Varför byggs det så lite WWI-saker?
+6
MiniStuff
Stefan E
Caverö
Azgaron
Janne.S
denstore
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Varför byggs det så lite WWI-saker?
Jag stod och kollade igenom förrådet idag, och konstaterade att typ en tredjedel av mina modeller är flygplan från första världskriget. Men jag inser också att det inte direkt är det normala. Varför är det så? Var det bara jag som älskade Biggles?
denstore
Sv: Varför byggs det så lite WWI-saker?
Jag diggar de gamla spjälstaketen men jag drar mig för att bygga dom p.g.a riggningen..... antagligen därför det inte byggs så många
Janne.S- Moderator
Bra fråga Magnus! Tror nog också att mycket ligger i det Janne säger om riggningen. Annars är det ju vackra och ofta färgglada plan.
Har en Camel och en Spad liggandes i ca 50% stadiet båda två.
Skulle nog kunna tänka mig att ge mig på nån i 1/32.
Håkan
Har en Camel och en Spad liggandes i ca 50% stadiet båda två.
Skulle nog kunna tänka mig att ge mig på nån i 1/32.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Fast det finns ju en del som har minimalt med riggning. Allt ser ju inte ut som Farman Leghorn eller DeHavilland DH2.
De flesta Fokkers har rätt begränsad riggning, och det finns nog ett par fransoser som inte är så farliga heller.
De flesta Fokkers har rätt begränsad riggning, och det finns nog ett par fransoser som inte är så farliga heller.
denstore
Får ta och kolla in nåt sånt!
Nä, nån 1vk kärra hade varit kul att ha i hyllan.
Gärna nån tanks också.
Håkan
Nä, nån 1vk kärra hade varit kul att ha i hyllan.
Gärna nån tanks också.
Håkan
Ta en focker D-VII med endast två trådar i landstället.
Har byggt en och det var super, den är död nu men var hyffsad när den levde.
Herman Görings märkning.
Har en albatross D-V och en bristol fighter liggandes, dom kräver sitt engagemang om man säger så.
Har byggt en och det var super, den är död nu men var hyffsad när den levde.
Herman Görings märkning.
Har en albatross D-V och en bristol fighter liggandes, dom kräver sitt engagemang om man säger så.
Caverö
Hejsan!
Jag älskar de gamla "spjälstaketen, men har ändå förhållandevis ett fåtal, sett i relation till "stashen".
Varför?
Tja, jag själv bygger mest i 1/48 och 1/32, och det har helt enkelt inte funnits så mycket att välja på!
Förutom de urgamla sunk-satserna (hoppas du ursäktar, Merlin!) från Airfix och Revell i 1/72.
Revell hade också en serie dubbeldäckare i 1/28(underlig skala) som inte var några höjdare, direkt.
Men på senare tid har Eduard släppt mängder av otroligt fina modeller i 1/48 (och med perfekt passform), och vad Roden gjort för 1/32, skall vi bara inte tala om!
Intresset i allmänhet verkar dock vara ganska ljummet minst sagt från oss modellbyggare, men med Eduard och Roden i 1/48, plus Roden och framför allt nya Wing-Nut Wings i 1/32 har intresset för WWI verkat öka.
Jag har ju en Sopwith Pup i 1/32 på gång här på forumet, dessutom ligger det en Eduard Albatross D.V i 1/48 "på bordet", och flera är planerade!
Det finns massor av skojiga, konstiga, färgglada WWI kärror att göra!
Jag tror att det är dels "träarbetet", dels riggningen som "Skrämmer" folk från att bygga dessa fantastiska maskiner.
Några "riggfria" kärror; Fokker Dreidecker, Fokker D.V, Junkers D.1 och Hansa Brandenburg W29.
Alla borde prova att bygga en dubbeldäckare nån gång, det är faktiskt enklare än man kan tro!
Jag bygger hellre en färgglad WWI maskin än ett grått modernt "spjut"!
Har ni inte sett filmen Flyboys ännu, gör det!
Man kan säga att det är "Topgun", fast med med WWI-tema, och ofantligt mycket bättre!
Limma Lungt!
Jag älskar de gamla "spjälstaketen, men har ändå förhållandevis ett fåtal, sett i relation till "stashen".
Varför?
Tja, jag själv bygger mest i 1/48 och 1/32, och det har helt enkelt inte funnits så mycket att välja på!
Förutom de urgamla sunk-satserna (hoppas du ursäktar, Merlin!) från Airfix och Revell i 1/72.
Revell hade också en serie dubbeldäckare i 1/28(underlig skala) som inte var några höjdare, direkt.
Men på senare tid har Eduard släppt mängder av otroligt fina modeller i 1/48 (och med perfekt passform), och vad Roden gjort för 1/32, skall vi bara inte tala om!
Intresset i allmänhet verkar dock vara ganska ljummet minst sagt från oss modellbyggare, men med Eduard och Roden i 1/48, plus Roden och framför allt nya Wing-Nut Wings i 1/32 har intresset för WWI verkat öka.
Jag har ju en Sopwith Pup i 1/32 på gång här på forumet, dessutom ligger det en Eduard Albatross D.V i 1/48 "på bordet", och flera är planerade!
Det finns massor av skojiga, konstiga, färgglada WWI kärror att göra!
Jag tror att det är dels "träarbetet", dels riggningen som "Skrämmer" folk från att bygga dessa fantastiska maskiner.
Några "riggfria" kärror; Fokker Dreidecker, Fokker D.V, Junkers D.1 och Hansa Brandenburg W29.
Alla borde prova att bygga en dubbeldäckare nån gång, det är faktiskt enklare än man kan tro!
Jag bygger hellre en färgglad WWI maskin än ett grått modernt "spjut"!
Har ni inte sett filmen Flyboys ännu, gör det!
Man kan säga att det är "Topgun", fast med med WWI-tema, och ofantligt mycket bättre!
Limma Lungt!
Stefan E- Linkebodamannen
Ofantligt mycket bättre, vet jag inte om jag hålla med om. Ganska OK film, men med klara brister.
Det har kommit fruktansvärt mycket WWI de senaste 10 åren. Innan det fanns i stort sett bara Eduards kortserieproduktion och Aeroclub. Men vill man bygga WWI idag, nästan oavsett skalan, så finns det en livsproduktion att handla. För några år sedan hade jag drygt 150 WWI-plan i 1/48. Enbart ett fåtal var dubbletter. Nu har jag sålt ner mig till runt 50, så att jag ska kunna bygga huvudtyperna.
Biggles Rules!
Det har kommit fruktansvärt mycket WWI de senaste 10 åren. Innan det fanns i stort sett bara Eduards kortserieproduktion och Aeroclub. Men vill man bygga WWI idag, nästan oavsett skalan, så finns det en livsproduktion att handla. För några år sedan hade jag drygt 150 WWI-plan i 1/48. Enbart ett fåtal var dubbletter. Nu har jag sålt ner mig till runt 50, så att jag ska kunna bygga huvudtyperna.
Biggles Rules!
denstore
Flyboys i love it!
Nästan ett ämne för guppbygge WWI flyg eller WWI helt och hållet.
Nästan ett ämne för guppbygge WWI flyg eller WWI helt och hållet.
Caverö
wwi helt o hållet... så att man kan måla någon av sina coola resinfigurer i ww1-miljö, och allra helst även bygga färdigt min påbörjade Wingnuts-modell
MiniStuff- Vicesheriff
Det känns som om jag skulle kunna tänka mig ett WWI-gruppbygge. För mig blir det i så fall flyg, men jag håller nog med Markus om att "helt och hållet" nog är att föredra. Mindre inramat ger fler möjlighet och vilja att deltaga.
denstore
Hehehe ja nu när du snärjt mig med en WWI modell så skulle det kunna passa
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Hehehe ja nu när du snärjt mig med en WWI modell så skulle det kunna passa
Snärjt och snärjt. Fått dig att skymta ljuset, kanske.
denstore
Skulle vara kul, men utöver mina två halvfärdiga har jag inget att delta med, men jag antar att gruppbygget inte ska starta riktigt än om det blir av.
Håkan
Håkan
Hejsan!
Ja, nu finns det ju ingen återvändo, jag har redan trasslat in mej själv!
Jag är definitivt med på ett gruppbygge!
VAD det blir vet jag inte än, men det blir troligen något med vingar!
Jag har några godbitar att välja på i högen!
Limma Lungt!
Stefan
Ja, nu finns det ju ingen återvändo, jag har redan trasslat in mej själv!
Jag är definitivt med på ett gruppbygge!
VAD det blir vet jag inte än, men det blir troligen något med vingar!
Jag har några godbitar att välja på i högen!
Limma Lungt!
Stefan
denstore skrev: Var det bara jag som älskade Biggles?
Vi var mest bara vänner, han och jag, men nog skulle det sitta fint med en Camel, RE.8 eller SE.5 i vitrinen.
Eller kanske en attitydberikad skrammelvagn av någon skum sort...
Matt_Public- Master of DNF
Biggles.....
En av mina stora idoler när jag var liten kolt!
Stefan
En av mina stora idoler när jag var liten kolt!
Stefan
Ett gäng av böckerna har jag väl läst. Fast det var typ ett ganska bra tag sen!
Håkan
Håkan
De tre "första" böckerna om första världskriget är helt OK att läsa som vuxen också. Tyvärr är de nog rätt dåligt översatta, och tiden har såklart satt sina spår, men de är fortfarande rolig läsning. Man ska också ha i minne att Johns kanske inte var någon stor romanförfattare, men han var ju trots allt där...
Biggles i Strid
Biggles Stridesflygaren
Biggles Åter i Elden
Biggles i Strid
Biggles Stridesflygaren
Biggles Åter i Elden
denstore
ååååh! nu när ni har pratat Biggles så kom jag på något från barndomen som jag totalt glömt bort:
måste leta upp mitt gamla gäng med tidningar
måste leta upp mitt gamla gäng med tidningar
MiniStuff- Vicesheriff
Tänk vad man längtade efter det nya numret av Pilot!
Paddy Payne och gossarna.
Ångrar bittert att jag inte har några tidningar kvar.
/johan
Paddy Payne och gossarna.
Ångrar bittert att jag inte har några tidningar kvar.
/johan
johan r
För kanske tio år sedan såg jag en annons där någon sålde en komplett samling Pilot för 500kr. Jag grämer mig oerhört idag för att jag inte köpte dem.
denstore
En och annan Pilot har man ju läst! Vet dock ej om jag har någon kvar.
Håkan
Håkan
Vad hette serien med Ju52:an med pv-kanoner under vingarna?
// Johan
// Johan
johan r
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Jockes fräsiga spraybox och med tiden lite andra snajsiga saker till byggbordet (Tidigare känd som "Ett annorlunda projekt", nu även med forumets längsta trådnamn.)
» Titta vad brevbäraren kom med!!!! och annat som landat i hobbyrummet.
» Lite julstämning och lite experiment............
» Saker som kan få mig att ge upp...
» Varför tar det sån tid? (Var är Tarangus Lansen i 1/48?)
» Titta vad brevbäraren kom med!!!! och annat som landat i hobbyrummet.
» Lite julstämning och lite experiment............
» Saker som kan få mig att ge upp...
» Varför tar det sån tid? (Var är Tarangus Lansen i 1/48?)
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet