F-5B som T-38A Talon?!?
+2
Jokkocze
Patrik K
6 posters
Sida 1 av 1
F-5B som T-38A Talon?!?
Hallojsan byggers!
Som titeln säger så undrar jag helt sonika om det går att använda en F-5B till att göra en T-38A?
Viss modifiering kommer troligtvis att behövas antar jag men hur mycket?
/Patrik
Som titeln säger så undrar jag helt sonika om det går att använda en F-5B till att göra en T-38A?
Viss modifiering kommer troligtvis att behövas antar jag men hur mycket?
/Patrik
Patrik K
Sv: F-5B som T-38A Talon?!?
Vad jag kan se så är skillnaderna inte så stora. Cockpit sitter en bit längre fram på T-38 och den har vapenbalkar. Själva kroppen ser likadan ut, så ja, inga större skillnader.
Jokkocze
Wikipedia säger följande "The F-5B and F (which also derive from the N-156) can be distinguished from the T-38 by the wings; the wing of the T-38 meets the fuselage straight and ends square, while the F-5 possesses leading edge extensions near the wing roots and wingtip launch rails for air to air missiles. Under the paint, the T-38 wing is constructed of honeycomb material whereas the wing of the F-5 family is constructed of conventional skin over underlying support structure."
Wikpedia F-5
Wikpedia T-38
En del arbete men kan nog bli görbart.
iofs så har ju Sword gett ut en T-38C i 1/72 och kommer snart med en dito i 1/48, men det är ju såklart ingen T-38A...
//Christer
Wikpedia F-5
Wikpedia T-38
En del arbete men kan nog bli görbart.
iofs så har ju Sword gett ut en T-38C i 1/72 och kommer snart med en dito i 1/48, men det är ju såklart ingen T-38A...
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack för svaren pöjkar, det är alltid bra att ha ett par extra ögon som glor
Har suttit och dreglat över just Sword:s T-38C och skillnaden mellan en -C & -A skall vara mest intern, men den kostar ju runt 200 kr och till saken hör att jag behöver 3st!
Får bli att inhandla några fina men billiga F-5B och göra lite grovgöra istället.
Har suttit och dreglat över just Sword:s T-38C och skillnaden mellan en -C & -A skall vara mest intern, men den kostar ju runt 200 kr och till saken hör att jag behöver 3st!
Får bli att inhandla några fina men billiga F-5B och göra lite grovgöra istället.
Patrik K
Sedan har Talon mindre och rundare luftintag än F-5A/B...heltomöjligt erkar det ju inte att fixa
Go for it!
Go for it!
Janne.S- Moderator
Har suttit och letat hela kvällen efter F-5B i 1/72 men det verkar inte finnas mycket att tillgå, Italeri har en men den är slut i lager överallt jag kollat och jag måste tömma alla andra utvägar innan jag köper T-38:an från PM (kostar 49kr hos Alfa)
Får nog helt enkelt bli T-38C från Sword iallafall
Får nog helt enkelt bli T-38C från Sword iallafall
Patrik K
Jokkocze skrev:Annars har du alltid ebay!
Där sa du något...får ta mig en titt!
Patrik K
Efter att ha sonderat terrängen vad det gäller modeller av T-38A Talon så har jag kommit till denna slutsats:
Hasegawa: är en F-5B
Sword: fullständigt omöjlig att hitta!
PM Models:.............ryser av bara tanken........
Hittade Italeris F-5B hos Jadar för en billig penning, får nog bli att konvertera lite trots allt tror jag.
Hur jag skall lösa nosstället är en annan fråga, men det dyker väl upp en snilleblixt vad det lider
Hasegawa: är en F-5B
Sword: fullständigt omöjlig att hitta!
PM Models:.............ryser av bara tanken........
Hittade Italeris F-5B hos Jadar för en billig penning, får nog bli att konvertera lite trots allt tror jag.
Hur jag skall lösa nosstället är en annan fråga, men det dyker väl upp en snilleblixt vad det lider
Patrik K
Veritech79 skrev: PM Models:.............ryser av bara tanken........
En sån försökte jag börja bygga förra året. Den kräver en bättre man än mig, helt klart. Men vänta bara...
A real horrorshow awaits!
Matt_Public- Master of DNF
Skall man hård dra det så är F5B inte ens lika.
Formen på framkropp, frontruta, vingens infästning, hjulbredd, hjulbrunnar, landningsställ, luftintag, utblås allt är annorlunda (nästan).
Jag har Swords T38A byggsats och den har snygga bra luftintag och utblås.
Swords T38C skiljer då de tagit bort del av kroppen där luftintaget har annan form och det kan bli jobbigt att bygga upp denna bit igen som liksom saknas. Skiljer gör också cockpit instrumentpanelerna.
Vilka 3 varianter eller individer skall du bygga?
Formen på framkropp, frontruta, vingens infästning, hjulbredd, hjulbrunnar, landningsställ, luftintag, utblås allt är annorlunda (nästan).
Jag har Swords T38A byggsats och den har snygga bra luftintag och utblås.
Swords T38C skiljer då de tagit bort del av kroppen där luftintaget har annan form och det kan bli jobbigt att bygga upp denna bit igen som liksom saknas. Skiljer gör också cockpit instrumentpanelerna.
Vilka 3 varianter eller individer skall du bygga?
Poseidon
Denna tråden hade jag helt glömt bort, har väl mer eller mindre lagt detta projekt på is tills det dyker upp en vettig (= billig) T-38 på marknaden...får väl lägga mitt hopp till Trum Peter eller Hobby Bosse antar jag.
Vad det gäller individerna Poseidon så är det de tre som återfinns på Twobobs dekalark 72-054, två stycken testpilotkärror och en USAF-trainer.
/Patrik
Vad det gäller individerna Poseidon så är det de tre som återfinns på Twobobs dekalark 72-054, två stycken testpilotkärror och en USAF-trainer.
/Patrik
Patrik K
Ahh det arket har mest vita kärror vad jag minns.
Jag har 72-053 och vill bygga en svart från 9th RW från Beale basen i samma målnings stil som deras TR-1A (U2) och som även används som chase plane för instruktörerna till F-117 pilot utbildningen.
Sen vill man så klart bygga en NASA kärra och så en av agressor målningarna på samma ark. problemet är att jag bara har 2 st T-38A och en T-38C men man kan iofs bygga nasa kärran som en modifierad med nya luftintag och motor med utblås som T-38C.
Jag har 72-053 och vill bygga en svart från 9th RW från Beale basen i samma målnings stil som deras TR-1A (U2) och som även används som chase plane för instruktörerna till F-117 pilot utbildningen.
Sen vill man så klart bygga en NASA kärra och så en av agressor målningarna på samma ark. problemet är att jag bara har 2 st T-38A och en T-38C men man kan iofs bygga nasa kärran som en modifierad med nya luftintag och motor med utblås som T-38C.
Poseidon
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet