IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Eskalerande överflöd

+3
Janne.S
Warsawpact
Matt_Public
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Eskalerande överflöd Empty Eskalerande överflöd

Inlägg av Matt_Public ons jan 20 2010, 15:24

Efter att ha ägnat lite tid åt att dregla över listorna med godsaker som kommer under året så gled tankarna plötsligt i riktning mot den ruskiga trave modeller jag redan har. Det verkar vara gängse praxis att ha fler modellkartonger hemma än vad reguljära hobby-handlare har på hyllorna, men nu är det snart fullt i förrådet!

Vad fasen gör man? Utropar "Spitfirens år" i kvasi-kinesisk anda och köper/bygger bara sådana för maximal effekt?

Någon som har ett fungerande system? Att skaffa större förråd är inte aktuellt i nuläget.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Eskalerande överflöd Empty Sv: Eskalerande överflöd

Inlägg av Warsawpact ons jan 20 2010, 15:50

Matt_Public skrev:Efter att ha ägnat lite tid åt att dregla över listorna med godsaker som kommer under året så gled tankarna plötsligt i riktning mot den ruskiga trave modeller jag redan har. Det verkar vara gängse praxis att ha fler modellkartonger hemma än vad reguljära hobby-handlare har på hyllorna, men nu är det snart fullt i förrådet!

Vad fasen gör man? Utropar "Spitfirens år" i kvasi-kinesisk anda och köper/bygger bara sådana för maximal effekt?

Någon som har ett fungerande system? Att skaffa större förråd är inte aktuellt i nuläget.


J****gt bra tanke Matt!
Det är rent av obligatoriskt att som hobbyist ha flera kits liggande, varför, ingen aning?! Förmodligen har vi fel på någon del av vårat "samlar o jägar" instinkter att vi flockar ihop enorma mängder kits för att ha. En annan bidragande faktor är att rent generellt är hobbykits relativt överkomliga rent ekonomiskt, hyfsat "små" att de går att lägga undan utan större problem och att det ständigt kommer ut nya saker i branschen som håsas upp något kopiöst och skapas en hype kring som vi mer eller mindre alltid faller för.
Och i sann Östasiatisk Japansk Elitism-kapitalism pumpas det konstant ut nya varor ( kits) på marknaden i ett otroligt tempo. Det skall vara updates, nya kits, special kits, nya gjutningar NYTT NYTT NYTT NYTT mm. vilket gör det svårt att motstå nya inköp. Och vi i väst som har gott om pengar o mycket fritid har båda faktorerna för att gynna hobbyn....tid för bygge och pengar för inköp av kits.

Tillslut blir det kanske lite av ett beroende. Köper det senaste som kommer på marknaden, runt ca 4-5 kits per år, sedan kommer nästa våg då köper man de grejerna osv. sedan går tempot vidare och de nya sakerna blir tillslut gamla och ligger på vinden och samlar damm. Lite av en ond cirkel. Ibland infinner sig ett "ryck" där man minsann skall bygga klart allt det gamla för att "rensa ut" för det nya men detta jämfört i stort sätt aldrig pga. att den ihop samlade mängden plast är för stor.

När det skaffa system i hobbyvärlden är svårt. En vecka inställer man sig på att jag skall bygga WW2 flyg eller Moderna tanks. Visst, det är en utgallring i den enorma plast djungeln men ärligt talat. Hur många WW2 kits finns det inte idag eller Moderna tanks för den delen? Utbudet på dem är enorma och plötsligt sitter man där och kanske försöker intala sig själva att man skall bygga bara Tyskt ww2 flyg eller Moderna Sovjetiska tanks......fortfarande ett j*vligt stort utbud med saker att köpa på sig.
Lösningen är kanske den att ha disciplin nog att minsann bygga-ett-kit-o-köpa-nytt-när-den-är-färdig! Men jag tror att vi alla har vart där en gång i tiden...o kolla hur det ser ut nu Eskalerande överflöd Icon_eek

Beror mycket på person till person skulle jag tro också, dennes förutsättningar ekonomiskt o tidsmässigt. Har man lite tid o pengar att lägga på annat nödvändigt blir det inget vidare inköpande av plast. Själv är jag svag för sådant som ligger mig nära hjärtat t.ex. sci-fi och då nya saker släpps inom denna kategori men annars skiter jag fullständigt om det kommer ut en till version av Sherman eller en super- detaljerad BF-109. Att köpa nya kits när de släps har jag aldrig gjort, ännu i alla fall.

Smaken är som sagt ,som, baken....DELAD!

Att skapa ett system i början är helt logiskt men det fungerar icke i längden.


...just my thoughts Eskalerande överflöd Icon_rolleyes
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Eskalerande överflöd Empty Sv: Eskalerande överflöd

Inlägg av Matt_Public ons jan 20 2010, 16:12

Jo du har nog rätt. Vad system jag än drog igång skulle nog utsättas för kuppförsök av min primitiva girighet. En trio TIE-fighters i 1/48 lagom till påsk skulle lätt mörda min Spitfire-strävan.

Eskalerande överflöd Yoda2 Weak with this one, the force is ...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Eskalerande överflöd Empty Sv: Eskalerande överflöd

Inlägg av Janne.S ons jan 20 2010, 20:03

LOL samlar ivern drabbar oss alla Very Happy Jag skulle endast bygga 1/48 var det tänkt....det sket sig!
Nu finns det bådfe 1/72 å 1/32 på hyllorna :/

I-lands problem tror jag det kallas Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Eskalerande överflöd Empty Sv: Eskalerande överflöd

Inlägg av JOooCKE ons jan 20 2010, 20:39

Det där är bara något som blir...
I dag stod jag och bara glodde in i stashen, även att jag bara har ca 10 obyggda modeller så tänkte jag, när ska jag hinna med det där Eskalerande överflöd Icon_question
Det kommer upp nya idéer hela tiden, en sån måste jag bygga, en sån och så blir det en sån också. Smile

Det är ett ''problem'' vi modell byggare alltid kommer ha Razz

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Eskalerande överflöd Empty Sv: Eskalerande överflöd

Inlägg av Obed ons jan 20 2010, 21:14

min hög har inte vuxit till betydande proportioner än. Men min son är förstås lite avundsjuk varför jag köper massa "leksaker" och inte han får någonting. Det där stämmer förstås inte. Är det någon som har eskalerande överflöd så är det väl barn med sina leksaker.

Just nu har jag mindre lust med flyg så allt med vingar lär stå och mogna i bygghögen ett tag. F-22:an ser förresten lite småjobbig ut.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Eskalerande överflöd Empty Sv: Eskalerande överflöd

Inlägg av MiniStuff ons jan 20 2010, 22:08

Växande stash har varit ett "problem" ända sen tonåren, kommer jag ihåg. Och inte blir det "bättre" av att man råkar ha det bättre ställt ekonomiskt OCH att det kommer nya grejer på marknaden som tilltalar en hela tiden.

Fast sen är jag lite av åsikten att en del byggsatser kan man inte vänta med att köpa, gäller också än mer figurer i metall och resin, då de ofta finns under en begränsad tid och mängd. Sen händer det visserligen att det kommer en ny variant av den speciella maskinen/figuren 10-15 år senare men det vet man ju inte då.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Eskalerande överflöd Empty Sv: Eskalerande överflöd

Inlägg av Stefan E ons jan 20 2010, 22:35

Hejsan!

Ja, jag erkänner helt oblygt att jag är en notorisk modellköpare!
Det är väl ekorren i mig!
Det är inte utan anledning vi kallar vårt hus för "Ekorrbo"!
Både frugan o jag är lika stora ekorrar, vi lever under devisen "Det finns inget skräp, bara reservdelar", och "Släng inte, det kan vara bra att ha ifall..."!

I fråga om modeller så är det nog så att när jag var 7-8år, så hade jag aldrig råd att köpa de riktigt fina byggsatserna, utan fick hålla till godo med Airfix, Frog, Revell och Matchbox!
Tamiya eller något annat japanskt eller Amerikanskt märke kunde man bara drömma om, där räckte inte veckopengen långt!
Idag har man skapligt gott om pengar att lägga på sina hobbyer(?), så jag unnar mig att köpa det jag vill ha.

Min huvudhobby är ju modelljärnvägar och i jämförelse är modellhobbyn ganska billig!

Att kunna ha en egen "modellaffär" i källaren är toppen!
Jag tycker om att bara sitta och titta på min samling, gräva i lådorna och drömma mig bort...

Frugan sa en gång "När du verkligen BYGGER en modell, så har du redan byggt den tre gånger i huvudet (fantasin)", hon är en mycket klarsynt kvinna!

Att bara HA en modell är att ha rätten att drömma...

Vaddå samla?
Jag köper varenda modell för jag tänker BYGGA den, såklart!
Men NÄR den blir byggd är en helt annan femma!

Limma Lungt!

Stefan (Notorisk modellköpare!)
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Eskalerande överflöd Empty Sv: Eskalerande överflöd

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet