IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur borrar ni smååååå hål?

+4
Joppo
MiniStuff
MagnusE
Jokkocze
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Jokkocze mån jan 10 2011, 20:48

Hur gör ni? Jag har små borrar men jag vet inte riktigt vad man ska fästa dem i. Har testat knivskaft, men hur mycket jag än försöker så får jag inte dem att sitta tillräckligt stadigt eller centrerat.

Har ni någon borrchuck, och isf hurdan? Hittat en sån här liten söt sak på Jadar, men jag vet inte riktigt om det kan fungera.

Hjälp! Jag behöver er visdom!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av MagnusE mån jan 10 2011, 20:55

Det är en sån här du ska ha. Tamiya Pin Vise. Fyra chuckar(2 vändbara) ingår för olika stora borr. Funkar klockrent.
Hur borrar ni smååååå hål? B_74050


Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av MiniStuff mån jan 10 2011, 20:58

Ja eller från Citadell (GW), GaleForceNine eller annan valfri hobbyvertygstillverkare. Jag har (brukar iaf ha), Alfa har säkert oxå så då har säkert gamla Kempe-butiken.

Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Joppo mån jan 10 2011, 21:02

Om du är otålig så vet jag att det fanns en liknande pryl på ModelCraft för några år. Jag skulle bli förvånad om de inte har nån hemma, eftersom det är en ganska viktig modellbyggargrunka.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Jokkocze mån jan 10 2011, 21:06

Är väl inte otålighet jag är orolig för, utan hur det berör min plånbok som nu är rätt så tunn. Tamiyas och Citadels kostar ju en bra bit över 200kr inkl frakt vilket inte blir så kul. Den på Jadar som jag länkade hamnar strax över 50kr, vilket är mycket bättre.

Har frågat hos ModelCraft, men den enda de har där tar de närmare 300kr för.

Vad tror ni om de fyra längst ner på den här sidan: http://www.jadarhobby.pl/squadron-c-21_889.html
Eller kanske de som finns på den här sidan: http://www.jadarhobby.pl/tools-different-producers-c-21_1010.html (Tredje och fjärde ovanifrån ser vettiga ut tycker jag, men lite skumma)

[/snål]
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Matt_Public tis jan 11 2011, 10:52

De skumma och vettiga får min röst, rent spekulativt, men de övriga ser helt okej ut de med.

Säkerligen sunda konstruktioner allihop.

Själv kör jag med den här och en till mysko pryl som jag inte vet var jag hittade.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Joppo tis jan 11 2011, 11:03

Kolla in denna Jocke: http://cgi.ebay.com/Swivel-Head-Pin-Vise-Hand-Drilling-Tool-/180399620339?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a00a7c0f3

~35 kr inkl frakt. Kvalitén är väl ett potentiellt frågetecken, men utifrån bilden ser den ju stabil ut. Å andra sidan kommer den väl inte att utsättas för några större påfrestningar om du ska borra i plast, så det är nog rätt lugnt.

Edit: Vill du ha fler alternativ att kolla på, så söker du på "pin vise". Det finns hur mycket som helst.


/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Jokkocze tis jan 11 2011, 11:51

Njää.. 55kr inkl frakt, 7,81 dollar är 55 kronor, inte 35. (Dollarn står inte i 5kr just nu)

Slår iaf till, det är ett bra pris. Dock köper jag nog också en sån där söt grej med träskaft från polen också..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Joppo tis jan 11 2011, 12:47

Embarassed Jag hade visst lite otur när jag tänkte... Men 55 spänn är ju också ett bra pris som sagt. Hoppas du blir nöjd med den.

/J
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Matt_Public tis jan 11 2011, 12:57

Joppo skrev:Jag hade visst lite otur när jag tänkte...

"Mitt mellannamn, förnamn, efternamn och släktträd" för att sno ett uttryck från den gode MiniStuff...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Warsawpact tis jan 11 2011, 14:26

Använder en sådan här...
Hur borrar ni smååååå hål? Stylus

Den har låga varvtal jämfört med de dremels som har sladd. Fungerar bra att såga bort resinklumpar med samt borra o diverse saker.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Janne.S tis jan 11 2011, 14:28

Eeeek, vågar du använda en maskin när du borrar i plast med plutte borrar?? hur många har du knäckt och hur ofta får dom fulla med smält plast?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Jokkocze tis jan 11 2011, 14:31

En 0.3mm-borr i en sån där? Galning! Du köper alla dina borrar i bulk eller? Razz
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Warsawpact tis jan 11 2011, 14:33

Janne.S skrev:Eeeek, vågar du använda en maskin när du borrar i plast med plutte borrar?? hur många har du knäckt och hur ofta får dom fulla med smält plast?

Nepan problemas som AB bildels reklamen säger. Inga knäckta och ingen smällt plast, tack vara de låga varvtalen. Har tom. använt den till att polera upp en vindruta till en av mina Nissan S-15.
Att använda dremels sladd-borrar på plast är däremot idioti av den större graden.


Senast ändrad av Warsawpact den tis jan 11 2011, 14:35, ändrad totalt 3 gånger (Orsak för redigering : Stavfel)
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Warsawpact tis jan 11 2011, 14:34

Jokkocze skrev:En 0.3mm-borr i en sån där? Galning! Du köper alla dina borrar i bulk eller? Razz

Bulk?...jag beställer direkt ifrån tillverkaren och får leveranserna på pall lol!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Jokkocze tis jan 11 2011, 14:40

Warsawpact skrev:
Jokkocze skrev:En 0.3mm-borr i en sån där? Galning! Du köper alla dina borrar i bulk eller? Razz

Bulk?...jag beställer direkt ifrån tillverkaren och får leveranserna på pall lol!

Precis, bulk Razz

(Saxat från wiki: Bulk purchasing is buying products in large quantities at a lower price per item, or unit price, than is available for smaller quantities.)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Warsawpact tis jan 11 2011, 14:50

Jokkocze skrev:
Warsawpact skrev:
Jokkocze skrev:En 0.3mm-borr i en sån där? Galning! Du köper alla dina borrar i bulk eller? Razz

Bulk?...jag beställer direkt ifrån tillverkaren och får leveranserna på pall lol!

Precis, bulk Razz

(Saxat från wiki: Bulk purchasing is buying products in large quantities at a lower price per item, or unit price, than is available for smaller quantities.)

Jo jag vet var det betyder. Vi köper mediciner i bulk ifrån tillverkarna på jobbet konstant.
Försökte till att få det att framstå som om det vore ännu mera. Men det kanske inte gick hem Wink


Senast ändrad av Warsawpact den tis jan 11 2011, 14:55, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Janne.S tis jan 11 2011, 14:52

Så en viss förbrukning med andra ord Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Caverö tis jan 11 2011, 22:52

Handborrning är modellen, har dock inte tamiyas men ngt liknande som inköptes på hobbycenter i gbg.

0,3 borr på pall jo ja tackar Razz
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Hur borrar ni smååååå hål? Empty Sv: Hur borrar ni smååååå hål?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet