IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt!

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Empty Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt!

Inlägg av merlin1953packard fre feb 19 2010, 23:32

Har sett hur ni andra konstruerat sprutboxar, den ena snillrikare än den andra. Har själv funderat länge på att bygga en. När jag ändå storstädade min verkstad vid ett tidigare tillfälle, hittade jag en massa olika typer av träskivor. Åkte iväg till JULA för att handla en billig badrumsfläkt och expanderbar aluminiumslang (upp till 3 meter), ungefär 300 kr. Rotade därefter i källarförrådet bland överblivna elprylar som hamnat där och hittade två par överblivna sänglampor, strömbrytare och kopplingsplintar. Efter diverse sågande och skruvande blev det till slut en sprutbox, där slangen leder ångorna direkt ut i ventilationssystemets centralsug (på taket).

Så här blev sprutboxen! Ful men praktisk!

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Dscn1752l

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Dscn1753u
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Empty Sv: Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt!

Inlägg av Janne.S fre feb 19 2010, 23:36

Ja se där Very Happy

En vacker dag ska jag åxå ha en sprutbox......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Empty Sv: Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt!

Inlägg av Obed lör feb 20 2010, 00:39

Den boxen ser ju riktigt bra ut.
En sådan badrumsfläkt har jag också till min fulare box. Fast min box kan man fylla med vatten. Men lika elegant är den inte. Det går att knöla in ett filter under det vita gallret på fläkten, men det behöver nog inte du som har frånluftsrör. En ytterligare fläkt skulle inte skada när man sprutar något illaluktande och rykigt som primer.

Nu blev jag inspirerad till ett nytt litet boxbygge till nya lägenheten.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Empty Sv: Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt!

Inlägg av merlin1953packard lör feb 20 2010, 16:49

Obed skrev:Den boxen ser ju riktigt bra ut.
En sådan badrumsfläkt har jag också till min fulare box. Fast min box kan man fylla med vatten. Men lika elegant är den inte. Det går att knöla in ett filter under det vita gallret på fläkten, men det behöver nog inte du som har frånluftsrör. En ytterligare fläkt skulle inte skada när man sprutar något illaluktande och rykigt som primer.

Nu blev jag inspirerad till ett nytt litet boxbygge till nya lägenheten.


Det där med vatten låter bra, eftersom jag antar att det finns där för att binda partiklar. Janne rekommenderade - inför Acladmålning - att man sprayar lite med vattenflaska för att binda dammpartiklar som kan fastna i en Acladyta. Bra råd som verkligen gav utdelning då jag målade min Connie och He70 med Aclad.

En annan idé fick jag höra från Sören (som har ställt ut den stora torpedbåten hos Kempe). Han hade helt sonika tagit en köksfläkt med kolfilter, där fläkten utgjorde "taket", och sedan byggt resten av boxens sidor i MDF-skiva. Då behövde han inget utlopp för luften. Filtret får väl bytas med jämna mellanrum, antar jag... Kanske också bra att komplettera med mask...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Empty Sv: Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt!

Inlägg av Azgaron lör feb 20 2010, 18:40

Ser bra ut Merlin!
Huvudsaken är väl att det fungerar som det ska!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Empty Sv: Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt!

Inlägg av Obed lör feb 20 2010, 21:37

merlin1953packard skrev:
Obed skrev:Den boxen ser ju riktigt bra ut.
En sådan badrumsfläkt har jag också till min fulare box. Fast min box kan man fylla med vatten. Men lika elegant är den inte. Det går att knöla in ett filter under det vita gallret på fläkten, men det behöver nog inte du som har frånluftsrör. En ytterligare fläkt skulle inte skada när man sprutar något illaluktande och rykigt som primer.

Nu blev jag inspirerad till ett nytt litet boxbygge till nya lägenheten.


Det där med vatten låter bra, eftersom jag antar att det finns där för att binda partiklar. Janne rekommenderade - inför Acladmålning - att man sprayar lite med vattenflaska för att binda dammpartiklar som kan fastna i en Acladyta. Bra råd som verkligen gav utdelning då jag målade min Connie och He70 med Aclad.

En annan idé fick jag höra från Sören (som har ställt ut den stora torpedbåten hos Kempe). Han hade helt sonika tagit en köksfläkt med kolfilter, där fläkten utgjorde "taket", och sedan byggt resten av boxens sidor i MDF-skiva. Då behövde han inget utlopp för luften. Filtret får väl bytas med jämna mellanrum, antar jag... Kanske också bra att komplettera med mask...

Sörens idé är hur bra som helst, övervägde göra på det viset.
Ska nog ha två badrumsfläktar nästa gång istället. En fläkt är lite klent tycker jag. Kanske din fläktplacering är bättre än min något lägre sittande fläkt. Tanken var att gravitationen skulle vara fläkten behjälplig.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Empty Ritning på köksfläktvarianten!

Inlägg av puman56 tis mar 02 2010, 15:29

Hi everyhopa,

jag har ritning (knyckt från IPMS Danmark) på en sprutbox med köksfläkt.
det braiga är att man å kan få belysning delvis på köpet. Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Icon_biggrin
ritningen bygger på spånplatta men jag använde mdf-skiva vilket gjorde att jag kunde gå ner i dimension
och det hela blev mer otungt!
om ngn är intresserad så kan ritningen fås och jag har även några bilder att illustrera det hela med.

mhv/Puman

puman56
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Empty Sv: Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt!

Inlägg av Stefan E tis mar 02 2010, 16:47

Hejsan!

Spelar ingen som helst roll hur det ser ut, bara det funkar!

Rysk filosofi????

Här är ett foto på min sprutbox, byggd efter samma (Ryska) filosofi!

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! 095

Jag har helt enkelt tagit överblivna hyllplan till IKEA´s IVAR-hylla (hyllan som den står i) och sågat till efter lämpligt mått (ca60x60x50) så den passar i hyllan.

På toppen har jag en köksfläkt med inbyggd belysning (tänds när fläkten dras ut) och tre hastigheter, det finns ett ståltrådsfilter inbyggt.

Utsuget är kopplat till en friskluftsventil under altan-trappen.

Jag har använt sprutboxen ett par år nu och den fungerar utmärkt, även om den inte är särskilt snygg (men det var ju heller inget krav!).

Att spruta lite vatten före målning är toppen (binder mycket damm som finns i luften, och alltid måla vid tillfällen då man INTE bygger!

När jag målat klart lämnar jag alltid rummet direkt (gör bara ren sprutan) så grejorna får torka ifred!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt! Empty Sv: Vinner förmodligen inget designpris... men 100 % funktion... och billigt!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet