använder nästan uteslutande detta fabrikat, men några har torkat ut och tagit slut. Behöver mer !
ErikM
ErikM


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av Obed sön jan 17 2010, 15:05

Hobbycenter, Inex, hobbex. Inex är förresten biliga men de har inte så många militära färger.
Kempe har några crylix oljefärger kvar.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av dm4 sön jan 17 2010, 15:27

dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av ErikM sön jan 17 2010, 17:10

Kalas, har gjort en beställning hos spelmedposten
ErikM
ErikM


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av Tobbe1983 mån jul 19 2010, 21:02

Skall också ta en titt på spelmedposten. När jag började idag med min Mig 29 var jag hemma hos päronen och leta upp alla min gamla färger och det visade sig att några hade torkat Humbrol färg Icon_evil
Tobbe1983
Tobbe1983


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av merlin1953packard tis jul 20 2010, 01:05

Kan också tipsa om att Sävedalens leksaker (mellan Göteborg och Partille) har en gigantisk kollektion med Humbrolfärger. Lite konstigt med tanke på att det främst är en leksaksaffär, med en liten pyttig avdelning för byggmodeller. Kanske inte aktuellt för dig Erik, som bor i mörkaste Småland; dock har de en hel del ovanliga militärvarianter och även sådana färger som numera är utgångna ur Humbrols nuvarande sortiment. Där får vi också 10 % IPMS-rabatt.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av Tobbe1983 tis jul 20 2010, 15:32

Tack Merlin, skall ner till Gbg snart så ska jag nog ta mig en titt Humbrol färg Icon_biggrin
Tobbe1983
Tobbe1983


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av dm4 tis jul 20 2010, 16:34

Ni som kör Humbrol, vad tunnar ni ut färgen med? (t.ex. för wash etc.)

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av Stefan E tis jul 20 2010, 18:30

Hejsan!

Jag använder standardförtunning när jag sprutar Humbrol, annars vanlig lacknafta.

Lacknafta funkar inte 100% vid sprutmålning, då den gör att färgen tar längre tid att torka.
Vid penselmålning är Lacknafta mycket bra, har alltid använt det.

Låt alltid Humbrolfärger torka ordentligt innan du hanterar delarna (minst 24timmar), även om dom är "klibbtorra" efter någon timme.

Humbrol11 (Silver) är en "ökänd" färg som kan ta MYCKET lång tid att torka, men med Strd.förtunning torkade den och blev stenhård efter ett dygn!

För washer, använd "riktiga" oljefärger hellre än Humbrol, då de har finare pigment!

De nyanser du behöver mest heter; Sienna, Raw Umber, Dark Earth Brown, Black och rust.
Det finns massor av roliga färger att välja mellan!
Du hittar dem i tex konstnärsbutiker, välsorterade varuhus, Claes Olssson, Biltema etc., och en tub kostar runt 40-50:-.
Kan tyckas dyrt, men en tub räcker länge!

Både Humbrol och oljefärger kan spädas med lacknafta, penslarna gör du ren med lacknafta eller standardförtunning.

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av dm4 tis jul 20 2010, 18:38

Tackar för den ordentliga informationen!

Provade spä ut med balsamterpentin men den luktar så f-b illa, nu blir det förtunning istället, någon som provat denna? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Stad/Fortunning/

Mvh

dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av Stefan E tis jul 20 2010, 18:46

Borde funka, men jag har aldrig använt just den förtunningen.

Jag köper min "soppa" hos Beckers färghandel i Linköping.

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av MiniStuff tis jul 20 2010, 18:47

Jag använder själv thinner när jag gör washes och liknande med oljefärger, helst så "dyr" som möjligt om ni förstår vad jag menar. Det är ungefär som med för billiga oljefärger så håller det en bättre standard.

Kan rekommendera Daler-Rowneys Low Odour Thinner, fungerar perfa och som namnet säger så luktar den i princip ingenting, iaf om man jämför med vanlig thinner eller terpentin.

Hepp.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Humbrol färg Empty Sv: Humbrol färg

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet