Har ni några favorit verktyg?
+4
MiniStuff
denstore
Azgaron
Henrik Bergman
8 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Har ni några favorit verktyg?
Hej på er!
Det här är mina favorit verktyg och hjälpmedel när jag bygger.
Micro mesh pads - Perfekta när det gäller att få en bra yta att måla på. Speciellt när man skall måla med Alclad.
Min hemmagjorda "fil" - Som jag har limmat på våtslippapper på. Stommen består av duralaluminium.
Tanläkarverktyg - Perfekt när man skall spackla, limma med Ca, mm.
Miniborren - Klarar man sig inte utan, det finns många hål i en modell som skall borras upp.
Juvelerar lupp - Ett måste, när man har passerat 40 år. Ser det bra ut i luppen, så ser det garanterat bra ut utan.
Propellerjiggen - Även den är hemmagjord av samma duralaluminium som filen. Med den kan jag montera upp till 5-bladiga propellrar med rätt bladvinkel.
Vilka verktyg kan ni inte klara er utan?
/Henrik
Det här är mina favorit verktyg och hjälpmedel när jag bygger.
Micro mesh pads - Perfekta när det gäller att få en bra yta att måla på. Speciellt när man skall måla med Alclad.
Min hemmagjorda "fil" - Som jag har limmat på våtslippapper på. Stommen består av duralaluminium.
Tanläkarverktyg - Perfekt när man skall spackla, limma med Ca, mm.
Miniborren - Klarar man sig inte utan, det finns många hål i en modell som skall borras upp.
Juvelerar lupp - Ett måste, när man har passerat 40 år. Ser det bra ut i luppen, så ser det garanterat bra ut utan.
Propellerjiggen - Även den är hemmagjord av samma duralaluminium som filen. Med den kan jag montera upp till 5-bladiga propellrar med rätt bladvinkel.
Vilka verktyg kan ni inte klara er utan?
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Har ni några favorit verktyg?
Micromeshen och propellerjiggen vore bra verktyg att ha, och kanske även en lupp skulle vara bra att ha vid vissa tillfällen.
Skalpell och nålfilar i olika utföranden är väldigt praktiskt att ha.
Håkan
Skalpell och nålfilar i olika utföranden är väldigt praktiskt att ha.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Nålfilar är mina favoritverktyg. Använder dem mer än kniv och slippapper på en normal modell.
Annars är nog airbrusharna mina favoriter. Det är lite som att när man får dem i handen, så stannar världsproblemen.
Annars är nog airbrusharna mina favoriter. Det är lite som att när man får dem i handen, så stannar världsproblemen.
denstore
favorit och ständig kompanjon är mina Swann Morton Paragon skalpeller, gärna med silikonhandtaget och ett par fina blad till dem, no 11 och no 12 är favoriter
MiniStuff- Vicesheriff
JLCs rakbladssåg är en trogen kamrat:
Vad gjorde jag väl utan den?
Vad gjorde jag väl utan den?
Matt_Public- Master of DNF
MiniStuff skrev:favorit och ständig kompanjon är mina Swann Morton Paragon skalpeller, gärna med silikonhandtaget och ett par fina blad till dem, no 11 och no 12 är favoriter
Jag har alltid haft lite svårt för "riktiga" skalpeller. Det är som att jag undermedvetet inte litar på att bladet skall sitta kvar.
denstore
Mitt favoritverktyg är väl kniven och den dubbelhäftande tejpen (Till att göra egna verktyg!)
Har kikat på såna där micro mesh-dynor, men inte hittat någon som skickar till Sverige. (En massa amerikaner på ebay har sltuat med det av någon anledning)
Var fick du tag på såna Henrik?
Har kikat på såna där micro mesh-dynor, men inte hittat någon som skickar till Sverige. (En massa amerikaner på ebay har sltuat med det av någon anledning)
Jokkocze
Knvien, nålfilarna och airbrushen! Räknas limmet? Blir liksom inget byggt utan det...
linusorn
denstore skrev:MiniStuff skrev:favorit och ständig kompanjon är mina Swann Morton Paragon skalpeller, gärna med silikonhandtaget och ett par fina blad till dem, no 11 och no 12 är favoriter
Jag har alltid haft lite svårt för "riktiga" skalpeller. Det är som att jag undermedvetet inte litar på att bladet skall sitta kvar.
Förstår vad du menar men det gör de
kan gå av nån gång efter att använts länge och brutalt men annars är de pålitliga. Och det är lite känsla att sitta med kirurgiska instrument i handen och karva i kött... nej jag menar plast
MiniStuff- Vicesheriff
Jokkocze skrev:
Jag köpte mina ifrån micro-mark i USA.
Där finns det hur mycket som helst för modellbyggaren, när det gäller verktyg.
Jag har inte haft några som helst problem med den firman.
/Henrik
/Henrik
Henrik Bergman
Ok. Tyvärr verkade de vara lite i dyraste laget. Visst, 9 dollar för plättarna, men sen 18 dollar för den billigaste frakten :/Henrik Bergman skrev:Jokkocze skrev:Var fick du tag på såna Henrik?
/Henrik
Fast har man annat att beställa blir det kanske mer överkomligt! Skulle haft dem i lite grövre format dock, 2500 är ganska fint, skulle vilja ha en nere på 1200 också.
Jokkocze
Liknande ämnen
» Favorit i repris!
» Vad har ni för favorit-färg-blandningar?
» Köptips på verktyg?
» Fotoets verktyg
» Verktyg i skala 1:48
» Vad har ni för favorit-färg-blandningar?
» Köptips på verktyg?
» Fotoets verktyg
» Verktyg i skala 1:48
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|