IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-4F Phantom II

+10
MiniStuff
Delmar
cas
merlin1953packard
JOooCKE
Azgaron
Stefan E
Janne.S
Joppo
Matt_Public
14 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Delmar tis okt 05 2010, 15:33

spruta metallfärg i rumpan. det gillar vi Very Happy
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Matt_Public tor okt 21 2010, 09:59

Jahapp, kampen går vidare. Nu återstår bara att få de små tilltagen ur världen (och att inhandla en miljard stenciler).

Nosen målades godtyckligt med en hembrygd Gunze-gucka bestående av neutral, barley och dark sea gray.
Detta eftersom Revell inte ville ge mig ett nummer (vare sig FS eller RAL) att gå på. Blev säkert rätt okej ändå.

F-4F Phantom II - Sida 2 Nosejob



Vidare så fick aktern sig en släng Chainmail för att liva upp det hela litet.

F-4F Phantom II - Sida 2 Rimjob

Phantoms är bra snygga ändå. Med den sortens medfödd coolness går det liksom inte att misslyckas totalt. Very Happy











Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av cas tor okt 21 2010, 10:08

Det tar sig!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Janne.S tor okt 21 2010, 10:39

Den germanska järngrisen ser ut att bli riktigt fin!
Mysigt metallglans!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Azgaron tor okt 21 2010, 14:18

Riktigt tjusigt Mattias!

Chainmail såg ju bra ut tycker jag!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Matt_Public tor okt 21 2010, 14:22

Tackar!

Citadel-färgerna må ha mysko namn, men de får jobbet gjort med glans. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Azgaron tor okt 21 2010, 14:32

Får nog ta och göra ett besök i brio-butiken eller kontakta Markus och fylla på förråden.
Använde Mithril silver till min Zero. Funkade fint tycker jag.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Delmar tor okt 21 2010, 20:40

redig skallerormsfeeling du fått, grattis!
Delmar
Delmar


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av MiniStuff tor okt 21 2010, 22:29

Citadels färger skall man inte förakta, de är av väldigt bra kvalité! Deras metallfärger är några av de allra bästa akryl på marknaden. Den enda nackdelen som jag ser det är att de är så natas dyra! Evil or Very Mad

jag tar 28:- för dem, GW har rek 35:- tror jag, och jag skall inte berätta vad de kostar netto för då kanske ni vill betala mig mer Razz jag kan säga så mycket som att jag kan köpa ung 2st Vallejo för 1 Citadel och då "bjuder" Vallejo på 5ml mer färg än GW

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Azgaron fre okt 22 2010, 01:08

Jo deras färger är fina, men allt GW är så dyrt numera!
Tänkte ju att jag skulle försöka hitta nåt kul till gruppbygget, men plånboken sparkade bakut redan på de eh öh billigaste!

Jag får återkomma till dig Markus, förhoppningsvis när lönen ramlat in.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Jokkocze fre okt 22 2010, 01:33

MiniStuff skrev:Citadels färger skall man inte förakta, de är av väldigt bra kvalité! Deras metallfärger är några av de allra bästa akryl på marknaden. Den enda nackdelen som jag ser det är att de är så natas dyra! Evil or Very Mad

jag tar 28:- för dem, GW har rek 35:- tror jag, och jag skall inte berätta vad de kostar netto för då kanske ni vill betala mig mer Razz jag kan säga så mycket som att jag kan köpa ung 2st Vallejo för 1 Citadel och då "bjuder" Vallejo på 5ml mer färg än GW
Jasså vallejo kostar bara hälften så mycket som citadel-färgerna? Den enda hobbybutiken i Malmöområdet (förutom hobbex som bara har humbrol) tar 35kr (och 40 för någon) per "flaska" för vallejo-färgerna! Fy fan alltså..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Warsawpact fre okt 22 2010, 11:27

Jokkocze skrev:
MiniStuff skrev:Citadels färger skall man inte förakta, de är av väldigt bra kvalité! Deras metallfärger är några av de allra bästa akryl på marknaden. Den enda nackdelen som jag ser det är att de är så natas dyra! Evil or Very Mad

jag tar 28:- för dem, GW har rek 35:- tror jag, och jag skall inte berätta vad de kostar netto för då kanske ni vill betala mig mer Razz jag kan säga så mycket som att jag kan köpa ung 2st Vallejo för 1 Citadel och då "bjuder" Vallejo på 5ml mer färg än GW
Jasså vallejo kostar bara hälften så mycket som citadel-färgerna? Den enda hobbybutiken i Malmöområdet (förutom hobbex som bara har humbrol) tar 35kr (och 40 för någon) per "flaska" för vallejo-färgerna! Fy fan alltså..

Oh snap, 35kr per Valejo bottle. Shocked
GW's färger är ganska bra om man bortser ifrån de gula. Får alltid lägga miljarder med lager med penseln för att de skall täcka men bara ett lager med Valejos gula färger. Kan väll vara större pigmentprocent?
Däremot så är GW's mentalfärger guld värt men de torkar underligt fort, enbart metallfärgerna.

En annan sak som man kan klaga sig stum på är GW's fina trend att alltid smyghöja priserna på sina produkter. Händer aldrig med Valejo.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Matt_Public mån okt 25 2010, 09:59

Nu lämnar vi färgdebatten en stund och tar oss en titt på lite skeva dekaler!


Det blir en relativt färgglad liten vålnad det här:

F-4F Phantom II - Sida 2 Nosdekal



Nu kommer vi till det moment i varje bygge som bäst kan sammanfattas med ett hjärtligt "åhmenvaff..." följt av en sorgsen suck:

F-4F Phantom II - Sida 2 Glappet



Kort sagt, att fästa bakänden av dekalerna mot den anvisade platsen vid utblåsen är ren generellt en betydligt sämre idé
än att få ihop dem snyggt över ryggåsen för att sedan kapa asen jämns med någon lämplig panellinje längre ned. Hugaligen!
Häftade fast så till den milda grad att de revs i bitar om man försökte lyfta dem gjorde de också. Bra grejer på så vis. Ähum...

Jaja, man lär så länge man inte är förutseende... Embarassed

På tal om lärdomar så är Gunzes "Mr. Mark Setter" lite för stark för Revells dekaler, bara så ni vet. Låt inga droppar vila på ytan.

F-4F Phantom II - Sida 2 Mark_setter



Jag anar lite tidskrävande bättringsmålning vid horisonten, men det är väl inget som en redig karl inte klarar av.

Känner ni någon? Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av cas mån okt 25 2010, 10:02

Känner inga rediga karlar tyvärr, så du får nog klara av det där själv!
Men det fixar du säkert lätt med lite färg och tejp!
Det blir rätt snügglers ändå!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Azgaron mån okt 25 2010, 11:04

Lätt att vara efterklok sägs det ju, men som sagt med lite färg så blir det nog snyggt när det blir klart!
Ser bra ut i övrigt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Janne.S mån okt 25 2010, 18:04

Så försmädligt! Sad

Alltid är det något som går på tok i ett bygge......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av MiniStuff mån okt 25 2010, 22:07

Warsawpact skrev:
Jokkocze skrev:
MiniStuff skrev:Citadels färger skall man inte förakta, de är av väldigt bra kvalité! Deras metallfärger är några av de allra bästa akryl på marknaden. Den enda nackdelen som jag ser det är att de är så natas dyra! Evil or Very Mad

jag tar 28:- för dem, GW har rek 35:- tror jag, och jag skall inte berätta vad de kostar netto för då kanske ni vill betala mig mer Razz jag kan säga så mycket som att jag kan köpa ung 2st Vallejo för 1 Citadel och då "bjuder" Vallejo på 5ml mer färg än GW
Jasså vallejo kostar bara hälften så mycket som citadel-färgerna? Den enda hobbybutiken i Malmöområdet (förutom hobbex som bara har humbrol) tar 35kr (och 40 för någon) per "flaska" för vallejo-färgerna! Fy fan alltså..

Oh snap, 35kr per Valejo bottle. Shocked
GW's färger är ganska bra om man bortser ifrån de gula. Får alltid lägga miljarder med lager med penseln för att de skall täcka men bara ett lager med Valejos gula färger. Kan väll vara större pigmentprocent?
Däremot så är GW's mentalfärger guld värt men de torkar underligt fort, enbart metallfärgerna.

En annan sak som man kan klaga sig stum på är GW's fina trend att alltid smyghöja priserna på sina produkter. Händer aldrig med Valejo.

Skulle väl vilja påstå utan att ljuga att det är ingen "smyhöjning" de håller på med det är deras sk. årliga prishöjningsstrategi. Ligger med i deras budget och fungerar som en fröken ur, händer strax innan varje sommar. Å så släpper de lite billigare boxar.... va bra va!!!?? Betala mindre för färre gubbar så att du måste köpa fler boxar för att få en fungerande armé = betala ännu mer än tidigare med de större boxarna Twisted Evil

Angående Citadels metallfärger: jag brukar köra Vallejos retarder + vatten i dem, så kan man jobba längre med dem Smile

Snyggt bygge Matt! Tråkigt med dekalen... men va fan en redig kvinna klarar det där Wink

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Warsawpact mån okt 25 2010, 23:00

MiniStuff skrev:
Warsawpact skrev:
Jokkocze skrev:
MiniStuff skrev:Citadels färger skall man inte förakta, de är av väldigt bra kvalité! Deras metallfärger är några av de allra bästa akryl på marknaden. Den enda nackdelen som jag ser det är att de är så natas dyra! Evil or Very Mad

jag tar 28:- för dem, GW har rek 35:- tror jag, och jag skall inte berätta vad de kostar netto för då kanske ni vill betala mig mer Razz jag kan säga så mycket som att jag kan köpa ung 2st Vallejo för 1 Citadel och då "bjuder" Vallejo på 5ml mer färg än GW
Jasså vallejo kostar bara hälften så mycket som citadel-färgerna? Den enda hobbybutiken i Malmöområdet (förutom hobbex som bara har humbrol) tar 35kr (och 40 för någon) per "flaska" för vallejo-färgerna! Fy fan alltså..

Oh snap, 35kr per Valejo bottle. Shocked
GW's färger är ganska bra om man bortser ifrån de gula. Får alltid lägga miljarder med lager med penseln för att de skall täcka men bara ett lager med Valejos gula färger. Kan väll vara större pigmentprocent?
Däremot så är GW's mentalfärger guld värt men de torkar underligt fort, enbart metallfärgerna.

En annan sak som man kan klaga sig stum på är GW's fina trend att alltid smyghöja priserna på sina produkter. Händer aldrig med Valejo.

Skulle väl vilja påstå utan att ljuga att det är ingen "smyhöjning" de håller på med det är deras sk. årliga prishöjningsstrategi. Ligger med i deras budget och fungerar som en fröken ur, händer strax innan varje sommar. Å så släpper de lite billigare boxar.... va bra va!!!?? Betala mindre för färre gubbar så att du måste köpa fler boxar för att få en fungerande armé = betala ännu mer än tidigare med de större boxarna Twisted Evil

Angående Citadels metallfärger: jag brukar köra Vallejos retarder + vatten i dem, så kan man jobba längre med dem Smile

Snyggt bygge Matt! Tråkigt med dekalen... men va fan en redig kvinna klarar det där Wink

Hahah,javisst är det GW i ett nötskal. De "gjorde om" regementesboxarna på de lag som de gjorde re-release på. Ett bra exempel är Empire där State Troops kom i 20box för 250kr.
Nu har de gjort så att de släpper en box på 10 istället och kostar 160kr styck (?)
Det blir då alltså 320kr för 20 st gubbs i en box....istället för 20st i en box som kostade 250 innan. Blir en vinst på 70kr.

Och på de restarnade boxarna som man, hittills, får en hyffsad mängd gubbs i , t.ex. Skaven Clan Rats 16st-per-box har de nu priset på 270. Förvånar mig inte om det kryper upp emot 280kr eller rent av 300kr per box inom en snar framtid.

Höja priset på plastboxarna går kanske ann tycker GW men att de sedan gör om hela regelboken så att det behövs mer infanteri och alla skall köpa mer av de dyra "uppdelade" boxarna är bara för tråkigt och riktigt,riktigt jä***gt.
Men kvaliteten på gjutningarna och plasten som de har är ytterst gut!

...och åter till topic.
Ser riktigt bra ut med dekalerna trotts allt tycker jag! Fått till dem att de verkligen följer flygplanskroppen även där det är gropigt och sluttar.
Märkningarna ifrån vätskan går väll att fixa till?
Gällande glappet mellan dekalerna på toppen så är det väll bara att kränga fram penseln och köra. Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Matt_Public tis okt 26 2010, 08:48

MiniStuff skrev: ...men vad fan, en redig kvinna klarar det där Wink

Bra att vi på ett tidigt stadium reder ut vem som är vad i det här föhållandet. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av MiniStuff tis okt 26 2010, 15:56

Warsawpact skrev:
Höja priset på plastboxarna går kanske ann tycker GW men att de sedan gör om hela regelboken så att det behövs mer infanteri och alla skall köpa mer av de dyra "uppdelade" boxarna är bara för tråkigt och riktigt,riktigt jä***gt.


Det kallas för kapitalism med ett annat ord... Twisted Evil

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av MiniStuff tis okt 26 2010, 15:57

Matt_Public skrev:
MiniStuff skrev: ...men vad fan, en redig kvinna klarar det där Wink

Bra att vi på ett tidigt stadium reder ut vem som är vad i det här föhållandet. Razz

Ja... jag har ju alltid sagt att det var du... What a Face

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Matt_Public tis okt 26 2010, 15:58

MiniStuff skrev:
Matt_Public skrev:
MiniStuff skrev: ...men vad fan, en redig kvinna klarar det där Wink

Bra att vi på ett tidigt stadium reder ut vem som är vad i det här föhållandet. Razz

Ja... jag har ju alltid sagt att det var du... What a Face

Blir det bra med Tacos till middag? Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av MiniStuff tis okt 26 2010, 16:37

Älskar Tacos!!! Very Happy



... och faktiskt så skall min dotters klass bjuda på Tacos ikväll .... tongue

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Matt_Public sön jul 17 2011, 20:11

Hallå i stugan!

Minns ni den här?

F-4F Phantom II - Sida 2 Ph_return



Nu ska de styva leder bliva smorda, smorda allihop.


Tejp och färg blir vår lösen, jajamen!

F-4F Phantom II - Sida 2 Ph_masks



Kapten elfte timmen rider igen, tjohej!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Janne.S sön jul 17 2011, 22:05

Wohooo!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-4F Phantom II - Sida 2 Empty Sv: F-4F Phantom II

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet