EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
+11
MiniStuff
Jörgen.E
Azgaron
Henrik Bergman
Stefan E
Caverö
linusorn
cas
Matt_Public
Janne.S
Marlin
15 posters
Sida 2 av 12
Sida 2 av 12 • 1, 2, 3, ... 10, 11, 12
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Hejsan,
Dags att dra igång detta bygge på allvar.
Det första plastdelarna har hamnat på byggbordet.
Jag ska ju försöka använda allt i Eduards seten jag har köpt till detta bygge, så de gjutna brunnarna till luftbromsarna måste bort.
Och tyvärr så räcker det inte med att bara ta upp hålet.
Insidan måste också jämnas till, annars har man ingen bra fästyta för den nya hjulbrunnen.
Och detta tog ungefär två timmar att snida till.
Så då är det ju bara att upprepa detta tre gånger....
Fortsättning följer....
/Bosse
Dags att dra igång detta bygge på allvar.
Det första plastdelarna har hamnat på byggbordet.
Jag ska ju försöka använda allt i Eduards seten jag har köpt till detta bygge, så de gjutna brunnarna till luftbromsarna måste bort.
Och tyvärr så räcker det inte med att bara ta upp hålet.
Insidan måste också jämnas till, annars har man ingen bra fästyta för den nya hjulbrunnen.
Och detta tog ungefär två timmar att snida till.
Så då är det ju bara att upprepa detta tre gånger....
Fortsättning följer....
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Ack ja, det hårda livet.
Om jag inte redan visste vilka förnämliga flygetyg ditt slit resulterar i så hade jag nog tyckt synd om dig.
Kämpa tappert vidare, det här blir nog något rekordartat.
Om jag inte redan visste vilka förnämliga flygetyg ditt slit resulterar i så hade jag nog tyckt synd om dig.
Kämpa tappert vidare, det här blir nog något rekordartat.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Matt_Public skrev:Ack ja, det hårda livet.
Om jag inte redan visste vilka förnämliga flygetyg ditt slit resulterar i så hade jag nog tyckt synd om dig.
Kämpa tappert vidare, det här blir nog något rekordartat.
Tackar Matte,
Lite måste man nog lida för att slutresultatet ska bli bra.
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Hej igen,
Det är kul med semester.
Då hinner man med många uppdateringar samma dag.
Kirurgisessionen är över, hur tråkigt som helst.
Men resultatet blev bra.
När alla hål var upptagna så var jag bara tvungen att test lite ets.
Först en plåt från insida.
Infästningen kan man inte klaga på.
Och så på med lite mer ets iform av ett ramverk.
Nu är mina ögon för trötta för att fortsätta med detta.
Men jag är ju ledig hela veckan så det lär bli några uppdateringar till innan jag ska tillbaka till jobbet.
/Bosse
Det är kul med semester.
Då hinner man med många uppdateringar samma dag.
Kirurgisessionen är över, hur tråkigt som helst.
Men resultatet blev bra.
När alla hål var upptagna så var jag bara tvungen att test lite ets.
Först en plåt från insida.
Infästningen kan man inte klaga på.
Och så på med lite mer ets iform av ett ramverk.
Nu är mina ögon för trötta för att fortsätta med detta.
Men jag är ju ledig hela veckan så det lär bli några uppdateringar till innan jag ska tillbaka till jobbet.
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Ingen dålig plastslöjd!
Ser ju jättekul ut, för att inte tala om hur snyggt det blir.
Ser ju jättekul ut, för att inte tala om hur snyggt det blir.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
CAS skrev:Ingen dålig plastslöjd!
Ser ju jättekul ut, för att inte tala om hur snyggt det blir.
Tack Chrille,
Om du tycker detta är kul kan jag varmt rekommendera ett eget exemplar.
Det kommer att bli mycket täljande på detta plan.
Flygkroppen är gjuten för BKL-versionen och jag vill ha BKM-versionen.
Det kommer att innebära rätt stora ingrepp runt hjulhusen.
Förklaring och fortsättning kommer.....
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Tanken har slagit mig, men sen tittar man på Eduards Su-17/22 eller Su-25...och sen tittar man en gång till på den där MiG-29_an från Academy som har har liggandes med alldeles för mycket resin till.
Sen brukar det stilla sig en gnutta.
Fat nu, efter att man har börjat klara av kortserie-modeller så känns det inte riktigt lika hemskt
Vi får se helt enkelt.
Sen brukar det stilla sig en gnutta.
Fat nu, efter att man har börjat klara av kortserie-modeller så känns det inte riktigt lika hemskt
Vi får se helt enkelt.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
CAS skrev:Tanken har slagit mig, men sen tittar man på Eduards Su-17/22 eller Su-25...och sen tittar man en gång till på den där MiG-29_an från Academy som har har liggandes med alldeles för mycket resin till.
Sen brukar det stilla sig en gnutta.
Fat nu, efter att man har börjat klara av kortserie-modeller så känns det inte riktigt lika hemskt
Vi får se helt enkelt.
Su-17/22 & Su-25 köpte jag på mig vid besöket på Kempes vid plast-kollot i våras, så jag har nog så jag klarar mig ett tag.
Fast lite sugen på Eduards MiG-29:a är jag, kanske blir det en julklapp?
Kortserie-modeller är igentligen inte så mycket svårare att bygga, de tar bara längre tid och kräver mer planering.
Så länge vi inte pratar vac-huvar....
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Ser bra ut Bosse!
Har man inte jobb så skaffar man!
Har väntat ända sen du köpte denna, att du skulle börja, så jag följer bygget med spänning!
Kort-serie modeller är inte svårare än vanliga modeller kan vara, men de innehåller oftast en mängd olika meterial som Resin, ets och vacuumhuvar.
Plus att man ibland får fixa passformen själv.
Men det är väldigt vanebildande att bygga dem, ovanliga flygplan och udda märkningar lockar mest!
Limma Lungt!
Stefan
Har man inte jobb så skaffar man!
Har väntat ända sen du köpte denna, att du skulle börja, så jag följer bygget med spänning!
Kort-serie modeller är inte svårare än vanliga modeller kan vara, men de innehåller oftast en mängd olika meterial som Resin, ets och vacuumhuvar.
Plus att man ibland får fixa passformen själv.
Men det är väldigt vanebildande att bygga dem, ovanliga flygplan och udda märkningar lockar mest!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Phantom2 skrev:Ser bra ut Bosse!
Har man inte jobb så skaffar man!
Har väntat ända sen du köpte denna, att du skulle börja, så jag följer bygget med spänning!
Kort-serie modeller är inte svårare än vanliga modeller kan vara, men de innehåller oftast en mängd olika meterial som Resin, ets och vacuumhuvar.
Plus att man ibland får fixa passformen själv.
Men det är väldigt vanebildande att bygga dem, ovanliga flygplan och udda märkningar lockar mest!
Limma Lungt!
Stefan
Tack Stefan,
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Alla plan jag köpte på kollot kommer nu att komma en efter en.
Det kommer bli en "arabisk-vinter" för mig så att säga.
Su-25:an kommer nog ganska långt bak i kön.
Jag vill köpa på mig lite vapenlast från Aerobonus till den och det får nog vänta tills i vår, ungarna sa något om julklappar...
Och jag håller med om att det är vanebildande och kul.
Det är liksom lite mer byggande än montering av svindyra über-byggsatser.
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Marlin skrev:
Det är liksom lite mer byggande än montering av svindyra über-byggsatser.
/Bosse
Exaktamente, håller med dig till 110%!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Hejsan,
Då är det dags att visa vad jag har hunnit med idag.
Nya brunnar till luftbromsarna.
Dags att ta sig an utblåsen ut med ryggen.
För att inte sabba ramarna valde jag att limma dem på plats först innan jag täljer bort gallret och ersätter det med PE.
Och så var den kirurgin avklarad. För säkerhets skull penslade jag kanterna på ramen med Tenax.
Ett flygplan behöver ju vingar också.
Dessa delar hade väldigt grova infästningar i gjutstammen så jag fick såg loss dem för att inte skada kanterna.
Jag sågade även bort de grövsta inloppen.
Efter ha slipat insidorna på båda vinghalvorna var det bara till att limma ihop allt sammans.
Vinge nr2 kommer i morgon.
/Bosse
Då är det dags att visa vad jag har hunnit med idag.
Nya brunnar till luftbromsarna.
Dags att ta sig an utblåsen ut med ryggen.
För att inte sabba ramarna valde jag att limma dem på plats först innan jag täljer bort gallret och ersätter det med PE.
Och så var den kirurgin avklarad. För säkerhets skull penslade jag kanterna på ramen med Tenax.
Ett flygplan behöver ju vingar också.
Dessa delar hade väldigt grova infästningar i gjutstammen så jag fick såg loss dem för att inte skada kanterna.
Jag sågade även bort de grövsta inloppen.
Efter ha slipat insidorna på båda vinghalvorna var det bara till att limma ihop allt sammans.
Vinge nr2 kommer i morgon.
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Regnbågsklämmor?
Känns lite som jänkarflotte-pynt mot den grå vingen.
Nåja, det känns tryggt att se arbetet fortskrida så ansvarsfullt.
Känns lite som jänkarflotte-pynt mot den grå vingen.
Nåja, det känns tryggt att se arbetet fortskrida så ansvarsfullt.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Tjusigt knåpat Bosse!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Tjusigt ska bli intressant att se hur du tänker tackla kirurgin på undersidqan av vingroten. Jag gjorde det inte på ett särskilt bra sätt och kommer få spackla massor... Kanske därför som mitt ex ligger och mognar just nu...
linusorn
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Tack mina herrar.
Ja den vingroten går jag och funderar på hur man bäst ska tackla.
Jag tror jag kommer ta mig en den innan jag limmar ihop flygkroppen.
På så sätt kan jag laga från insidan om det skulle behöva.
Vi får se hur det går.
Först måste jag få ihop den andra vingen, utblås och annat skoj.
/Bosse
Ja den vingroten går jag och funderar på hur man bäst ska tackla.
Jag tror jag kommer ta mig en den innan jag limmar ihop flygkroppen.
På så sätt kan jag laga från insidan om det skulle behöva.
Vi får se hur det går.
Först måste jag få ihop den andra vingen, utblås och annat skoj.
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Det var så jag gjorde också, tror det stora problemet var att min såg är för stor. Skulle behöva skaffa en sån där ets-såg som du har, tror jobbet blir betydligt enklare då.
linusorn
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
En JLC-såg är värd sin vikt i guld.
Jag kan inte klara mig utan den idag.
Och bladet verkar hålla rätt länge.
Har inte bytt blad på den sen jag köpte den för ungefär fem år sedan.
/Bosse
Jag kan inte klara mig utan den idag.
Och bladet verkar hålla rätt länge.
Har inte bytt blad på den sen jag köpte den för ungefär fem år sedan.
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Hejsan,
Välkommen till kvällens uppdatering.
Min byggtid reducerades lite idag.
Lill-grabben och jag var och kollade på TinTins äventyr idag.
Helkul film! Den följer albumet rätt bra.
Axel och jag gapskrattade tillsammans på många ställen.
Så på det hela måste jag säga att jag är nöjd.
Så pass nöjd att jag ser fram mot nästa TinTin-film.
Dessutom var det min första 3D-film och jag blev imponerad av effekterna.
Men tillbaka till ämnet.
Efter gårdagen var jag rätt nyfiken på hur vingrots-kirurgin skulle gå.
Så jag kunde inte hålla mig när vi kom hem från filmen.
Detta är vad som ska bort.
BKM-versionen har inte skidorna på landningstället och därför buktar inte hjulluckor och vingroten på den versionen.
Ca en timme senare så ser det ut så här.
Inte speciellt svårt.
Godset är tillräckligt tjock så jag riskerade aldrig att skära igenom.
Det är lite kvar att snygga till men det tar jag när väl vingarna sitter på plats.
Jag använde bara handverktyg till det.
Jag har en dremelkopia, men jag gillar inte att använda den på plast.
Su-7:an är rätt stor!, nästan lika stor som en Phantom.
Vinge två och fenan ligger och torkar till sig.
I morgon får det väl bli lite mer kirurgi, och så måste jag få ihop utblåset.
Dessvärre har utblåset fyra utstötstorn på insidan, nästan lika illa som på Kinetics F-16.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Välkommen till kvällens uppdatering.
Min byggtid reducerades lite idag.
Lill-grabben och jag var och kollade på TinTins äventyr idag.
Helkul film! Den följer albumet rätt bra.
Axel och jag gapskrattade tillsammans på många ställen.
Så på det hela måste jag säga att jag är nöjd.
Så pass nöjd att jag ser fram mot nästa TinTin-film.
Dessutom var det min första 3D-film och jag blev imponerad av effekterna.
Men tillbaka till ämnet.
Efter gårdagen var jag rätt nyfiken på hur vingrots-kirurgin skulle gå.
Så jag kunde inte hålla mig när vi kom hem från filmen.
Detta är vad som ska bort.
BKM-versionen har inte skidorna på landningstället och därför buktar inte hjulluckor och vingroten på den versionen.
Ca en timme senare så ser det ut så här.
Inte speciellt svårt.
Godset är tillräckligt tjock så jag riskerade aldrig att skära igenom.
Det är lite kvar att snygga till men det tar jag när väl vingarna sitter på plats.
Jag använde bara handverktyg till det.
Jag har en dremelkopia, men jag gillar inte att använda den på plast.
Su-7:an är rätt stor!, nästan lika stor som en Phantom.
Vinge två och fenan ligger och torkar till sig.
I morgon får det väl bli lite mer kirurgi, och så måste jag få ihop utblåset.
Dessvärre har utblåset fyra utstötstorn på insidan, nästan lika illa som på Kinetics F-16.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Janne.S skrev:Utmärkt kirurgi
linusorn skrev:Snyggt! Jag måste ordna till min!
Tack mina Herrar.
Jag är rätt nöjd med resultatet.
/Bosse
Marlin
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Mästerkirurgen Bosse i farten igen! Ser snyggt ut!
Det här är vad jag kallar plastikoperationer!
Håkan
Det här är vad jag kallar plastikoperationer!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: EAF Su-7 - Yom Kippur/Ramadan -73
Azgaron skrev:Mästerkirurgen Bosse i farten igen! Ser snyggt ut!
Det här är vad jag kallar plastikoperationer!
Håkan
Tack Håkan
Sånt värmer.
/Bosse
Marlin
Sida 2 av 12 • 1, 2, 3, ... 10, 11, 12
Sida 2 av 12
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet