IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

5 posters

Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Gäst tor aug 04 2011, 16:13


Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 P5%252520001

Hampden var tänkt som enhetsflygplan och då som bomb,fjärrspaning och torpedplan och då i 1935 års försvarskommission
som sedan skulle ligga grund för 1936 års försvarsbeslut.
Det stod mellan detta och ett Tyskt plan vid namn Ju 86K3 men tyvärr så var de politiska besluten svåra så det föllo inte direkt
i smaken att beställa Tyskt utan lutade mer mot Brittiskt men sedan kom Tyskarna med motbudet med Ju86 A-1/k-1 och detta
föll mer i smaken att göra en beställning utav sedan som notis så var flygvapnet inte direkt förstjusta av Hampden så det kom
bara ett exemplar till Sverige och det utnyttjades mellan 1941 till 1945 som stabstransportflygplan.
Efter kriget sålt till SAAB som hade det som provflygplan för radio och annan elektronisk utrustning.

En lång text om ett ovanlig fågel i flygvapnets tjänst Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Gäst tor aug 04 2011, 16:14

Detta modellstycke kommer hamna på hyllan men bör börja på den inom snar
framtid och då med Svenska färger Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av MiniStuff tor aug 04 2011, 16:48

Kool! Blir kul å se när du tar tag i den, tack för titten.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Marlin tor aug 04 2011, 17:34

Flera bombplan, och med svenska dekaler. cheers
Måste vara värmen som har startat denna bombfeber.... bom
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Gäst tor aug 04 2011, 17:55

Finns Junkersen Ju 86 A-1 på marknaden kom jag tänka på nu ??

//Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Matt_Public tor aug 04 2011, 19:05

Grodynglet!

Göttarns. Är det en av Airfix nya?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Gäst tor aug 04 2011, 19:12

Matt_Public skrev:Grodynglet!

Göttarns. Är det en av Airfix nya?

Inte den blekaste aning faktiskt Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Stefan E fre aug 05 2011, 09:59

Hejsan!

Det är troligen en av Airfix "gamlingar", från 1968, men i en skinande ny ask!

Men bygget skall bli kul att följa i alla fall!

Extra roligt att Airfix skickar med Svenska dekaler, även om kronorna ser lite ljusa ut, men de kan ju ha blekts, förstås!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Matt_Public fre aug 05 2011, 10:12

Phantom2 skrev: Extra roligt att Airfix skickar med Svenska dekaler, även om kronorna ser lite ljusa ut, men de kan ju ha blekts, förstås!
Undertecknad har ett ärke-ark med kronmärken annars, det är bara att hojta.

Jag gillar liksom grodyngel... Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Stefan E fre aug 05 2011, 12:07

ignorera/ta bort!


Senast ändrad av Phantom2 den fre aug 05 2011, 12:11, ändrad totalt 3 gånger
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Stefan E fre aug 05 2011, 12:08

Jag gillar liksom grodyngel... Very Happy

Vem gör inte det? Very Happy

Har en Hampden från Valom i 1/48, en riktigt RÅ short-run! pale

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av cas fre aug 05 2011, 14:29

Undrar vad som är mest jobb, fixa till airfix gamla, eller en ny från Valom?
(valoms är väl i 1/72 förresten?)
Tack för titten, ,jag ser redan fram emot byggtråden på den här flygande resväskan.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Stefan E fre aug 05 2011, 15:37

Nä, Valom är det INTE!

Jag hade för mig att den var Valom (vilket visade sig vara fel), men var osäker, så jag gick ner o kollade!
Den är från F.M. (Fonderie Miniatures, eller något däråt), ett franskt fabrikat, bara det!

Hittade faktiskt en bild när jag rotat runt en stund!

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 172

Men nog är den i 1/48 alltid, och den blir ganska stor!

Såg en FM Hampden byggd på C-4 för några år sedan, och blev imponerad av den mycket fina modellen.
När jag senare fick se vad som fanns i lådan blev jag ÄNNU mera imponerad!

Valoms 1/72 modell är säkert mycket finare och bättre än FM, det är jag säker på, till och med Airfix modell är bättre än det här ÖKET!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av cas fre aug 05 2011, 18:07

F.M. är ju inte direkt kända för sin goda passform..
Nåja, det är ju nöjet med kortserie-modeller sunny
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5 Empty Sv: Handley Page Hampden HP53 aka Svenska provflygplanet nr 5

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet