Matchbox Me 410 1/72
+4
johan r
Janne.S
JOooCKE
dm4
8 posters
Sida 1 av 1
Matchbox Me 410 1/72
Jahapp, i väntan på dekalerna för Beachcraften så satte jag igång med denna, en Me 410 som jag kom över på tradera. Av märke Matchbox och trefärgad plast, troligtvis från slutet av 70-talet? Iaf väldigt gammal då dekalarket gulnat och krullat ihop sig ordentligt.
Detta blir en kompakt byggtråd då jag inte haft tid att skriva förrän nu, maskinen är i dagsläget nästan klar.
Liten presentation..
Desvärre saknades det två delar, en kulspruta (ingen större fara) men även en bottenplatta, se nedan bild.
Då fick jag tillverka den istället, var lite krångligt eftersom det är en välvd yta..
Förarutrymmet hade inget mer än stolar, slängde in lite pryttalar för att det skulle se mer intressant ut..
Huxflux generatorn (viktig del på 410'an..)
Ledningar till huxfluxen..
Ett par boxar för skytten och en styrpinne plus dubbla pedaler..
Färdigmålat plus grov torrborstning..
Efter lite montering..
Undersida med nya 'delen'..
Efter spackel, slipning och huv maskning..
Efter lagt kammo (RLM74/75/76), denna gång på frihand..
.. och mottlig på sidorna (RLM74/75 och 02)
Lade på 3 lager Johnson samt dekaler och Johnson igen. Dekalerna fungerade väldigt bra för att vara så gamla..
Efter vädring och mattlack..
Nåväl, kvar är nu antenner, spröt, lite bättring här och där samt trådning, återkommer när den är klar..
Mvh
Detta blir en kompakt byggtråd då jag inte haft tid att skriva förrän nu, maskinen är i dagsläget nästan klar.
Liten presentation..
Desvärre saknades det två delar, en kulspruta (ingen större fara) men även en bottenplatta, se nedan bild.
Då fick jag tillverka den istället, var lite krångligt eftersom det är en välvd yta..
Förarutrymmet hade inget mer än stolar, slängde in lite pryttalar för att det skulle se mer intressant ut..
Huxflux generatorn (viktig del på 410'an..)
Ledningar till huxfluxen..
Ett par boxar för skytten och en styrpinne plus dubbla pedaler..
Färdigmålat plus grov torrborstning..
Efter lite montering..
Undersida med nya 'delen'..
Efter spackel, slipning och huv maskning..
Efter lagt kammo (RLM74/75/76), denna gång på frihand..
.. och mottlig på sidorna (RLM74/75 och 02)
Lade på 3 lager Johnson samt dekaler och Johnson igen. Dekalerna fungerade väldigt bra för att vara så gamla..
Efter vädring och mattlack..
Nåväl, kvar är nu antenner, spröt, lite bättring här och där samt trådning, återkommer när den är klar..
Mvh
dm4
Sv: Matchbox Me 410 1/72
WOW! Speed bygge minsan! Och snyggt blev det.
Du går från klarhet till klarhet, dm!
Du går från klarhet till klarhet, dm!
Janne.S- Moderator
Hakan på golvet under bordet.............................
Härligt jobbat dm4.
Minns att jag byggde denna som en liten pojk och hur fräck jag tyckte att den var.
Way to go!
// Johan
Härligt jobbat dm4.
Minns att jag byggde denna som en liten pojk och hur fräck jag tyckte att den var.
Way to go!
// Johan
johan r
Hejsan!
Snyggt bygge!
Men det var hiskeliga färger på plasten!
Men jag älskade när Matchbox kom, för då slapp man ju måla själv!
Limma Lungt!
Stefan
Snyggt bygge!
Men det var hiskeliga färger på plasten!
Men jag älskade när Matchbox kom, för då slapp man ju måla själv!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Mycket snyggt bygge Dm4! Snyggt målat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
ooooo ljuva minnen! Denna maskinen byggde jag en gång när man var ung, handmålade mina mottles men var helnöjd med resultatet.
Och oj vad fin din blev, ser ut att ha gått fort fast det kanske är bilderna som luras.
/M
Och oj vad fin din blev, ser ut att ha gått fort fast det kanske är bilderna som luras.
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Vad härligt att se att någon bygger en 410:a, och dessutom i Matchbox' gamla utgåva med sin flerfärgsplast! Matchbox utgåvor i flera färger måtte väl vara unika i modellbyggarvärlden. Har en He115 i Matchbox-utgåva liggande i stashen som jag köpt secondhand och det känns onekligen en smula udda när man betraktar de olika färgerna i plasten. 410:an är väl lite oförtjänt bortglömd bland alla Mess109:or och Fockewulf190:or i WWII; desto bättre att se någon bygga en! Camot ser ju ut att vara suveränt målat!
merlin1953packard
Jepp, såg nu på matchboxkits.org att denna utgåvan är från 1976!
På samma site hittade jag även bilder på den byggd men omålad, se http://www.matchboxkits.org/product_info.php?products_id=327
Mvh
På samma site hittade jag även bilder på den byggd men omålad, se http://www.matchboxkits.org/product_info.php?products_id=327
Mvh
dm4
Liknande ämnen
» Bristol Beaufighter Mk. X - Matchbox 1/72
» Canberra PR.9 Matchbox 1/72
» Westland Lysander Mk1, Matchbox 1/32
» PB4Y-2 Privateer Matchbox 1:72
» Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72
» Canberra PR.9 Matchbox 1/72
» Westland Lysander Mk1, Matchbox 1/32
» PB4Y-2 Privateer Matchbox 1:72
» Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72