Vart tusan är alla helikoptermodeller?
+6
MiniStuff
MagnusE
cas
Stefan E
Warsawpact
Jokkocze
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Vart tusan är alla helikoptermodeller?
Satt och spelade lite DCS Black Shark härom veckan och då slog det mig, jag vill verkligen bygga en Ka-50 i 1/48! Satte igång och letade och efter någon timme hade jag kommit fram till att det knappt finns något av de lite tuffare helikoptrarna där ute. Jag hittar en del i 1/72, men det finns i princip bara Apaches och Blackhawks i 1/48. Var är alla Havoks? Alla Cobror?
Varför är det så tror ni? Anser de att helikoptrar inte är lika spännande att bygga, så därför tillverkar de inga, eller vad kan det vara?
Also, jag hittar inte ett enda helikopterbygge här på forumet, men det ska jag ändra på. Hittade efter mycket om och men en liten RAH-66'a från italeri, som nu är påväg och förhoppningsvis ligger i lådan om ett par veckor.
Varför är det så tror ni? Anser de att helikoptrar inte är lika spännande att bygga, så därför tillverkar de inga, eller vad kan det vara?
Also, jag hittar inte ett enda helikopterbygge här på forumet, men det ska jag ändra på. Hittade efter mycket om och men en liten RAH-66'a från italeri, som nu är påväg och förhoppningsvis ligger i lådan om ett par veckor.
Jokkocze
Sv: Vart tusan är alla helikoptermodeller?
Mi-24 och 28án är särklass de coooolaste helikoptrarna som finns.
Var också inne i ett helikopter-bygge-ryck för ett tag sedan. Hittade bara helikoptrar i 1/72 skalan som var ryska bl.a. Mi-28 Havok, Mi-25 Hind, Kamov Ka-50 mfl. köpte jag på mig.
Alla var ifrån Hobbyboss och i 1/72. Saknar verkligen bra ryska choppers i 48a skalan för det finns i stort sätt bara Apaches och Cobror i 48.
Tror att det blir för klumpigt och "spretigt" med helikoptrar i 1/48 men sedan så kanske det helt enkelt inte finns något vida intresse för just sådana modeller i den skalan?
Lycka till med ditt Commanche bygge.
Var också inne i ett helikopter-bygge-ryck för ett tag sedan. Hittade bara helikoptrar i 1/72 skalan som var ryska bl.a. Mi-28 Havok, Mi-25 Hind, Kamov Ka-50 mfl. köpte jag på mig.
Alla var ifrån Hobbyboss och i 1/72. Saknar verkligen bra ryska choppers i 48a skalan för det finns i stort sätt bara Apaches och Cobror i 48.
Tror att det blir för klumpigt och "spretigt" med helikoptrar i 1/48 men sedan så kanske det helt enkelt inte finns något vida intresse för just sådana modeller i den skalan?
Lycka till med ditt Commanche bygge.
Warsawpact- Starwarsviritous
Hejsan!
Jodå, det finns massor av spännande helikoptrar i 1/48 där ute, och nästan ännu flera i 1/32 och 1/35!
Titta på Academy och Revell för 1/48, Trumpeter, Heller och Revell i 1/32-1/35!
Jag har många helikoptrar i min samling (flest obyggda och några byggda), men det slår mig nu att det var väldigt länge sedan jag byggde en snurra!
Jag tror det beror på att helikoptrar anses inte vara så "tuffa" och "Coola" som "riktiga" flygplan!
Om folk bara visste hur fel dom har!
Som du kanske anar nu, är jag en stor helikopterfantast, och jag har tänkt precis i samma banor som du!
Jag har en Kaman Seasprite (Matchboxmodell i Revellkartong och resininredning från Cobra Company) liggandes, just påbörjad.
Vi får väl dra igång ett par helikoptertrådar, och se om vi får med dom andra!
Mera vispar till folket!
Limma Lungt!
Stefan
Jodå, det finns massor av spännande helikoptrar i 1/48 där ute, och nästan ännu flera i 1/32 och 1/35!
Titta på Academy och Revell för 1/48, Trumpeter, Heller och Revell i 1/32-1/35!
Jag har många helikoptrar i min samling (flest obyggda och några byggda), men det slår mig nu att det var väldigt länge sedan jag byggde en snurra!
Jag tror det beror på att helikoptrar anses inte vara så "tuffa" och "Coola" som "riktiga" flygplan!
Om folk bara visste hur fel dom har!
Som du kanske anar nu, är jag en stor helikopterfantast, och jag har tänkt precis i samma banor som du!
Jag har en Kaman Seasprite (Matchboxmodell i Revellkartong och resininredning från Cobra Company) liggandes, just påbörjad.
Vi får väl dra igång ett par helikoptertrådar, och se om vi får med dom andra!
Mera vispar till folket!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Skönt att höra att någon annan också är intresserad av helikoptrar!
Jag har faktiskt sett modeller av grymma ryska helikoptrar i 1/48, så jag vet att de finns där ute. Eduard har tom gjort etsdelar till Italeris Ka-50!
Och lite snabbt sökande (Tog ungefär 5 sekunder) gav den här, som bevis:
Vill minnas att jag även sett folk som byggt modeller från andra märken, dock förmodligen samma i grunden.
Problemet är bara att hitta dem :/
Jag har faktiskt sett modeller av grymma ryska helikoptrar i 1/48, så jag vet att de finns där ute. Eduard har tom gjort etsdelar till Italeris Ka-50!
Och lite snabbt sökande (Tog ungefär 5 sekunder) gav den här, som bevis:
Vill minnas att jag även sett folk som byggt modeller från andra märken, dock förmodligen samma i grunden.
Problemet är bara att hitta dem :/
Jokkocze
Och Zvezda skall väl släppa en ny Hind E när som helst?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
CAS skrev:Och Zvezda skall väl släppa en ny Hind E när som helst?
Japp,men den är tyvärr i 1/72
http://www.zvezda.org.ru/?lng=1&news=115
Trumpeter har en Hind i 1/35. Den är fasen gigantisk...och det är en grov underdrift!
http://www.luckymodel.com/scale.aspx?item_no=TP05103
Är oxå smått förtjust i helikoptrar och har faktiskt börjat i smyg med en Italeri HH-60H i 1:48. Kom över Eduardinredning hyfsat billigt på Modell GBG som jag svettas lite med. Bygger lite då och då på denna och hoppas även på sikt få in några miniguns i dörrarna från tidigare nämnda Cobra Company.
Magnus
Magnus
MagnusE
ser mycket läckert ut Magnus! Jag skulle ngn gång vilja bygga en Hue i vietnamskepnad... Byggde en Monogram när jag var liten men det har ju hänt en del i gjutningstekniken sen dess. Helst i 1/35.
MiniStuff- Vicesheriff
Jag har väntat på en Ny cobra i 1:35 länge nu, men de verkar inte dyka upp nån, gärna en ny apache med. Eller varför inte en Commanche? Finns det nån Sea stallion i 1:35?
Warlord
Hejsan!
Den enda Sea Stallion jag vet om är Academys 1/48, i 1/35 så skulle den bli enorm!
Jag har Trumpeters Hind och Hellers Super Frélon, båda i 1/35, och det är inga små helkoptrar, men SS är ännu större!
Jag längtar efter en Cormorant i 1/48, den Kanadensiska (civila) varianten av Merlin-Helikoptern!
Här är några av mina byggda Helikoptrar;
Huges MH-6 Stealth Helicopter, 1/48
MiL Mi24D Hind, Revell/Monogram 1/48
Huey UH-1D Slick, Italeri 1/48
Sikorsky SH-3H Seaking, Revell(Hasegawa) 1/48
Till slut min enda klara helikopter i 1/32;
OH-58D Kiowa Warrior, Academy(MRC) 1/35
Låt oss se flera helikoptrar här!
Limma Lungt!
Stefan
Den enda Sea Stallion jag vet om är Academys 1/48, i 1/35 så skulle den bli enorm!
Jag har Trumpeters Hind och Hellers Super Frélon, båda i 1/35, och det är inga små helkoptrar, men SS är ännu större!
Jag längtar efter en Cormorant i 1/48, den Kanadensiska (civila) varianten av Merlin-Helikoptern!
Huges MH-6 Stealth Helicopter, 1/48
MiL Mi24D Hind, Revell/Monogram 1/48
Huey UH-1D Slick, Italeri 1/48
Sikorsky SH-3H Seaking, Revell(Hasegawa) 1/48
Till slut min enda klara helikopter i 1/32;
OH-58D Kiowa Warrior, Academy(MRC) 1/35
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Comanche, Seahawk och en Hughes 500D-TOW påväg från alfa, kommer någon gång nästa månadPhantom2 skrev:Hejsan!
En jäkla massa bilder.
Limma Lungt!
Stefan
Senast ändrad av Jokkocze den sön okt 24 2010, 14:08, ändrad totalt 1 gång
Jokkocze
Även här finns det gräddvispar i högen, bla en Westland Lynx i 1/72 och en Apache i 1/32. Lynxen är något påbörjad.
Borde ta tag i det och bygga klart nån gång!
Håkan
Borde ta tag i det och bygga klart nån gång!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Fick mina tre helikoptrar idag och kunde inte hålla mig, så kropparna är torrmonterade (Ville ju se hur stora de faktiskt blir)
Har dessutom kommit en bra jäkla bit med littlebörden. Den är faktiskt redo för målning! (Tänkte fixa cockpiten imorgon om det räcker med rengöring för att fixa det låga trycket som jag får i den)
Sen måste jag iofs få dit alla rutor, vilket kan bli klurigt. Borde skaffa speciallimm för det..
Har dessutom kommit en bra jäkla bit med littlebörden. Den är faktiskt redo för målning! (Tänkte fixa cockpiten imorgon om det räcker med rengöring för att fixa det låga trycket som jag får i den)
Sen måste jag iofs få dit alla rutor, vilket kan bli klurigt. Borde skaffa speciallimm för det..
Jokkocze
Ser trevligt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hughes 500 är klart koolast...fast jag skule gjort TC´s helikopeter från Magnum
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Hughes 500 är klart koolast...fast jag skule gjort TC´s helikopeter från Magnum
+1 !
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet