Sd.Kfz.184 Elefant, Dragon 1/35
+14
Joppo
JOooCKE
Stefan E
Matt_Public
cas
Marlin
T-34
Azgaron
Warsawpact
Obed
MagnusE
Caverö
MiniStuff
Janne.S
18 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sd.Kfz.184 Elefant, Dragon 1/35
En liten Elefant bidde det
Har ju inte byggt pansar på ett tag så det var dags att prova igen.
Valet föll på Dragons Elefant i 1/35...tänkte den var lagom stor
Till den hade jag lite färdig zimmerit från cavalier.... har aldrig använt det förut utan har jämt gjort egen zimmerit.
Ska bli kul att prova!
Och den kom med allsköns ets godis, aluminum pipa och magic tracks Få se hur mycket av etset jag egentligen orkar använda
Så var det innihelskike med delar åxå....har förstått att det här är i grunden en gammal odell som de bara piffat upp lite....gamla Dragon kunde vara lite si och så med passformen..
Allt väl packat...det blir enorma mängder plas i soppåsen
Första byyg uppdateringen inom kort
Har ju inte byggt pansar på ett tag så det var dags att prova igen.
Valet föll på Dragons Elefant i 1/35...tänkte den var lagom stor
Till den hade jag lite färdig zimmerit från cavalier.... har aldrig använt det förut utan har jämt gjort egen zimmerit.
Ska bli kul att prova!
Och den kom med allsköns ets godis, aluminum pipa och magic tracks Få se hur mycket av etset jag egentligen orkar använda
Så var det innihelskike med delar åxå....har förstått att det här är i grunden en gammal odell som de bara piffat upp lite....gamla Dragon kunde vara lite si och så med passformen..
Allt väl packat...det blir enorma mängder plas i soppåsen
Första byyg uppdateringen inom kort
Janne.S- Moderator
Sv: Sd.Kfz.184 Elefant, Dragon 1/35
oj oj oj!
Mycket trevligt hurrö du! Tummar upp!
Den där är en liten dröm jag har att köpa på mig ngn gång. Har en Italeri, den uråldriga från typ 70-talet, är nog en aning out of date.
/M
Mycket trevligt hurrö du! Tummar upp!
Den där är en liten dröm jag har att köpa på mig ngn gång. Har en Italeri, den uråldriga från typ 70-talet, är nog en aning out of date.
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Aaaa du är skön Janne detta kommer vi allla att like a lot.
Caverö
OK, första intrycket...massa delar och modellen är verkligen nerplockad i atomer!
Har aldrig riktigt gillat det hos dragon...Tamyia brukar ha smartare lösningar (så går de att bygga lite snabbare åxå)
Jag satte tänderna direkt i Cavaliers zimmerit och skar loss en bit till fronten. Den känns vagt gummiaktig och jag klurade ett tag på hur jag skulle limma den på plats. Superlim, vitlim eller ethylacetat?
JAg provade met ethylacetat först..och det gick faktiskt vägen så det fortsätter jag med
Sedan var det hjulupphängningen...istället för att göra de här till en enda del så består varje av 4 delar! Idioti och extra arbete
Men de ser snygga ut på plats i alla fall...
Åsså sprocketarna... här ville ritnignen att jag skulle sätta på alla hjulen och sätta ihop banden men jag avvaktar med det så jag kan måla hjulen när de sitter fast i plast arket, lättare så
Baken på plats och här ska det zimmeritas också. först måste jag slipa bort alla detaljer på orginal delen.
Sedan limmade jag zimmeriten på plats, och där sitter detaljerna i själva zimmeriten
Den övre zimmeriten fixk jag trimma lite...men det var inga problem.
Lika så på sidorna, slipa bort detaljerna så det blir plant å fint....
På med Zimeriten...
Andra sidan
Avgassystemet fick sig lite zimmerit och ets...
på plats...
Det kom med lite ersättningsdelar i resin från cavalier tillsammans med zimmeriten....en aning krökta bara
Får ta och koka upp lite vatten imorgon tror jag ( har visst matlagningen imorgon åxå...gäller att hålla isär kastrullerna)
Det var allt för denna gången!
Har aldrig riktigt gillat det hos dragon...Tamyia brukar ha smartare lösningar (så går de att bygga lite snabbare åxå)
Jag satte tänderna direkt i Cavaliers zimmerit och skar loss en bit till fronten. Den känns vagt gummiaktig och jag klurade ett tag på hur jag skulle limma den på plats. Superlim, vitlim eller ethylacetat?
JAg provade met ethylacetat först..och det gick faktiskt vägen så det fortsätter jag med
Sedan var det hjulupphängningen...istället för att göra de här till en enda del så består varje av 4 delar! Idioti och extra arbete
Men de ser snygga ut på plats i alla fall...
Åsså sprocketarna... här ville ritnignen att jag skulle sätta på alla hjulen och sätta ihop banden men jag avvaktar med det så jag kan måla hjulen när de sitter fast i plast arket, lättare så
Baken på plats och här ska det zimmeritas också. först måste jag slipa bort alla detaljer på orginal delen.
Sedan limmade jag zimmeriten på plats, och där sitter detaljerna i själva zimmeriten
Den övre zimmeriten fixk jag trimma lite...men det var inga problem.
Lika så på sidorna, slipa bort detaljerna så det blir plant å fint....
På med Zimeriten...
Andra sidan
Avgassystemet fick sig lite zimmerit och ets...
på plats...
Det kom med lite ersättningsdelar i resin från cavalier tillsammans med zimmeriten....en aning krökta bara
Får ta och koka upp lite vatten imorgon tror jag ( har visst matlagningen imorgon åxå...gäller att hålla isär kastrullerna)
Det var allt för denna gången!
Janne.S- Moderator
Mäktig kärra. Zimmerit är ett ofog. De flesta skickades till italien efter Kursk via verkstad som byggdes om till Elefant, vad jag läst.
Obed
jepp, de ställde till massa ofog på den Italienska stöveln.....lämpade sig bättre för defensiv strid än för pansarslag á la Kursk.
Kesselring visste vad han sysslade med....
Kesselring visste vad han sysslade med....
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:
Nåja, du fick iallafall med en läsbar ritning och ett chassi som faktiskt hör ihop med kitet
Att allt är uppdelat i atomer är charmen med Dragon. Men när de delar upp frontlampan på min Panzer 4'a i sex delar blir man lite fundersam.
Ser ut som ett riktigt gött bygge, aluminium barrel o hela registret. Blir det Dragons länkar eller blir det Broncos/ alt. Vision Models fabulösa länkar?
De där zimmerits verkar vara redigt bra och snygga! Fast det är ju lite fusk att inte sitta med upp till hakan med spackel och en liten roller.
Lite trivia är att Ferdinand/Elefant pansarjägar vagnarna förmodligen var tyskarnas allra effektivaste vagnar under kriget. De slog ut sanslöst många fiendevagnar jämfört vad de själva förlorade.
Weiter zo, Janne...!
Warsawpact- Starwarsviritous
Ser ut som en trevlig modell du valt att bygga Janne, och bra start på bygget också.
Zimmeriten ser ju bra ut!
Håkan
Zimmeriten ser ju bra ut!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Kul bygge du startat. Byggde en sån här från Dragon för ett par år sen och den var mycket fin att bygga tyckte jag. Ska bli kul att se fortsättningen på detta bygge.
Magnus
Magnus
T-34
Snyggt bygge Janne.
Imponerande hastighet du har.
Detta blir väl din fjärde för året???
Försöker du tömma stashen före nyår?
/Bosse
Imponerande hastighet du har.
Detta blir väl din fjärde för året???
Försöker du tömma stashen före nyår?
/Bosse
Marlin
Tack pojkar
Ja jo , fin är den men den har lite probs med passformen märker jag... kommer nog bli tvungen att stötta upp den invändigt.
Ja jo , fin är den men den har lite probs med passformen märker jag... kommer nog bli tvungen att stötta upp den invändigt.
Janne.S- Moderator
Hehehe, ingen risk, Bosse
Det finns nog med modeller i gömmorna för tio års konstant bygge
Det finns nog med modeller i gömmorna för tio års konstant bygge
Janne.S- Moderator
Hejarns trevlig Panzer!
När det blir färg på den så blir det nog episkt med Wagner-mått!
När det blir färg på den så blir det nog episkt med Wagner-mått!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Zimmerit, va?
Kärran ser ju ut som en flätad korg ju!
Det här blir nog askalas. God start och allt.
Kärran ser ju ut som en flätad korg ju!
Det här blir nog askalas. God start och allt.
Matt_Public- Master of DNF
Hehe...ja nog kan man höra valkyrie ritten i bakgrunden när en sådan häringa best rullar fram....
En av mina favoriter i Close Combat III...
En av mina favoriter i Close Combat III...
Janne.S- Moderator
Så har det pillats på stålbesten....
Hörde hur min bättre hälft kokade ägg i köket...så jag rusade dit med resindelarna i högsta hugg och doppade dom i det kokande vattnet medan min sambo tittade storögt på mig!
Men resutatet blev bra
Då var det bara att lägga dom på plats
Där är en av läxorna från Kursk....en stridsvagn måste ha minst en KSP!! Ferdinand (som de hette först) rullade in i Kursk men tyvär så skar motorerna på nästan samtliga och de blev stillastående, lätta byten för ryskt infanteri sedan det egna infanteriet retirerat.
En liten torrpassning med, tja vad heter det? Huset? HU vad stor den e!
LImma lugnt!
Hörde hur min bättre hälft kokade ägg i köket...så jag rusade dit med resindelarna i högsta hugg och doppade dom i det kokande vattnet medan min sambo tittade storögt på mig!
Men resutatet blev bra
Då var det bara att lägga dom på plats
Där är en av läxorna från Kursk....en stridsvagn måste ha minst en KSP!! Ferdinand (som de hette först) rullade in i Kursk men tyvär så skar motorerna på nästan samtliga och de blev stillastående, lätta byten för ryskt infanteri sedan det egna infanteriet retirerat.
En liten torrpassning med, tja vad heter det? Huset? HU vad stor den e!
LImma lugnt!
Janne.S- Moderator
Hehe, resinkokning! Det blev väl klart före äggen hoppas jag?
Det ser ut som en mörsare utan kanonröret på plats.
Snyggt byggt så långt!
Hur stor är den där egentligen?
Det ser ut som en mörsare utan kanonröret på plats.
Snyggt byggt så långt!
Hur stor är den där egentligen?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt!
Den är ungefär så stor som en Tiger 1.a, underdelen är prototypen som Porsche byggde till Tiger 1.an men inte fick kontraktet på. Men då de redan hade påbörjat konstruktionen av ett antal chassin innan det var i hamn så stod de där med dem och vips så kom någon på att vi sätter en bunker på den och bestyckar den med en jättestor kanon så blir allt bra
Man kan inte anklaga tyskarna för att slänga bort påbörjade eller för gamla saker i onödan - nöden föder idéer s a s
Den är ungefär så stor som en Tiger 1.a, underdelen är prototypen som Porsche byggde till Tiger 1.an men inte fick kontraktet på. Men då de redan hade påbörjat konstruktionen av ett antal chassin innan det var i hamn så stod de där med dem och vips så kom någon på att vi sätter en bunker på den och bestyckar den med en jättestor kanon så blir allt bra
Man kan inte anklaga tyskarna för att slänga bort påbörjade eller för gamla saker i onödan - nöden föder idéer s a s
MiniStuff- Vicesheriff
Ser ju bra ut det där Janne!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack Grabbar
Får göra en storeleksjämförelse sedan när den är klar.....den är stor!
Får göra en storeleksjämförelse sedan när den är klar.....den är stor!
Janne.S- Moderator
Så fick jag lite tid över till "The Beast" ( Har ni sett den rullen förresten? "The Beast of War", handlar om en rysk T-64 besättning som kör vilse i Afghanistan)
Till byggandet!
Vad ska man säga, va? Vansinne....ibland tror jag Dragon tar isär saker bara för sakens skull och jag tycker inte det tillför något till modellen, snarare att det är fler moment som kan gå på tok.
Så här blev domkraften n man petade ihop den....hade man kunnat gjutit den i ettstycke utan att tappa detaljer? antagligen!
På med lite ets och så fast i vagnen.
Dom här gillar jag desto mer!!
Snygga blir som på plats dessutom!
Så lite extra länkar.... förut brukade jag alltid måla dom som länkarna som sitter i banden men nu har jag fattat att de faktiskt målades över jämt när vagnen målades!
Jag fegade lite här, det fanns etsade stänkskärmar med men de såg så jobbhiga ut att få på så jag hoppade dom.....
På med huset.....
Äh, jag måste testa en bild med aluminium pipan åxå!
Det var dagens äventyr.... det finns många smådelar kvar att plocka av......
Limma lugnt!
Till byggandet!
Vad ska man säga, va? Vansinne....ibland tror jag Dragon tar isär saker bara för sakens skull och jag tycker inte det tillför något till modellen, snarare att det är fler moment som kan gå på tok.
Så här blev domkraften n man petade ihop den....hade man kunnat gjutit den i ettstycke utan att tappa detaljer? antagligen!
På med lite ets och så fast i vagnen.
Snygga blir som på plats dessutom!
Så lite extra länkar.... förut brukade jag alltid måla dom som länkarna som sitter i banden men nu har jag fattat att de faktiskt målades över jämt när vagnen målades!
Jag fegade lite här, det fanns etsade stänkskärmar med men de såg så jobbhiga ut att få på så jag hoppade dom.....
På med huset.....
Äh, jag måste testa en bild med aluminium pipan åxå!
Det var dagens äventyr.... det finns många smådelar kvar att plocka av......
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:
Ytterst intressant. Tror inte jag stött på några metal kättingar i ett Dragon kit förut.
Snygga dock!
Warsawpact- Starwarsviritous
Skall inte säga vad jag tänkte när jag såg Jannes "pipa"!
Då bleve jag väl bannlyst här!
Häftigt, massiv vagn, och massor av lull-lull!
Tänker du göra ett dio, eller nöjer du dig med "bara" vagnen?
Zimmeriten höjer bygget några snäpp, det ser så härligt "bruxigt" ut!
Limma Lungt!
Stefan
Då bleve jag väl bannlyst här!
Häftigt, massiv vagn, och massor av lull-lull!
Tänker du göra ett dio, eller nöjer du dig med "bara" vagnen?
Zimmeriten höjer bygget några snäpp, det ser så härligt "bruxigt" ut!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Sd.Kfz. 184 Elefant, Dragon 12/35
» SLT-50-3 Elefant
» Trumpeter Elefant 1/72
» Dragon Sd.Kfz.251/17
» Dragon Sd.Kfz 251 1/35
» SLT-50-3 Elefant
» Trumpeter Elefant 1/72