IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

What if... Mars King Tiger 1946.

4 posters

Gå ner

What if... Mars King Tiger 1946. Empty What if... Mars King Tiger 1946.

Inlägg av Warsawpact ons okt 22 2008, 14:34

Hejsan allihop.

Tänkte slå ett slag för pansar och lägga upp mitt What if... projekt jag har i görningen sedan några månader tillbaka på www.armorama.com


För att göra en lång historia kort så har jag alltid gillat sci-fi och "what if" scenarios ( dvs. såkallade "tänk om.." scenarios där man leker med tanken med historien och vad som kunde ha hänt) och efter att ha sett på diverse japanska series och läst några böcker om What if... historia så bestämde jag mig för att göra slag i saken.
Jag bestämde mig för att slå an på det populära 46´temat som flera sci-fi byggare använder sig av.


Kort historia om år 1946 så att ni kan få en överblick av hur den alternativa tidslinjen ser ut:

Året är 1946, D-Day blev det största fiaskot för de allierade och fick Market Garden att se ut som ett mindra snedsteg till skillnad från det episka nederlag de allierade led den 6 Juni. Tack vare det tyska rikets sista kraftstöt i Stalingrad månaderna innan D-Day gick av stapeln lyckades de att inta Stalingrad och mycket kort därefter även moskva och drev sedan långt in i Sovjet. Den sovjetiska staben och ledningen flyttades i all hast till den långt östra delen av sibirien där de leder det sovjetiska moståndet i form av guerilla liknande partisanaktivitet mot de tyska posteringarna i sibirien.
Tack vare östfrontens totala kollaps så kunde Tredje Riket skifta all sin kraft till västfronten och slå tillbaka de allierade.

I sena augusti beordrade Hitler att operation Sjölejon skulle gå av stapeln och en enorm invasionstyrka begav sig av från den franska kusten över till England. Tack vare tysklands spionage mot USA s kärnvapenprogram tillsammands med de nyligen framtagna V7 raketerna så kunde det tyska riket sätta in världens först fungerande kärnvapenmimssiler mot England samtidigt som invasionsflottan slog emot den engelska kusten i full kraft. Glasgow, Newcastle, Nottingham, Aberdeen, Scapa Flow blev förvandlade till enorma glaskratrar som lyste i mörkret.
Tiger och Panther stridsvagnar väller fram över den engelska landsbyggden, Winston Churchill hängs den 5 Oktober 1945 och den engelska kungafamiljen avrättas kort därpå.

Storbritannien får nu namnet Provins Väst.

19 februari 1946 möter tyska trupper upp deras Japanska allierade i Iran och axelmakternas dominans är nu total.

April 1946 så inleder tyskland, tack vare de vidareutvecklade jetmotorerna och nya jet bombare, sin bombningskampanj mot USA som hämd mot de allierades bombning av Europa. Storbritannien som fått namnet Provins Väst döps om till Landningsbana 76 då ön i stort sätt är en enda landningsbana som tyskland använder som bas i sin bombningskampanj mot USA.

Juli 1946 skjuter Amerikanarna upp sin första månexpedition och börjar sakta men säkert att ta kolonisera månen. Tyskland svarar med att skicka upp fullskaliga pansar bataljoner till Månen med sina enorma VX 11 raketer.
Amerikanarna öppnar "Månfronten" och striderna som rasat på jorden flyttas mer eller mindre till Månen och dess karga landskap.

September 1946 så öppnar USA och deras kvarvarande allierade en andra rymdfront...Marsfronten.

Oktober 1946 SS-Panzer regiment "Adler" hamnar i en sandstorm under utforskningen av södra Mars. Sprakande , underliga, radiovågor snappas upp av det Tyska Mars Högkvarteret på Imperius Platån och av de Allierades Högkvarter i Octavius Klyftan där bl.a. Kapten Schmidt kan höras över en knastrig radio yra om " vi är inte ensamma". Regimentet ses aldrig mer igen....det tyska militära högkvarteret i Berlin misstänker amerikanska rymdcommandos. Händelsen hemlighetsstämplas av de allierade!

November 1946 En Allierad Conqueror jet bombare rapporterar underliga fenomen på sin radar och runt planet under en bombningsuppdrag över södra Mars och försvinner plötsligt från flygkommandots spårningsradar. Hittas senare landad, och oskadat, mitt ute i ingemansland av en M2 Mars Sherman... planets besättning är försvunnen... deras rymd-överledvandsdräkter finns fortfarande kvar. Washington misstänker desertation men kan ej förklara hur de kunnat överleva utan sina dräkter.



Så i sann sci-fi anda tänkte jag göra min egen version av hur en eventuell King Tiger på Mars kunde se ut med diverse semi-moderna uppfinningar som har forskats fram år 1946 så som basic IR, radar och andra saker.

Jag använder mig av Dragons 1/35 King Tiger ( Henschel Turret) kit samt diverse överblivna bitar jag har bärgat från färdiga byggen.


Soo...ladies and gentlemen...i give you the Mars King Tiger WIP Very Happy


What if... Mars King Tiger 1946. DSC02134
What if... Mars King Tiger 1946. DSC02133
What if... Mars King Tiger 1946. DSC02138

P.S
jag har skrivigt en förklaring på bilderna vad utrustningen på King Tigern heter....men kan ta ett tag för photobucket.com att ladda upp dem.
OCH jag reserverar mig för eventuella stavfel Laughing cheers
D.S
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

What if... Mars King Tiger 1946. Empty Sv: What if... Mars King Tiger 1946.

Inlägg av Gigabyte ons okt 22 2008, 14:57

Ett ""lite"" annorlunda upp lägg på ett tiger bygge ,men kul , ser fram mot nya friska tag Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

What if... Mars King Tiger 1946. Empty Sv: What if... Mars King Tiger 1946.

Inlägg av Warsawpact ons okt 22 2008, 16:53

Gigabyte skrev:Ett ""lite"" annorlunda upp lägg på ett tiger bygge ,men kul , ser fram mot nya friska tag Smile

Hämtar min inspiration från modelbyggandets Mecka....nämligen Japan Very Happy
Såg en japan som hade byggt en ytters läcker Moon Tiger...sedan var jag fast Surprised

För er som inte har / kan få in den japanska kanalen NHK så kan jag varmt rekommendera deras "Modelbyggar" serie som finns att hitta på youtube. NHK är japans SVT , nationella TV'n, och där så ger de i uppdrag till Modelbyggar Senseis ( veteraner / kända byggare) i uppdrag att bygga ett specifikt till och så filmas varje steg i processen. Mycket lärorikt...kan dock blir lite svårt att fatta för dem som inte kan japanska.
https://www.youtube.com/user/sleepylafiel
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

What if... Mars King Tiger 1946. Empty Sv: What if... Mars King Tiger 1946.

Inlägg av Janne.S ons okt 22 2008, 19:49

Kool Tiger!!!!

Å de där Japanska TV-programmet, jäklars vad intressant....synd att min japanska är lite obefintlig
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

What if... Mars King Tiger 1946. Empty Sv: What if... Mars King Tiger 1946.

Inlägg av Azgaron ons okt 22 2008, 22:19

Uj, det var en bakgrundshistoria som hette duga! Det är nog därför jag så sällan bygger whiffar, då jag inte förmår mig till att hitta på tillräckligt bra bakrunder! Smile

Ser ut som en bra start! Ska bli spännande att se slutresultatet!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

What if... Mars King Tiger 1946. Empty Sv: What if... Mars King Tiger 1946.

Inlägg av Warsawpact tis jan 06 2009, 18:08

Jag slaktade några kvarblivna bitar från mitt X-wing bygge....så nu sprudlar ideerna i skallen.

Har börjat pilla med den "akter" delen på vagnen och hur den skall se ut + diverse påbultade generatorer.

En bilduppdatering på det här smått slumrande bygget kan väntas! cheers
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

What if... Mars King Tiger 1946. Empty Sv: What if... Mars King Tiger 1946.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet