IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

att renovera / ta bort gammal färg.

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av legion ons aug 11 2010, 18:56

God kväll mina vänner! Smile

Vill öppna tråden/frågan med att säga att jag har sökt om detta ämnet innan jag startade tråden men inte kunnat hitta nåt, vet ej om de beror på mig eller sökfunktionen, men men..

Nu är de så här att jag har ju mina små projekt i tid och otid hehe.

Jag har köpt en dåligt byggd/målad tamiya JagdTiger sdkfz.186 skala 1:35, för ganska länge sedan på tradera, när man va ny på detta med byggmodeller och så hehe
och då tyckte man ju att de var riktigt fint byggt, men idag att renovera / ta bort gammal färg. Icon_rolleyes .

Vad är då mitt problem och mina frågor? att renovera / ta bort gammal färg. Icon_redface

Det har länge retat mig att se den så fult målad, så nu har de flugit i mig om att renovera objektet.

Mitt problem är att jag inte får bort grundfärgen, jag har testat med ungsrengöring, badat hela modeller i t-töd och så, men icke, inte minsta reaktion på nåt av de.
Då är min fråga, vad kan detta vara för färg? jag ser att det är penselmålat och väldigt fult/dåligt gjort också, där är ganska tjockt lager färg/primer och upplösningen på detaljerna är kraftigt försämrad. Därför vill jag inte ignorera och måla över primern utan vill få bort den helt o hållet, på ett, ja, kemiskt sätt?

Som sagt, jag har ingen anning om vad detta kan vara för färg, men det reagerar inte på ungsrengöring och inte heller på alkohol, Aceton är inget alternativ då det fräter kraftigt på plasten.

Så vad ska jag göra ? Är de kört för mig ? att renovera / ta bort gammal färg. Icon_redface

vill verkligen rädda modellen... :/

Mvh
Kostadin Lozanovski


Senast ändrad av Legionar den ons aug 11 2010, 19:35, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : stavfel)
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av legion ons aug 11 2010, 19:12

glömde nämna att sjävla färgen försvann redan första försöket jag badade modellen i ungsrengörin, det är primern/grunden jag inte får bort...
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av Janne.S ons aug 11 2010, 19:39

Om det är en "äkta" primer så är det nog kört att få väck det då det har smält samman med plasten i modellen.
Primern, om det är typ Mr Surfacer, AlcladII eller Tamyia, är nästan som kraftigt utblandad spackel som man blåser på en modell så man får en bra fästyta för färg.

Begrunda mitt lilla primer spill....
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/militart-flyg-f26/hasegawas-mitsubishi-f-2a-i-1-48-t280-80.htm
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av legion ons aug 11 2010, 20:10

Janne.S skrev:Om det är en "äkta" primer så är det nog kört att få väck det då det har smält samman med plasten i modellen.
Primern, om det är typ Mr Surfacer, AlcladII eller Tamyia, är nästan som kraftigt utblandad spackel som man blåser på en modell så man får en bra fästyta för färg.

Begrunda mitt lilla primer spill....
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/militart-flyg-f26/hasegawas-mitsubishi-f-2a-i-1-48-t280-80.htm




Aj va tradit! ;( , men de verka som du löste de bra hehe Smile

hmm, jag, vet inte vad det kan vara för färg, är ej säker på att det är en riktig primer, det går att skrapa bort om man tar med nageln, det går inte lätt, men det krävs inte heller mkt våld till de... tog lite bilder, så här blev resultatet efter en ungsrengöringsbad, det är väldigt konstigt målat som du ser på bilden haha Very Happy


att renovera / ta bort gammal färg. 411201081236P1fe1

att renovera / ta bort gammal färg. 7d1201081439P29b6

att renovera / ta bort gammal färg. 7a1201081529P5555
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av Janne.S ons aug 11 2010, 23:09

Knepigt hörru....

hur blir det om du gnussar med en disksvamp eller en rotborste?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av JOooCKE tor aug 12 2010, 16:58

Prova bromsvätska!
Det brukar ju lösa upp både bil klarlack och färg...
Kanske fungerar på det där... Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av T-34 tor aug 12 2010, 18:22

Var rätt försiktig med bromsvätska, det är aggressivt som fan och är ganska giftigt.
Brukar köra med ugnsrengöring, det brukar ta det mesta men det har du ju testat så jag har inte nåt direkt råd annat än att inhandla en ny. Vissa modeller får man bara betrakta som "gone" så att säja. att renovera / ta bort gammal färg. Icon_smile
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av JOooCKE tor aug 12 2010, 18:29

T-34 skrev:Var rätt försiktig med bromsvätska, det är aggressivt som fan och är ganska giftigt.
Brukar köra med ugnsrengöring, det brukar ta det mesta men det har du ju testat så jag har inte nåt direkt råd annat än att inhandla en ny. Vissa modeller får man bara betrakta som "gone" så att säja. att renovera / ta bort gammal färg. Icon_smile
Magnus

Är man försiktig och inte får det på händerna eller så är det inga problem, och har det ligger i en glassbytta eller liknande, med lock Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av legion lör aug 14 2010, 16:58

Janne.S skrev:Knepigt hörru....

hur blir det om du gnussar med en disksvamp eller en rotborste?

Hej vännen Smile

nej det händer inte så mkt Sad , det enda som gav lite effekt var Cillit Bang, men långt ifrån okej...

tycker det hela är väldigt konstigt, för jag menar, det känns inte som riktig primer, känns mer som en gammal enamel färg...

Så här såg den ut innan " rivningen ", som du ser så fattas det en hel del detaljer och dekalerna är fel, det är tigerI märkning osv osv..

att renovera / ta bort gammal färg. P6180019
Uploaded with ImageShack.us

att renovera / ta bort gammal färg. P6180018
Uploaded with ImageShack.us

att renovera / ta bort gammal färg. P6180020
Uploaded with ImageShack.us


nu är den skrot Sad , om jag inte lyckas få bort gärgen dvs...


JOooCKE skrev:Prova bromsvätska!
Det brukar ju lösa upp både bil klarlack och färg...
Kanske fungerar på det där... Smile

/ Jocke

jo, känner till den metoden, men vill helst undvika de då det verkar ganska kladdigt och giftigt, sen har jag hört att plasten inte blir densamma efter en sådan behandlig, mao det fräter..


T-34 skrev:Var rätt försiktig med bromsvätska, det är aggressivt som fan och är ganska giftigt.
Brukar köra med ugnsrengöring, det brukar ta det mesta men det har du ju testat så jag har inte nåt direkt råd annat än att inhandla en ny. Vissa modeller får man bara betrakta som "gone" så att säja. att renovera / ta bort gammal färg. Icon_smile
Magnus

Yeah, i guess youre right att renovera / ta bort gammal färg. Icon_redface att renovera / ta bort gammal färg. Icon_sad .. störigt, för man har ändå lagt tid på den... hehe, men men iaf.. hehe.



En konstig grej, jag har inte fått någon mail om att folk hade besvarat denna tråden, brukar få de nämligen..

Ha de så gött Very Happy


Senast ändrad av Legionar den lör aug 14 2010, 17:33, ändrad totalt 1 gång
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av JOooCKE lör aug 14 2010, 17:23

Legionar skrev:
jo, känner till den metoden, men vill helst undvika de då det verkar ganska kladdigt och giftigt, sen har jag hört att plasten inte blir densamma efter en sådan behandlig, mao det fräter..
Lägger du ett nytt lager med primer på plasten sen så märks det knappt av, har badat en och en annan kaross i bromsvätska och fått det att bli riktigt bra, slipar du innan primers så blir det som nytt tom! Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av legion lör aug 14 2010, 18:13

@ JOooCKE

jo, det går alltid måla över, är medveten om de, men den hära färgen som jag försöker få bort, vad jag kan se så är den ditpenslad och väldigt dåligt gjort, mao en väldigt tjockt lager färg vilket resulterar till att detaljupplösningen på modellen är kraftigt försämrad, tex svetsfogar osv osv, men jag tror att jag gör så o målar över..

Du föresten Jocke, hur fungerar bromsvätskebadet, är allmänt nyfiken.

hur gör man ? Själva baljan, går de bra om den är av plast?
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av JOooCKE lör aug 14 2010, 18:24

Jag använder mig av en glassbytta som jag häller vätskan i, så det täcker delarna, mer behövs inte, låter det ligga i ett dygn ibland två, beroende på hur bra färgen sitter...
Sedan är det bara plocka upp det man har badat, då har färgen lossnat och man kan få bort det med en gammal tandborste t.ex, sedan är det bara att tvätta av det i ljummet vatten med diskmedel i och blåsa på ny primer efter det sen är det bara att måla om! Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av legion sön aug 15 2010, 20:13

hej

skulle bara säga att jag lyckades får bort färgen, använde mig av biltemas kaustiksoda, efter ca 20 minuters bad trillade färgen av, plasten tog inget stryk alls, vad jag kan se.

OBS! rekomenderar starkt skyddsglasögon och handskar när man jobbar med kaustiksoda, när jag hällde i vatten så bildades ngn slags gasmoln och fick de i ansiktet, sved lite gran i ögonen, (ajja bajja) .men sen tog jag på mig skyddsglasögon och de var ingen fara.

förstår inte varför färgen inte ville lossna med ungsrengöring.

ja ja iaf, ska bli kull att renovera denna modellen, lägger upp bilder när den blir klar, tack Jocke o alla andra för tipsen!

mvh
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av Joppo sön aug 15 2010, 22:42

att renovera / ta bort gammal färg. Mad_scientist

Kotte in action Wink Kul att du lyckades lösa problemet med den trilskande färgen.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av JOooCKE mån aug 16 2010, 10:32

Jippi!

Ser fram emot lite bilder på en renoverad kisse! Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av legion mån aug 16 2010, 21:20

Joppo skrev:att renovera / ta bort gammal färg. Mad_scientist

Kotte in action Wink Kul att du lyckades lösa problemet med den trilskande färgen.

/J


haha ta bort håret och lägg till några kilo så har du mig! Very Happy glojärnen behöver man inte göra ngn ändring på Smile


JOooCKE skrev:Jippi!

Ser fram emot lite bilder på en renoverad kisse! Very Happy

/ Jocke

De kommer, jag lovar Smile Håller på med en SU-100 nu som förhoppningsvis börjar närma sig sitt avslut Smile
legion
legion


Till överst på sidan Gå ner

att renovera / ta bort gammal färg. Empty Sv: att renovera / ta bort gammal färg.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet