Spitfire PR Mk XIX
+7
Azgaron
Matt_Public
Kent
Caverö
Janne.S
T-34
cas
11 posters
Sida 1 av 1
Spitfire PR Mk XIX
Äntligen var den klar!
Damm innanför huven som jag dessutom fick lite för mycket saltstänk på och det ville inte bort alls, dekalerna bubblade och trots ihärdigt hålstickande och micro sol /set som ville den inte ge med sig alls. Nåja, en i hyllan är bättre än en i stashen eller två på bänken!
Passade på att ta ut den i solskenet för att få lite bättre ljus på den. Håll till godo!
Att ta foton mitt inne i ett bostadsområde som är byggt på en platt åker är inte helt lätt
Nu skall den packas ner för att transporteras till utställningshallen på jobbet!
//Christer
Damm innanför huven som jag dessutom fick lite för mycket saltstänk på och det ville inte bort alls, dekalerna bubblade och trots ihärdigt hålstickande och micro sol /set som ville den inte ge med sig alls. Nåja, en i hyllan är bättre än en i stashen eller två på bänken!
Passade på att ta ut den i solskenet för att få lite bättre ljus på den. Håll till godo!
Att ta foton mitt inne i ett bostadsområde som är byggt på en platt åker är inte helt lätt
Nu skall den packas ner för att transporteras till utställningshallen på jobbet!
//Christer
cas- Vicesheriff
Sv: Spitfire PR Mk XIX
Skitsnyggt. Personligen gillar jag en så här sliten maskin. Syns att den vart med ett tag. Vet inte om de såg ut så i verkligheten men jag gillar det. Närbilden tagen snett höger bakifrån ser ruskigt verklig ut.
Bra.
Magnus
Bra.
Magnus
T-34
Tackar tackar!
Inspirationen till den något slitna vädringen kommer från Wings of fame #16 där dom hade en färgprofil på en väldigt sliten, chippad och allmänt misshandlad Mk XIX. Om det är verkligt eller inte vet jag inte, men det är inte osannolikt att dom såg ut ungefär sådär i mitten på 50-talet.
Fånig fotnot:
I något av alla de brittiska buska-krigen hade man problemet att gerillan hade fått tag på propellerkärror av okänd årgång. (detta är i mitten på 60talet). Det enda som fanns tillhands att bekämpa detta med var E.E Lightning, gjord för att punktförsvara mot sovjetiska bombare med nära överljudsfart. Så vad gör man? Jo, man kollar med RAF:s lilla avdelning Battle of Britain Memorial flight för att få låna en Spitifre som dom kan öva mot .
Dom är inte kloka dom där engländarna!
Inspirationen till den något slitna vädringen kommer från Wings of fame #16 där dom hade en färgprofil på en väldigt sliten, chippad och allmänt misshandlad Mk XIX. Om det är verkligt eller inte vet jag inte, men det är inte osannolikt att dom såg ut ungefär sådär i mitten på 50-talet.
Fånig fotnot:
I något av alla de brittiska buska-krigen hade man problemet att gerillan hade fått tag på propellerkärror av okänd årgång. (detta är i mitten på 60talet). Det enda som fanns tillhands att bekämpa detta med var E.E Lightning, gjord för att punktförsvara mot sovjetiska bombare med nära överljudsfart. Så vad gör man? Jo, man kollar med RAF:s lilla avdelning Battle of Britain Memorial flight för att få låna en Spitifre som dom kan öva mot .
Dom är inte kloka dom där engländarna!
cas- Vicesheriff
FIn fint i blått
Lite lagomt skabbig å sliten....den har dragit ett tungt lass!
Lite synd bara med de Aifixiska panellinjerna.....verkligen avgrundsdjupa!
Lite lagomt skabbig å sliten....den har dragit ett tungt lass!
Lite synd bara med de Aifixiska panellinjerna.....verkligen avgrundsdjupa!
Janne.S- Moderator
Jag säger att detta blev snyggt, med viss reservation för slitaget som är snyggt men kanske lite för mycket på olika ställen.
Jag gillar både spitfire och slitage så snyggebygge på dig.
Jag gillar både spitfire och slitage så snyggebygge på dig.
Caverö
Sjukt skönt.
Ser ut som en riktig slitvarg, det där. Fräsigt så det stänker om det.
Ser ut som en riktig slitvarg, det där. Fräsigt så det stänker om det.
Matt_Public- Master of DNF
Mycket snyggt bygge Christer! Fin Spitfire du fått till!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack pojkar!
Detta var 7 år senast (eller däromkring) som jag gjorde saltchippning, och det här blev försök nummer två... Har inte fått kläm på hur mycket/lite vatten man skall använda så på vissa ställen smälte saltet och flöt ut lite för mycket. Lärdomar till nästa gång helt enkelt!
Detta var 7 år senast (eller däromkring) som jag gjorde saltchippning, och det här blev försök nummer två... Har inte fått kläm på hur mycket/lite vatten man skall använda så på vissa ställen smälte saltet och flöt ut lite för mycket. Lärdomar till nästa gång helt enkelt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
CAS skrev:Tack pojkar!
Hejsan!
Snyggt bygge!
Att panellinjerna är lite djupa, får man leva med.
Snygg vädring, men kanske liiite för mycket "skav" (i mitt tycke), men som du säger, det kan vara marigt att "dosera" ibland!
Spitfiren var en riktig "skitgris", och undersidan kunde vara nästan helt svartstrimmig av olja, sot och krutrester, och sidorna var nedsmetade med både olja, glykol och rester från avgasrören .
"Skavet" (Chippingen) på ovansidan av vingarna och på kroppen är omfattande, men fortfarande rimligt (läs trovärdigt), men skavet på undersidan tror jag är lite för mycket.
Jag tror aldrig jag sett undersidan av en Spit med "skavsår" i någon större omfattning.
Men du får säga som jag brukar; det är artistisk frihet!
Några försök till så blir det perfekt!
Limma Lungt!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den ons apr 27 2011, 13:47, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan och Magnus!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket fint resultat må jag säga! Kan ju hålla med om dikesrännorna men va fan det är ju en modell och en avslutad är alltid en vinst
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Ja dom där dikena är lite väl överdrivna. Har ju en till liggandes och när det blir dags att göra en S31 av den så blir det nog att ta fram mr surfacer och se om man kan fylla igen det.
Och tack för berömmet!
Och tack för berömmet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Man tackar!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Spitfire XII
» Spitfire Mk.Vb. 1/48
» 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
» Spitfire Mk Ia
» Spitfire XII
» Spitfire Mk.Vb. 1/48
» 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
» Spitfire Mk Ia
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet