IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lägger av...

+6
Gigabyte
Warsawpact
MiniStuff
Janne.S
Matt_Public
JOooCKE
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Lägger av... Empty Lägger av...

Inlägg av JOooCKE tis maj 04 2010, 14:37

Hejsan...

Jag lägger av med plasthobby... med en tår i ögat! Lägger av... Icon_sad Lägger av... Icon_sad
Jag anser att jag varken har tid, pengar eller lust längre.

MEN! Jag ska ro i land Impalan, Scanian, B-17en och Pzh.2000 som jag bygger nu... Dess utom ska jag se till att bygga 2 F-4or i 1/48 och en i 1/32 så jag har något väldigt vackert plan på hyllorna... Lägger av... Icon_biggrin
El Caminon känner jag att det tar alldeles för lång tid och kommer kosta med ny motor mm...

Men jag kan lova att jag ändå kommer ner till Modell GBG i år!

Jag ska försöka satsa på cyklingen nu, den kräver tid, tålamod och pengarna...

Mvh Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av Matt_Public tis maj 04 2010, 14:44

JOooCKE skrev: Jag ska försöka satsa på cyklingen nu, den kräver tid, tålamod och pengarna...

Det här känns igen.

Jag har själv "lagt av" med att bygga plastmodeller två eller tre gånger när jag behövt flytta fokus.
Ha skoj på hoj ett tag du, vi andra kan nog hålla marknaden vid liv ett tag till ifall du skulle råka få ett återfall. Lägger av... Icon_biggrin

Lycka till!


Tror att jag ska serva min egen hoj till helgen, ju mer jag tänker på saken...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av JOooCKE tis maj 04 2010, 14:48

Jag kanske får ett återfall... men då kan jag köpa en sats eller två om jag känner för det... kommer inte glömma bort hur man gör Razz

Förresten... vad cyklar du?

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av Matt_Public tis maj 04 2010, 15:59

JOooCKE skrev:Jag kanske får ett återfall, men då kan jag köpa en sats eller två om jag känner för det. Kommer inte glömma bort hur man gör. Lägger av... Icon_razz

Nää, det är precis som att lära sig cykla. Man glömmer aldrig helt. Lägger av... Icon_cyclops

JOooCKE skrev:Förresten... vad cyklar du?

Off-road, downhill, in till stan... Lägger av... Icon_biggrin
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av JOooCKE tis maj 04 2010, 16:09

Downhill... Lägger av... Icon_cyclops Very Happy
Trevligt! Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av Janne.S tis maj 04 2010, 16:35

Som Matt säger Very Happy Vi håller marknaden vid liv så det finns modeller när du får till baka intresset igen.

Hoppas du ändå forsätter att gästa oss på forumet.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av JOooCKE tis maj 04 2010, 16:52

Självklart Janne!
Jag kommer vara kvar på forumet... Very Happy

Och jag har ju lite projekt jag måste bygga klart för dem vill jag ha på hyllorna sen Razz

Edit: Har lagt upp lite plast i köp och sälj...

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av MiniStuff tis maj 04 2010, 19:59

Tråkigt Jocke.... men ack så behövligt ibland, inget som säger att du kommer att få återfall senare i livet Smile Vet ju att jag "tappade intresse" ett tag när man upptäckte att det fanns ett till kön som var intressant på något sätt Razz och fester och kompisar som festade och musik och en massa annat... kunde man ju inte hålla på med nördigt plastbyggande.

Lycka till med cyklandet och livet i övrigt!

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av Warsawpact tis maj 04 2010, 20:25

En naturlig del av livet Jocke.
Det slår i stort sätt aldrig fel att runt tidiga 16års åldern skiftar intresset till tjejer eller saker med två hjul ( tänker dock på moped) vilket sedan runt 18 år avslutas för att börja med bil.
Jag har vart där själv men det var tjejer istället för moped/cykel och sedan när körkortet fixades vid 18år så blev det bil för hela slanten, vilket ännu inte har släppt.

Fokus flyttas till olika saker beroende på vilket steg man är i livet, a fact of life. Lägger av... Lol

Hoppas du får sålt dina plastkits så du kan satsa på cyklandet. Har lagt upp en fråga angående en av kitsen du säljer.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av JOooCKE tis maj 04 2010, 21:07

Hejsan!

Ja mina nuvarande intressen är ju mer då tjejer och saker på två och fyra hjul... även sex hjul Very Happy Cyklar, bilar och lastbilar... inte långt kvar innan jag börjar med både bil och lastbils kort.

Jag tror säker att jag kommer tillbaka till den här hobbyn om några år, jag kommer inte sälja av sprutan och verktyg, det är bra att ha...

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av Gigabyte tis maj 04 2010, 21:57

Tråkigt att du slutar men så som många andra har på pekat är ju livet sånt ,, nya saker som skall göras ,, fruntimmer skall jagas und nedläggas ,, (Klart intressant Lägger av... Icon_razz ) när man var i den åldern ,, nja lite kul nu men ,,men frugans brödkavel är hård,,, o gubben är ful ,,så det är väl kört ,Lycka till med dina planer o livet Jocke !!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av JOooCKE tis maj 04 2010, 22:01

Måste tack för alla lycka till jag fått av er! Very Happy
Känns väldigt kul Very Happy


/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av merlin1953packard tis maj 04 2010, 22:12

Instämmer med de andra, Jocke! Jag känner igen det! Slutade också med plasten i 16-årsåldern och sålde min digra frimärkssamling med inriktning på brittiska kolonier och Samväldet för en spottstyver (hade faktiskt betingat en bra slant idag). Sedan var det bara brudar, bärs och motorcyklar, där motorcykeln sedermera byttes ut mot en hottad Amazon då dansbandsvågen stod på topp i 1970-talets Sverige (snyft...).

Så välkommen tillbaka när du själv känner för det och dela limångorna med oss, hehe!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av Joppo tis maj 04 2010, 23:14

Lycka till med cyklandet och flickorna Jocke Lägger av... Icon_biggrin
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av Obed ons maj 05 2010, 20:56

Kanske syns vi på ett berg någon gång. Cyklar ibland DH. Mest racer för tillfället.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av Stefan E tor maj 06 2010, 21:26

Hejsan Jocke!

Tråkigt att du lägger av!

Mennnnnn....... jag tror du bara "gör ett uppehåll" i byggandet, nu när motorer, moppar, bilar o brudar mm drar mera än modellerna!

Jag tror att de flesta av "gubbarna" (vi över 30... Very Happy ) här känner igen sig, och förstår...

I vilket fall som helst, jag hoppas du tittar in o säger hej någon gång då och då framöver!

Ha´t så kul och du är alltid välkommen tillbaka när lusten faller på!

Hörs!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av JOooCKE tor maj 06 2010, 21:44

Tack ska ni ha!
Jag sitter och planerar för att bygga mina F-4or nu... Dem är ett måste att ha på hyllan... Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av merlin1953packard sön maj 09 2010, 00:22

JOooCKE skrev:Tack ska ni ha!
Jag sitter och planerar för att bygga mina F-4or nu... Dem är ett måste att ha på hyllan... Lägger av... Icon_smile

/ Jocke

Jocke! Nu när du kommer att lägga krutet på cykling, måste du naturligtvis ha med dig ett bra litteraturtips på vägen, så att säga...

Rekommenderar varmt "Zen och konsten att sköta en motorcykel" av författaren Pirsig. Nu är det ju inte en motorcykel i ditt fall, men känslan för kvalitet går på ett ut... titta t ex på länken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Zen_och_konsten_att_sk%C3%B6ta_en_motorcykel

Eftersom du cyklar downhill, får du återkomma och berätta för oss om denna cykelsport och vad det är för prylar du använder (ja, cykel naturligtvis, men vad skiljer den från andra typer av terrängcyklar?)
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av JOooCKE sön maj 09 2010, 10:34

Hejsan!

En snabb sammanfattning av downhill...
Som man hör på namnet så åker man utför i backar/skogar mm...

Cyklarna måste vara stryktåliga för det kräver lite av cykeln med att åka utför i svår terräng och med hög fart.
Downhill cyklar är full fjädrade (finns folk som kör med hardtail också vilket är när bara gaffeln är fjädrad.) Det brukar vara ganska lång slaglängd på dem gafflarna, ca 200mm...
Hjulen måste vara väldigt stryktåliga dem med och skivbromsar är ett måste för annars går det knappt att få stop på det Razz
Då måste också skivorna vara skapligt stora för annars blir det varmt!
Lika så där är skivorna runt 200mm i diameter och vanligtvis är det hydrauliska bromsar, dvs att det är olja som sköter det hela...
En till sak som man ser på downhill cyklar är att dem är vinklade bakåt... Då blir det en ''rakare'' åkning i backen...

Här får ni en bild på min nuvarande dröm hoj...
Den är det ingen jätte bakåtlutning på men ni ser att det är lång slagläng på gaffeln och det sitter stora bromsskivor på. Smile
Lägger av... Sunday_team_0

Annan utrustning är ju skydd...
Det beror helt på vad åkaren känner för att ha Razz
En del har hela paketet, arm, bröst rygg, axel, höft, ben, knä, händer osv...
Dock anser jag att det blir för mycket... jag kör med fullface hjälm, ett par glasögon, handskar, armbågs och knä skydd...

// Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av merlin1953packard mån maj 10 2010, 01:13

Den ser inte billig ut, Jocke! Förmodar att det är hydrauliska bromsar och XTR för hela slanten! Klart härlig maskin att grensla och långslagig fjädring.

Lycka till Jocke! Du får väl ragga upp några sponsorer som håller dig med delar och annat; downhill är ju inte direkt som att cykla till jobbet, utan det tar väl stryk på en och annan del!

Tack för titten, Jocke!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Lägger av... Empty Sv: Lägger av...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet