IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rimforsa 1937

+4
Azgaron
Janne.S
cas
Joppo
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Rimforsa 1937 Empty Rimforsa 1937

Inlägg av Joppo lör feb 05 2011, 20:54

Nu när Kejsarinnan snart är klar, har det blivit dags att kicka igång nästa bygge.

Jag har tänkt att bygga något helt annat mot vad jag vanligtvis bygger, nämligen ett litet mysigt svenskt civilt dio. Själva miljön som jag tänkt skildra är en charmigt sliten bilverkstad i Rimforsa(Östergötland) på 30-talet. Anledningen till valet av denna miljö är att min morfar är uppväxen där och själva diot ska bli en present till honom när han fyller 80 bast.

Situationen som diot berättar är att en konstapel är besök hos bilmecken och står och snackar lite skit. Under tiden de står och snackar smyger unga grabbar upp till hans polisbil och ritar en gris i väggdammet på bilens sida. En av pojkarna är tänkt att vara min morfar och detta ögonblick ska vara första gången han ser en Citroen 11cv. Om ni undrar varför jag tar upp detta, beror det på att just denna bilmodell är min morfars favoritbil. Han är också sen några år tillbaka ägare av just en sådan bil.

Själva historien med pojkarna och polisen har jag hittat på själv för att ge diot en kul story. Hur min morfar kom att bli fascinerad av just denna bilmodell vet jag inte heller, men detta skulle ju kunna vara ett möjligt scenario i alla fall Wink

Rimforsa 1937 1

När jag hade lite dötid på jobbet i fredags började skissa lite i Maya på hur det hela ska se ut. I mitten ser ni min rendering och på sidorna har ni lite förklarande bilder på vad som ska vara med i diot.

Själva byggnaden har jag tänkt ska vara ganska nedgången. Innan den blev en bilverkstad fungerade den länge som en ladugård med grisuppfödning vilket innebär att den har många år på nacken. Utanför byggnaden ska vara ganska risigt och skräpigt och underhållet på byggnaden ska vara eftersatt.

Eftersom jag inte lyckades hitta nån gratis 3D-modell av en Citroen 11 fick det bli en "padda" istället i min skissbild Smile Iaf... Inte helt oväntat kanske ska jag använda Tamiyas relativt nysläppta Citroen i skala 1/35 som polisbil. Denna skall jag konvertera genom att sätta på vissa polisattribut, såsom sökarlampa, blinkande rödljus och en stor siren. Enligt den info som jag fått fram om gamla svenska polisbilar, fanns det inga klar regler för hur de skulle se ut eller ha för utrustning vilket ju innebär att jag har ganska fria händer. Jag vet i varje fall att just denna bilmodell har använts som polisbil i Sverige.

Här kommer lite fler bilder. Har ni några idéer på förbättringar eller andra synpunkter tar jag gärna emot dem.

Rimforsa 1937 2

Rimforsa 1937 3

Rimforsa 1937 4

/J
Joppo
Joppo

Till överst på sidan Gå ner

Rimforsa 1937 Empty Sv: Rimforsa 1937

Inlägg av cas lör feb 05 2011, 21:16

Det där kan ju bli hur jäkla coolt som helst!
Schysst 80-års present må jag säga!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Janne.S lör feb 05 2011, 21:37

Kul idé! Very Happy

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron lör feb 05 2011, 21:49

Ser trevligt ut! Mycket kul idé!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av MiniStuff lör feb 05 2011, 21:57

Jämrans bra idé! Ska bli att följa. Kör så det ryker! Vad är tidsramen?

Inlägg av Joppo lör feb 05 2011, 22:13

Tack allihopa! Kul att ni tror på idéen Smile

MiniStuff skrev:Jämrans bra idé! Ska bli att följa. Kör så det ryker! Vad är tidsramen?

Han fyller 80 om lite drygt två år. Med andra hinner jag nog precis färdigt med min nuvarande byggtakt Smile.
Joppo
Joppo

Inlägg av MiniStuff lör feb 05 2011, 22:29

Laughing ja det låter som den tidsram jag själv skulle vilja ha med ett sånt projekt, bara för att vara på den säkra sidan Razz

Inlägg av Stefan E lör feb 05 2011, 23:32

Hejsan!

Låter som en kul ide, och din Morfar kommer garanterat att uppskatta presenten!

Rimforsa har jag åkt igenom otaliga gånger på väg till Kisa med linje 540 (Linköping - Kisa)!

Blir spännande att se!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Joppo sön feb 06 2011, 13:01

Jag misstänkte faktiskt att du hade lite koll på Rimforsa Stefan Smile Jag har aldrig varit där själv, så det vore kul att kolla runt lite och se om jag kan få ytterligare inspiration till diot.
Joppo
Joppo

Inlägg av JOooCKE sön feb 06 2011, 15:42

Kul idé!
Ska bli intressant Smile

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Matt_Public mån feb 07 2011, 12:28

SKYLT!

Så jämrans grymme-coolt! Det här projektet kommer jag nog att ösa "behjälpliga" kommentarer över medans det pågår. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet