IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gears of War!

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Gears of War! Empty Gears of War!

Inlägg av Patrik K tis sep 20 2011, 23:42

Lade för en stund sedan ned handkontrollen till min Xbox 360 med en lätt skakig hand...första kapitlet i Gears of War 3 var avklarat och jag hade under cirka två timmar skjutit, sprängt, motorsågat, headstompat, meatshieldat och svurit mig igenom ett helvete...kan ju tyckas vara ett ganska hemskt sätt att fördriva två timmar på men hade inte öronen suttit ivägen hade leendet gått runt om, GoW är tillbaka och det med råge! Very Happy

Har nog aldrig längtat så mycket efter ett spel tidigare som jag längtat efter detta, 549 krornor fattigare (efter diverse inbyten och kompisrabatter...det lönar sig att känna butikschefer Wink) men otroligt lycklig så kvitterade jag ut en Epic-edition med MASSOR av extragodis som får en GoW nörd som jag att sväva på moln, grädden på moset utgörs av en stor staty av huvudpersonen Marcus Fenix...som jag helst vill ha på nattduksbordet...men där sade frugan stopp! Wink Very Happy geek

Känns lite ångestfyllt att detta är sista delen i triologin, har grottat ner mig så mycket i Marcus Fenix och Delta squad´s liv och leverne att man inte vill att det skall sluta...sicken tur att det går att spela om och om igen! Very Happy
Det ryktas ju till och med om att det är en film på G! cheers

Men nu snackar vi GoW tycker jag, prata fritt om alla tre delarna, jag vill veta vad ni tycker och tänker om detta epos Very Happy

/Patrik

Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Gears of War! Empty Sv: Gears of War!

Inlägg av Warsawpact ons sep 21 2011, 00:39

Skriv sedan gärna en utförlig rapport om hur det slutar, när du varvat det. Smile
(om du känner för det)

Jag lirade 1an och ytterst lite på 2an innan min xbox gick sönder för 3e gången. Därmed blir det inga fler äventyr med Mr. Fenix.

Lite frågestund:

Vad jag aldrig greppade var....VAR utspelar sig storyn? Är det någon planet i något fiction-universe eller är det i i "en galax långt borta ifrån vår egen"? Vad heter planeten?
Vem är den där jobbiga tanten som pratar vid varje slut av spelen? ( Vad skall hon "föreställa" ?)
Vilken kaliber är det på den där "standard" puffran med motorsågsbajonett?
Vart kommer de där underjordiska aliens ifrån ( Har de "alltid" funnits där i underjorden? Eller är det scenario a la War of the Worlds?)
Varför i guds gröna hage har människorna inte flytt off-world och nuke the planet from orbit? ( Kanske inte kan fly off-world hel enkelt? Men borde väll kunna nå ut i rymden, de har massa hi-tech stuff o satelliter)


*
Vissa av dessa frågorna kanske är uppenbara för er som lirat 2an och nu 3an men jag har bara klarat 1an och påbörjat 2an i sin blygaste form, innan det begav sig med Xboxen.




Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Gears of War! Empty Sv: Gears of War!

Inlägg av Patrik K ons sep 21 2011, 21:03

Warsawpact skrev:Skriv sedan gärna en utförlig rapport om hur det slutar, när du varvat det. Smile
(om du känner för det)
Självklart kommer jag att delge er mina intryck efter genomförd kampanj, räkna inte med att det sker i brådrasket bara, speltiden är fördelad på de timmar barnen sover när frugan jobbar kväll...Very Happy

Warsawpact skrev:
Vad jag aldrig greppade var....VAR utspelar sig storyn? Är det någon planet i något fiction-universe eller är det i i "en galax långt borta ifrån vår egen"? Vad heter planeten?
Planeten heter Sera och är Epic´s variant av vår kära moderplanet, Epic ville ha ett eget universum att leka runt i och då skapade man Sera för att slippa förklara hur allting hänger ihop med jorden då jorden således inte existerar, ett smart drag tycker jag Smile

Warsawpact skrev:
Vem är den där jobbiga tanten som pratar vid varje slut av spelen? ( Vad skall hon "föreställa" ?)
Hon är "the Locust Queen", allsmäktig ledare för de underjordiska fulingarna, vem hon är vet vi ännu inte men efter att ha läst böckerna och bevittnat hennes kännedom om Sergeant Fenix så har jag mina aningar...återstår att se om jag har rätt Smile

Warsawpact skrev:
Vilken kaliber är det på den där "standard" puffran med motorsågsbajonett?
Undrar faktiskt detsamma hörredu, men med tanke på bössans storlek och antalet skott i magasinet så skulle jag kunna tänka mig att den ligger nånstans mellan 7 och 10 millimeter...men det är högst spekulativa gissningar Smile
Men jösse vad jag diggar den bössan, att motorsåga någon online är den ultimata förnedringen...tro mig, jag har varit på båda ändarna Very Happy

Warsawpact skrev:
Vart kommer de där underjordiska aliens ifrån ( Har de "alltid" funnits där i underjorden? Eller är det scenario a la War of the Worlds?)
Det är något som också kommer att visa sig i slutet på 3:an (hoppas jag iallafall...), men så vitt spelaren vet så har dom funnits där hela tiden och av någon anledning så hatar dom humans mer än nånting annat, i 2:an framkommer det även att dom för ett inbördeskrig mot sina muterade fd. hombres som kallas Lambent.
Dessa luminuiösa gynnare som har en otrevlig egenskap att vara explosiva, utgör huvudmotståndet i GoW 3 och kommer i allsköns groteska varianter...man gör dock bäst i att plocka dom på avstånd, att sätta husqvarna-bajonetten i en är inte att rekommendera! Very Happy

Warsawpact skrev:
Varför i guds gröna hage har människorna inte flytt off-world och nuke the planet from orbit? ( Kanske inte kan fly off-world helt enkelt? Men borde väl kunna nå ut i rymden, de har massa hi-tech stuff o satelliter)
Exakt mina funderingar också! Men mina teorier kring detta går så här: Innan Locust behagade dyka upp så hade man utkämpat ett planetomfattande krig i 79 år där all forskning handlade om vapen, vapen och mera vapen, så man hade troligtvis inte något större intresse av att ta sig ut i rymden mer än att skicka upp satelliter med vapen och kommunikation.
Man gjorde ju ett halvarschlat försök att förinta Locust genom att bränna 95 procent av planeten med det satellitbaserade lasersystemet Hammer of Dawn (utvecklat av Marcus Fenix far, Adam Fenix), men det vet vi ju hur det gick... Rolling Eyes Neutral

Hoppas det var svar på dina frågor, har du någon mera fundering så är det bara att fråga! Very Happy

Ta nu och köp dig en ny 360 och fortsätt där du slutade, du får bara inte missa detta!

/Patrik

Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Gears of War! Empty Sv: Gears of War!

Inlägg av Warsawpact ons sep 21 2011, 22:39

Planeten heter Sera och är Epic´s variant av vår kära moderplanet, Epic ville ha ett eget universum att leka runt i och då skapade man Sera för att slippa förklara hur allting hänger ihop med jorden då jorden således inte existerar, ett smart drag tycker jag Smile

Oh,intressant! Undra bara vad som kommer att hända i slutet av 3an? Hoppas de gör några spin-off så att man kan få reda på mer om GOW universumet.


Hon är "the Locust Queen", allsmäktig ledare för de underjordiska fulingarna, vem hon är vet vi ännu inte men efter att ha läst böckerna och bevittnat hennes kännedom om Sergeant Fenix så har jag mina aningar...återstår att se om jag har rätt Smile

Marcus mor, skulle jag anta??

Undrar faktiskt detsamma hörredu, men med tanke på bössans storlek och antalet skott i magasinet så skulle jag kunna tänka mig att den ligger nånstans mellan 7 och 10 millimeter...men det är högst spekulativa gissningar Smile
Men jösse vad jag diggar den bössan, att motorsåga någon online är den ultimata förnedringen...tro mig, jag har varit på båda ändarna Very Happy

Skulle vara mycket roligt att veta. Har alltid gillat när de "förverkligar" in-game vapen etc. genom att skriva mer om dem så som vilken kaliber, sprängskiss, hur patronerna ser ut, designerns kommentarer .m.m. Det där med chain-bayonet skulle jag tro att Epic har "lånat" ifrån Games-Workshops Warhammer 40.000 spelsystem.


Det är något som också kommer att visa sig i slutet på 3:an (hoppas jag iallafall...), men så vitt spelaren vet så har dom funnits där hela tiden och av någon anledning så hatar dom humans mer än nånting annat, i 2:an framkommer det även att dom för ett inbördeskrig mot sina muterade fd. hombres som kallas Lambent.
Dessa luminuiösa gynnare som har en otrevlig egenskap att vara explosiva, utgör huvudmotståndet i GoW 3 och kommer i allsköns groteska varianter...man gör dock bäst i att plocka dom på avstånd, att sätta husqvarna-bajonetten i en är inte att rekommendera! Very Happy

Det där var en surprice! Att inte människorna inte märkt av dem tidigare? De har ju trotts allt borrat riktigt djupt ner för att få tag på Emulsion-fuel.

Exakt mina funderingar också! Men mina teorier kring detta går så här: Innan Locust behagade dyka upp så hade man utkämpat ett planetomfattande krig i 79 år där all forskning handlade om vapen, vapen och mera vapen, så man hade troligtvis inte något större intresse av att ta sig ut i rymden mer än att skicka upp satelliter med vapen och kommunikation.
Man gjorde ju ett halvarschlat försök att förinta Locust genom att bränna 95 procent av planeten med det satellitbaserade lasersystemet Hammer of Dawn (utvecklat av Marcus Fenix far, Adam Fenix), men det vet vi ju hur det gick... Rolling Eyes Neutral

Hmm, får man veta vilka nationen/faktioner kriget stod emellan? Varför startade kriget?
Rent spontant, och aningen klyschigt, så undrar jag varför människorna med sin high-tech inte fått fram ett virus som utraderar Locust. LÄtt o fint o släppa ner det i gångarna så sköter naturen resten.

Hoppas det var svar på dina frågor, har du någon mera fundering så är det bara att fråga! Very Happy

Ta nu och köp dig en ny 360 och fortsätt där du slutade, du får bara inte missa detta!

Jajemen, nog fick jag allt svar på mina frågor...men det kom flera nu cheers
Det blir ingen ny Xbox för mig. Däremot har jag upptäckt en triologi som heter Resistance som är PS3 exklusiv. Handlar om människornas kamp mot en invaderande alien ras under ett what-if 1950-tal. Grym story, superb bakgrundshistoria och helt fantastisk spel rakt igenom. Lirade Resistance 3 (sista delen) häromdagen då den släppt nyligen och det var en häftig upplevelse. Kolla gärna upp lite om Resistance triologin...mycket bra spel. Jag kommer iaf. att läsa på mer om GoW historien Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Gears of War! Empty Sv: Gears of War!

Inlägg av Warsawpact ons okt 05 2011, 22:27

Hur går det med spelet? Surprised


Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Gears of War! Empty Sv: Gears of War!

Inlägg av Patrik K tor okt 06 2011, 00:36

Warsawpact skrev:Hur går det med spelet? Surprised



Spelade klart i helgen men hade helt glömt bort att jag lovat en rapportering, sorry! clown

Det första jag skall "avslöja" är att spelet är fruktansvärt intensivt även på lägsta (casual) nivån...vid ett flertal gånger fick jag faktiskt pausa bara för att lugna ned mig och försöka konstatera "vart i helvete är jag någonstans?!".
Fienden är vid flertalet gånger väldigt många, väldigt aggressiva och väldigt taktiska.

De självlysande äckelpellarna Lambent är som en rusande vårflod och resulterar i att man helt besinningslöst skjuter på allt som rör sig, men man behöver inte vara rädd för att man slösar ammunition för vart du än skjuter så träffar du en Lambent...för dom är verkligen överallt! affraid

Locust är däremot en väldigt "rolig" motståndare att möta, det känns som att Epic släppt på alla tyglarna i denna sista instans då Locust är större och starkare än i föregående delar. Detta kan ju förvisso bero på att alla "svaga" Locust gick åt i sänkningen av Jacinto och den efterföljande översvämningen av deras tunnlar.

"Theron Guards" (Myrrah´s "egna" soldater) är mer delaktiga i striderna nu och dom är inga dussingrabbar direkt, deras Torque bow kan göra livet surt för en på mycket kort tid!
Dom här killarna gillar dessutom närstrid...men det gör jag och min husqvarna-bajonett också! Very Happy

"Diggers" är en av de nya bekantskaperna i spelet, dessa lirare har en otrevlig bössa som skjuter grävande granater som tar sig under det eventuella skydd du använder för tillfället, förvisso lätta att undvika (om man ser dom vill säga...) men trots det är de en smula irriterande.

En annan skön snubbe som gör entré är "Armored Kantus", en bepansrad variant av "prästerskapet" inom locust, som enbart kan nedkämpas med explosiv ammo vilket oftast brukar innebära att man får nagla fast en granat på fanskapet. Att han är stor, snabb och har dubbla skjutjärn gör ju inte saken lättare direkt!

Det dyker upp en del andra figurer också men lite måste ni få se själva! Wink

Över lag så är spelet ett rent mästerverk i mina ögon, skavanker finns det givetvis men inget som stör.
Jag skall faktiskt erkänna att jag ryckts med känslomässigt till en del sekvenser då dessa varit grymt gripande, trodde inte man kunde få till sådana scener i ett spel faktiskt...men Epic lyckades.

Frågor?!

/Patrik

Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Gears of War! Empty Sv: Gears of War!

Inlägg av Warsawpact tor okt 06 2011, 11:13

Myrrah ? Vem/Vad är det?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Gears of War! Empty Sv: Gears of War!

Inlägg av Patrik K tor okt 06 2011, 13:19

Warsawpact skrev:Myrrah ? Vem/Vad är det?

Sorry, hade för mig att jag skrev det i tidigare inlägg, Myrrah är "the Locust Queen".
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Gears of War! Empty Sv: Gears of War!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet