IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

+5
Janne.S
cas
Matt_Public
Jokkocze
johan r
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av johan r tis jan 11 2011, 09:26

Så har även jag plockat fram en låda ur högen Shocked

Som motpol till alla de andra snygga byggena så kommer här ett bygge på en mer normal nivå, värdig oss som inte bygger så mycket och som än så länge jobbar med pensel för att måla.

Valet av förebild är en Hawker Hurricane MkIIc skala 1/72 utav fabrikatet Airfix.
Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 DSC_8693

När man öppnar lådan så märker man ganska fort att detta inte är en tammigawaedu. Delarna är ganska tjockta och plasten upplevs som lite mjuk och detaljerna en aning grova. Trots detta så känns gjutningen riktigt bra och jag har inte hittat några sjunkmärken eller utkastarmärken på några synliga delar. Även formen och proportionerna känns bra utan att jag lagt den över några ritningar.

Airfix är ju inte kända för att vara överdrivet detaljerade i cockpit osv och den här kärran är inget undantag. Mycket sparsamt detaljerat och jag tror inte attt en erfaren Hurripilot skulle känna igen sig i cockpiten Very Happy

Hur som helst. I den här skalan och med stängd huv så kommer man inte att kunna se speciellt mycket så jag kommer nog bra att smäcka ihop den.

Cockpitmontaget monteras ovanpå den lösa hjulbrunnsdelen som monteras på den undre vingdelen. Här ser man tydligt att ett lager med färg inte räcker utan det skall på minst två lager till. Färgnyansen är helt åt helv----te men min artistiska frihet tillåter detta Very Happy
Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 DSC_8694

Montage av kroppshalvorna gick mycket bra och det enda som behöver spacklas är bakom pilotens huvud där det blev en ganska stor sjunkning. Lite primer på för att kolla skarvar mm och lite slipning och vi har följande resultat. Ganska OK tycker jag. Skyttegravarna i kärran tänkte jag inte göra något åt utan det får vara en del av Airfixcharmen.
Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 DSC_8700

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 DSC_8701

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 DSC_8736

Lite provmontage är alltid trevligt. Faktum är att det till min förvåning faktskt verkar passa riktigt bra och det kommer nog inte att krävas speciellt mycket spackel..........
Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 DSC_8738

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 DSC_8737

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 DSC_8739

Så än så länge känns det hoppfullt men det finns mycket som kan gå snett.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av Jokkocze tis jan 11 2011, 09:59

Hörrmm.. vad är det för färg du använt där? Den ser sådär lagom grön ut. Jag behöver grönt..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av Matt_Public tis jan 11 2011, 10:14

Sexy beast!

Hurricanes består av lagoma delar brutalfunkis och brukselegans. Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 007

Helt enkelt en redig och stadig busgrogg med vingar. Gutår!

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av cas tis jan 11 2011, 11:24

Ohhh, en av airfix nya små godbitar. Schysst passform, enkel konstruktion och tillräckligt billig för att man skall kunna bygga hur många som helst.
Starten ser mycket lovande ut må jag säga!
//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av johan r tis jan 11 2011, 11:48

Tackar gubbs!

@jokkocze: Jag har använt Lifecolor UA004 FS34151. Jag tror Ministuff säljer dessa. Nyansen är lite för grön enligt min smak men den duger. (å andra sidan kommer jag inte riktigt ihåg hur färgen ser ut i verkligheten....)

@Matt_public: Jo jag gillar Hurricanen. Utstrålar kraft och robusthet samtidigt som jag tycker den har sköna linjer.

@CAS: Jo priset är överkomligt och sofar är den bara trevlig. Är väl kanske inte state of the art vad gäller detaljering men den är trevligt.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av Janne.S tis jan 11 2011, 14:16

LOL där blev jag tvungen att titta två gånger på vem som startat byggtråden Razz

Härligt att du sällat dig till byggarnas skara igen, Johan! cheers
Det ser finemang ut och jag hoppas du har skôj!


Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av johan r tis jan 11 2011, 14:34

Skönt att hjärtat klarade chocken Janne Very Happy

Jodå, det är ganska trivsamt men i drömmarna blev det bättre än det som ligger på byggbordet just nu...........

Skämt åsido så är jag mycket nöjd med hur den faller ihop. Upptäckte till min förvåning att huven är delad så nu börjar man ju fundera på om den skall byggas öppen, fast då måste man ju fylla cockpiten med detaljer förstås scratch

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av Azgaron tis jan 11 2011, 21:34

Kul Att se ett bygge från dig Johan! Ser bra ut så långt!

Hurricanen är en skön kärra, som jag dessvärre har för lite av i min bygghög.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av Caverö tis jan 11 2011, 22:42

Är det du på riktigt, härligt att ha dig med oss.

Om man skalaöversätter dom panellinjerna så skulle man nästan kunna köra in armen mellan plåtarna. Razz

Ser ut att arta sig väl Johan.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av MiniStuff ons jan 12 2011, 08:33

fan va kul å se dig bygga Johan! Very Happy Och vilken härlig liten kärra du valt.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av Matt_Public ons jan 12 2011, 08:56

Caverö skrev:Om man skalaöversätter dom panellinjerna så skulle man nästan kunna köra in armen mellan plåtarna. Razz

Också ett sätt att antyda att man har tunna armar. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av Hook ons jan 12 2011, 16:04

Kul att du har kommit igång med ett bygge. Har själv sneglat en hel del på mina Hurricanbyggsatser. men det är en del påbörjade saker som skall bli färdigt först Bl.a. en Hasegawa 1/72 Spit. Mk1 den med platt huv och tvåbladig propeller.
Uffe N.

Hook


Till överst på sidan Gå ner

Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72 Empty Sv: Airfix Hawker Hurricane MK IIc 1/72

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet