IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Munstycken till Aztek ?

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Munstycken till Aztek ? Empty Munstycken till Aztek ?

Inlägg av Flyer fre jul 25 2008, 14:15

Hej !
Jag är på gång att skaffa mig en ny airbrush och en lämplig kompressor.
Det lutar just nu mycket åt en Aztek av någon sort, mycket på grund att att jag vill ha en spruta som är lätt att rengöra ( rätt inriktning ? )

Knäckfrågan är vilka munstycken jag egentligen behöver då jag mestadels använder acrylfärger och vattenlösliga lacker ?

Spelar det även roll vilken typ av modeller jag vill måla?


Mvh

Martin

Flyer


Till överst på sidan Gå ner

Munstycken till Aztek ? Empty Sv: Munstycken till Aztek ?

Inlägg av Janne.S fre jul 25 2008, 15:18

Jag var en lycklig ägare av en Aztek i två år och det är en fin nybörjar spruta som inte kräver så mycket av underhåll....det är bara att blåsa rent och doppa hela munstycket i någe lösningsmedel vid grundligare rengöring!

Jag använde nästan uteslutande det finaste munstycket, det beiga, och den blåste jag modeller av alla skalor i princip och jag blandade friskt med acryl, enamel och oljebaserat, inga problem!

Det är en rejäl och tålig spruta men visst efter ett tag ser man dess begränsningar... den atomiserar, alltså sprider färgpartiklarna si sådär och precisionen är inte den bästa och den tycker om att ha högt lufttryck för att nå hyfsat resultat, 1.6 -2 bar. Men det är en helt OK spruta!

Jag gick över till en Grävling 150 efter Azteken och nu har jag avancerat till min första Iwata.....(skryt jag vet Razz)

Limma Lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Munstycken till Aztek ? Empty Munstycken till Aztek ?

Inlägg av Flyer fre jul 25 2008, 15:42

Hej !

Det var intressant !
Vad använde du azteken till under de två åren?
Att fixa preshading och spruta enskilda paneler i skala 1:48 på flyg borde väl fungera,
men frågan är hur det blir med en Fw 190 i skala 1:72, skulle det funka tro ??

Vad hade du för en kompressor till azteken?

Mvh

Martin

Flyer


Till överst på sidan Gå ner

Munstycken till Aztek ? Empty Sv: Munstycken till Aztek ?

Inlägg av Janne.S fre jul 25 2008, 20:28

Tja jag byggde mycket pansar i 1/35 under den tiden.....det funkade den alldeles utmärkt till.

Preshejda går också...jag har aldrig blåst perfekta smala linjer efter panellinjerna utan det har varit ganska grovt, jag tror det är bättre dessutom så slipper modellen se ut som ett schackbräde.

Kan väl säga att det tunnaste jag kunde blåsa med Azteken med bra kontroll var väl 2 milimeter.

Jag har en liten Werther kompressor utan vattenlås och jag kan väl plåga upp den till 2 bar ungefär...den har räckt hittills och den är hyfsat tyst i alla fall.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Munstycken till Aztek ? Empty Sv: Munstycken till Aztek ?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet