IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Använd look...

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Använd look... Empty Använd look...

Inlägg av bjork_la fre okt 10 2008, 21:56

Tänkte bara fråga hur Ni brukar göra när modellen skall se använd ut, ex. mörkare i skarvar och nitar etc. Använder ni er av kol eller något sådan? Embarassed

Väl mött!
Terje

bjork_la
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Använd look... Empty Sv: Använd look...

Inlägg av Janne.S fre okt 10 2008, 22:27

Är det washer du tänker på?

Washer är färger som är kraftigt utblandade med lösningsmedel så de blir riktigt tunna. Detta plaskas på modellen medels en pensel och sedan låter man det torka en liten stund (10-45 minuter beroende på färg sort), sedan torkar man bort överflödet med tops, trasa eller en gamma bit av en T-shirt och den resterande färgen fastnar i fördjupningar och hörn.

Sedan kan man göra s.k. streaks åxå, då duttar man lite färg någonstans och sedan drar man ut det med en tops eller ett finger och får då en smutsrand. Det kan röra sig om oljespill, regnvatten, rost eller sot.

Vad gör man washer av för färg då? och hur får man väck det utan att torka bort den underliggande färgen?

I princip kan man göra washer av alla färger, enamel, oljefärg eller acryl...det är bara att använda sig av det man trivs med....testa runt med andra ord tills du hittar något som passar dig.
Jag använder mig av oljefärger, dels för att de är dryga och räcker i flera år och även att jag använder doft- och hyfsat giftfri terpentin att blanda washer med.

Det viktiga är att du har ett skyddande lack lager på modellen innan du använder en wash och washer fungerar bäst på blanka ytor.
Jag blanklackar modellen och låter lacken härda ordentligt, sedan dekaliserar jag och förseglar dekalerna med ytterligare lack. Därefter lägger jag på mina washer.

Jag har även laborerat med Acrylpennor, dvs. färgpennor med acrylpigment, dessa används helst på en matt yta och fungerar som washer förutom att man kladdar med en penna och sedan drar ut det med ett vått finger t.ex.

Ena annan enkel metod att fylla panellinjer med är att helt enkelt använda en stiftpenna, jag har använt 0.3 stift, gärna så mjuk som möjligt och åxå på matt yta, och helt enkelt ritat i alla panellinjer och liknande.

I mitt Hawker Hunter bygge demonstrerar jag washer hyfsat väl...ta en titt i den byggtråden.

Annars hoppas jag du fått lite svar men det är bara att fråga mer om det är något du funderar på!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Använd look... Empty Tackar...

Inlägg av bjork_la fre okt 10 2008, 22:37

Jag tackar för svaret, jag skall prova mig fram och se vad jag fastnar för. Skall kolla på Hawker projektet med! Tack!

Terje Very Happy

bjork_la
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Använd look... Empty Sv: Använd look...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet