IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

+6
MiniStuff
Azgaron
Stefan E
Caverö
Janne.S
merlin1953packard
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av merlin1953packard ons mar 03 2010, 00:40

Billig resinsats, men kul att pröva hur man jobbar med ett bygge helt i resinplast. Ruffig gjutning, men går nog att få ihop till något presentabelt vid kommande månadsmöten. Alltså ingen press på att vinna IPMS Open, hehe!

Så här ser det ut innan man börjar såga och skära loss delarna. Det är inte många bitar...
Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1804n


Så här ser det ut när det grövsta tagits bort... lyckades tappa bort sporrhjulet någonstans på verkstadsgolvet. Finns dock flera i spareboxen...
Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1805i


Som sagt, ett "pröva-på-projekt"!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Janne.S ons mar 03 2010, 06:04

Modigt!! Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Affraid

Ska bli kul att följa.....första resin bygget på forumet! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Caverö ons mar 03 2010, 06:47

Håller med janne, modigt. Spänningen är olidlig. Vad skolen det bliva av detta. Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Stefan E ons mar 03 2010, 09:27

Ja, VAD skall detta bli?
Hur skall det gå?
Kommer han att klara bygget?

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_biggrin Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_eek Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_biggrin

Blir intressant, jag har KORAS J-22:a (helt i resin), men har ännu inte vågat mig på den!

Det kommer att gå bra, är det någon här som kan, så är det väl du! Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_cheers

Följer bygget med spänning och största intresse!

Hmmm... Fram med popcorn.... Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_eek

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Azgaron ons mar 03 2010, 16:09

Ser spännande ut! Har själv två modeller i resin som jag inte vågat mig på ännu. Kanske ska prova på nån av dem så småningom!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av merlin1953packard tor mar 04 2010, 01:13

Tack för kommentarer, killar! Tänkte att priset och enkelheten (nåja) i detaljer och antalet delar, kanske skulle kunna ge mig en första introduktion till resinmodellernas specifika krav på modellbyggandet. Har sedan länge KORAs B18 i 1/72 liggande och har dräglat många gånger över det delikata innehållet i den pyttiga lilla asken... så att säga... men inser att det inte är just den byggsatsen som skall vara den första resinmodell man bygger (ca 700:-).

Eftersom ni nu spänt åser kommande uppdateringar, skall jag försöka vara flitig med kameran och dokumentera de stapplande stegen mot färdig modell... Det är väl lite så som Fröding en gång plägade säga: det är bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge... fast det var nog inget modellbygge han hade i tankarna när han satte de orden på pränt... om jag inte minns fel...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Stefan E tor mar 04 2010, 11:46

Nä det fanns väl knappast någon modellhobby då...

Men meningen i det han sa är fortfarande fullt giltigt, även inom vår "moderna" hobby!

Att våga utmana sig själv och testa nya gränser, det är ju så man lär sig nya tekniker och utvecklas, både som människa och modellbyggare!
Vågar man inget står man väl o stampar på samma fläck hela tiden!
Bekvämt kanske, men tråkigt och bortkastad tid enligt min uppfattning!

Oj, det lät nästan för djupt, men jag tror ni snappar andemeningen!

När jag själv anammat mera mod, så skall jag bygga mina modeller!
Jag har både KORAS J-22 i 1/48, och en SAAB B-18 (KORA?) i 1/72.

Spänn bågen nu.... Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_biggrin

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av MiniStuff tor mar 04 2010, 12:46

Intressant med ett helresinbygge, har inget själv... än... men har väl inte riktigt hittat just den däringa modellen jag vill bygga och sen som sagt så är det som oftast större pengar inblandat. Man vill helst inte totalmisslyckas. Har dessutom först nu börjat få kläm på att sätta ihop etsdelar, lödning och limning.

Men antar att det är sakta mak och koncentration som gäller och med tungan/kniven rätt i mun så går det vägen.

Lycka till!

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Azgaron tor mar 04 2010, 13:26

Det som oroar mig mest är att båda mina är figurer av olika slag och måste "pinnas", nåt som jag inte gjort tidigare och är lite osäker på hur man får till rätt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Stefan E tor mar 04 2010, 13:39

Hejsan!

Håkan och Merlin, om ni tittar på min byggtråd på Skyknighten, så ser ni hur jag gjorde med vingarna på den!

Det är en metod som funkar på de flesta short-run och resin-modeller!

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/militart-flyg-f26/f3d-2-skyknight-czech-model-1-48-t354-20.htm

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av merlin1953packard tor mar 04 2010, 15:05

Tack, killar, för respons!

Och tack, Stefan, för tipset med stag för att fästa in vingarna! Då får ju de "mystiska" märkningarna på vingarnas fästytor respektive flygkroppens plats för vingarna sin naturliga förklaring. Verkar som en form av märkning där det skall borras för vinginfästningen. Skall ta lite bilder på den processen vid nästa session i min verkstad.

Redan här i detta stadiet av bygget, ser jag ju lite potential för handledning från din sida, Stefan, även om vi alla delar med oss respektive tar till oss varandras kunskaper och nya erfarenheter efter egen tillgång till lust och tid. Det ser således ut att kunna bli ett riktigt roligt bygge i sann distansutbildningspedagogisk anda... eller som britterna plägar säga... e-learning...

...återkommer
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Stefan E tor mar 04 2010, 17:25

Hejsan Merlin!

Jo, jag har ju byggt ett par short-runs nu så jag börjar väl få lite häng på´t! Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_redface

Rena resin -modeller är jag väl fortfarande novis på, men det skiljer sig egentligen inte så mycket åt.
Enda och största skillnaden är ju limmet och mediet (resin), resten är vanligt modellbygge!
Man måste också titta och planera HELA bygget, från start till mål, så man gör allt i rätt ordning, får med alla delar och inte missar något!
Tro mig, jag har nog gjort alla misstag som går att göra, ändå hittar jag nya på varje modell!

Tänk också på att resin är MYCKET skört och ömtåligt, såga, sanda (under rinnande vatten eller våtslipa för att binda dammet) eller skär bort delarna från gjutpluggarna försiktigt!

Större delar KAN man "skåra" med kniv ett par gånger först, och sedan bryta av, men undvik det så långt du kan!

Slipa-passa-slipa-passa, SEDAN lim!
Kom ihåg att när du väl limmar något så sitter det som berget (tro mig, jag VET!)
Har du limmat och behöver bryta upp en skarv, försök med att lägga modellen i frysen ett par dagar, då blir limmet skört och kan brytas upp.

Är det något du/ni undrar eller vill fråga, FRÅGA!
Vill du/ni hellre fråga "off-board", så skicka gärna ett "privat" mail, men det finns inga frågor som är för "dumma"!!
Den dummaste frågan är den som aldrig ställs! Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_eek

Jag lovar att hjälpa alla efter bästa förmåga (min egen förmåga, alltså!) även om jag inte är någon "expert" (långt därifrån Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_lol )!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av merlin1953packard sön mar 07 2010, 01:45

Tack igen för råd och dåd, Stefan! Bra tips med att slipa resinen i vatten, även om jag tidigare använt dammmask när jag slipat. Har spacklat och blaskat med diskvatten, där alla delar(nåja, de är inte så många) har våtslipats med 800-papper. Nästa steg blir att borra eller som du kallar det, pinna vingar och stabbar. Sedan blir det väl mer speckel, förmodar jag... Återkommer... med bilder...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Stefan E sön mar 07 2010, 12:24

Spännande värre.... Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_eek

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av merlin1953packard tis mar 09 2010, 00:57

Har filat ock slipat vidare...

Här kommer en liten uppdatering med vinginfästningen...

Spacklade först till själva flygkroppen...
Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1806s

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1806s

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1807w

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1808a

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1809l


Har också prövat för första gången att pinna vingar och stabbe
Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1817w

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1818

Ja, så här långt har jag hunnit... återkommer när det det är något nytt igen...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Janne.S tis mar 09 2010, 01:15

Spännande!

Men är det bara jag eller verkar vingarna olika stora? Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_question
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av merlin1953packard tis mar 09 2010, 01:30

Janne.S skrev:Spännande!

Men är det bara jag eller verkar vingarna olika stora? Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Icon_question

Attans! Det hade jag ju inte tänkt på! Får nog ta och mäta lite; kan ju alltid slipa ned den som är lite för stor... Tack för din skarpsynta iakttagelse, Janne! Men, men, det är ju blott en liten billig resinsats... återkommer...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Azgaron tis mar 09 2010, 03:57

Knepigt att vingarna är olika stora! Ser bra ut annars Merlin!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av merlin1953packard ons mar 10 2010, 01:39

Hmm, har nu limmat vingar och stabbar...
Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1822tv

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1820z

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1819m


Har också grundmålat lite detaljer, typ "tandpetarskogen" med hjul, ställ, inredning till cickpit etc. Trots Aclad Gloss Black Base som annars biter sig fast i vanlig plast, verkar färgen ha en tendens till att reagera som om ytan var fet (då har jag ändå slipat en del på ytan). Verkar som man får lägga på färgen i flera lager för att täcka ordentligt...

Jaja, det är ju bara ett övningsobjekt...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Stefan E ons mar 10 2010, 08:33

Hejsan!

Ser ju bra ut!
Kan säga att det KAN vara korrekt med olika långa vingar!

Italienarna byggde en del jaktplan med olika långa vingar för att motverka motorns vridmoment, så varför skulle inte Amrisarna kunna göra likadant!

Ser att du fick en pinne väldigt nära kanten, och jag vet hur svårt det kan vara att "måtta in" vingarna.

Jag brukar faktiskt limma på ("punkta dit") vingarna exakt där jag vill ha dem med MYCKET lite CA-Lim!
Då går det att försiktigt(!) bryta av dem igen när limmat har torkat, men innan limmet har härdat ordentligt!

Resin är lite "fetare" i konsistensen än vanlig plast, men det har du tvättat (hela) modellen ordentligt med diskmedel?
Verkar som du ändå har en del släppmedel efter gjutningen kvar!

Jag brukar grunda med en ljusgrå humbrol (valfri nyans, bara den är matt), täcker den inte första gången så blåser jag på tunna lager tills det blir bra.

Skall kolla upp det där med spännvidden...

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av merlin1953packard sön mar 14 2010, 23:05

Mitt första äventyr i resinbyggnation går vidare! Tack för råd och dåd, Stefan! ...och tack även alla ni andra för råd och glada hejarop!

Nåååh, vad har då hänt...?

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1841l

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Dscn1842b
Sist lyckades jag limma stabbar och vingar med CA och fick väl till dihedralen hyggligt, tycker jag (ögonmåttet!!!). Nu har jag spacklat skarvarna och våtslipat i ljummet diskvatten (tack, Stefan) och befriat mig från resindammsplågan (host, host). Diverse smådetaljer - som ni ser på bilderna - har också blivit målade. Lackade motorn som Stefan visade i en byggtråd, d v s med Aclad Alu och sedan wash med Jannes recept. Ser hyggligt vädrat ut! Fast det här med motorkåpan och stjärnmotorn är lite skumt. Fick utelämna en cylinder rad bakom den främre, eftersom det inte fanns någon chans i världen att den skulle få plats där... nåväl, det syns ju inte ändå när den främre cylinderraden blivit monterad på plats. Funderar på att bygga in lite plastic card i cockpit, då cockpit-väggarna nu mer ser ut som det var fråga om gruvbrytning. Nåväl, jag skrider från klarhet till - i bästa fall - till klarhet...

Nu undrar jag, då jag ändå förmodar att ni kikar in på denna byggtråd: med vad skola jag grundmåla denna styggelse i resin? Aclad Gloss black Base? Aclad Grey Micro Filler? ...eller annat...? Tips emottages från den samlade expertisen och eliten inom modellbyggandet outgrundliga vägar, som finns någonstans i den yttre cyberrymden...!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Azgaron sön mar 14 2010, 23:18

Ser bra ut Merlin!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Janne.S mån mar 15 2010, 00:22

Du verkar få ordning på resinmonstret!
Jag tror Alclads grå grundfärg lämpar sig bäst, du får nog lägga på några omgångar för att det resingula ska försvinna. Du kan även rugga ytan för att färgen ska fästa bättre.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av merlin1953packard mån mar 15 2010, 00:25

Janne.S skrev:Du verkar få ordning på resinmonstret!
Jag tror Alclads grå grundfärg lämpar sig bäst, du får nog lägga på några omgångar för att det resingula ska försvinna. Du kan även rugga ytan för att färgen ska fästa bättre.

OK, Janne, Alclad Grey Filler blir det... tack för tipset!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Stefan E mån mar 15 2010, 12:19

Hejsan!

Ser ju bra ut, och vingarna hamnade där de skulle!
Det går snabbt framåt!

Vad jag skulle använda beror på vilken färg den kommer att få sedan!

Men i regel använder jag en valfri ljusgrå (MATT!) Humbrolfärg till en maskin som skall bli camouflerad, en som skall bli metallren grundar jag med Humbrol blank svart H21).

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete... Empty Sv: Sword (?) 1/72 Vultee P-66 Vanguard - ett träningsprojekt för resinarbete...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet