Antonov An-2 "Anushka" ("Colt"), Bilek 1/48
5 posters
Sida 1 av 1
Antonov An-2 "Anushka" ("Colt"), Bilek 1/48
Hejsan!
Den här modellen köpte jag på senaste ”08Open” i våras (2011).
Detta är ett mycket känt flygplan som alltid legat mig mycket varmt om hjärtat, och som jag velat bygga sedan flera år tillbaka.
Här får ni data och lite fakta om förebilden och dimensionerna;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-2
Det har inte funnits någon bra modell av den här kärran i 1/48, men förra året släppte Valom en An-2 i 1/48, i flera varianter dessutom.
Den har fått bra kritik, men har varit mycket svår att få tag i, så jag tänkte vänta tills Hobbyboss släppte sin nu till hösten (2011).
På 08-Open (Våren 2011) hittade jag den här modellen från Bilek!
Jag hade aldrig hört talas om vare sig märket eller att de skulle släppa en ”Anushka” (ung. ”gamla Gumman”), som maskinen kallades i Ryssland.
Bileks modell flög in alldeles omärkt under radarn!
När jag hittade den hos Alfa Hobby på Open, så knep jag modellen direkt, tog en titt i lådan och blev kär omedelbart, jag höll hårt i lådan o betalade snabbt!
Detta är vad som fanns i lådan, som pryds av en minst sagt tafflig boxart.
Men när locket väl tagits av såg man att det var en kvalitetsprodukt från Tjeckien (varifrån annars?).
Inga gjutramar i egentlig mening, men de drygt 70 delarna ligger snyggt förpackade i ”fack” i två stora påsar.
Ett litet välgjort etsark med instrumentpanel och bälten, plus ytterligare några smådelar från eduard.
På andra sidan hittar man masker, också från eduard.
Instuktionerna till etset på ett separat ark.
En historik och massor av tekniska ritningar på två A4-ark, tyvärr bara på Tjeckiska!
Ett rejält stort dekal ark med sex väldigt olika maskiner att välja på, dock saknas maskinen på locket, det finns inga Ryska märkningar.
Gör inte mig något, men lite märkligt är det.
Instruktionsboken är tryckt på glättat papper i fullfärg, mycket snyggt!
Lite närmare bilder på innehållet;
De enda lösa delarna är vingarna, som ligger på diagonalen i den ganska stora lådan, och de får precis plats!
Plastdelarna är typiskt Tjeckiskt lågtrycksgjutna, men inget gjutskägg och ytdetaljeringen är mycket fin med graverade panellinjer och upphöjda detaljer där så krävs.
De klara delarna är kristallklara, distorsionsfria och repfria, perfekt!
Däcken är (tyvärr) gjutna gummidäck, jag hade föredragit viktade hjul i resin istället.
Eftersom det här är en Tjeckisk byggsats med ”short-run” vibbar så får man med en liten påse med resindelar till en mycket fin liten Kalish ASj-62IR motor.
Jag kunde (som vanligt) inte hålla mig, utan bygget har startat och det kommer en byggtråd snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Den här modellen köpte jag på senaste ”08Open” i våras (2011).
Detta är ett mycket känt flygplan som alltid legat mig mycket varmt om hjärtat, och som jag velat bygga sedan flera år tillbaka.
Här får ni data och lite fakta om förebilden och dimensionerna;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-2
Det har inte funnits någon bra modell av den här kärran i 1/48, men förra året släppte Valom en An-2 i 1/48, i flera varianter dessutom.
Den har fått bra kritik, men har varit mycket svår att få tag i, så jag tänkte vänta tills Hobbyboss släppte sin nu till hösten (2011).
På 08-Open (Våren 2011) hittade jag den här modellen från Bilek!
Jag hade aldrig hört talas om vare sig märket eller att de skulle släppa en ”Anushka” (ung. ”gamla Gumman”), som maskinen kallades i Ryssland.
Bileks modell flög in alldeles omärkt under radarn!
När jag hittade den hos Alfa Hobby på Open, så knep jag modellen direkt, tog en titt i lådan och blev kär omedelbart, jag höll hårt i lådan o betalade snabbt!
Detta är vad som fanns i lådan, som pryds av en minst sagt tafflig boxart.
Men när locket väl tagits av såg man att det var en kvalitetsprodukt från Tjeckien (varifrån annars?).
Inga gjutramar i egentlig mening, men de drygt 70 delarna ligger snyggt förpackade i ”fack” i två stora påsar.
Ett litet välgjort etsark med instrumentpanel och bälten, plus ytterligare några smådelar från eduard.
På andra sidan hittar man masker, också från eduard.
Instuktionerna till etset på ett separat ark.
En historik och massor av tekniska ritningar på två A4-ark, tyvärr bara på Tjeckiska!
Ett rejält stort dekal ark med sex väldigt olika maskiner att välja på, dock saknas maskinen på locket, det finns inga Ryska märkningar.
Gör inte mig något, men lite märkligt är det.
Instruktionsboken är tryckt på glättat papper i fullfärg, mycket snyggt!
Lite närmare bilder på innehållet;
De enda lösa delarna är vingarna, som ligger på diagonalen i den ganska stora lådan, och de får precis plats!
Plastdelarna är typiskt Tjeckiskt lågtrycksgjutna, men inget gjutskägg och ytdetaljeringen är mycket fin med graverade panellinjer och upphöjda detaljer där så krävs.
De klara delarna är kristallklara, distorsionsfria och repfria, perfekt!
Däcken är (tyvärr) gjutna gummidäck, jag hade föredragit viktade hjul i resin istället.
Eftersom det här är en Tjeckisk byggsats med ”short-run” vibbar så får man med en liten påse med resindelar till en mycket fin liten Kalish ASj-62IR motor.
Jag kunde (som vanligt) inte hålla mig, utan bygget har startat och det kommer en byggtråd snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den fre mar 29 2013, 10:28, ändrad totalt 3 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Antonov An-2 "Anushka" ("Colt"), Bilek 1/48
Ser ut som en trevlig modell! Tack för lådtitten Stefan!
Ser fram emot att följa bygget!
Håkan
Ser fram emot att följa bygget!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
De är så söta didär Antonov tvåorna .... så nära evighetsmaskin man kan komma
Janne.S- Moderator
Den ser spännande ut!
Tur att vingarna verkar vara gjorda i ett stycke, för att få ihop den där korrugerade plåten(eller tygklädda vingen eller vad det nu är) och slipa framkanten jämn hade ju varit ett jobb får någon lättlurad stackare med lämplig bokstavsförkortning...
Tur att vingarna verkar vara gjorda i ett stycke, för att få ihop den där korrugerade plåten(eller tygklädda vingen eller vad det nu är) och slipa framkanten jämn hade ju varit ett jobb får någon lättlurad stackare med lämplig bokstavsförkortning...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
CAS skrev:Den ser spännande ut!
Om det ändå varit så väl....
Tyvärrr, måste jag säga för jag håller med dig, det är bara övervingen du ser, normalt gjuten i två halvor!
Jag kommer säkert att få spader vid bygget, och sen får väl Janne låsa in mig i en madrasserad cell!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Svulstigt!
Såg ju bara för läcker ut den där. Tror att jag såg något liknande ute hos de lokala fallskärmsentusiasterna för något år sedan.
Flower power-cammot var ju hyfsat helfestligt.
Tack för titten! Du får mer än gärna göra den tjeckisk.
Såg ju bara för läcker ut den där. Tror att jag såg något liknande ute hos de lokala fallskärmsentusiasterna för något år sedan.
Flower power-cammot var ju hyfsat helfestligt.
Tack för titten! Du får mer än gärna göra den tjeckisk.
Matt_Public- Master of DNF
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet