IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

+4
JOooCKE
Janne.S
Azgaron
Warsawpact
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Warsawpact mån mar 01 2010, 23:59

Och nu var det dags för ännu en helikopter och i detta fallet är en "blast from the land of the Rising Sun".
Den högteknologiska versionen av Apache helikoptern, AH-64, i tjänst hos Japanese Ground Self Defence Force komplett med en resin cockpit och 2 mycket detaljerade piloter.

Har lagt mina resterande byggen åt sidan för att kunna bita i något färskt så att säga, för att få tillbaka bygglusten som har en tendens att tryta ibland.
Kitet är från Gawa och skall vara det mest autentiskta till på marknaden till the real deal som JGSDF flyger. Beställde en Aires cockpit för att visserligen ser Apachen väldigt bra ut på utsidan men cockpiten som kommer med i kitet som standard looked a bit lacking in the detail department så att säga.

Här är vad som byggs skall AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Icon_smile
[img]AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F DSC03951[/img]

Jag började i smyg med piloterna, skytten och själva föraren. Med och utan visir...
[img]AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F _DSC3958[/img]

När det gäller uniformerna skall de målas i JGSDF's nya digital camo de tog fram i samma veva som deras nya balistiska hjälm och Individual Combat Systemsom som kan ses nedan:
[img]AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F 07112101[/img]





AH-64an är JGSDF's riktiga mördarmaskin när det gäller soft-skins,
tanks och tungt infanteri. Den äter allt! Förutom Apachen använder japanerna en japansk version av Cobra kallad AH-1S och deras egna
ihopkokta Kawasaki OH-1 som ser ut som en japaniserad Euro Tigré. Och självfallet när det gäller japansk skepsism av gaijin tillverkad hårdvara byggs den japanska AH-64an i japan vid samma fabrik som deras F-2. Uppgraderingarna de har gjort på den är huvudsakligen inom motorerna, elektroniken berörande sensorer och kylning. En vinterversion finns för 64an, komplett med skidor.
[img]AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F 1290244[/img]
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Azgaron tis mar 02 2010, 00:05

Trevlig snurra! Ska bli kul att följa!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Janne.S tis mar 02 2010, 00:14

Skoj att du sätter igång med vispen, Chrille Very Happy
Ska bli kul att följa bygget!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Warsawpact tis mar 02 2010, 12:36

Azgaron skrev:Trevlig snurra! Ska bli kul att följa!

Håkan
Hoppas jag med, inte många helis i 1/48 här på forumet så man får dra sitt strå till stacken. AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Icon_cool


Janne.S skrev:Skoj att du sätter igång med vispen, Chrille Very Happy
Ska bli kul att följa bygget!
Tackar tackar, jo jag tyckte det var dags att öka japan faktorn på forumet en grad AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Icon_lol Men detta blir inget turbo bygge heller utan tar det i en högst behaglig takt så att det inte blir att intresset tryter och den hamnar tillbaks ner i lådan för att vänta på bättre dagar.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av JOooCKE tis mar 02 2010, 18:42

Intressant bygge Chrille!! Very Happy

Lycka till med byggandet Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Obed tis mar 02 2010, 19:09

Den dära digitala uniformen ser exakt ut som min paintball-skjorta som är en kopia av USMC:s.
Perfekt att helikoptern har samma färger som uniformen.

Intressant helikopter med japanfärger istället. Blir sugen på helikopterbygge.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Caverö ons mar 03 2010, 06:43

Kul att du gör en jappo variant, den tråkgröna är inte direkt upphetsande.
Och med lita extra gottis oxå.

Skall bli skoj att följa cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Stefan E ons mar 03 2010, 09:21

hejsan!

Kul att se en helikopter för en gångs skull!

Jag är (bland mycket annat) en stor helikopter fantast!

Har alltid gillat snurror, men de blir så "brötiga" när de är klara, därför har det inte blivit så många byggda hittills!

Idealet är om man kan fälla rotorn som jag gjorde på min SH-3H Seaking från Revell (som egentligen är en Hasegawa!)!

Kanske dags att lägga upp ett helikopterbygge snart?

Skall bli kul att följa ditt bygge, Apachen är en klar favorit!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av merlin1953packard tor mar 04 2010, 01:26

Inte varje dag man ser en modern helikopter i japansk mundering. Noterar också att det uppenbarligen finns lite eftermarknadsgodis till denna best. Sådant höjer intrycket en del. Blandat camo piggar ju också upp i stället för helgrönt. Blir det display med "action" eller bara line-up?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Warsawpact fre mar 05 2010, 21:30

JOooCKE skrev:Intressant bygge Chrille!! Very Happy

Lycka till med byggandet Smile

/ Jocke

Tackar tackar, det skall nog bli åka av skall du se! AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Icon_lol

Obed skrev:Den dära digitala uniformen ser exakt ut som min paintball-skjorta som är en kopia av USMC:s.
Perfekt att helikoptern har samma färger som uniformen.

Intressant helikopter med japanfärger istället. Blir sugen på helikopterbygge.

Deras uniformer är mer eller mindre smått ändrade kopior av US Armys diverse digi-camo varianter. En rolig koppling mellan uniformer och andra stater t.ex. japanernas kopia av USAs camo är den att det sägs att Georgiens arme köpte hela "lagret" av JGSDF totalt uniformsöverskott lagom innan det lilla kriget som bröt ut mellan Ryssland och Georgien.


Phantom2 skrev:hejsan!

Kul att se en helikopter för en gångs skull!

Jag är (bland mycket annat) en stor helikopter fantast!

Har alltid gillat snurror, men de blir så "brötiga" när de är klara, därför har det inte blivit så många byggda hittills!

Idealet är om man kan fälla rotorn som jag gjorde på min SH-3H Seaking från Revell (som egentligen är en Hasegawa!)!

Kanske dags att lägga upp ett helikopterbygge snart?

Skall bli kul att följa ditt bygge, Apachen är en klar favorit!

Limma Lungt!
Visst är helisar häftiga ?!
Håller med till fullo angående att de inte är allt för praktiska när de är färdigbyggda, rotorbladen spretar i alla möjliga riktningar. Har en liten plan i verket, nämligen att med hjälp av små magneter som jag haft liggande i verktygslådan allt för länge, magnetisera själva kopplingen mellan bladen och rotoraxeln så att de går att ta av...vast med lite våld förstås. Får se hur det yttrar sig så småning om.

Stefan

merlin1953packard skrev:Inte varje dag man ser en modern helikopter i japansk mundering. Noterar också att det uppenbarligen finns lite eftermarknadsgodis till denna best. Sådant höjer intrycket en del. Blandat camo piggar ju också upp i stället för helgrönt. Blir det display med "action" eller bara line-up?

Sannerligen, japanska helikoptrar ser man inte varje dag, elerr år, för den delen. Men lite otippat är att japanerna satsar väldigt mycket på helikoptrar i sitt försvar pga. att det passar landets geografi perfekt. I och med att Japan är så galet bebyggt är det perfekt att kunna ha helikoptrar som stryker taktopparna eller rent av hovrar längst gatorn i jakt på anfallarens pansar. Cobran är JGSDF's gamla trotjänare med mängder av uppgraderingar men deras "Indian i Samurajernas tjänst" fick sig också enl update. Skall bli skoj att pröva japparnas camo istället för den grå-gröna urtråkiga US Army camot. När det gäller displayen blir det "action" betonat, ingen öppen cockpit eller motorluckor.


När det gäller bygget så är piloterna i stort sätt klara och foton skall tas för att vara till eran beskådning. Tänkte därefter börja med cockpiten, slipa, passa, till skrovet och även måla den i sektionerna efter passningen innan de limmas på plats. Allt för enkelheten!
Med med tanke på målningen av cockpiten undrar jag hur fasen man kan få till den där HUD effekten av glänsande grönt glas. Går visserligen att slänga på snorgrön färg med någon gloss över men det ger inget vidare djup. Any ideas? Detsamma gäller för optiken i fronten på helikoptern....färgat overhead papper är det enda jag kommer på?

Foton kommer inom kort!

BANZAAAI !
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Warsawpact fre mar 05 2010, 21:52

Letade efter referens bilder till mitt bygge och hittade en hel del högupplösta bilder på Apachen men också flera på JGSDF's andra helikopterar och jag kan inte motstå att lägga upp dem på tråden AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Icon_smile


AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F 1109yr6
Skidor på.....


AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F 1193ti9
JGSDF's standard pilotutstyrsel. Bara unifromen och hjälmen, inget glammigt, till skillnad mot US Armys och USMC's piloter som är påbyltade till tusen!


AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F 1397kr4


AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Ah1j4ath69dea2


AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F 1185kl1
En Apache och en Kawasaki OH-1

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Iraq_Cobra
Jag tror japanerna tvättar sina helikoptrar betydligt mycket oftare än amerikanarna AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Icon_cool
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Janne.S lör mar 06 2010, 00:35

Hehehe...tänkte just att det var fan vad de var rena och fina! Ser ju nymålade ut!
Men till amrisarnas försvar så använder de en matt färg innehållande ferrum flis samt att de fått smaka lite olika väder och vind än i mysiga lilla Japan.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av JOooCKE lör mar 06 2010, 10:55

Japanerna är som Israelerna, dem kan det här med snygga camon Very Happy
Är inte så insatt i vad Japan har för gräddvispar men nu när jag såg att dem hade Chinook blev jag bra sugen på att bygga en Japansk sådan Smile

Edit: Såg att du undrade över hur att få till ett bra djup i optiken/displayer mm...
Måla det grått först, sen med tamiyas clear green och sedan en droppe med Johnssons på det när det har torkat Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Obed lör mar 06 2010, 13:08

Materialvård är kanske japanernas grej i motsats till amerikanernas slit och släng-mentalitet. Därför japanernas helikoptrar ser så fina ut.

Är det gamla uniformen på piloten på bild?
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Warsawpact lör mar 06 2010, 13:56

Obed skrev:Materialvård är kanske japanernas grej i motsats till amerikanernas slit och släng-mentalitet. Därför japanernas helikoptrar ser så fina ut.

Är det gamla uniformen på piloten på bild?

Jes box, det är den gamla. Påminner starkt om Bundeswehrs Flacktarn uniformer.......också. Undra vad det är för mening med digitalcamo igentligen, ser tämligen lika på avstånd?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Caverö lör mar 06 2010, 14:24

Niceiga camon om det går att säga så. min apache ser bara gröngrå och tråkigt skiten ut.

Heja japposarna cheers och kör hårt med ditt bygge.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Warsawpact lör mar 06 2010, 16:53

Här kommer några snabba foton på en av piloterna.
Det var så nära digital camo jag kunde komma för det var idiot-svårt att sitta och göra småsmå pluppar vilket förmodligen ändå inte kommer synas särskilt bra även om man kollar nära, utan förstoringsglas. Så det blev en aningen simplare version.


AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F DSC03962

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F DSC03960
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av JOooCKE lör mar 06 2010, 17:03

Snyggt jobbat Chrille!! cheers

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Obed lör mar 06 2010, 17:55

Ser jättefint ut. Du kanske ska dutta i lite färg i kamouflagefläckarna så fläckarna ser mera söndriga ut som det gör med digitalt.
Jo den gamla japanska uniformen ser ut som tyska Flecktarn fast snyggare till och med. Väldigt sönderbruten som digital.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Warsawpact lör mar 06 2010, 23:17

JOooCKE skrev:Snyggt jobbat Chrille!! cheers

/ Jocke

Danke schön Jocke ! AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Icon_biggrin

Obed skrev:Ser jättefint ut. Du kanske ska dutta i lite färg i kamouflagefläckarna så fläckarna ser mera söndriga ut som det gör med digitalt.
Jo den gamla japanska uniformen ser ut som tyska Flecktarn fast snyggare till och med. Väldigt sönderbruten som digital.

Skall pröva att slaska på lite färg med en spretig pensel så att det ser mönstret ser mer uppbrytet ut, men risken är att det tillslut blir för mycket grön och vips skall man nästan göra om rubbet igen. Men testa skall göras !


Har börjat med beväpningen till Apachen! Stingers, rocket pods och 103mm kanonen i fronten skall jag limma+måla separat för det är alltid det som är tråkigast att göra och kommer oftast sist då större delen av bygget är klart.

Tillbaka till byggbordet i go.....

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F 500x_untitled-3_01-1
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Janne.S lör mar 06 2010, 23:25

Go liten filur där Very Happy Jag tänkte på en grej gällande digitalcammot....kanske funkar eller inte men here goes...

har du funderat på att göra "splutter" med airbrushen? om man har rätt (eller som det egentligen är-fel) färg/thinner blandning så kan man få ett väldigt sött splutter med otroligt små prickar...kan man inte kanske simulera digitalcammo på det sättet?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Azgaron sön mar 07 2010, 19:16

Ser mycket bra ut Chrille!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Obed sön mar 07 2010, 20:25

Janne.S skrev:Go liten filur där Very Happy Jag tänkte på en grej gällande digitalcammot....kanske funkar eller inte men here goes...

har du funderat på att göra "splutter" med airbrushen? om man har rätt (eller som det egentligen är-fel) färg/thinner blandning så kan man få ett väldigt sött splutter med otroligt små prickar...kan man inte kanske simulera digitalcammo på det sättet?

jo det borde gå, men se till att det ser blurrigt ut och inte prickigt. Däremot borde det bli perfekt med din tänkta metod för moderna tyska "Flecktarn" eller förra japanska kamouflaget som bygger på pricka över varandra.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Caverö sön mar 07 2010, 23:03

Jösses här töjer vi på gränserna för vad som är möjligt. cheers

Låter som det skulle kunna funka, bara man inte gör för regelbundet utan slumpar ut färgen på
olika ställen.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Warsawpact sön mar 21 2010, 18:40

En liten update. Jag kommer som sagt att måla rubbet i sektioner och startar med cockpiten men det finns ett "litet" problem....jag har bara miljoner färger med grönt och brunt vilket inte direkt finns på en cockpit. En drös kommer att ramla in hos Kempe inom kort förhoppningsvis nästa vecka och även vallejo färger är beställda på annat håll fast på nätet.

Lite av lagt i malpåse tills färgerna och grundfärgen från GW kommer....men sedan kommer allt på en gång upp på forumet AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Icon_smile
...precis som efter plommonjuicen AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Icon_lol

Sayonara mina-san !
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F Empty Sv: AH-64 Apache Longbow J.G.S.D.F

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet