IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gips som inte riktigt vill brinna..

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av Jokkocze mån aug 01 2011, 18:48

Håller ju på med en hel del små saker hela tiden och idag fick jag tummen ur och gjöt den bottenplatta jag har funderat på att gjuta i ett års tid nu. (Köpte gips och skit förra våren)

Hur som helst, formen gick ihop bra (Duktiga jag kunde skruva ihop fyra träbitar, woo.) och sen åkte gipset i, men sen blev det inte mycket mer. Det hårdnade till lite, men det har nu fastnat i något halvbrunnet läge.
Alltså, gipsen är kall, känns fuktig, halvhård (man kan göra avgjutningar av fingrar genom att trycka hårt på den.) och inte riktigt klar. Hade nog för mycket vatten i den.

Hur kan man få den att brinna klart? :/
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av T-34 mån aug 01 2011, 19:22

Har du gjutit väldigt tjockt?
Ibland kan man behöva ta bort "formen" för att det ska torka ordentligt.
Jag tycker för min del att man kan få vänta i flera dagar innan man tex kan slipa gipsen.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av Jokkocze mån aug 01 2011, 20:12

Det är ungefär en centimeter tjockt, lite mindre. Plockade bort formen och la vad jag gjutit på lite bakplåtspapper i ugnen (50-60 grader), men den verkar inte ha blivit torrare än.

Får väl plocka ut den och lägga den för att härda i ett soligt fönster..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av T-34 mån aug 01 2011, 20:37

Ja det låter ju konstigt att det inte torkar. Vet inte vad det kan vara då.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av Jokkocze mån aug 01 2011, 20:43

Plockade precis ut det ur ugnen och det hade knappt blivit torrare :/

Fast sen lyfte jag upp den från pappret, vilket hade blivit helt dränkt. Den fick åka in igen, fast på ett galler..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av Fisken35 tis aug 02 2011, 05:17

Hällde du retarder i den? Very Happy

Jag hade samma problem som du första gången jag gjöt här i Kina, trode att det hade med luft fuktigheten att göra först eftersom jag gjorde det på vintern här då det är fuktigare i luften, men jag gjorde som du lade den i tantens nyköpta lilla ung och drog på utav tusan, jag tror jag drog upp den till 125 utan problem men lämna den inte för länge bara, titta till den nu och då, när du ser att den börjar bli vitare än den är nu så kan du ta ut den.
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av Jokkocze tis aug 02 2011, 13:08

Nope, ingen retarder Razz

Lät den ligga i ugnen i 100 grader tills jag gick och la mig igår, men det enda jag märkte då var att det var extremt fuktigt i ugnen och att ångan inte gick ut av någon anledning.

Hur som helst, nu har den legat i fönstret över natten och svalnat, men den verkar fortfarande kunna bli lite torrare, så jag får låta den ligga ett par dagar innan jag gör mer..


Och visst ja! Luftfuktigheten gör inte att det inte brinner ordentligt. Gips fungerar ungefär som betong, dvs det är den kemiska reaktionen från bland annat kalken i gipsen som gör att det hela hårdnar. Är det bara ordentligt blandat kan man gjuta betong under vatten och samma sak stämmer även för gips.
För mycket vatten i blandningen kan dock förstöra den kemiska processen och göra att det inte brinner ordentligt, vilket även om man gräddar gipset i ugnen gör att det aldrig blir riktigt lika hårt som det blivit om det varit korrekt blandat.
Dock kan ju värme påskynda processen även om det är ordentligt gjort, vilket gör att det inte är en helt kass idé att slänga in formen på låg värme i ugnen när man precis hällt i sitt gips Smile
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av Joppo tis aug 02 2011, 13:41

Jag gissar att proportionen mellan gipset och vattnet inte stämmer, vilket det också verkar som du kommit fram till själv Smile Jag har haft samma problem själv nån gång och då berodde det på att jag inte mätte mängderna korrekt.

En annan sak som det kanske kan bero på är om du förvarat gipset i öppen förpackning länge och det absorberat fukt från luften.

Vad ska det bli förresten?
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av Jokkocze tis aug 02 2011, 14:11

Joppo skrev:Jag gissar att proportionen mellan gipset och vattnet inte stämmer, vilket det också verkar som du kommit fram till själv Smile Jag har haft samma problem själv nån gång och då berodde det på att jag inte mätte mängderna korrekt.

En annan sak som det kanske kan bero på är om du förvarat gipset i öppen förpackning länge och det absorberat fukt från luften.

Vad ska det bli förresten?
Mäta mängder korrekt? Hah! En halvliter vatten och sen en halv påse, svårare behöver det inte vara. Förvaringen är det inget fel på heller, då den både var nyöppnad och hade förvarats torrt.

Det ska bli en liten bas, tänkte jag. Kan ta lite bilder när jag börjat rista Smile
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av T-34 tis aug 02 2011, 14:12

Då har jag nog haft en jäkla tur när jag blandar gips. Har aldrig koll på några proportioner men ofta har det brunnit ändå. Very Happy
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Gips som inte riktigt vill brinna.. Empty Sv: Gips som inte riktigt vill brinna..

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet