N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
+7
cas
Jörgen.E
Janne.S
Marlin
MiniStuff
Matt_Public
Stefan E
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Hejsan!
Den här byggsatsen kan inte ens vilda hästar hindra mig från att slita upp och börja bygga på direkt!
Visst Ja, det ÄR ju en vild häst, det här!
Det handlar om den här;
….vi lyfter på locket….
…och börjar BYGGA!
Vi börjar med motorn, helt enligt ritningen.
Den trillar mer eller mindre ihop av sig själv, och kan nästan sägas vara en liten modell i modellen.
Två-stegs kompressorn som gav Mustangen dess fina prestanda på hög höjd;
Så kan vi förena de tu…
Motor och kompressor består tillsammans av mer än 70 delar!
Den är otroligt väldetaljerad, men alla delar passar som en smäck, så det var ett nöjsamt bygge som tog hela Söndagseftermiddagen i anspråk.
Ni som följde mitt Spitfirebygge av Tamiyas Mk.IX, känner kanske igen motorn.
Men det är INTE samma motor!
Detta är en Amerikansktillverkad motor, licensbyggd av Packard, och kallas Packard-Merlin.
Det skiljer en hel del detaljer gentemot en Brittisktillverkad Rolls-Royce Merlin, och Tamiya har definitivt inte tagit den lätta vägen och gjort ett halvdant jobb.
Nej, Tamiya har nogsamt efterliknat varenda liten detalj som skiljer!
Brandskottet med oljetanken;
De två sitsarna, den till vänster var ”standard”, men den andra sattes in lite slumpvis under produktionen, så man kan hitta båda typerna i alla varianter av Mustangen.
”Skelettet” till cockpiten;
Hjulhuset är en annan höjdpunkt, nästan 30 delar och för första gången någonsin, ett korrekt efterbildat hjulhus, där vingbalken formar den bakre väggen.
Man kan bygga den här modellen med utbytbara ställ, här kan man se fattningen, delen är ca 10X5mm ”stor”, och håller en ytte-pytte-liten mutter!
Den lilla ”lådan” limmas sedan till ytterkanten på schaktet.
Allt passar med LEGO-precision!
Det är sådant här som får, i alla fall mig, att bara sitta med ett stort, lyckligt leende när jag bygger!
Tamiya är ljusår före konkurrenterna, det är bara att konstatera.
Limma Lugnt!
Stefan
Den här byggsatsen kan inte ens vilda hästar hindra mig från att slita upp och börja bygga på direkt!
Visst Ja, det ÄR ju en vild häst, det här!
Det handlar om den här;
….vi lyfter på locket….
…och börjar BYGGA!
Vi börjar med motorn, helt enligt ritningen.
Den trillar mer eller mindre ihop av sig själv, och kan nästan sägas vara en liten modell i modellen.
Två-stegs kompressorn som gav Mustangen dess fina prestanda på hög höjd;
Så kan vi förena de tu…
Motor och kompressor består tillsammans av mer än 70 delar!
Den är otroligt väldetaljerad, men alla delar passar som en smäck, så det var ett nöjsamt bygge som tog hela Söndagseftermiddagen i anspråk.
Ni som följde mitt Spitfirebygge av Tamiyas Mk.IX, känner kanske igen motorn.
Men det är INTE samma motor!
Detta är en Amerikansktillverkad motor, licensbyggd av Packard, och kallas Packard-Merlin.
Det skiljer en hel del detaljer gentemot en Brittisktillverkad Rolls-Royce Merlin, och Tamiya har definitivt inte tagit den lätta vägen och gjort ett halvdant jobb.
Nej, Tamiya har nogsamt efterliknat varenda liten detalj som skiljer!
Brandskottet med oljetanken;
De två sitsarna, den till vänster var ”standard”, men den andra sattes in lite slumpvis under produktionen, så man kan hitta båda typerna i alla varianter av Mustangen.
”Skelettet” till cockpiten;
Hjulhuset är en annan höjdpunkt, nästan 30 delar och för första gången någonsin, ett korrekt efterbildat hjulhus, där vingbalken formar den bakre väggen.
Man kan bygga den här modellen med utbytbara ställ, här kan man se fattningen, delen är ca 10X5mm ”stor”, och håller en ytte-pytte-liten mutter!
Den lilla ”lådan” limmas sedan till ytterkanten på schaktet.
Allt passar med LEGO-precision!
Det är sådant här som får, i alla fall mig, att bara sitta med ett stort, lyckligt leende när jag bygger!
Tamiya är ljusår före konkurrenterna, det är bara att konstatera.
Limma Lugnt!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den lör jan 28 2012, 12:24, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Det här ser ut som ett ganska komplett paket.
Ha fortsatt skoj-skoj genom processen.
Också: hur ska du klä den?
Ha fortsatt skoj-skoj genom processen.
Också: hur ska du klä den?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
And so it begins!
Ser riktigt kul ut. Kanske skulle passa på ändå.... Hmmmm
Ser riktigt kul ut. Kanske skulle passa på ändå.... Hmmmm
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
WOW
Det var ingen dålig start Stefan.
Det ska bli kul att följa fortsättningen.
/Bosse
Det var ingen dålig start Stefan.
Det ska bli kul att följa fortsättningen.
/Bosse
Marlin
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Matt_Public skrev:Det här ser ut som ett ganska komplett paket.
Kan man lungt säga!
Också: hur ska du klä den?
Har inte bestämt mig än till 100%, det finns alltför många maskiner jag vill göra;
"The Flying Undertaker"
"The Tender Terror"
"Passion Wagon"
"Millie G"
Svensk J26, från F16
Bara några fina maskiner av alla dom jag har dekaler till.
Problemet är att jag MÅSTE bestämma mig snart då flera delar i bl.a. cockpit hänger ihop med vilken maskin jag tänker bygga.
Beslut, beslut....
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den mån aug 08 2011, 20:30, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Den är bara så MUMSIG!
Mycket snygga alternativ att välja mellan! Tur att du har två modeller, så blir det lite lättare att välja. Men jag kan förstå att man vill hålla på att bygga mustanger hur länge som helst, så många varianter det finns att välja på
Mycket snygga alternativ att välja mellan! Tur att du har två modeller, så blir det lite lättare att välja. Men jag kan förstå att man vill hålla på att bygga mustanger hur länge som helst, så många varianter det finns att välja på
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
CAS skrev:Den är bara så MUMSIG!
Mycket snygga alternativ att välja mellan! Tur att du har två modeller, så blir det lite lättare att välja. Men jag kan förstå att man vill hålla på att bygga mustanger hur länge som helst, så många varianter det finns att välja på
Ja, jag skulle nog behöva ett 10-tal byggsatser, för att göra bara ett fåtal av alla de maskiner jag vill bygga!
Nu är ”Identitetskrisen” äntligen löst!
Nu vet jag vilka Mustanger jag vill göra!
Min ”B”- Mustang kommer att bli ”Shangri-La”, och den här ”D”-Mustangen kommer att bli ”Bunnie/Miss Kentucky State” från 100st FS, 332nd FG, 15th AF, flugen av Capt. Roscoe Brown, CO.
Om ni såg klippet från ”Red Tails” här på forumet, så var det en scen där man tydligt såg de röda landställsluckorna som ”sålde” just den här maskinen till mig!
Jag beställde det här arket för ett bra tag sedan, bara därför att jag gillade den andra maskinen ”Creamers Dream” som har en rätt fräck noseart.
Finessen är att man faktiskt får två HELT KOMPLETTA uppsättningar dekaler på det här arket, inte dåligt!
Cockpit är påbörjad men jag kom inte så långt innan jag bestämt exakt vilken maskin jag skulle göra.
Men nu har jag bestämt mig för ”Bunnie”, som är en P-51D-15-NA ”mid-production” maskin, byggd av North American, Inglewood (en förort till Los Angeles), Kalifornien.
Så vi går på byggsatsens version ”B” som är en maskin från samma block.
Sidorodret använder samma typ av gångjärn som de övriga kitsen i denna serie.
Alltså en stålpinne och etsade gångjärn.
Alla Roderytor är monterade.
Maskinen skall ha spinnfena, så rätt stjärt limmades ihop med respektive kroppshalva.
Landställsluckorna monterade;
Cockpit-sidorna är separata stycken som detaljeras med en mängd smådelar och sedan limmas allt på insidan av kroppshalvorna.
MÅNGA val av olika utrustningar beroende på variant här!
Kommer mera snart…
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Gött kött!
Mustanger blir det lätt rätt många av.
Mustanger blir det lätt rätt många av.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Hej!
Ja, den här tråden komer jag att följa med stort intresse
Det ser ut att vara en hel del pill i den lådan.
Bra jobbat.
/Henrik
Ja, den här tråden komer jag att följa med stort intresse
Det ser ut att vara en hel del pill i den lådan.
Bra jobbat.
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Det är ju rena rama plashoplimningsfröjden det här!
Ser mäkta trevligt ut, men det känns som man behöver ungefär ett ton med referensmaterial som rör exakt den kärran man vill bygga, för att göra det rättvisa.
Ser mäkta trevligt ut, men det känns som man behöver ungefär ett ton med referensmaterial som rör exakt den kärran man vill bygga, för att göra det rättvisa.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Det duggar tätt med Mustanger nu, och jag måste erkänna att Kents och "Paras" fina Mussar tände gnistan igen!
Så Jag tänker blåsa liv i det här bygget igen!
Stefan
Så Jag tänker blåsa liv i det här bygget igen!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Woohoo!!!!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Härligt att du gör det! Jag satte nyss en sådanhär som topprioritet i inköpslistan!
Tycker du valt en fin variant, håller verkligen med om att de röda luckorna ser väldigt coolt ut!
Annars är "Passion Wagon" eller "Ferocious Frankie" favoriter - gillar halvt grönt, halvt aluminium med lite invasion-stripes också.
Men din då! Ser verkligt fint ut, kommer bli ett nöje att följa! Några fallgropar ännu?
Stolen ser lite halvspännande ut, det enda jag har planerat, hittils, att kika på alternativ för.. Vad tycker du?
Tycker du valt en fin variant, håller verkligen med om att de röda luckorna ser väldigt coolt ut!
Annars är "Passion Wagon" eller "Ferocious Frankie" favoriter - gillar halvt grönt, halvt aluminium med lite invasion-stripes också.
Men din då! Ser verkligt fint ut, kommer bli ett nöje att följa! Några fallgropar ännu?
Stolen ser lite halvspännande ut, det enda jag har planerat, hittils, att kika på alternativ för.. Vad tycker du?
Tobias
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Paramedic skrev:
Men din då! Ser verkligt fint ut, kommer bli ett nöje att följa! Några fallgropar ännu?
Jooo, serrruu......
Eftersom detta är en MUSTANG och inte en Spitfire, så har Tamiya "återanvänt" vissa delar, medans de nya "Mustang-specifika" delarna ligger på en helt annan, ny gjutram.
Jag har ju byggt en Spitfire innan så när jag monterade motorn till Mustangen, så såg jag inte upp utan missade att det fanns ett par nya delar, på en helt ANNAN ram!
Anledningen till att jag redan upptäckt fadäsen är att jag läst minst en byggrapport i en tidning (SAMI), där byggaren gjort samma fel, plus ett par frågor (o svar) om problem med passningen på Hyperscale!
När jag fick hem tidningen så gick jag igenom min Mustang-låda, för säkerhets skull, men ett sånt fel kunde väl inte JAG göra, ELLER????
JODÅ, jag upptäckte att de delar jag SKULLE använt (klart visat på ritningen) fortfarande satt tryggt på den NYA gjutramen!
Jag har gjort samma fel som många andra, INTE LÄST RITNINGEN ordentligt!
Det är nu man tittar in kameran, skäääms, och säger; "Jag ÄR inte smartare än en femteklassare"!
Får väl trösta mig med att jag är i gott sällskap i "skäms-klubben"!
Så nu får jag ta en titt på delarna och se hur jag skall gå vidare.
Problemet är att det förskjuter hela nosen med motor och brandskott med ett par millimeter, eftersom man bygger hela innanmätet som en enda sammanhängande enhet.
Några millimeter är ju inte mycket egentligen, men på en Tamiya är det skillnaden mellan allt eller inget, passar perfekt eller inte alls!
Stolen ser lite halvspännande ut, det enda jag har planerat, hittils, att kika på alternativ för.. Vad tycker du?
"Pinnstolen" var standard, men "plåtsätet" användes av och till, i alla serier, genom hela produktionen, så vilken stol som användes berodde nog mest på tillgång.
Använd den du tycker bäst om!
Gillar också Passion Wagon, allt med sköna damer och mycket färg på!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Ajdå, men det är lätt att man *vet* bättre än de som gjort modellen, hänt innan, kommer hända igen (?)..
Hoppas det löser sig! Märkt det där att med deras perfekta passform, som är bra, finns det dock inga plats för misstag..
Skall kika på någon resin-stol, tyckte jag såg en fin med bältena gjutna..
Hoppas det löser sig! Märkt det där att med deras perfekta passform, som är bra, finns det dock inga plats för misstag..
Skall kika på någon resin-stol, tyckte jag såg en fin med bältena gjutna..
Precis!Gillar också Passion Wagon, allt med sköna damer och mycket färg på!
Tobias
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Aha, vill du ha en resin-stol med bälten!
Barracudacast har en hel del resin-godis till bland annat Mustanger, alla set rekommenderas varmt!
Kanske mest i 1/32 vad gäller Mustang och Spitfire.
http://barracudacals.com/index.php
Ingen stol, såg jag.
Men de här från True Details, kanske?
http://www.hannants.co.uk/product/TD48409
Stefan
Barracudacast har en hel del resin-godis till bland annat Mustanger, alla set rekommenderas varmt!
Kanske mest i 1/32 vad gäller Mustang och Spitfire.
http://barracudacals.com/index.php
Ingen stol, såg jag.
Men de här från True Details, kanske?
http://www.hannants.co.uk/product/TD48409
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Dagens avsnitt heter ”GÖR OM, GÖR RÄTT”!
Den felande biten är identifierad...
Det är alltså delen längst bak, med skruvhålet, som är fel.
Dags för lite ”brutalkirurgi”, fram med BAS (Bad Ass Saw), ett djupt andetag och några tag med sågen senare….
Det gick förvånansvärt lätt…
Sen var det bara att flytta över delarna (2 polycaps och 1 mutter) till de nya delarna (som ju fortfarande satt kvar på gjutramen), limma ihop den nya (rätta) kompressorn och (åter-) montera densamma på motorn.
Jämför med första bilden så ser ni skillnaden.
När alla smådelar klistrats dit igen ser det ut så här;
För att kontrollera passningen skruvade jag ihop motor och brandskott innan limmet härdat ordentligt, lade hela paketet på plats mellan kroppshalvorna och tejpade ihop kroppen.
Så fick allt torka ordentligt.
Nu kan vi börja måla…
Kommer mera snart!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Hubba!
Känner mig extremt yrkesskadad av det där när jag försöker identifiera alla motordelar och försöka byta ut de i sinnet mot alla prylar jag ritar på Volvos Lastbilsmotorer....
Blir det inte väldigt svårt att pillemåla allt när det sitter fastlimmat på plats sådär? Eller är hela motorn löstagbar?
Känner mig extremt yrkesskadad av det där när jag försöker identifiera alla motordelar och försöka byta ut de i sinnet mot alla prylar jag ritar på Volvos Lastbilsmotorer....
Blir det inte väldigt svårt att pillemåla allt när det sitter fastlimmat på plats sådär? Eller är hela motorn löstagbar?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Inget är fastlimmat ännu, bara tejpat och skruvat, så allt går att plocka ner i separata delar för målning.
Annars hade det nog blivit ganska pilligt, ja.
Stefan
Annars hade det nog blivit ganska pilligt, ja.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/32
Du är en bra plastkirurg, det fixades mkt snyggt,
Som du sa, Tamiya precision....
/Juha
Som du sa, Tamiya precision....
/Juha
Mal
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» N.A. P-51D Mustang, Tamiya 1/48
» Tamiya P-51B Mustang 1/48
» Tamiya P-51D Mustang 1/32
» Tamiya 1/48 J26 Mustang F16
» P-51D Mustang Tamiya 1/48
» Tamiya P-51B Mustang 1/48
» Tamiya P-51D Mustang 1/32
» Tamiya 1/48 J26 Mustang F16
» P-51D Mustang Tamiya 1/48
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet