Mitsubishi A6M2 Zero, Tamiya 1/48
+2
Janne.S
Stefan E
6 posters
Sida 1 av 1
Mitsubishi A6M2 Zero, Tamiya 1/48
Hejsan!
Bara så ni skall få se att jag faktiskt bygger något emellanåt, och inte bara tjatar på er andra, så tänkte jag visa mitt senaste bygge!
Det är Tamiyas A6M2 Zero, och märkningen är från ett flygplan som deltog i attacken på Pearl Harbour, morgonen den 8:e december 1941.
Modellen är byggd rakt ur lådan och kan väl betraktas som ett snabbygge, och jag är inte helt nöjd med den själv.
Jag råkade ut för samma missöde som Janne, mycket av färgen släppte från ramarna när jag tog bort maskeringen!
Fixade det genom att helt enkelt måla dit det som fattades efteråt med pensel, så det blev inte så bra.
Dessa maskiner var ju splirrans nya och nylevererade till Japanska flottan och under fredstid sköts ju flygplan på ett annat sätt än under krig.
Så dessa flygplan som deltog i anfallet borde ha varit i nyskick.
Därför har jag varit mycket sparsam med vädringen och maskinen är ganska blank i färgen.
Nåja, lite bilder nu;
Limma Lungt!
Stefan
Bara så ni skall få se att jag faktiskt bygger något emellanåt, och inte bara tjatar på er andra, så tänkte jag visa mitt senaste bygge!
Det är Tamiyas A6M2 Zero, och märkningen är från ett flygplan som deltog i attacken på Pearl Harbour, morgonen den 8:e december 1941.
Modellen är byggd rakt ur lådan och kan väl betraktas som ett snabbygge, och jag är inte helt nöjd med den själv.
Jag råkade ut för samma missöde som Janne, mycket av färgen släppte från ramarna när jag tog bort maskeringen!
Fixade det genom att helt enkelt måla dit det som fattades efteråt med pensel, så det blev inte så bra.
Dessa maskiner var ju splirrans nya och nylevererade till Japanska flottan och under fredstid sköts ju flygplan på ett annat sätt än under krig.
Så dessa flygplan som deltog i anfallet borde ha varit i nyskick.
Därför har jag varit mycket sparsam med vädringen och maskinen är ganska blank i färgen.
Nåja, lite bilder nu;
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Mitsubishi A6M2 Zero, Tamiya 1/48
Snyyyyggt!
Vad använde du för färg i hjulbrunnarna?? har klurat på den ett tag....har åxå en Zero i garderoben
Vad använde du för färg i hjulbrunnarna?? har klurat på den ett tag....har åxå en Zero i garderoben
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Snyyyyggt!
Jäklar vad du var snabb, Janne!
Färgerna jag använt är White Ensign nästan rakt över!
WEM Mitsubishi interior green
WEM IJN Light overall grey
WEM Mitsubishi Cowl blue-black
Till propellern och hjulhusen Alclad 101Aluminium.
I hjulhusen och på luckornas insidor WEM "Aotake", den mystiska (eller mytiska?) blå primern.
White Ensign säljer ett "kit" med de vanligaste Japanska färgerna på flygplan, både från flottan och armén (som stod för det landbaserade flyget!).
Alla färger från WEM rekommenderas varmt, men de är av Humbroltyp, dvs oljebaserade!
Kul du gillade min Zero, trots alla missöden!
Stefan
Hmmm...måste undersökas, ännu ett färgfabrikat till högen, hoppas det aldrig börjar brinna hos mig med alla kemikalier som finns här.....
Janne.S- Moderator
Den där såg ju inte alls dum ut! .....Snyggt jobbat!
Stoffeliten
Det var riktigt bra det där ! , Zeron är nog min favorit WW2 kärra...
Har funderat på att lägga vantarna på en Zero någon gång i framtiden , man har många planer
Och så tänkte jag på en sak , va inte attacken mot Pearl Harbor den 7:e December 1941... ?
Jocke
Har funderat på att lägga vantarna på en Zero någon gång i framtiden , man har många planer
Och så tänkte jag på en sak , va inte attacken mot Pearl Harbor den 7:e December 1941... ?
Jocke
JOooCKE
JOooCKE skrev: va inte attacken mot Pearl Harbor den 7:e December 1941... ?
Jocke
Undrade just om någon skulle reagera på datumet!
Den 8:e December är helt korrekt, om man är Japan!
På Hawaii var det fortfarande den 7:e december, Amerikansk tid.
Så båda datumen är faktiskt lika korrekta beroende på vilken sida om datumgränsen man befinner sig!
Eftersom det var en Japansk kärra jag byggde tyckte jag det stämde bättre med det Japanska datumet!
Kul du gillade min Zero!
Stefan
Hehehe...vilket bevisar att man måste ta i beaktande andras synvinklar på bekräftade fakta! Det finns alltid två sidor i en konlfikt och båda kan ha rätt utifrån sina perspektiv!
" The truths the Jedi hold for certain greatly depends on their point of view......from a certain point of view a Pupil of the Dark force betrayed and murdered you father!"
(skadad jag vet)
" The truths the Jedi hold for certain greatly depends on their point of view......from a certain point of view a Pupil of the Dark force betrayed and murdered you father!"
(skadad jag vet)
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:
(skadad jag vet)
Bildad skulle jag vilja säga
Warsawpact- Starwarsviritous
Hehe, ja men det finns lite japanska härledningar från star wars åxå...Darth Vaders hjälm är baserad på en samurajhjälm
(mer meningslöst vetande men med god vilja kan man knyta den till Stefans tråd)
Sorry Stefan att jag drog in Star Wars här åxå
(mer meningslöst vetande men med god vilja kan man knyta den till Stefans tråd)
Sorry Stefan att jag drog in Star Wars här åxå
Janne.S- Moderator
Jaha ! där ser man, man lär sig något nytt varje dag! Så det är alltså så stor tidsskilnad mellan Japan och Hawaii
Det måste varit lite roligt för japanerna , Ja våra piloter flyger bakåt i tiden
Jocke
Det måste varit lite roligt för japanerna , Ja våra piloter flyger bakåt i tiden
Jocke
JOooCKE
Snyggt Stefan. Gillar färgen i hjulhusen. Vad blir det nu månne? En snygg Fighting Falcon kanske? Har försökt tjata på Janne så han skall bygga en och jag kan lika gott tjata på dig med nu! =)
Ha de gott!
Terje
Ha de gott!
Terje
bjork_larsson
Hejsan Terje!
Kul du gillade min Zero!
Nu kommer jag att koncentrera mig på Viggien och Tornadon, de finns båda som trådar nånstans i "Works" delen.
Båda är kampanjbyggen på Aeroscale så jag har deadlines att hålla.
En F-16?
Tja kanske det, jag kom ju hem med den här från C4.
Puman "lurade" på mig den genom ett oslagbart pris!
Tack för det Johnny, nu fattas bara en F-4E Phantom oxå!
Den är helt underbar, men behöver lite roligare dekaler.
Nej, ingen Israelisk för mig, men kanske en "Tiger-Meet" kärra, eller en "Agressor", eller...
Utbudet av dekaler är ännu så länge lite begränsat till CJ modellen, så jag får se vad jag kan hitta.
Kanske ett gruppbygge längre fram?
Limma Lungt!
Stefan
Kul du gillade min Zero!
Nu kommer jag att koncentrera mig på Viggien och Tornadon, de finns båda som trådar nånstans i "Works" delen.
Båda är kampanjbyggen på Aeroscale så jag har deadlines att hålla.
En F-16?
Tja kanske det, jag kom ju hem med den här från C4.
Puman "lurade" på mig den genom ett oslagbart pris!
Tack för det Johnny, nu fattas bara en F-4E Phantom oxå!
Den är helt underbar, men behöver lite roligare dekaler.
Nej, ingen Israelisk för mig, men kanske en "Tiger-Meet" kärra, eller en "Agressor", eller...
Utbudet av dekaler är ännu så länge lite begränsat till CJ modellen, så jag får se vad jag kan hitta.
Kanske ett gruppbygge längre fram?
Limma Lungt!
Stefan
Ett grupp bygge på någon F16 modell är jag absolut med på! F16 är en av mina absoluta favoriter!
Terje
Terje
bjork_larsson
Har en Norsk / Belgiskt F-16 kit från Hasegawa liggandes, så jag är på när det gäller f-16 grupp bygge!
bjork_larsson skrev:Ett grupp bygge på någon F16 modell är jag absolut med på! F16 är en av mina absoluta favoriter!
Terje
Hahaha, nu kom han ut ur airliner garderoben
Skit, jag som jobbat så hårt för att framstå som en riktigt airlinerprofet! Hehe... nej jag måste bekänna att jag har byggt väldigt många krigsflygisar innan. F14 Tomcat, Jas, F15 och liknanade, men framförallt F16. Jag hade en gedigen samling hemma i övik och framförallt innan jag flyttade till Övik. Men under flytten så försvann många, inte spårlöst kanske (även om många gjorde detta), misstänker att några står staplade hos mor och far i deras skrubb, i en stor kartong då givetvis.
Hade ett par stora byggen i ett stort vitrinskåp i Övik som va belyst. Det va riktigt snyggt!
Saknar faktiskt dem. Det hade varit kul att ha alla idag... Men om ni säger gruppbygge på F16 så är jag utantvekan med!
Terje
Hade ett par stora byggen i ett stort vitrinskåp i Övik som va belyst. Det va riktigt snyggt!
Saknar faktiskt dem. Det hade varit kul att ha alla idag... Men om ni säger gruppbygge på F16 så är jag utantvekan med!
Terje
bjork_larsson
Hej !
är det planer på ett f16 grupp bygge ?
Det skulle jag villja vara med på , men då har jag en fråga : kan jag använda en Mitsubishi F-2 då , för på sätt o vis så är det ju en f-16 men ändå inte...
Jocke
är det planer på ett f16 grupp bygge ?
Det skulle jag villja vara med på , men då har jag en fråga : kan jag använda en Mitsubishi F-2 då , för på sätt o vis så är det ju en f-16 men ändå inte...
Jocke
JOooCKE
Jag är på oxå om det blir gruppbygge av F16! ....Har en Tamiyakärra i 1/48 liggandes här!
Stoffeliten
Liknande ämnen
» Tamiya Mitsubishi A6M5 ZERO Mod 52 1/32
» MITSUBISHI A6M2b (TAMIYA 1/32
» MITSUBISHI A6M2b (TAMIYA 1/32)
» MITSUBISHI A6M2b (TAMIYA 1/32
» MITSUBISHI A6M2b (TAMIYA 1/32)
Sida 1 av 1