Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
+12
Jörgen.E
SAU
Gigabyte
T-34
Stefan E
cas
johan r
Matt_Public
MiniStuff
Kent
Janne.S
Henrik Bergman
16 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Hej på er!
Nu har jag följt era fina byggen en längre tid, så jag tänkte att det kan vara dags att visa vad jag har på byggbordet.
Men först lite om mig:
Jag heter Henrik Bergman och Jobbar jag som teknisk officer (flygtekniker) på F7 Såtenäs.
Jag har även ett finger (Läs många fingrar) med i Swedish Airforce Historic Flight (SwAFHF) och Försvarsmaktens veteranflygverksamhet. I och med detta har jag god tillgång till referensmtrl.
Min första modell byggde jag som 7-åring, så det har byggts i några år (drygt 35 år).
Nåväl...nu till bygget.
Bf 109 V-14 var en av de 109:or som deltog i Dübendorfs flygtävling 1937 och denna individ flögs av Ernst Udet.
Udet drabbades av motorproblem, och tvingades att nödlanda. Tyvärr blev det helskrot av flygplanet.
Jag utgår ifrån Eduards Bf 109 E-1.
Kanske lite "overkill", med tanke på vad som mer skall användas.
Cockpit från Aires.
Roder och hjul från Eagel Editions.
Bf 109 V-14 convertering från Werner Wings Resin.
Lite stenciler från Hobby decal.
När jag kikade i Eduards låda, så kunde jag konstatera att man hade packat ner en huv och frontruta till en 109 E-3. Det här är första gången som jag tvingas kontakta återförsäljare/tillverkare, och efter en vecka, så hade jag istället två kompletta huvuppsättningar till mitt projekt. Det kallar jag snabb service.
Det blir väl till att sätta tänderna i cockpit, så man får det tråkigaste överstökat.
Återkommer med bilder på detta när jag har kommit en bit...
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Nu har jag följt era fina byggen en längre tid, så jag tänkte att det kan vara dags att visa vad jag har på byggbordet.
Men först lite om mig:
Jag heter Henrik Bergman och Jobbar jag som teknisk officer (flygtekniker) på F7 Såtenäs.
Jag har även ett finger (Läs många fingrar) med i Swedish Airforce Historic Flight (SwAFHF) och Försvarsmaktens veteranflygverksamhet. I och med detta har jag god tillgång till referensmtrl.
Min första modell byggde jag som 7-åring, så det har byggts i några år (drygt 35 år).
Nåväl...nu till bygget.
Bf 109 V-14 var en av de 109:or som deltog i Dübendorfs flygtävling 1937 och denna individ flögs av Ernst Udet.
Udet drabbades av motorproblem, och tvingades att nödlanda. Tyvärr blev det helskrot av flygplanet.
Jag utgår ifrån Eduards Bf 109 E-1.
Kanske lite "overkill", med tanke på vad som mer skall användas.
Cockpit från Aires.
Roder och hjul från Eagel Editions.
Bf 109 V-14 convertering från Werner Wings Resin.
Lite stenciler från Hobby decal.
När jag kikade i Eduards låda, så kunde jag konstatera att man hade packat ner en huv och frontruta till en 109 E-3. Det här är första gången som jag tvingas kontakta återförsäljare/tillverkare, och efter en vecka, så hade jag istället två kompletta huvuppsättningar till mitt projekt. Det kallar jag snabb service.
Det blir väl till att sätta tänderna i cockpit, så man får det tråkigaste överstökat.
Återkommer med bilder på detta när jag har kommit en bit...
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Henrik Bergman
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Kul att du hittat till Göteborgsforumet åxå, Henrik
Så känn dig välkommen och tag plats!
Mumsigt projekt, di där stencilerna...de är gnuggisar va? JAg får hålla korkpluggarna öppna när du kommer till dom för det vill jag se hur det funkar!
Massa härligt godis du ska peta i modellen
Och det där med referensmaterial kan jag intyga att Henrik är en veritabel guldgruva! Han hostade upp ritningar på en lövhögskammomålad Draken B från F18 åt mig på nolltid för ett par år sedan. (de ligger i tryggt förvar i låddan...en vacker dag ska den till, så fort jag blivit av med min fobi för vacuhuvar)
Så känn dig välkommen och tag plats!
Mumsigt projekt, di där stencilerna...de är gnuggisar va? JAg får hålla korkpluggarna öppna när du kommer till dom för det vill jag se hur det funkar!
Massa härligt godis du ska peta i modellen
Och det där med referensmaterial kan jag intyga att Henrik är en veritabel guldgruva! Han hostade upp ritningar på en lövhögskammomålad Draken B från F18 åt mig på nolltid för ett par år sedan. (de ligger i tryggt förvar i låddan...en vacker dag ska den till, så fort jag blivit av med min fobi för vacuhuvar)
Janne.S- Moderator
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Hej välkommen Henrik! Kul med ännu en plastvrängare som visar upp sig
Intressant objekt, har inte total kontroll på 109:ans historia men om jag förstår det rätt så skall du bakdatera E-versionen till denna V-14? Var det någon slags pre-productionmaskin?
/Markus
Intressant objekt, har inte total kontroll på 109:ans historia men om jag förstår det rätt så skall du bakdatera E-versionen till denna V-14? Var det någon slags pre-productionmaskin?
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Tackar!
Nu känner jag mig välkommen
Ja. det var ett tag sedan du fick den ritningen. Tror minsann att jag tog några bilder på den individen när jag besökte High Caparrall för några år sedan.
Det blir en bakdatering på E-1 till V-14.
V-13 och V-14 var de prototyper som tävlade i Dübendorf 1937.
De var kraftigt modifierade, speciellt V-13 med sin spetsiga spinner och strömlinjeformade huv, och de sopade mattan med de övriga tävlande.
Jag kommer säkert att bygga båda två, men det är speciellt V-14 som sticker ut, då den var målad i Ernst Udets favoritfärg...vinröd (karminröd).
/Henrik
Nu känner jag mig välkommen
Ja. det var ett tag sedan du fick den ritningen. Tror minsann att jag tog några bilder på den individen när jag besökte High Caparrall för några år sedan.
Det blir en bakdatering på E-1 till V-14.
V-13 och V-14 var de prototyper som tävlade i Dübendorf 1937.
De var kraftigt modifierade, speciellt V-13 med sin spetsiga spinner och strömlinjeformade huv, och de sopade mattan med de övriga tävlande.
Jag kommer säkert att bygga båda två, men det är speciellt V-14 som sticker ut, då den var målad i Ernst Udets favoritfärg...vinröd (karminröd).
/Henrik
Senast ändrad av Henrik Bergman den lör aug 20 2011, 18:23, ändrad totalt 3 gånger
Henrik Bergman
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Röda farkoster går fortare!
Kul att se gamle Floyds modifieringssats i bruk också. Det här lär bli helskoj!
Kul att se gamle Floyds modifieringssats i bruk också. Det här lär bli helskoj!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Matt_Public skrev:Röda farkoster går fortare!
Sant så sant! Visste inte att herr Udet var av orksläkte dock....
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Hej Henrik.
Får väl bör ja med att hälsa dig välkommen till vår skara av plastbyggare
Trevligt bygge du har påbörjat! Det är kul med tyska kärror att det finns så många udda versioner av dem.
Ser fram emot ditt bygge av denna vackra Messerschmitt!
mvh
Johan
Får väl bör ja med att hälsa dig välkommen till vår skara av plastbyggare
Trevligt bygge du har påbörjat! Det är kul med tyska kärror att det finns så många udda versioner av dem.
Ser fram emot ditt bygge av denna vackra Messerschmitt!
mvh
Johan
johan r
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Kul att du har kommit hit Henrik!
Och du börjar starkt med en vinröd 109:a, det kan ju bara inte bli fel!
Schysst.
Extrafråga, det var inte så att du var mek på F7, 2:a kompaniet runt 97-98?
Och du börjar starkt med en vinröd 109:a, det kan ju bara inte bli fel!
Schysst.
Extrafråga, det var inte så att du var mek på F7, 2:a kompaniet runt 97-98?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
CAS skrev:Kul att du har kommit hit Henrik!
Och du börjar starkt med en vinröd 109:a, det kan ju bara inte bli fel!
Schysst.
Extrafråga, det var inte så att du var mek på F7, 2:a kompaniet runt 97-98?
Hej!
Kul att ni gillar 109:an lika mycket som jag.
Jag är nog lite svag för tyska kärror
Nix. inte jag.
Jag gjorde min värnplikt på F6 2:a komp 88-89. På F7 hamnade jag först efter F6 nedläggning -94.
Har jobbat med Tp 84 sedan dess.
Bygget går dock vidare. Jag räknar med att posta några bilder på cockpit om några dagar.
Tills dess...
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Ok, du häckar därborta.
En annan gjorde ju lumpen däruppe 97-98 så jag chansade på att du kanske var ett bekant ansikte
En annan gjorde ju lumpen däruppe 97-98 så jag chansade på att du kanske var ett bekant ansikte
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Hej igen!
Då var det dags att uppdatera bygget lite.
Jag har valt att byta ut Eduards cockpit, mot en ifrån Aires. Det är lite svårt att låta bli att ändra på redan förbättrade delar, men jag valde att byta ut Aires bälten mot egna i blyfolie.
Nu skall det bara på ett tunnt lager med en 2 komp wash primer, innan de skall målas.
Jag måste erkänna att jag har lite svårt med Eduards "Pre-painted" foto ets. Färgerna stämmer inget vidare, och den har en tendens att lossna när man bocka och viker etsen.
Eduards instrumentpanel till vänster, och Aires något modifierade till höger.
När det gäller Aires övriga delar, så passar de perfekt i i modellen.
Efter målning och lite vädring så blev det så här.
Vänster sida.
Höger sida.
Provmontering i höger kroppshalva. Instrumentpanelen är inte monterad ännu.
Tyvärr ändrade sig färgen på bältena vid vädringen, så nu har de nästan samma färg som resten av cockpit
Nåväl... nu skall jag bara snygga till det sista, och limma ihop kroppshalvorna.
Därefter ger jag mig på farbror Werners resin.
Ha dé
/Henrik
Då var det dags att uppdatera bygget lite.
Jag har valt att byta ut Eduards cockpit, mot en ifrån Aires. Det är lite svårt att låta bli att ändra på redan förbättrade delar, men jag valde att byta ut Aires bälten mot egna i blyfolie.
Nu skall det bara på ett tunnt lager med en 2 komp wash primer, innan de skall målas.
Jag måste erkänna att jag har lite svårt med Eduards "Pre-painted" foto ets. Färgerna stämmer inget vidare, och den har en tendens att lossna när man bocka och viker etsen.
Eduards instrumentpanel till vänster, och Aires något modifierade till höger.
När det gäller Aires övriga delar, så passar de perfekt i i modellen.
Efter målning och lite vädring så blev det så här.
Vänster sida.
Höger sida.
Provmontering i höger kroppshalva. Instrumentpanelen är inte monterad ännu.
Tyvärr ändrade sig färgen på bältena vid vädringen, så nu har de nästan samma färg som resten av cockpit
Nåväl... nu skall jag bara snygga till det sista, och limma ihop kroppshalvorna.
Därefter ger jag mig på farbror Werners resin.
Ha dé
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Oj!
OJOJ!
OJOJOJ!
Kan du inte göra en liten fin bältestutorial, snälla?
Utomordentligt grann cockpit i övrigt!
OJOJ!
OJOJOJ!
Kan du inte göra en liten fin bältestutorial, snälla?
Utomordentligt grann cockpit i övrigt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
URläckert! Det var ett kontor som heter duga!
vet inte om jag vågar se vad som följa skall...
vet inte om jag vågar se vad som följa skall...
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Hejsan!
Mycket, MYCKET snyggt, so far!
Bältena ser vi gärna en "visning" på, SNÄÄÄÄLLLLA; SNÄÄÄÄLLLLAAA!
Limma Lungt!
Stefan
Mycket, MYCKET snyggt, so far!
Bältena ser vi gärna en "visning" på, SNÄÄÄÄLLLLA; SNÄÄÄÄLLLLAAA!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Vackert Henrik!
Det är bara att tacka och ta emot och inspireras av ditt bygge!
Roligt att följa hur du går tillväga och så mycket enklare att se din fina detaljering före du stänger in cockpiten mellan kroppshalvorna.
Har imponerats av dina byggen tidigare så detta är riktigt trevligt!
Keep em coming!
// Johan
Det är bara att tacka och ta emot och inspireras av ditt bygge!
Roligt att följa hur du går tillväga och så mycket enklare att se din fina detaljering före du stänger in cockpiten mellan kroppshalvorna.
Har imponerats av dina byggen tidigare så detta är riktigt trevligt!
Keep em coming!
// Johan
johan r
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Riktigt tjusigt kontor!
Bra jämförelse mellan eduard ets och Aires..... Jag gillar inte eduards färdigmålade cockpit PE, resin ska det vara....gärna i kombo med PE!
Bra jämförelse mellan eduard ets och Aires..... Jag gillar inte eduards färdigmålade cockpit PE, resin ska det vara....gärna i kombo med PE!
Janne.S- Moderator
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Oj oj... vad har nu gjort
Jag borde nog sagt att jag använde Aires etsade spännen. Det var bara remmarna jag bytte ut mot blyfolie. Pilligt värre, att trä remmen genom alla spännen, med det är värt besväret
Jag skall se om jag hittar några fler spännen i min lilla etslåda, så jag kan ta några bilder som visar hur jag går till väga.
Roligt att höra att ni gillar resten av cockpit. Jag känner dock att det finns mer att lära när det gäller vädring.
Avundas alla som behärskar den tekniken.
Individen som jag bygger, blev inte så långvarig pga haveriet 1937, så det kommer bli sparsamt med vädring på utsidan, men det är ju en stund kvar tills jag kommer dit...
Ha dé
/henrik
Jag borde nog sagt att jag använde Aires etsade spännen. Det var bara remmarna jag bytte ut mot blyfolie. Pilligt värre, att trä remmen genom alla spännen, med det är värt besväret
Jag skall se om jag hittar några fler spännen i min lilla etslåda, så jag kan ta några bilder som visar hur jag går till väga.
Roligt att höra att ni gillar resten av cockpit. Jag känner dock att det finns mer att lära när det gäller vädring.
Avundas alla som behärskar den tekniken.
Individen som jag bygger, blev inte så långvarig pga haveriet 1937, så det kommer bli sparsamt med vädring på utsidan, men det är ju en stund kvar tills jag kommer dit...
Ha dé
/henrik
Henrik Bergman
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Ja... då var det dags igen.
Lite har det ju hänt sedan förra uppdateringen.
Jag öppnade lådan från Werner Wings, och tömde ut delarna på byggbordet. Fina gjutningar och inte så mycket att rensa.
Till min fasa, så upptäckte jag att det saknades en vital del
Den saknade vänsterpanelen. ( bilden lånad från Hyperscale)
Nu har jag väntat på denna konverteringsatsen sedan i slutet på maj, och så saknas det en del. Nåväl.. det är ju inte värre än att man yxar till den delen själv.
Här ser ni skillnaden mellan Eduards kylare och Werners dito. Det tillkommer några delar till.
Dekalerna ser riktigt fina ut, men den röda färger ser lite skrikig ut. Jag får nog hitta på en annan lösning där.
För att få plats med den nya oljekylaren, så krävdes det ett kirurgiskt ingrepp. Det står rätt tydligt i beskrivningen hur man bör gå till väga. Jag gjorde även plats för de nya avgasrören.
Skillnaden mellan höger och vänster kroppshalva efter halva ingreppet.
Den nya oljekylaren och avgasrör har kommit på plats.
Skarven mellan kylare och nosen är spacklad med CA lim, så nu väntar bara putsning.
En bild till underifrån.
Enligt Werners beskrivning, så skall inte motorn monteras, men det ser väldigt tomt ut när man kikar in i alla öppningar till motorn.
Så... det blir till att bygga motorn och stoppa in den med.
Övre motorkåpan provmonterad. Passar faktiskt väldigt bra.
Skarven mellan kylare och nos, är nu slipad och klar.
Jaha, återkommer väl med några bilder på motorn om några dagar.
Fridens...
/Henrik
Lite har det ju hänt sedan förra uppdateringen.
Jag öppnade lådan från Werner Wings, och tömde ut delarna på byggbordet. Fina gjutningar och inte så mycket att rensa.
Till min fasa, så upptäckte jag att det saknades en vital del
Den saknade vänsterpanelen. ( bilden lånad från Hyperscale)
Nu har jag väntat på denna konverteringsatsen sedan i slutet på maj, och så saknas det en del. Nåväl.. det är ju inte värre än att man yxar till den delen själv.
Här ser ni skillnaden mellan Eduards kylare och Werners dito. Det tillkommer några delar till.
Dekalerna ser riktigt fina ut, men den röda färger ser lite skrikig ut. Jag får nog hitta på en annan lösning där.
För att få plats med den nya oljekylaren, så krävdes det ett kirurgiskt ingrepp. Det står rätt tydligt i beskrivningen hur man bör gå till väga. Jag gjorde även plats för de nya avgasrören.
Skillnaden mellan höger och vänster kroppshalva efter halva ingreppet.
Den nya oljekylaren och avgasrör har kommit på plats.
Skarven mellan kylare och nosen är spacklad med CA lim, så nu väntar bara putsning.
En bild till underifrån.
Enligt Werners beskrivning, så skall inte motorn monteras, men det ser väldigt tomt ut när man kikar in i alla öppningar till motorn.
Så... det blir till att bygga motorn och stoppa in den med.
Övre motorkåpan provmonterad. Passar faktiskt väldigt bra.
Skarven mellan kylare och nos, är nu slipad och klar.
Jaha, återkommer väl med några bilder på motorn om några dagar.
Fridens...
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Bf 109 V-14 (Eduard 1/32)
Prydligt och tydligt!
Ser fram emot motorn!
Ser fram emot motorn!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet