IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Penslar/Penselvård/?

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Penslar/Penselvård/?

Inlägg av Matt_Public tis aug 10 2010, 09:48

Hej och hå!

Tänkte ta tillfället i akt att fråga runt lite angående ämnet luddiga pinnar.

Jag har hitintills kört en rätt brutal och slösaktig policy, nämligen slit-å-släng.
Detta har varit helt funkis för billiga småpenslar som ändå inte varit av större vikt för bygget.

Nu vankas det emelltid andra bullifikationer... Penslar/Penselvård/? Icon_pale

Jag har en hel uppsjö små figurer på gång, mer om det senare, som kommer att kräva värre grejer.
Olyckligtvis så är jag rätt renons på kunskap i ärendet, och ställer därmed min förhoppning till er.

Vad är schyssta prylar, och hur tar man bäst hand om dem? Penslar/Penselvård/? Icon_scratch
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av Janne.S tis aug 10 2010, 10:18

Intressant fråga...jag själv byter penslar nästan varje år! Är inge vidare på att ta hand om dom alltså Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av Azgaron tis aug 10 2010, 14:28

Jag tror att den som har bäst koll på penslar här är Markus.

Jag gör rent mina i diskmedel eller flytande tvål. Sen ska de formas och helst ha hylsa på och stå upprätt.
Tror att man bör skilja på penslar frö vanlig färg och metallfärger, då metallpigment har en tendens att fastna och smitta av sig.

Många av mina penslar har hängt med i flera år, men nu börjar det bli dags att införskaffa ett gäng nya av god kvalité.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av MiniStuff tis aug 10 2010, 14:49

Hrmm... nu ska vi se...

När det gäller penslar så kör jag med både enkla billiga och lite dyrare med bra kvalité. Och om det är dyrt att köpa 1 st pensel, för kanske 100:-, som med omsorg och vård kan hålla i 2-3 år kan man disskutera. Skulle väl vilja påstå att det är billigare att köpa ett gäng (4-5st) penslar för 300-600:- som håller många år än att flera gånger om år köpa billiga penslar. Dessutom gör det en viss skillnad i hur borsten på penslarna håller formen, tar upp rätt mängd färg mm.

Så kort och gott skulle jag råda dig att köpa ett par 3 st lite dyrare till att börja med. Storlekar från 0 - 3 är passande för figurmålning. Kolinskypenslar tycker jag själv är bra, syntet är inte så dumt dock tycker jag de har en tendens att få en böjd tipp efter ett tags användande.

Märken som Daler Rowney, Raphael, da Vinci gör bra penslar av kvalité. Själv har jag fastnat för da Vinci.

Om du tänkte måla med akryl/vattenbaserad färg så rekommenderar jag dig att skaffa en penseltvål som man använder vid tvätt av penseln. Tvålen hjälper till att få ur färgpigmenten när du är klar saft har en infettande effekt på borsten som vårdar penseln.

Jag har även skrivit lite tankar etc i en annan tråd som jag länkar till här. Kanske upprepar lite av vad jag sagt men ändå Smile

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/figur-och-vignette-f29/figurmalning-101-german-fallschirmjager-t662-10.htm

Fråga gärna mer om det dyker upp frågor i huvudet.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av Matt_Public tis aug 10 2010, 15:02

Penseltvål? Schweet! Penslar/Penselvård/? Icon_eek

Aldrig hört talas om. Är det som att tvätta med vanlig tvål eller finns det skillnader i handhavandet?

Är viss penseltvål att föredra för olika sorters borst, eller är det samma lika? Märkesrekommendationer även här?

Tack för tipsen så långt. Penslar/Penselvård/? Icon_biggrin
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av MiniStuff tis aug 10 2010, 15:58

Tvål: da Vinci gör en och hör o häpna den finns till salu i min butik Rolling Eyes sen finns det säkert en del andra konstnärsmaterialstillverkare som gör liknande. Det är lite som att tvätta händerna Razz jag blöter penseln i vatten och "gnuggar" den mot tvålen så att den blir blöt och penseln fångar upp tvålpartiklar. Sen gnuggar jag pensel mot mot insidan av min vattenburk, använder en gammal honungsburk i glas, så att tvål och färg tvättas av. upprepar detta om det behövs och avslutar med att lägga penselborsten mot min tunga, stänga munnen och föra ut penseln mellan läpparna så att den både formas samt får lite saliv på sig. Saliv är också bra för penseln tongue samt inte så dumt under tiden man målar heller.

Penseltvål

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av Matt_Public tis aug 10 2010, 16:09

MiniStuff skrev:[...] och hör o häpna den finns till salu i min butik. Rolling Eyes


Att skicka pengar till Markus börjar kännas som standardlösning för alla modellrelaterade krämpor och bekymmer.

Lite som en mirakelkur-nasare från Vilda Västern. Penslar/Penselvård/? Icon_razz


Tack för tipset igen!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av Janne.S tis aug 10 2010, 18:11

Om man målar med enamel då?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av MiniStuff tis aug 10 2010, 21:23

Janne.S skrev:Om man målar med enamel då?

hmm.... ja en sak kan jag då säga: jag skulle inte slicka på penseln om jag målade med Enamel Razz

Det är VÄLDIGT länge sedan jag använde Enamelfärger, så jag är inte lika hemma på det området. Men egentligen gäller lite samma sak där, bra penslar av kvalité skadar inte och vårdar man dem ordentligt så håller även de längre. En bra förtunning/rengörare är väl a och o. I grunden är väl den färgen oljebaserad så den funkar på sätt och vis lite som artistoljefärg, torkar saktare än vattenbaserad akryl.

Jag använder i princip en enda Enamel och det är en av Humbrols Metalcote-färger. Vet inte om den finns kvar ängre, hoppas det iaf då min enda burk börjar närma sig 10-års strecket.

När jag tvättar penslar som jag använt till olje-/enamelfärger så använder jag konstnärsterpentin (när jag kan vädra ordentligt) alternativt "low-odour thinner". När jag var yngre så använde jag lacknafta men jag har aldrig gillat doften och hur man blir påverkad av den samt att jag tycker att den sliter mer på penslarna. Sen är ju inte bi-verkningarna vid långvarigt bruk av sådant speciellt trevligt, saxat från arbetsmiljöverket:

"Lacknafta är en av de vanligaste kemikalierna. Exponering för lacknafta kan i ett akut skede förorsaka bl a irritation av ögon, näsa och hals, huvudvärk, trötthet och yrsel. Långvarig exponering kan påverka centrala nervsystemet och ge slemhinneirritation. Hos målare som fram till slutet av 1970-talet exponerades för höga halter av lacknafta i målerifärger har rapporterats kronisk toxisk encefalopati, som medför trötthet, koncentrationsproblem, minnesstörningar och emotionella besvär."

Så jag kan verkligen rekommendera sk low-odour thinner för er som inte har testat det. Finns i välsorterad konstnärsbutik, alternativt hos MiniStuff! Rolling Eyes dock är det tillfälligt slut och beställt hos leverantör.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av dm4 ons aug 11 2010, 16:26

MiniStuff skrev:Tvål: da Vinci gör en och hör o häpna den finns till salu i min butik

Kollade hemsidan men hittade bara citadel penslar. Är ute efter liknande Tamiyas 000 00 0 och 1, har du något liknande?

Mvh Reine

dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av MiniStuff ons aug 11 2010, 20:18

dm4 skrev:
MiniStuff skrev:Tvål: da Vinci gör en och hör o häpna den finns till salu i min butik

Kollade hemsidan men hittade bara citadel penslar. Är ute efter liknande Tamiyas 000 00 0 och 1, har du något liknande?

Mvh Reine


Jo det skall finnas... ?!??? hm,,, kan vara så att jag glömt bort att lägga upp dem, låt mig kolla imorgon på jobbet vad som finns inne så lägger jag upp dem om jag glömt dem.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av dm4 ons aug 11 2010, 20:24

MiniStuff skrev:
dm4 skrev:
MiniStuff skrev:Tvål: da Vinci gör en och hör o häpna den finns till salu i min butik

Kollade hemsidan men hittade bara citadel penslar. Är ute efter liknande Tamiyas 000 00 0 och 1, har du något liknande?

Mvh Reine


Jo det skall finnas... ?!??? hm,,, kan vara så att jag glömt bort att lägga upp dem, låt mig kolla imorgon på jobbet vad som finns inne så lägger jag upp dem om jag glömt dem.

/M
Sitter och kollar just nu, Citadel finns ju men jag hittar inga Da Vinci, men jag kanske missuppfattade ditt tidigare inlägg ang dessa penslar.

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av MiniStuff ons aug 11 2010, 20:28

Stämmer, da Vinci finns men jag min klant har glömt att lägga upp dem. Sen skall jag även ha kvar lite Vallejo. Ska faktiskt ner till jobbet nu en sväng, kan kolla och återkomma. Måste ändå lägga upp dem i shopen.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av MiniStuff ons aug 11 2010, 21:59

@ dm4:

Nu finns de da Vinci jag har i shopen. 2/0 är motsvarighet till 00 och 3/0 är lika med 000 Smile

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Penslar/Penselvård/? Empty Sv: Penslar/Penselvård/?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet