IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nybörjartips önskas.

+2
Janne.S
Nizztos
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Nybörjartips önskas.

Inlägg av Nizztos fre jul 23 2010, 15:26

Hej,

Skall precis påbörja denna hobby som något jag kan pyssla med när man inte gör annat eller när andan faller på. Jag känner att jag vill lära mig krypa innan jag lär mig att gå men det finns ett slags mål långt borta på en horisont.
En vacker dag vill jag bygga ett WWII 1/72 diorama som inte skäms allt för mycket för sig.

Kommer nästan säkert bara bygga WWII flyg/pansar i skala 1/72-1/32 (fokus på 1/72).

Min plan:
Börja med ett flyg eller två utan att egentligen göra annat än man skulle gjort när man byggde sin första model som knatte. Dvs klippa loss, klistra ihop och måla. Det enda jag gör som kanske är lite överkurs är att jag kommer använda airbrush (Jula airbrush + garagekompressor a' 97dB) från början. Dock kommer den starta som ersättare för sprayburk och används för täckande ytor och grundning.

Jag vill sedan allt eftersom jag bygger fler modeller lägga på nya tekniker för att få ett progresivt bättre resultat.

Efter denna långrandiga start kommer jag till mina frågor.

Är detta en ok plan eller skall man göra allt på en gång? Orolig för att det blir för komplicerat och att man istället för att få en bra start sitter men en halfärdig modell som aldrig blir klar.

I vilken ordning skall man lägga på nya tekniker? När jag tänker teknik inkluderar jag allt. Limteknik, slipning, spackling, målning, "vädring" etc etc mm mm. Ser även detta som den ordning man införskaffar verktyg/hjälpmedel/kemikaler etc.

Som jag tänker och det är här jag vill ha hjälp med ordning och vad man skall göra:
Starta med att bara klistra ihop en model utan större fokus på att få det "perfekt". Grundmåla med airbrush och sedan penselmåla det som skall ha annan färg. Sedan avsluta med dekalerna. Bara använda färgschemat i instruktionerna rätt av.

Nästa steg kanske man kan försöka bättra på finish. Putsa till där man klippt loss delarna, spackla i fogar och slipa. I övrigt som första.

Tredje komplexitetsökningen kanske innefattar drybrushing och inks.

Nästa steg "vädring"

Är jag ute och cyklar eller?

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av Janne.S fre jul 23 2010, 17:47

Hej Nizztos!

Först och främst... Välkommen till Forumet Very Happy Roligt med nya ansikten! Vi har en lättsam ton på forumet och alla är mycket hjälpsamma med att svara på frågor, inga frågor är dumma frågor!
Kul att du bestämt dig för att blki styrenmissbrukare Very Happy en underbar hobby som slappnar av både kropp och själ.

Som sagt, det ska var avslappnande och roligt, ta dig inte för mycket vatten över huvudet i början utan börja i lugnt takt. Om du känner attt du börjar bli kompis med din airbrush så tycker jag det är helt ok att använda den från början redan, blir det för jobbigt så ta ett steg tillbaks och plocka fram penslarna.

Jag tycker du lagt upp en lagom ribba för ditt första projekt, ett steg i taget det är bra Very Happy Se till så du har nödvändig utrustning för byggandet: en vass hobby kniv, gärna ett par fina filar, lite våtsandpapper, lim och lite spackel (spacklandet är en hel vetenskap, jag tror merparten här använder hagmansspackel utom jag då Razz ) så kan du köpa på dig lite Klear golvpolish för plastgolv, det är vad vi modellare brukar referera till som "johnson" och är ett utmärkt klarlack.

Klar lackar gör man då man stortsett byggt färdigt och ska lägga på dekaler. dekaler tycker om en så blank yta som möjligt! Efter det är det bra att lägga på någon mattlack. jag använder modelmasters mattlack.

Lämna vädrandet till senare.... om du rotar bland trådarna här så ser du en uppsjö av olika vädringstekniker men som sagt vänta med det tills du kommit igång med byggandet.

Kavla upp ärmarna och sätt igång!

Vi väntar med spänning på uppdateringar om hur det går, lägg gärna upp foton på det du gör Very Happy

Välkommen i gänget!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av Azgaron fre jul 23 2010, 18:26

Välkommen hit Nizztos!

Har väl inte så mycket mer att tillägga, utan önskar dig lycka till med byggandet!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av Joppo fre jul 23 2010, 19:37

Välkommen hit!

Jag tycker din plan låter bra Smile Börja enkelt i början och introducera sedan gradvis fler och fler tekniker till dina byggen. Och tveka inte att fråga om saker... Precis som Janne skriver är tonen väldigt avslappnad och sjyst på detta forum och de flesta byggarna delar mer än gärna med sig av sina tekniker och tips.

Det enda jag skulle vilja tillägga är att jag tycker du ska välja en byggsats som fått bra betyg, har bra passform och är någorlunda nytillverkad. Skillnaden mellan exempelvis en gammal Airfix och en ny Tamiya kan vara väldigt stor.

Nog för att det blir lite dyrare, men det tror jag du får igen i form av bygglädje och ett bättre resultat.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av Nizztos fre jul 23 2010, 21:19

Tackar för välkomnandet.

Känns som min plan duger då.

Fick ett par följdfrågor angående kvalitet på modellerna.
Jag gillar att klämma på saker jag köper. Finns Tamiya att köpa i göteborgsregionen?
Finns det någon sida med recensioner eller kör man helt enkelt med google på de modeller man tycker verkar intressanta?
Kostnaden för 1/72 modeller är ju ändå rätt låg så lika bra att köpa bra modeller från början.

Provade min airbrush (aldrig haft en dylik i handen förr) på lite papper bara för att se hur den fungerar. Blev lite överaskad över resultatet. Känns som att konstant avstånd är väldigt viktigt (små marginaler). Hade trott att den skulle fylla en större yta. Känns som att man får gå över med många svep på relativt nära avstånd om man skall få en täckande färg.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av Janne.S fre jul 23 2010, 21:26

Du kan nog hitta tamyia, hasegawa, finemold grejer i 1/72 här i götet.
Du har Toyz på frölunda torg, Hobbex i Nordstan, Kempes Hobby i örgryte och Hobby Center i majorna.

Angående airbrushandet så länkar jag friskt till min lilla airbrushskola här på forumet Very Happy

Jannes Airbrush ABC
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av Joppo fre jul 23 2010, 22:43

Vilken sjyst airbrushskola du styrt ihop Janne Smile

Finns det någon sida med recensioner eller kör man helt enkelt med google på de modeller man tycker verkar intressanta?

Recensionssidor för flygplan vet jag inget om eftersom jag är en pansarnörd Smile

Dock skulle jag vilja tipsa om PMMS eftersom du skriver att du även planerar att bygga pansar. Deras recensioner håller mycket hög klass och är det första stället jag brukar kolla på när jag är på jakt efter en ny byggsats.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av johan r fre jul 23 2010, 22:50

Hej och varmt välkommen till vår värld cheers

Kul att du vill komma igång.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att rekommendera dig att starta med någon av Eduards "Weekend edition" modeller.

Jag tycker det är riktigt mycket modell av bra kvalitet för pengarna.

Om du gillar WWII flyg så kanske en P-39 Airacobra 1/48 kunna passa.........
Denna valdes till årets modell för några år sedan.

En P-400 kostar 119 kr
En P- 39 kostar 129 kr

Det fina är att du numera även hittar dessa i en hel del Leksaksaffärer.

Självklart finns det fler modeller än P-39/O-400 att välja på.

Det fina är att dessa är lite billigare än Hasegawa/Tamiya men ändå bra kvalitet.

Jag vet inte var du bor men i Alingsås hittar man numera Eduard, Fujimi mm i hyllorna.

mvh
// Johan



johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av Nizztos lör jul 31 2010, 14:14

Började med en Bf109 1/72 från Hobby Boss (easy assembly serien). Jag är grymt nöjd med detta val. Som nybörjarmodell visade den sig vara helt idealisk. Hyffsad (bra?) passform och billig (63kr).

Med mitt synsätt som nybörjare:
Pros:
Få delar (kan fokusera på finnish och målning).
Lagom passform och finnish på delarna (behöver inte putsa till och snygga upp plasten så väldans mycket men samtidigt finns det utrymme för lite spackling och skrapande i plasten = övning)

Cons:
Cockpit som man inte kommer åt då den är färdiggjuten i flygkroppen som är en del. Å andra sidan slipper man tänka på att försöka göra något snyggt i 1/72.
Fel färgangivelse på ritningen. Som tur var så fanns inte den angivna färgen tillgänglig när jag shoppade. I mitt letande efter färgen (ville helst ha Tamyia) så insåg jag att det skulle vara en annan färg än den angivna. Har i efterhand läst en recension av en annan modell i samma serie som hade exakt samma fel.

Hur "realistisk" den är har jag inte en aning om. Men det bryr jag mig inte så mycket om heller. Dels som nybörjare och sedan tror jag inte att det är en superviktig sak för mig. Möjligen har jag någon liten, undermedveten, vilja att få det ganska rätt då jag spenderade mer tid än förväntat på att leta "rätt" färg och att jag dessutom noterade att de "klumpar" som sitter på var sida om flygkroppen framför cockpit ser väl stora ut.

Nizztos


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av Stefan E lör jul 31 2010, 16:10

Hejsan!

Finns det någon sida med recensioner eller kör man helt enkelt med google på de modeller man tycker verkar intressanta?

Prova Modelling Madness, här finns över 3000 byggresencioner av de mest skilda slag, och det fylls på med nya hela tiden!

De fleste resencioner innehåller oftast en kort historik på förebilden, undantaget är Tom Cleaver (Historiker och skribent till yrket) som ger en uttömmande historik både för typen och piloten!

http://www.modelingmadness.com/

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Nybörjartips önskas. Empty Sv: Nybörjartips önskas.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet