Hasegawa Pz.Kpfw IV 1/72
+4
Azgaron
Caverö
Janne.S
Nizztos
8 posters
Sida 1 av 1
Hasegawa Pz.Kpfw IV 1/72
Detta är min första model. Enda syftet med denna post är att jag vill ha tips om vilket som är nästa steg i att få ett bättre resultat. Alltså ute efter den sak som ger mest "bang for the buck". Kommer även i fortsättningen jobba med 1/72 på gott och ont.
Är ganska nöjd med detta som ett första bygge. Ser givetvis en rad skavanker och fel och det blev inte bättre av att se fotona som ju visar alla fel på ett rent ut sagt elakt sätt ....
Mest effekt får man givetvis av att förbättra dioramat men jag är bara intresserad av modellen och vad jag skall ändra/förbättra/lägga till på nästa model jag bygger.
De steg jag gjort (med varierande farmgång).
Satt ihop hela modellen (ganska nöjd med resultatet).
Grundmålat svart med airbrush (helt nöjd).
Målat panzargrå med airbrush (blev mörkare än jag tänkt mig men det skall det nog iofs vara).
Future med airbrush (nöjd)
Dekaler (nöjd)
Detaljer (=några trähandtag och avgas (färg + pigment)) (väldans vad man kladdar... Inte nöjd)
Wash (svart olja i terpentin) (Inte nöjd, måste lära mig detta)
Future + matt (XF-21) med airbrush. (nöjd)
Pigment för lera samt lite blyerts på ett par ställen. (inte nöjd)
Färgen är Tamiya acryl.
Är ganska nöjd med detta som ett första bygge. Ser givetvis en rad skavanker och fel och det blev inte bättre av att se fotona som ju visar alla fel på ett rent ut sagt elakt sätt ....
Mest effekt får man givetvis av att förbättra dioramat men jag är bara intresserad av modellen och vad jag skall ändra/förbättra/lägga till på nästa model jag bygger.
De steg jag gjort (med varierande farmgång).
Satt ihop hela modellen (ganska nöjd med resultatet).
Grundmålat svart med airbrush (helt nöjd).
Målat panzargrå med airbrush (blev mörkare än jag tänkt mig men det skall det nog iofs vara).
Dekaler (nöjd)
Detaljer (=några trähandtag och avgas (färg + pigment)) (väldans vad man kladdar... Inte nöjd)
Wash (svart olja i terpentin) (Inte nöjd, måste lära mig detta)
Future + matt (XF-21) med airbrush. (nöjd)
Pigment för lera samt lite blyerts på ett par ställen. (inte nöjd)
Färgen är Tamiya acryl.
Nizztos
Sv: Hasegawa Pz.Kpfw IV 1/72
Jag har åxå grundat med svart och målat pansargrått uppe på och egentligen blir det för mörkt..detaljerna försvinner oc det blir dåligt djup i lacken.
Bättre med en ljusare grundfärg just när man målar mörkgrått
En mycket lät torrborsting tar fram detaljer som annars inte ses...med det menar jag inte att man gör en väldigt ljus torrborsting utan bara någon grad ljusare än det pansar grå...ett par droppar vitt i det pansargrå funkar.
Svart kan bli en lite för kraftig kontrast att washa med, det klart om modellen i sig är ganska mörk så är man illa tvungen att ha en väldigt mörk färg att washa med men egentligen får man ett bättre resultat med en ljusare färg att washa med.
Jag föredrar en blandning av svart+ någon jordfärg. Smaken är givetvis som baken här... och på en så mörk yta så hade jag använt en tämligen ljus jordfärg som obränd umbra eller obränd terra.
Washen ska vara väldigt tunn i konsistensen...värt att experimentera med
Blkyerts brukar jag lägga på i pulverform, slipa ner lite mot ett sandpapper och applicera medels pensel eller finger
några goda råd på vägen...
Men jag tycker ändå du fått ett fint resultat med de tekniker du använt nu och det blev en riktigt söt liten PzIV Me like alot!
Mer av den varan!
Bättre med en ljusare grundfärg just när man målar mörkgrått
En mycket lät torrborsting tar fram detaljer som annars inte ses...med det menar jag inte att man gör en väldigt ljus torrborsting utan bara någon grad ljusare än det pansar grå...ett par droppar vitt i det pansargrå funkar.
Svart kan bli en lite för kraftig kontrast att washa med, det klart om modellen i sig är ganska mörk så är man illa tvungen att ha en väldigt mörk färg att washa med men egentligen får man ett bättre resultat med en ljusare färg att washa med.
Jag föredrar en blandning av svart+ någon jordfärg. Smaken är givetvis som baken här... och på en så mörk yta så hade jag använt en tämligen ljus jordfärg som obränd umbra eller obränd terra.
Washen ska vara väldigt tunn i konsistensen...värt att experimentera med
Blkyerts brukar jag lägga på i pulverform, slipa ner lite mot ett sandpapper och applicera medels pensel eller finger
några goda råd på vägen...
Men jag tycker ändå du fått ett fint resultat med de tekniker du använt nu och det blev en riktigt söt liten PzIV Me like alot!
Mer av den varan!
Janne.S- Moderator
Tycker det ser bra ut som en start.
Svart bottenfärg har oxå jag provat, som en jätte preshade.
Liten modell tjänar alltid på att ljusas upp något, blanda den grå med buff XF-57 det är en bra färg att ljusa med.
På pansar lägger jag gärna ett filter i en matschande ton något ljusare och lite random.
Washar med beige istället för svart, det naturliga för en strv är att det samlas vägdamm och jord i fördjupningar vinklar och vrån.
Sedan kör man i lite svart runt motorluckor och liknande där det kan tänkas vara oljespill och annat jox.
Några tipps från en glad amatör.
Svart bottenfärg har oxå jag provat, som en jätte preshade.
Liten modell tjänar alltid på att ljusas upp något, blanda den grå med buff XF-57 det är en bra färg att ljusa med.
På pansar lägger jag gärna ett filter i en matschande ton något ljusare och lite random.
Washar med beige istället för svart, det naturliga för en strv är att det samlas vägdamm och jord i fördjupningar vinklar och vrån.
Sedan kör man i lite svart runt motorluckor och liknande där det kan tänkas vara oljespill och annat jox.
Några tipps från en glad amatör.
Caverö
Jag tycker att det blev ett fint första bygge!
Ser ut som att du fått ihop en trevlig liten kärra!
Bra tips från Janne och Mattias, tycker jag.
Håkan
Ser ut som att du fått ihop en trevlig liten kärra!
Bra tips från Janne och Mattias, tycker jag.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Håller med om allt Janne och Mattias redan sagt, vill tillägga att det är inget fel med att köra svart som grund är som M säger en jättepreshade. Och den grå du fått till är inte för mörk imo, den pansargrå färgen var i själva verket mycket mörkare än man tror och dessutom men en svag blåton. Brukar själv blanda i lite blått i den grå. Man kan ljusa upp, high-lighta", paneler mitt på och lägga pin-washes runt grejer. Jag lägger många lager av tunna washes innan jag är helt nöjd, räcker aldrig bara en all-over.
mycket svengelska uttryck
Tycker din maskin är riktigt fin, trodde först att det var en i större skala tills jag läste ordentligt.
/Mrks
mycket svengelska uttryck
Tycker din maskin är riktigt fin, trodde först att det var en i större skala tills jag läste ordentligt.
/Mrks
MiniStuff- Vicesheriff
Ute på en åker och åker?
Snygg panzer!
En liten skev och hotfull fågelskrämma som pekar i färdriktningen vore asball mitt i leran.
Snygg panzer!
En liten skev och hotfull fågelskrämma som pekar i färdriktningen vore asball mitt i leran.
Matt_Public- Master of DNF
Tackar för alla förslag. Lite information overload blev det
Har ju läst runt en hel del medans jag byggde men det är inte alltid lätt att omsätta teori i praktik. Sedan finns det ju inte en väg att komma till ett resultat heller vilket gör det extra svårt om man kanske blandar tips som jobbar emot varandra lite. När man provade en del saker blev det inte heller som man först trott när man får prova på det själv. Personligen tycker jag att det bara finns en "riktig" färg på tyskt pansar och det är grått. Tyvärr visar det sig ju i efterhand att det kanske inte är en lämplig färg om man vill "snygga till" sin modell. Man skall nog ha lite erfarenhet innan man kan göra en model i grått rättvisa. Blir nog till att handla in alternativa färger trots att det tar emot.
Målet med detta bygge var att ha en referens. Från och med nu måste alla byggen bli bättre än detta Gäller både basen och modellen.
Har ju läst runt en hel del medans jag byggde men det är inte alltid lätt att omsätta teori i praktik. Sedan finns det ju inte en väg att komma till ett resultat heller vilket gör det extra svårt om man kanske blandar tips som jobbar emot varandra lite. När man provade en del saker blev det inte heller som man först trott när man får prova på det själv. Personligen tycker jag att det bara finns en "riktig" färg på tyskt pansar och det är grått. Tyvärr visar det sig ju i efterhand att det kanske inte är en lämplig färg om man vill "snygga till" sin modell. Man skall nog ha lite erfarenhet innan man kan göra en model i grått rättvisa. Blir nog till att handla in alternativa färger trots att det tar emot.
Målet med detta bygge var att ha en referens. Från och med nu måste alla byggen bli bättre än detta Gäller både basen och modellen.
Nizztos
Hehe, ja det kan bli lite information overload med alla tips som ramlar in
Janne.S- Moderator
Detta var ditt första bygge!?
Det var ju jättesnyggt!
Nu ser jag fram emot episka byggtrådar där alla experiment och våndor blottläggs på ett mycket karaktärsdanande sätt.
Fortsätt såhär, det kommer nog gå alldeles lysande.
//Christer
Det var ju jättesnyggt!
Nu ser jag fram emot episka byggtrådar där alla experiment och våndor blottläggs på ett mycket karaktärsdanande sätt.
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar,CAS skrev:Detta var ditt första bygge!?
Det var ju jättesnyggt!
//Christer
En liten överdrift var det väl att det var det första bygget. Jag har säkert satt ihop åtminstone ett par modeller i min barndom. För ett år sedan klistrade jag även ihop en Pz II i skala 1/48 (på ett hotellrum i Tokyo). Har även påbörjat en Bf109 1/72 (typ vingarna är klistrade mot kroppen). Men det är den första som blivit klar på ett riktigt sätt.
Nu lär det väl dröja ytterligare 6 månader innan nästa är klar om tempot för denna skall vara en ledtråd
Nizztos
Nizztos skrev:
För ett år sedan klistrade jag även ihop en Pz II i skala 1/48 (på ett hotellrum i Tokyo).
Lite Of Topic, men...
Mmmmmm...Tokyo. Vilken underbar stad.
Hotell i Roppongi Hills?
Warsawpact- Starwarsviritous
6-månadersprojekt är ju närmare snabbygge för undertecknad!
Tänkte väl att du var en återfallsförbrytare...
Tänkte väl att du var en återfallsförbrytare...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Warsawpact skrev:Nizztos skrev:
För ett år sedan klistrade jag även ihop en Pz II i skala 1/48 (på ett hotellrum i Tokyo).
Lite Of Topic, men...
Hotell i Roppongi Hills?
Bodde aldeles intill stationen i Ikebukuro. 10 veckor tjänsteresa med arbetsplats 30 minuter pendel utanför Tokyo. Noll problem att spendera helgerna med shopping och turism under denna tid (somliga på detta forum hade nog svimat av lycka om de fått besöka en del av affärerna i Akihabara trots att de mest har Gundam). Tog mig inte ens utanför Tokyo då denna stad tog all min tid. Enda staden jag varit i där jag tyckt kollektivtrafik är något som är bra. I Tokyo är den inte bara bra den är GRYMT bra.
Nizztos
Nizztos skrev:Warsawpact skrev:Nizztos skrev:
Lite Of Topic, men...
Hotell i Roppongi Hills?
Bodde aldeles intill stationen i Ikebukuro. 10 veckor tjänsteresa med arbetsplats 30 minuter pendel utanför Tokyo. Noll problem att spendera helgerna med shopping och turism under denna tid (somliga på detta forum hade nog svimat av lycka om de fått besöka en del av affärerna i Akihabara trots att de mest har Gundam). Tog mig inte ens utanför Tokyo då denna stad tog all min tid. Enda staden jag varit i där jag tyckt kollektivtrafik är något som är bra. I Tokyo är den inte bara bra den är GRYMT bra.
Fy...fan...vad...jag...är...avis!!!!
10 veckors tjänsteresa i den bästa staden på jorden skulle man inte säga nej till
Ja, Akihabara har rubbet när det kommer till hobby, eller snarare ALLT när det gäller ALLT.
Var du och tog en titt hos Yellow Submarine i Shibuya ?
Kan du också läsa japanska?
Kollektivtrafiken i den staden är utan tvekan grymt bra!
Warsawpact- Starwarsviritous
Warsawpact skrev:
Var du och tog en titt hos Yellow Submarine i Shibuya ?
Kan du också läsa japanska?
Kollektivtrafiken i den staden är utan tvekan grymt bra!
Nix, mitt intresse för hobbyn vaknade inte förrän i slutet på resan när jag behövde lite att pyssla med på kvällarna. Japanska är inget jag kan och japanerna kan inte engelska men det gick alltid bra ändå.
Nizztos
Har som mål att komma till japan någon gång, blir väl när man blitt gammal gube.
Caverö
Japan hade varit supercoolt att besöka nån gång.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Liknande ämnen
» Pz.Kpfw. IV F2(G)
» Pz-kpfw III
» KV-2 aka pz.kpfw 754(r) skala 1/35
» Pz.Kpfw III / III-Turm. Tamiya/Revell 1/35
» Pz.Kpfw. IV Ausf. H4, Academy 1/35
» Pz-kpfw III
» KV-2 aka pz.kpfw 754(r) skala 1/35
» Pz.Kpfw III / III-Turm. Tamiya/Revell 1/35