IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

+11
cas
JOooCKE
Obed
Stefan E
Joppo
Matt_Public
Gigabyte
Janne.S
MiniStuff
MagnusE
Warsawpact
15 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact ons apr 14 2010, 22:16

Hej alla glada! Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_biggrin

I sken av en sprudlande bygglust och i ihärdig väntan på mina färger till Apachen som börjar dra bli aningen tragiskt långdraget blir det till att sätta igång med favoritbyggena, nämligen, pansar och helst tyskt sådant.
...varav vi nu beger oss till östfronten för att slå ut några ryska T-traktorer.

Införskaffade en IV tank ifrån dragon och förhoppningsvis kommer den att se någolunda lik ut den målade bilden på paketet.
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 _DSC3967

Jag hade visserligen tänkt mig att den här "lilla" godingen skulle innehålla en frisk mängd delar a la Dragon med det blev mer än vad jag först hoppats på. Vad som går att utläsa på dragon-USA är "IV" kitsen bland de detaljrikaste för att inte glömma delrikaste kiten de har i 1/35. Groteskt maffiga sidoskydd dessutom i stämplad lättmetal, mycket hårdare än vanlig ets, kanske därav priset Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_silent
Men markeringarna till tanken var det jävligt snålt med rent ut sagt.

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03969
Ett svart hål av plast....det tar aldrig slut.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av MagnusE ons apr 14 2010, 22:38

Gött, har en identisk låda på hyllan som ligger och värker. Det här blir kul!

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av MiniStuff ons apr 14 2010, 23:03

Härligt! Kul med mer Pz IV:a och tyskt pansar - får aldrig nog. Cool

Ja en del av Dragons lådor fullkomligen dignar och väller det ur närman öppnar dem. Man undrar - " kommer jag verkligen behöva ALLA dessa delar?! Shocked "

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Janne.S tor apr 15 2010, 00:49

Pz IV är på modet nu Very Happy Ska bli skoj att följa.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Gigabyte tor apr 15 2010, 08:23

Härligt ett pz- IV bygge och med sidokjolar kan inte bli bättre!
just denna utgåva har jag ej än ,,så det blir extra kul att följa,
och jo det är en förfärligt massa ramar med plast till Dragons IV
nästan lite för mycket Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Drunken_smilie
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Matt_Public tor apr 15 2010, 08:44

Gaddämn huvvaligen! Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_eek

Med enmotorigt WW2-flyg som huvudsaklig näringskälla så får jag både svindel och kramp av det där ymnighetshornet till modellkartong. Eller så är det för att jag hoppade över morgonmålet...

I övrigt hajar jag som vanligt noll. Är det där den variant som kallas Tiger? Nåja. Det lär nog bli grymt så det förslår. Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_biggrin
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av MiniStuff tor apr 15 2010, 09:28

Tiger = Pz VI
King Tiger (eller Tiger 2) = Pz "VII"

detta endast under namnet Pz IV, arbetshästen för tyskarna under kriget. Typ den enda maskin som tillverkades under hela kriget.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Matt_Public tor apr 15 2010, 09:42

Hum. Låter som att man får släpa sig till bibblan.
Någon bra och övergripande volym för tyska tanks som kan rekommenderas?

Tack för att du reder ut begreppen!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av MiniStuff tor apr 15 2010, 10:17

Matt_Public skrev:Hum. Låter som att man får släpa sig till bibblan.
Någon bra och övergripande volym för tyska tanks som kan rekommenderas?

Tack för att du reder ut begreppen!

finns en hel du, inte lika många övergripande som det finns om enskilda vagnar/typer. Men en rätt ny och bra övergripande är: "The illustrated guide to tanks of the world" av George Forty ISBN: 9781846812835 . tar upp historia och olika tanks från olika tidsåldrar fram till nu, mycket goa färgbilder.

Skulle du inte finna något passande så finns alltid nätet med sin uppsjö av sidor Razz

En av de absolut bästa, och äldsta, om just tyska tanks är denna: Achtung Panzer


Hoppas det kan hjälpa dig in i tanksens underbara värld.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Matt_Public tor apr 15 2010, 10:53

Hygglo! Det låter minst sagt lovande.

MiniStuff skrev: Skulle du inte finna något passande så finns alltid nätet med sin uppsjö av sidor Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_razz

Jo det finns ju ett och annat på nätet. Dubbelkruxet är att mina ögon verkar vara häpnadsväckade illa anpassade till att läsa på bildskärmar (efter någon timme så ser jag ut som om jag varit på storfyllan i en vecka) och dessutom så älskar jag att krypa upp i sängen med en redig bok. Något som har suttit i sedan barnsben.

Jag börjar med att skaka rätt på nämnda bok, det kan ju inte gå sämre än att jag börjar bygga måltavlor vid sidan om. Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_biggrin
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Joppo tor apr 15 2010, 11:00

Fett med en Panzer 4... Ser fram emot fortsättningen.

Någon bra och övergripande volym för tyska tanks som kan rekommenderas?

Jag köpte denna bok på bokrean för en hundring:

http://www.bokus.com/b/9789186127558.html?pt=search_result&search_term=pansarfordon

I den ryms de flesta tanks och bepansrade bilar som någonsin tillverkats. I början beskrivs första världskrigets tanks såsom britternas Male/Female Mark IV och Tyskarnas A7V och sen får man följa utvecklingen fram till idag, då boken avslutas med stridsvagnar som Challenger 2, Leopard 2 och M1 Abrams.

Boken innehåller många bilder och beskrivningar på 1-2 sidor till varje fordon. Rekommenderas Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Matt_Public tor apr 15 2010, 11:05

Här väller det in minsann! Strålande. Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_albino




Edit: och förlåt mig för trådkapningen. Insåg just att det här kan dra iväg en bit. Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_redface
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact tor apr 15 2010, 23:21

Matt_Public skrev:Här väller det in minsann! Strålande. Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_albino




Edit: och förlåt mig för trådkapningen. Insåg just att det här kan dra iväg en bit. Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_redface

Ingen fara om trådkapning! Det berör ju fortfarande Pnz IV så det är lugnt.

Tänker kicka igång bygget på fredag, för var är skönare än att sitta en fredagkväll, med tv'n på i bakgrunden, lite Cider och starta ett nytt bygge?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact lör apr 17 2010, 19:08

MagnusE skrev:Gött, har en identisk låda på hyllan som ligger och värker. Det här blir kul!

Magnus

Härligt, kanske dags att gå med i Panzer-IV-frenesin? Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Lol


Janne.S skrev:Pz IV är på modet nu Very Happy Ska bli skoj att följa.

Ibland får man vara trändsättare Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_surprised



Nu till bygget.


Det började med en galet tråkig star med ofantligt många hjul i diverse storlekar för att inte nämna att dragons "hjul" normalt inte består av en enda helgjuten form utan vanligtvis i flera små som sätts ihop. Road wheelsen som är 16 till antalet består i sig av 3 delar vilket blir ruggigt tråkigt att pilla ihop.
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03972



Själva skrovet var näst på listan att få ihop och det var nu som de första frågetecknen kring bygget började ploppa upp, inte vilken version som skulle byggas, utan snarare de smått underliga Dragon ritningarna ( som annars är så otroligt övertydliga)
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03970



....själva problemet är/var med bakväggen där diverse krokar o stuff hänger.
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03973



Enligt ritningen skall det bara B1 som står i blått....
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03975

Efter viss grävan i kartongen så hittar jag plastpåsen innehållande "B" delarna. Öppnar, tar ut, och ut trillar 4 B ark varav alla har numrerat 1-90.tex.
MEN de är helt vilt skilda del-ark dvs inga kopior av sig själva som oftast det är vid t.ex. hjuldelar där det inte räcker med 1 ark och samtliga har samma nummer fast olika delar.


...följer ni med? Det är väldigt förvirrande!......


...skall leta fram den blåa B1 men nedan på ritningen så skall alla blåmarkerade delar INTE användas!? Öööööhhh
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03976



...och enligt förstasidan på ritningskartan är det en hel del blå delar som tydligen inte skall användas.
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03974
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03977




...det börjar ploppa upp fler frågetecken vid det här laget när jag nästan är färdig med skrovet och jag jämför vissa B ark med de, enligt kartan, inte skall vara med och hittar då det här:
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03971




Dragon har förmodligen blandat vissa ark rakt av ifrån deras Brummbär och IV.
Brummbär är samma "grund" som IV men då tycker jag att Dragon borde tagit hänsyn till detta vid layout stadiet, eller? När jag skulle sätta dit drivknutarna så stämde inte de vanliga, svarta, sifforna som indikerar Ark+Delnumret utan efter lite letande var det en "blå" del.

Summa sumaro är det väldigt virrigt att att följa ritningen och jä***gt mycket tid går till att jämföra delarken med de delar som är ritade på ritningen för att få den rätte pga. att siffrorna stämmer inte helt 100 och att det skall vara en "not-used" part inser jag nu inte är helt säkert.

Fruktlöst förvirrande och irriterande ritning, ingen bra start alls.

Fortsättning följer Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_rolleyes
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Gigabyte lör apr 17 2010, 20:09

Hehe välkommen till dragon beskrivningar,,, du är inte den förste att få spader på deras ritningar ,,och förmodligen inte den sista ,, men man läser in sig snabbt o kan ta del av den lite surrealistiska värd som DR bjuder på Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av MiniStuff lör apr 17 2010, 20:12

KÄnner igen det där från otaliga byggartiklar av Dragonlådor i tidningen Military Model International, väldigt ofta de har blandat ihop olika lådor till en ny låda och ritningar som inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Brukar aldrig limma något själv innan det är kollat både en och tre gånger mot ritning, eller referensbok etc.

Fast sen är det en fröjd att sätta ihop dessa Dragonlådor, suverän passform och detaljrikedom.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Stefan E lör apr 17 2010, 23:15

Hejsan!

Ja, min Abrams var en ritnings-mardröm, rörig och många alternativa delar.
MEN.... Dragon hade inte bemödat sig med att tala om vilka delar som skall användas till vilken version!

Rätt förvirrande, särskilt som jag är total pansarnovis, och man kunde bygga inte mindre än NIO olika vagnar!

Men jag har vänner som är riktiga "pansarnördar", så med deras hjälp och internet plus diverse forum, TROR jag att jag lyckades knåpa ihop en någorlunda korrekt Abrams!

Synd. för byggsatsen som sådan var en dröm att bygga, perfekt passform på både plast och ets!

Trumpeter är för övrigt lika usla på att tala om vilka delar som skall användas till en specifik version.

Jag håller på med en Trumpeter P-47N Thunderbolt i 1/32 nu, och bara motorn består av närmare 150 delar!
För att motorn skall passa till så många modeller som möjligt finns det med delar så ALLA motorvarianter från den tidigaste till den sista versionen kan byggas!

Fyra olika propellrar, två olika magneter, två olika cylinderhuvuden, två olika vevhus, många möjligheter men Trumpeter anger bara att delarna är "option"!
Det begriper jag med, men VILKA delar till VILKEN version??????
Hur mycket hjälp är det med en sån ritning????

Dåligt och slött av tillverkaren!

Fräck liten vagn, den blir säkert bra!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Janne.S lör apr 17 2010, 23:21

Hehehe, ja det ska int vare lätt å bygga inte!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact fre apr 23 2010, 17:13

Janne.S skrev:Hehehe, ja det ska int vare lätt å bygga inte!

...speciellt om man köper grejer designade och gjorda i Kina ( Hong Kong).

Känns som början på ett såkallat "rant" men är det bara jag som tycker att Dragons ritningar var bättre förr?


Anyhow, bygget fortskrider sakta men säkert och bakstycket samt större delen av skrovet är klart. Nu väntas hjulupphängningen och sedan banden.
Här är bakstycket på vagnen. Fullproppat är inte direkt en underdrift.
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03978



Föga förvånande, när jag skulle börja med hjulupphängningen, så ploppade ännu ett frågetecken upp.




Gör-den-här-men-vi-skiter-i-vart-fan-du-skall-limma-fast-den.
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03980



...eller varför inte helt enkelt skita i att skriva vad delen har för nummer?
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03979





...fun-fu***ng-tastic! Det här är den sämsta ritningen jag vart med om hittills. This is seriously affecting my bygglust, dudes!
Nåväl, det är väll bara till att kämpa på Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_neutral


Senast ändrad av Warsawpact den lör feb 12 2011, 18:36, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Janne.S fre apr 23 2010, 17:28

Nu andas vi en stund Chrille Very Happy Ritningar är aproximationer i de bästa fallen, som tur är kompenserar dragon sina tillkortakommanden gällande ritningar med otroligt fina delar och bra passform istället Very Happy

Praktikanterna ska ha något att göra de med Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Joppo fre apr 23 2010, 17:45

Du får bygga en Tamiya som terapi efter detta bygge:)
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av MagnusE fre apr 23 2010, 18:51

Nu skall vi inte hetsa upp oss här. Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_biggrin De ihopsatta delarna E och R skall limmas på i steg 9, 15 och 16. De är någon typ av fjäderbelastade hållare.
Gångjärnen som du ringat in är inga lösa delar, de är redan gjutna i badkaret.

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact fre apr 23 2010, 19:39

MagnusE skrev:
Gångjärnen som du ringat in är inga lösa delar, de är redan gjutna i badkaret.

Magnus

....uhm, nej?!
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 DSC03981
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Warsawpact fre apr 23 2010, 19:43

MagnusE skrev:Nu skall vi inte hetsa upp oss här. Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_biggrin De ihopsatta delarna E och R skall limmas på i steg 9, 15 och 16. De är någon typ av fjäderbelastade hållare.
Gångjärnen som du ringat in är inga lösa delar, de är redan gjutna i badkaret.

Magnus

Du har möjligen inte lust att scanna in din ritning?
På min finns inte E + R vare sig på steg 9,15 och 16. Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_scratch Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Icon_study
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av MagnusE fre apr 23 2010, 19:51

Kolla min!
Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Badkar

Du har nog fått det där måndagsexemplaret ser det ut som. Jo skall se om jag kan få fart på min scanner under helgen.

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35 Empty Sv: Dragon Pz.Kpfw IV. Ausf.H Late Prod. 1/35

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet