Hotchkiss H-39
+8
Matt_Public
cas
Hayabusa
MiniStuff
Janne.S
Caverö
Azgaron
T-34
12 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Hotchkiss H-39
Jag tror jag gillar detta med tidiga vagnar, små charmiga och lättplacerade.
Caverö
Har vart mycket med studenten, takrenovering mm men lite har det blivit gjort.
Joxat lite med basplattan i gips och försökt att få till lite kullersten och trottoarer.
Linjerat upp lite hur det ska vara.
Sen var det bara att ritsa och tälja i gipsen tills det blev så här. Nu ska det målas i olika grå nyanser.
Magnus
Joxat lite med basplattan i gips och försökt att få till lite kullersten och trottoarer.
Linjerat upp lite hur det ska vara.
Sen var det bara att ritsa och tälja i gipsen tills det blev så här. Nu ska det målas i olika grå nyanser.
Magnus
T-34
Snyggt! Gipstekniken funkar ju finfint den också Jag antar också att den är betydligt snabbare är min styrofoam-variant
Har du gjutit plattan själv eller har du använt såna där gipsskivor man har när man bygger i skala 1:1? Om du använde färdiga gipsskivor, hur fick du då bort det där pappret som är limmat på dem? Jag skulle vilja veta detta för framtida bruk.
Keep ´em coming!
/J
Har du gjutit plattan själv eller har du använt såna där gipsskivor man har när man bygger i skala 1:1? Om du använde färdiga gipsskivor, hur fick du då bort det där pappret som är limmat på dem? Jag skulle vilja veta detta för framtida bruk.
Keep ´em coming!
/J
Joppo
Joppo skrev:Snyggt! Gipstekniken funkar ju finfint den också Jag antar också att den är betydligt snabbare är min styrofoam-variant
Keep ´em coming!
/J
Jag har gjort basen själv i gips men jag vet inte hur det funkar med gipsskivor vilket skulle vara betydligt enklare än att hålla på och klena med gipspulver och vatten. Skulle också vilja veta hur man tar bort papperet och om det överhuvudtaget går.
Magnus
T-34
Hayabusa skrev:Ser riktigt fint ut, Magnus. Har du gjutit basen i en form?
Ja, bottenplattan är i ett stycke men sen har jag gjort trottoaren för sej.
Magnus
T-34
Fint jobb!
Prova med att blöta ena sidan och karva lite när pappret blivit mjukt.
Prova med att blöta ena sidan och karva lite när pappret blivit mjukt.
Caverö
Kan funka. Undrar bara hur gipsen blir när det blivit blött.
Lite mer pyssel på vagnen med lite etsprylar också.
Nu ska man iväg och skjutsa till studenbal. Full fart hela senaste veckan nu.
Magnus
Lite mer pyssel på vagnen med lite etsprylar också.
Nu ska man iväg och skjutsa till studenbal. Full fart hela senaste veckan nu.
Magnus
T-34
Tjusigt byggt...
2 saker som gjorde mig nyfiken...
målade du insidan och hur gjorde du med kanonens klena plastaxel ?
2 saker som gjorde mig nyfiken...
målade du insidan och hur gjorde du med kanonens klena plastaxel ?
Gäst- Gäst
Tack Ola.
Jo jag målade insidan även om den inte syns så mycket men lite genom de öppna luckorna.
Axeln bytte jag ut mot en liten egentillverkad historia. Dessutom satt ju hålen för axeln snett som f-n så det var bara att borra upp, limma och spacla igen. Briste lite i kvaliten där Bronco.
Magnus
Jo jag målade insidan även om den inte syns så mycket men lite genom de öppna luckorna.
Axeln bytte jag ut mot en liten egentillverkad historia. Dessutom satt ju hålen för axeln snett som f-n så det var bara att borra upp, limma och spacla igen. Briste lite i kvaliten där Bronco.
Magnus
T-34
T-34 skrev:Tack Ola.
Magnus
Ja...jag märkte det när man skulle bygga ihop kanonen men jag fick även kapa ner skölden på pjäsen med så den
få plats i tornet utan att allt va snett
Men men man kan ju inte få allt
Gäst- Gäst
Ser snyggt ut med ets på!
Bra att veta att man måste fixa kanonen så den kommer rätt om man skulle bygga en sån här nån gång.
Håkan
Bra att veta att man måste fixa kanonen så den kommer rätt om man skulle bygga en sån här nån gång.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Har plockat lite med både vagnen och plattan.
Stenläggningen målades i olika nyanser av grått.
Sen har vagnen fått lite cammomålning.
Hittade en bit staket som kan vara passande.
Nåt i den här stilen hade jag tänkt mej. Nu återstår en massa detaljer och figurer mm.
Återkommer med mer.
Magnus
Stenläggningen målades i olika nyanser av grått.
Sen har vagnen fått lite cammomålning.
Hittade en bit staket som kan vara passande.
Nåt i den här stilen hade jag tänkt mej. Nu återstår en massa detaljer och figurer mm.
Återkommer med mer.
Magnus
T-34
Tackar, tackar. Den här vagnen ska inte bli för "hårt" vädrad då tanken är att det ska vara nån gång i maj 1940 innan striderna börjat ordentligt och besättningen hade precis tvättat den.
Magnus
Magnus
T-34
blir vackert detta!
not: borde det inte vara mer lort/grus emellan stenarna på gatan?
/M
not: borde det inte vara mer lort/grus emellan stenarna på gatan?
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Ser snyggt ut Magnus! Ska bli kul att se det med lite mer figurer å annat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack ska ni ha.
Jo det kan nog tänkas att det skulle vara lite mer grus mellan stenarna. Få se om man kan hitta på nåt med typ vitlim och sand kanske.
Magnus
Jo det kan nog tänkas att det skulle vara lite mer grus mellan stenarna. Få se om man kan hitta på nåt med typ vitlim och sand kanske.
Magnus
T-34
Helt sjukt bra Magnus, mer bilder mer bilder, hoppar jämfota som ett litet barn av nyfickenhet.
Fredrik
Fredrik
Fisken35
Nu så är den klar. Ska ta lite bilder i morgon kväll och försöka få upp dom i morgon.
Magnus
Magnus
T-34
Helt värdelös info kring denna vagn.
I On-Line spelet War of Tanks (WOT) som en annan blivit insnöad på efter tips från Hauptman i vintras kallas denna vagn MINI-MAUS, dvs ett monster i sin klass. (Spelet har den i tyskt utförande).
Och för dom som inte vet vad MAUS var så var det ett elefantisprojekt (Hitlers favoriter) i Tyskland, en 150 tons "mobil" fästning. Någon vagn färdigställdes men användes aldrig.
Mot de motståndare som spelet ställer denna vagn emot är den oftast en vinnare, tål massor av stryk, ger bra smällar tillbaka, men att förflytta sig tja inte går det fort.
1940 var denna vagn helt överlägsen det som tyskarna ställde emot den, men fransk taktik var nog lite för vinindränkt ty den användes fel, varför tyskarna vann som vi vet
Folke
I On-Line spelet War of Tanks (WOT) som en annan blivit insnöad på efter tips från Hauptman i vintras kallas denna vagn MINI-MAUS, dvs ett monster i sin klass. (Spelet har den i tyskt utförande).
Och för dom som inte vet vad MAUS var så var det ett elefantisprojekt (Hitlers favoriter) i Tyskland, en 150 tons "mobil" fästning. Någon vagn färdigställdes men användes aldrig.
Mot de motståndare som spelet ställer denna vagn emot är den oftast en vinnare, tål massor av stryk, ger bra smällar tillbaka, men att förflytta sig tja inte går det fort.
1940 var denna vagn helt överlägsen det som tyskarna ställde emot den, men fransk taktik var nog lite för vinindränkt ty den användes fel, varför tyskarna vann som vi vet
Folke
fowi
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet