IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

+7
Caverö
Azgaron
cas
Janne.S
MiniStuff
denstore
dm4
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av dm4 sön dec 12 2010, 12:57

Jahapp, då var det dags för ny utmaning, bygge nr 11. Har lyckats köpa på mig lite retromodeller och efter ha pillat på dessa några månader så har jag bestämt mig för att bygga denna Bristol Beaufighter i 1/72 format. Tanken är här att jag skall prova för mig lite nya tekniker (igen..). Denna gången skall jag försöka mig på att rista paneler, pytsa dit nitar samt såga lite i valfria delar.

En liten presentation med Matchbox snygga boxart:
Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3527wl

Innehållet
Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3528w

Började inte så bra, ristade snett, men jag hällde på lite ca och gjorde om. Andra vingen blev dock som jag tänkt. Har även sågat ut för landningsljus samt fyllt i med plast. Även borrat hål för kulsprutor, två på ena vingen och fyra på andra (syns inte på bild).
Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3533wp

Återstår att skära bort överflödig vit plast vid landningsljusen samt skapa den genomskinliga delen.
Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3535wm

Fortsättning följer ..

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av denstore sön dec 12 2010, 13:37

Nice!

Just Matchbox Beaufighter var en av mina favoriter när jag var ung och oförstörd. Byggde den två gånger, vilket den nästan var ensam om. Jag älskade verkligen Matchbox, och byggde nästan hela deras sortiment under en en tre fyra år.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av MiniStuff sön dec 12 2010, 14:21

ooo ja! Sweet childhood of mine! Matchbox och mitt skraltiga blå byggbord som en gång hade tjänat som mormor och morfars pick-nick bord... mmm och min polare Leif på andra änden med sina händer i en annan Matchbox-låda Razz

och Beatles ur högtalarna, via rullband

och oj vad länge sen det var.....

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av denstore sön dec 12 2010, 14:50

Popsnöre redan då, alltså. Oftast när jag byggde, så var det typ inspelad följetong på rullbandspelaren. Typ Tordyveln flyger i skymningen eller något sånt. Fortfarande idag gillar jag att ha ljudbok på ifall man ska bygga seriöst.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av MiniStuff sön dec 12 2010, 15:08

denstore skrev:Popsnöre redan då, alltså. Oftast när jag byggde, så var det typ inspelad följetong på rullbandspelaren. Typ Tordyveln flyger i skymningen eller något sånt. Fortfarande idag gillar jag att ha ljudbok på ifall man ska bygga seriöst.

Jo pop-snöre tidigt. Och på en tid när alla andra inte var det, uj vad mycket skit jag fick stå ut med för att jag gillade Beatles. det var jag och en till på tre olika skolor som låg tätt intill varandra. Vilken tönt jag var enligt alla andra... och tönt är jag än idag! And proud of it! What a Face

Ljudbok går hett när jag bygger ibland och för att inte tala om när vi åker långt med bil, som till och från C4:a Wink

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Janne.S sön dec 12 2010, 17:08

Bra början DM Very Happy

Klassiskt fullsnyggt brittiskt ! Ska bli spännande å se vad som händer med den.

Verkar som folk blir dimmiga i blicken och nostalgiska av det här bygget Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av cas sön dec 12 2010, 17:28

En Beau!
Har varit sugen på att bygga Tamiyas motsvarighet, men det verkar som om TF mk X är riktigt svår att få tag på.
Snyggt ristat blev det.
Ser verkligen fram emot nästa uppdatering
/Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Azgaron sön dec 12 2010, 18:14

Trevligt med en gammal Matchbox! Snyggt jobbat med ritsningen Dm4!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Caverö sön dec 12 2010, 22:21

Den har jag byggt en gång och det är som ett fint minne från barndomens (lekbygge) då man byggde och lekte sönder. En fin tid Very Happy

Skall med glädje följa detta projekt.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Stefan E mån dec 13 2010, 08:31

Hejsan!

Hög nostalgivarning på denna!

Rullbandare och trefärgade Matchbox, lägg till lite Britfix-lim, Airfix-färger och terpentin, så har du även min barndom (fast rullbandare hade jag aldrig)!

Jag vet hur du kände det, Markus, även om jag inte är ett "Pop-snöre" utan en "töntig" country-diggare sedan sent -70tal (och är så än i dag!

Det här bygget kommer att följas, var så säker!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av MiniStuff mån dec 13 2010, 10:34

Phantom2 skrev:...

Rullbandare och trefärgade Matchbox, lägg till lite Britfix-lim, Airfix-färger och terpentin, så har du även min barndom (fast rullbandare hade jag aldrig)!

....

Stefan

Den hade jag nästan glömt! Jag lyckades bita hål på en tub med Britfix-lim, inte det bästa att få i munnen... limångorna i brorsans rum tog död på en hel hög med ökenråttor vi hade, bokstavligt tog död på de mest gruvliga sätt Sad värsta försöks-centret.

Rullbandare hade vi gott om i familjen, vet inte hur det kom sig men vi hade två stycken klassiska Tandberg (skolvarianten) och så köpte brorsan en jättefin Akai som jag ärvde sen. Med Tandbergarna gjorde jag egna bandloopar och bandekon, det var skoj Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av dm4 fre dec 31 2010, 15:27

Liten uppdatering, går inte fort men jag testar för mig lite nytt (..och misslyckas..)

Här är jag nu..
Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3599w
Det mesta smått är målat samt kroppen väntar på att spacklet skall torka.

Motorer, torped, utblås samt delar av landningställ med för mig första gången modifierat kablage.Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3601w

Uselt målad gubbe men förarplatsen var tom så jag plockade dit lite pryttlar för att få det lite mer intressant. I efterhand skulle jag nog inte haft med piloterna men nu sitter de där..Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3607w
Här syns även mina försök till att placera nitar. Är inte riktigt klar ännu, troligtvis får jag göra om när jag väl grundat planet.

En del av tiden har gått åt att göra landningslysen, dessa är dock inte med på bild men skall sitta där den vita plasten är på vänster vinge. Återkommer med detta längre fram.


Gott Nytt År!

Mvh

dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Azgaron fre dec 31 2010, 15:33

Ser bra ut så långt Dm4!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Janne.S lör jan 01 2011, 10:22

Se där, lite AMS börjar smyga sig på Very Happy
Det ser lysande ut! Särskilt metallfärgen !

Tyckte väl inte filuren var så stygg att det störde..tänk på att det kommer en huv över åxå.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av cas lör jan 01 2011, 12:01

Metallfärgen var ju helt grym!
Tycker allt att figuren ser riktigt bra ut, och du är verkligen kung kokos med måleriet!
Sitter skevrodren fast förresten? Det ser ut som om bägge hänger ner och det kan dom inte göra...om den ena pekar ner skall den andra peka upp.
Det är bara på moderna fly-by-wire kärror som roderytor kan peka hursomhelst.
//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av dm4 fre jan 07 2011, 07:46

CAS skrev:
Det är bara på moderna fly-by-wire kärror som roderytor kan peka hursomhelst.
//Christer
De går att ställa men numera är denna maskin fly-by-wire, är även den modernaste kärra jag byggt hittils Wink

Liten uppdatering, lagt på egenkomponerad mörkblå färg. Första gången jag använder Tamiya's färger. Så här ser maskinen ut nu..Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3611w

Kommer mer senare..

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av johan r fre jan 07 2011, 07:59

Ser riktigt bra ut!

Grym finnish på kopparfärgen som du fått till!
Hur gjorde du detta?

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Matt_Public fre jan 07 2011, 08:40

Häftigt!

Maffigt, rentav. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av dm4 fre jan 07 2011, 12:06

johan r skrev:Ser riktigt bra ut!

Grym finnish på kopparfärgen som du fått till!
Hur gjorde du detta?

// Johan

Alclad fixar finishen, bara blåst Alclad Copper rakt på plasten. Jag tror man lurar sig lite av bilden då jag kör Tamiyas matta färger och då ser kopparfinishen väldig blank ut i jämförelse. Dock skall maskinen smutsas ned och 'användas' lite, så detta kommer inte vara slutresultatet (iaf är det inte tänkt så).

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Janne.S fre jan 07 2011, 13:35

Jag ska ha Alclad copper!!!


Det ser finemang ut!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Azgaron fre jan 07 2011, 14:31

Mycket snyggt Dm4! Snygg kopparfinish som sagt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av dm4 lör jan 08 2011, 15:08

Azgaron skrev:Mycket snyggt Dm4! Snygg kopparfinish som sagt!

Håkan

Tackar!

Har pillat lite till..
Lagt ljusare patchar av det blåa på lämpliga stället, målat röda markeringar vid kulsprutorna, mattat ned kopparn med smuts samt lagt på lite slitage..
Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3614w
Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Img3615w

Får se vad jag hinner med, kan bli långt uppehåll om det vill sig illa..

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Azgaron lör jan 08 2011, 15:57

Ser väldans bra ut det där!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av cas lör jan 08 2011, 16:43

Mumma!
Man kanske borde dra lärdom av denna föredömliga slitageuppvisning...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Janne.S lör jan 08 2011, 20:30

Vädringen börjat gotta till sig Very Happy Snyggt!

Tänk bara på att du får vädra dekalerna också när de kommit på så inte de bryter med den vädrade ytan.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72  Empty Sv: Matchbox Bristol Beaufighter MK-X 1/72

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet