IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gypsy Panther

+12
T-34
Matt_Public
Gigabyte
MagnusE
Obed
Stefan E
JOooCKE
MiniStuff
Azgaron
Caverö
Janne.S
Joppo
16 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Gypsy Panther Empty Gypsy Panther

Inlägg av Joppo fre mar 05 2010, 00:45

Hej! Här kommer en presentation av mitt första bygge på detta forum.

Jag håller på och bygger på en Panther F som drar runt på en kokvagn och projektet kallar jag kort och gott "Gypsy Panther" Smile. Några av er känner säkert igen det från modellbygge.ifokus.

Här nedan ser ni min första skiss för hur jag tänkt mig att den ska se ut i slutändan:

Gypsy Panther BluePrint

Om ni undrar om det funnits nåt sånt här ekipage nån gång så är svaret nej Smile.
Jag tänker mig att årtalet för mitt bygge är i slutet av 1940-talet i en slags alternativ "tidsrymd" där andra världskriget fortfarande pågår. Jag gillar what if-genren eftersom då kan jag vara mer kreativ och inte behöver förhålla mig till verkligheten på samma sätt som om jag byggt en modell som funnits på riktigt.

Här kommer lite bilder på modellen så som den ser ut i nuläget. Just nu håller jag på och chippar den. Det är ganska tidsödande men roligt. Kanske är chippingen lite i överkant på vissa ställen, men jag tycker det är sjyst när det ser riktigt använt ut. Jag tycker det adderar en hel del rent estetiskt till modellen, även fast det kanske inte är helt realistiskt.

Gypsy Panther 1_main

Gypsy Panther 2_closeUp

Gypsy Panther 3_back

Gypsy Panther 4_wheelForest

Min lilla "hjulskog" Gypsy Panther Drunken_smilie Känns skönt att de äntligen är färdigmålade.

Gypsy Panther 5_trailer

Trailerns nuvarande "status"... Har inte börjat vädra den ännu.

Förhoppningsvis blir jag klar med chippningen snart och kan fortsätta med lite oljefärgswashes. Jag tänkte att jag ska låta stridsvagen "vila" därefter, och bygga lite på baracken. Detta ser jag verkligen fram emot... Jag har köpt fina lindträstickor för ändamålet.

Jopp, det var väl det hela... Tips, konstruktiv kritik och funderingar mottas gärna Smile

/ Jesper
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Janne.S fre mar 05 2010, 01:56

Först och främst, Välkommen till forumet, Jesper! Gypsy Panther Icon_cheers

Nu till bygget!

Fantastiskt snyggt och som sagt Whiffar talar till kreativiteten och begränsas av inget. Jätte kul idé! Det är också roligt att se hur du lagt upp hela bygget, enastående.
Tror inte det finns något som heter "överdriven chipping" på pansar Razz beskriv gärna hur du gör den för det ser snyggt ut! Du behärskar vädringsteknikerna väl ser jag Very Happy

Det ska bli kul att följa projektet i hamn!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Caverö fre mar 05 2010, 07:20

Ja hej och välkommen Jesper.

Kul idé med den altrernativa fortsättningen av kriget och därmed möjligheten att gå utanför
kända gränser.

När man ser din vagn får man en känsla av herrelösa krigare som driver omkring och försöker överleva i en värld utan styre och i totalt kaos.
Lite ronins över dom kanske.

Modellen ser riktigt fin ut, bra målad och välbyggd.

Kula att se och väntar på mer. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Joppo fre mar 05 2010, 10:43

Hej Janne och Caverö!

Tack för det sjysta välkomnandet Gypsy Panther Icon_biggrin

Som sagt whiffar är riktigt roligt... Det är ju kul att bygga modeller med verkliga förlagor också, men personligen tycker jag det blir mycket roligare när man själv kan hitta en bakgrundshistoria och bygga och måla efter eget tycke och smak.

Janne: Jag målar dit chippningarna med pensel och en liten tvättsvamp. Till detta använder jag Vallejos Model color utspädd med lite vatten och diskmedel. Det är ganska pilligt och tar sin lilla tid, men det är en kul utmaning tycker jag.

Caverö: Jag gillar din tanke med herrelösa ronins Smile Det är lite så jag tänkt själv... Lite åt Mad Max-hållet liksom i en postapokalyptiskt värld Smile

Ikväll ska jag ta och kolla runt lite på alla byggen här på sidan. Jag kollade lite snabbt igår och såg en del fina grejer Smile

/ Jesper
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Azgaron fre mar 05 2010, 11:15

Hej och välkommen hit Jesper!
Mycket kul och snyggt bygge, som jag känner igen från ifokus!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Janne.S fre mar 05 2010, 11:30

Joppo skrev:Hej Janne och Caverö!


Ikväll ska jag ta och kolla runt lite på alla byggen här på sidan. Jag kollade lite snabbt igår och såg en del fina grejer Smile

/ Jesper

Hehehe, då har du å göra en stund.....bara maniska byggare här Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av MiniStuff fre mar 05 2010, 12:54

Får också börja med att hälsa dig välkommen!

Mycket schyrre bygge du har börjat med. Tycker inte alls du har gått överstyr med chippningen, alldeles lagom subtilt och där det skall vara. Ska bli kul och se slutresultatet med vagn och allt, mycket bra idé.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av JOooCKE fre mar 05 2010, 14:51

Hejsan!

Först så vill även jag hälsa dig välkommen till detta underbara forum! cheers


Ditt bygge ser riktigt intressant ut och bra ser det också ut att bli Very Happy
Riktigt kul idé!

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Joppo fre mar 05 2010, 18:38

Tack för trevligt välkomnande Håkan, Ministuff och JOooCKE Smile

Nu ska jag fortsätta med chippandet. Jag såg att Warzawpact använt stålull till nåt av sina byggen och tänkte jag skulle prova denna teknik.

Jag hoppas kunna komma med en uppdatering inom en vecka eller så.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Stefan E fre mar 05 2010, 18:45

Hejsan och välkommen hit!

Det är ju det sköna med Whiffar, ingen kan säga om det är rätt eller fel!

Rättare sagt, det FINNS INGA FEL, punkt!

Tycker dock att ditt ekipage ser både trovärdigt och spännande ut!

Skall bli kul att följa, även om jag bygger mst flyg!

Men jag ömmar för soft-skins och transportfordon, så din modell är precis i min smak! Gypsy Panther Icon_cheers

På det här forumet har vi ett skönt gäng, med mycket högt i tak o gó stämning, så jag hoppas du skall trivas här!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Obed fre mar 05 2010, 19:08

Kul med lite friskt blod här på forumet. Lika kul med nya ideer.
Gipsy-ekipaget känns lite Sven Hassel på något sätt.
Det där med hjulskogen känns igen. Alltid lika tisödande och besvärligt, ändå känns det som jag aldrig är 100% nöjd.
Den ofärgade metallytan ytterst på hjulen ser realistisk ut, vad har du för färg-formula?

Edit: Sven Hassel och inte Roland Hassel som är en deckare.


Senast ändrad av Obed den tor mar 18 2010, 22:22, ändrad totalt 1 gång
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av MagnusE fre mar 05 2010, 19:15

Hej och välkommen till forumet. Det är verkligen ett gemytligt gäng här och du kommer säkert att trivas.

Panthern ser mycket övertygande ut och chippningen är inte det minsta i överkant. Vi tål en hel del här.

Överbyggnaden på vagnen, har du tänkt scratchbygga den eller hur är planen där?

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Joppo fre mar 05 2010, 21:24

Jag tror absolut jag kommer trivas här... Ni verkar vara sjysta limsniffare allihopa Smile

@Obed: Nån Hasselfilm har jag aldrig sett, men det kanske stämmer?

Mm... Hjulskogen har tagit några timmar att styra ihop... Jag är riktigt sugen på att bygga en Tiger snart, men jag drar mig för det eftersom jag inte vill putsa och måla alla dessa j***a hjul Gypsy Panther Drunken_smilie

Metallytan är gjord med en vanlig blyertspenna. Jag använder en ganska mjuk penna(6B) och grundar slitytan innan jag börjar "rita" med Vallejo Chocolate brown.

@MagnusE

Sweet att du gillar chippingen. Ja, överbyggnaden ska jag scratchbygga. Jag har tänkt att bygga som ett skal av vit arkitektpapp som jag sedan ska klä in med trästickor. Vi får se hur det går Smile Jag har inte så stor erfarenhet av scratchbygge, men jag tror det kommer bli kul iaf.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Gigabyte fre mar 12 2010, 22:00

Hej o välkommen joppo Gypsy Panther Icon_smile

Kalasfin panther fina camo fält o härlig värdring o vilken kul ide med en Vagn eft panthen Gypsy Panther Icon_biggrin kommer att följas hur det utvecklas
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Joppo tor mar 18 2010, 14:44

Tack Giga Smile

Dags för en liten uppdatering. Sedan jag kom hem från Open har jag byggt ganska flitigt. Chippingen är äntligen klar och jag har kommit en bit på kokvagnen. Nog snackat, här kommer bilderna Wink

Gypsy Panther Tank1

Överblick. Jag har börjat fada tornet med oljefärg och mig-filter.

Gypsy Panther Tank2

Bakdelen. Jag har börjat vädra lite smått med pigment

Gypsy Panther Tank3

Framskärm. Det är min första stridsvagn som jag gjort avskavd färg där man ser det underliggande färgskiktet. Resultatet är jag väl ganska nöjd med... Med lite mer övning blir det nog bra i framtiden.

Gypsy Panther Tank4

Buken(?) Jag har väl inte lagt ner hela min själ hur under Smile Det kommer ändå att komma massor av lera här, så jag fulade lite...

Gypsy Panther Tank5

Baken. Samma sak Smile Lite snabbfulmålning som ska täckas med massor av lera.

Gypsy Panther Wagon2

Det känns sweet att äntligen se lite resultat på vagnen. Detta är själva grunden som sen ska täckas med träplankor. Den är byggd av tunn papp och trästickor.

Om ni undrar över om man kommer att kunna se in är svaret nej. Det kommer att sitta luckor framför alla fönster. Kanske kommer en av dem att vara öppen, men då kommer jag att smutsa rutorna och och täcka för insynen med gardiner och annat jox Smile

Gypsy Panther Wagon3

Chassiet. Jag valde att förlänga hjulaxlarna lite och snattade hjulen från en gammal Krupp protze. Jag tycker den ser stabilare ut med lite bredare hjulbas. Innan såg den ut som en den lätt kunde tippa över Smile

Jopp... Det var väl det hela... Tips och tricks är självklart välkomna.

/Jesper
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av JOooCKE tor mar 18 2010, 15:40

Riktigt snyggt jobbat Jesper! cheers
Kommer bli kanon fint när det är klart Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Matt_Public tor mar 18 2010, 15:46

Cirkusvagnar är alltid kul! Tjusigt värre.
Vad är det för snajdigt byggbord du har där?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Gigabyte tor mar 18 2010, 16:12

Mycket snyggt , du har fått till repor o förslitningar väldigt bra ,, o vilken härlig vagn du skall hänga efter ...läckert med det rundade taket ,,klart kul o inspirerande bygge Joppo Gypsy Panther Icon_cheers Gypsy Panther Icon_cheers
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Azgaron tor mar 18 2010, 16:14

Ser mycket bra ut Jesper!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Joppo tor mar 18 2010, 16:26

Gypsy Panther Icon_biggrin Tack allihopa! Kul att ni gillar den.

Matt Public: Det är ett Games Workshop-bord. Jag köpte det på Modellex i Örebro för ca. 250 kr. Min tjej tycker att det är mitt tveklöst bästa hobbyrelaterade inköp Gypsy Panther Drunken_smilie

Det funkar riktigt bra faktiskt. Det är ju soft att kunna sitta och bygga framför tv:n och samtidigt snacka lite strunt med tjejen. Ska man käka eller nåt så är det bara att ställa undan det.

Man får dock räkna med att det hamnar lite färgfläckar här och där, men har man snäll tjej som man mutar lite ibland, så går det bra Gypsy Panther Icon_wink

Azgaron: Tack en gångGypsy Panther Icon_wink

/Jesper
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av T-34 tor mar 18 2010, 17:42

Ser ut att vara ett riktigt kul projekt som ser bra ut redan nu. Snyggt.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av MiniStuff tor mar 18 2010, 18:48

Ser hur bra ut som helst! Läcker vagn som säkert blir hur cool som helst färdig.

Om GW-bordet: har själv ett sånt, eller eg. en kopia som min son gjorde i slöjden på högstadiet för ett antal år sedan, som jag norpat då han inte pysslar med figurer längre. Mycket smidigt att ha just när man vill sitta någon annan stans än vid mitt huvudbord, som tex. i sängen kollandes alla tv-serier och filmer med frugan.

Rekommenderas helt klart.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av merlin1953packard tor mar 18 2010, 20:16

Zigenarpanter?!!! Kul idé och nog ganska ovanligt koncept med zigenarvagn på släp... Skulle väl bara kunna hända i någon av Sven Hassels böcker! Förväntar mig således att Porta tittar ut ur vagnen med gul cylinderhatt och att Lillebror sitter bak på Pantern i grå bowler och röker cigarr. Gamle står som vanligt i tornluckan och spanar efter lömska ryska partisaner. Julius och Heide står framför Pantern och grälar om något. Med tanke på dessa figurers tidvis - och minst sagt - burleska äventyr mellan striderna, kan jag bara ana vad som eventuellt finns inuti vagnen och som kanske inte lämpar sig i tryck här! Ser fram emot ett roligt diorama, som kanske inte bara handlar om strid utan också rekreation, hehe!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av MagnusE tor mar 18 2010, 20:26

Riktigt mysig vädring du börja få till. Gillar även den tillknökade akterlådan. Är det en etslåda eller lyckades du få till plasten så bra?


Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Joppo tor mar 18 2010, 21:55

Tack och bock för de uppmuntrade orden!

Merlin: Du är inte den första som nämner Hassel Gypsy Panther Icon_biggrin Jag har inte läst nån av hans böcker, men det ska jag se till att göra... Det kanske ger mig lite inspiration till bygget? Kan du ge mig nån rekommendation på nån av hans böcker?

MagnusE: Det är en etslåda. Här är lite bilder på den omålade modellen. Viss ets följde med i byggsatsen och vissa delar har jag köpt till separat bla akterlådorna och skärmarna i fram.

Det var lite pilligt att sätta ihop och det kanske gav upphov till en och annan svordom Gypsy Panther Icon_wink , men jag tycker det blir mer "crisp", samtidigt som det är enklare att deformera.

Gypsy Panther 2_stowage


Gypsy Panther 3_bangedUp


Gypsy Panther 4_omalad
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Gypsy Panther Empty Sv: Gypsy Panther

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet