IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-15E Strike Eagle 1/48

+8
merlin1953packard
JOooCKE
Caverö
Janne.S
Gigabyte
Stefan E
johan r
Kent
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Kent tis apr 06 2010, 17:25

Hej alla,mitt första inlägg här,är en dalmas som tänkt börja med modellbygge,har inte byggt ett plan sen jag byggde en J-32"Hellers"måste ha varit 20år sen nu.Men intresset för flyg har alltid funnits.
Googlade lite å hittade detta forum som verkar vara väldigt vettigt.
Har inskaffat en kompressor av typ biltemas med tank (95db=hörselskydd) å en liknande spruta,hade tänkt byta till en evo vad det lider.

Nåja nog om det,här är lite bilder på satsen jag tänkte sätta tänderna i.
F-15E Strike Eagle 1/48 DSC03318
F-15E Strike Eagle 1/48 DSC03319

Hur långt räcker 10ml tamiya färg om man sprutar den?

/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av johan r tis apr 06 2010, 17:50

Hej och varmt välkommen till vår skara av plastnördar Very Happy

Roligt att du åter tänker sätta tänderna i en modell efter att ha tagit en paus i byggandet. Som du kommer att märka så kan du här på forumet få hur mycket hjälp och glada tillrop som helst, allt för att du skall lyckas färdigställa dina modeller!

Det var ingen liten kärra du startar upp med men ack så läcker!

Är säker på att det finns flera andra på forumet som kommer att gå igång på ditt bygge!

Hur långt räcker 10 ml färg? Ingen aning men det finns flera duktiga airbrushare här på forumet som säkert kan ge dig ett svar!

varmt välkommen!

keep em coming
// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Stefan E tis apr 06 2010, 17:57

Hejsan!

Först vill jag säga välkommen till vårt forum!

Hopps du skall känna dig välkommen, vi är ett ganska litet (men mycket glatt) gäng här!

Är det något du undrar så är det bara att fråga!

Du är tydligen som jag, en "återfalls-byggare", som nu har hittat tillbaka till modellhobbyn igen!

Jag började också med biltemas kompressor, men den lade av efter lång och trogen tjänst, så jag köpte en med en 6-liters tank, den går inte hela tiden och man undviker att den "pulsar" luften.
Man behöver inga hörselskydd heller...

Men jag kör fortfarande efter snart 5år med Claes Olssons (399:-)färgspruta, är inne på min andra nu.

Kul modell, "Kalkonen" (F-15 = "The Turkey") är ett av mina favoritplan, så din byggtråd kommer jag definitivt att följa!
Varför F-15 kallas för The Turkey? "It´s the biggest and meanest bird in the Yard"! (största och elakaste fågeln på gården!)

Hur långt färgburkarna räcker beror naturligtvis på blandningen, men du kan lungt räkna med att en burk räcker till 1-2 flygplan i den här storleken.

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Gigabyte tis apr 06 2010, 18:01

Hej o välkommen , snygg fågel som du skall knåpa med
Om färgen räcker ,,det kan bero på många saker vilken grund du använder , hur färgen biter på grunden och om du har en grundfärg som inte bryter för mycket mot toppfärgen ,,mm
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Janne.S tis apr 06 2010, 18:12

Hehe givetvis så kallas F-15 E för "Mudhen", Lerhönan då den tillbringar tiden med att skyffla jord Razz

Så då har jag fått min dagliga messerschmidt dos Razz

Välkommen till forumet och det är kul med ännu en jetbyggare här. Av ditt alias att döma så är det attackkärror som står på menyn kanske? Very Happy

Biltemas grejer är utmärkta att börja en AB karriär med, jag slår ett slag för min lilla AB giude som kan stå den djärve bi.

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/tips-och-tricks-f8/jannes-airbrush-abc-kapitel-1-vilken-spruta-ska-jag-ha-t445.htm

En 10 ml burk med färg kan räcka väldigt länge beroende på hur mycket du spär ut den Razz Jag antar att den är Gunship grey som Lerhönan är målad med du tänker på? Borde räcka gott och väl till hela modellen. Som Stefan säger så rcäer det nog till åtminstone två hela modeller i den storleksklassen Very Happy


Ska bli kul att se fortsättningen och fortsätt att fråga...vi gillar att svara!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Kent tis apr 06 2010, 19:35

Tack för ett varmt mottagande,har beställt ett gäng med färg nu,blir lite kostsamt just såhär i starten.maskerings tape mm.

Javisst är det jet flygen som intresserar mej mest,men även ww2 flyget är intressant.

/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Caverö tis apr 06 2010, 21:04

Jag säger välkommen till oss och hoppas du skall trivas här. cheers

Nu är det ju såhär att vi bygger en del flygplan här och riktiga flygplan har som alla vet en snurra i nosen. Very Happy

Men då och då dyker det upp nåt nytt som naturligtvis är jättevälkommet, även om det inte är en spitfire.

Hoppas allt går väl för dig med nystarten.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av JOooCKE tis apr 06 2010, 21:28

Hej och välkommen hit! cheers
Hoppas verkligen att du kommer att trivas Very Happy

Intressant att få se en F-15, det är väll första här på forumet? Smile

Ser fram emot dina framtida byggen! Very Happy

Mattias: Du vet väll att det är dem riktiga kärrorna som har propeller inbyggt där bak Razz

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Caverö tis apr 06 2010, 21:43

HA ha, skönt at vi kan ligga på en sådan nivå. Very Happy

Allt som flyger är ascoolt ,nästan i allafall
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av merlin1953packard ons apr 07 2010, 00:02

Varmt välkommen i skaran av styrenoholiker! Här bygger vi allt från värsta sunkbygget upp till Tamiyas ytterligt välgjutna 32-Spit! Det finns således både bredd, varierande kompetens och ett övermått av kreativitet och entusiasm!

En F-15 ser ut att vara en bra start i detta forum! Du kommer att få många kommentarer och goda råd! Bland denna illustra skara finns några riktigt duktiga modellbyggare (dessvärre är inte jag en av dem) som kan ge dig just de där förlösande kommentarerna och byggråden som lösgör dig när du kör fast i byggandet!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Matt_Public ons apr 07 2010, 10:13

Det är väl bara att ansluta sig till välkomstkommiteen, antar jag. Kul att du börjar med något rejält och anständigt. Heja! F-15E Strike Eagle 1/48 Icon_biggrin
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Kent ons apr 07 2010, 20:18

Då har startskottet gått,började på 2 stolar å satte ihop vingarna,nu är det bara att vänta på att färgen ska landa i lådan,var även på apoteket å beställde isopro......vad det nu hette.

En bild på ena stolen,enligt ritningen skulle dom vara helt flat black,lite tråkiga så jag testade mej på lite torrborstning för att få fram lite detaljer.
F-15E Strike Eagle 1/48 DSC03326

F-15E Strike Eagle 1/48 DSC03327
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Azgaron ons apr 07 2010, 20:59

Hej och välkommen hit Warthog!
Trevligt nick du valt! Ett av mina favvoplan! Smile
Trevligt med ett F-15 bygge, och bra start!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av MiniStuff ons apr 07 2010, 21:12

Jag måste få instämma i välkomstkören! Vet inte hur jag missat detta. Du har verkligen valt rätt forum måste jag säga. Svårt att hitta en gemytligare plats på nätet... inte så stort men... alldeles.. alldeles... ALLDELES UNDERBART! drunken

Lycka till med ditt "första" återfallsbygge.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Janne.S ons apr 07 2010, 21:23

Japp, jag håller med..en mattsvart stol är för jäkla tråkig om man inte piffar till det med lite torrborstning i alla fall.
Man kan gräva ner sig i referens material om man vill få till det där lilla extra...tror vi har en hel del länkar i vår referens sektion om intresset finnes. Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Kent fre apr 09 2010, 17:15

Nu är kontoret klart för MAJ:Mike Trotter och COL:Tom Lewis,ska bara i med en styrspak,samt katapult handtaget bak.
Tyckte att det såg lite trist ut med bara svart så jag satte på lite röd tråd bakom stolarna,inte alls enligt några referenser.

Detta bygge är inte tänkt att bli något super bygge,utan mest lära mej behärska limtuben å sprutan något så när F-15E Strike Eagle 1/48 Icon_biggrin

Tur att man har ledigvecka från jobbet nu"sker var 3e vecka"så man kan gno lite.

Nåja en blid so far,inte något state of the art direkt.
F-15E Strike Eagle 1/48 DSC03333

/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av johan r fre apr 09 2010, 17:31

Ser riktigt prydligt ut!

Bra start på ditt bygge och jag ser att du redan hamnat i detaljeringsträsket Very Happy

Janne med flera har skrivit flera bra inlägg i sina byggen på hur dom har löst olika problem med detaljering på flygplan så vill du ha inspiration så kika i deras byggtrådar. Är säker på att du också kommer att komma med goda tips på hur du gått tillväga när du detaljerar.

Kör hårt och...

Keep em coming

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Janne.S fre apr 09 2010, 17:41

Som Johan säger!

Men sedan så tycker jag du gör rätt som återvändare att inte ta dig vatten över huvudet. Gör det roligt och återknyt till gamla tekniker, sedan kan du börja med nya Very Happy

Finns ingen anledning att bli lika vansinning som jag redan nu...och det enda som räknas är färdiga modeller på hyllan!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av MiniStuff fre apr 09 2010, 21:44

Janne.S skrev:....

Finns ingen anledning att bli lika vansinning som jag redan nu...och det enda som räknas är färdiga modeller på hyllan!

Jag som trodde det var: flest modeller i stashen innan han dör vinner! Rolling Eyes


Och håller med Johan o Janne ser riktigt riktigt bra ut det du har hunnit med hittills. Hoppas du får mycket gjort under din lediga vecka, jag brukar mest lyckas med att sova när jag har turen att vara ledig ett par dagar eller så är det hus/familj/jobb som äter upp tiden.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Kent fre apr 09 2010, 22:21

Tack...
Testade lite prylar nu på kvällningen,såg i Jannes F-16 byggtråd"sjukt snyggt bygge förresten"om pre shading.
Lade först en grund,sedan körde jag lite svart i skarvarna och sen med den färg som är tänkt.
F-15E Strike Eagle 1/48 DSC03339

Är svart för stark färg att köra med?har även brun om man ev skulle köra på den ist?Eller ska man köra på med mera grått?
Tyckte nämnligen att den svarta träder igenom för hårt,å så blev ju det svarta lite vingligt,tyckte det var svårast att veta var färgen träffar vid starten.


/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av MiniStuff fre apr 09 2010, 22:47

Ja det med pre-shade är också lite av en vetenskap men jag skulle nog vilja säga att en tumregel är att det beror på vilken färg som skall ovanpå. Jag har nog hittills inte använt just svart utan tagit i princip samma färg som skall komma sen fast i en väldigt mörkare ton.

Tex. när jag skulle måla en tysk kübelwagen i sand yellow så körde jag en mörk brun (kommer inte exakt ihåg vilken).

Sen har jag å andra sidan grundat med hela modellen i svart, fast det kanske inte är någon hit när man skall köra en alltför ljus färg men funkar jättebra med tex en pansargrå efteråt.

Här pladdrar jag på men jag tror nog att jag har fått fram vad jag tänkte Smile

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Janne.S lör apr 10 2010, 00:25

Ett tips är att alltid börja spruta utanför modellen, det är en liten träningssak. Jag brukar hålla i tanken, dra raka streck i luften med sprutan och helt enkelt rotera tanken med fingrarna. Det behöver inte bli super rakt. Ett knep är att röra sprutan ganska snabbt ...ju långsammare man rör sprutan desto svårare att hålla en rak linje.

Man kan preshejda med alla möjliga och omöjliga färger...såg någon som använde blått och rött, det fiffiga är att det blir en annan färg när man börjar måla på preshejden.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av JOooCKE lör apr 10 2010, 11:24

Härligt bygge!
Gillar kontoret! Smile

Det med att lära sig vart färgen kommer först, det kommer med tiden Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av merlin1953packard lör apr 10 2010, 22:06

Inser svårigheten att måla raka linjer som omsluter tvärsnittet av en cylindrisk tank. En tanke; kanske skall man hålla sprutan fixerad och still emedan man roterar tanken med spetsen stående mot något mjukt underlag. Då bör ju linjen bli hyggligt rak då den följer runt tanken. Nåväl, det var bara en tanke som dök upp i skallen!
För övrigt intressant att följa ditt bygge...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Kent sön apr 11 2010, 17:02

Tack.
Har inte gjort så mycket nu i helgen,har blivit lite fiske med familjen.
Har monterat dit vingarna å spacklat det som behövdes.
F-15E Strike Eagle 1/48 DSC03371

Har en fråga nu..märkte att bränsletanken som jag målade hade fått sej en repa i lacken,blir det lätt repor,ifall man ska lägga på klarlack nästan direkt,eller har jag blandat färgen fel 2delar färg på 1del tunning.då jag inte hann få min isopro..... innan helgen läste jag att man kunde använda fönsterpust vilket jag gjorde.

Tamiyas klar,matt lack ska den också spädas eller är den klar från burk,är det krånligt att göra rent sprutan efter den.

/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

F-15E Strike Eagle 1/48 Empty Sv: F-15E Strike Eagle 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet