Sherlock Holmes 90mm vitmetall
+6
Gigabyte
Fisken35
Matt_Public
Marlin
cas
Azgaron
10 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Sherlock Holmes 90mm vitmetall
Eftersom det känns lite lättare att göra misstag på sina egna, än på andras saker, så startar jag upp ett bygge med min Sherlock Holmes figur.
På denna figuren finns bara en underarm och basplattan som ska monteras, vilket gör det lite enklare än den andra figuren.
För att prova på pinningens ädla konst, gjorde jag som Markus beskrev i sin Astaroth-tråd.
Det är inte mycket gods att ta på i underarmen så borren och gembiten gick igenom, men det var lätt åtgärdat.
Armen är här bara provpassad, och det ser ju hyggligt ut. Passningen blev så tajt att armen sitter fast.
Jag tänkte dona lite till innan jag limmar.
När jag rensade figuren från gjutlinjer mm, så upptäckte jag följande "problemområde".
Jag funderar på om jag ska ta fram stora filen och ta bort metallen mellan benen, eller om jag bara ska låta det vara, och måla över.
Fast snyggast är nog om man tar bort det.
Håkan
På denna figuren finns bara en underarm och basplattan som ska monteras, vilket gör det lite enklare än den andra figuren.
För att prova på pinningens ädla konst, gjorde jag som Markus beskrev i sin Astaroth-tråd.
Det är inte mycket gods att ta på i underarmen så borren och gembiten gick igenom, men det var lätt åtgärdat.
Armen är här bara provpassad, och det ser ju hyggligt ut. Passningen blev så tajt att armen sitter fast.
Jag tänkte dona lite till innan jag limmar.
När jag rensade figuren från gjutlinjer mm, så upptäckte jag följande "problemområde".
Jag funderar på om jag ska ta fram stora filen och ta bort metallen mellan benen, eller om jag bara ska låta det vara, och måla över.
Fast snyggast är nog om man tar bort det.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Sherlock Holmes 90mm vitmetall
Undrar ibland om forumet inte uppdaterar nya inlägg som den ska?
Med hjälp borr, såg och filar så togs överflödig metall bort.
Får ta en bild senare och lägga upp.
Håkan
Med hjälp borr, såg och filar så togs överflödig metall bort.
Får ta en bild senare och lägga upp.
Håkan
Härligt!
ser fram emot lite mer bilder!
ser fram emot lite mer bilder!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer!
Ska försöka komma ihåg att ta en bild när jag kommer hem.
Ska spackla och slipa ojämnheterna i metallen så jag kan prima sen.
Håkan
Ska försöka komma ihåg att ta en bild när jag kommer hem.
Ska spackla och slipa ojämnheterna i metallen så jag kan prima sen.
Håkan
Sherlock har fått armen limmad, och en del ojämnheter har blivit spacklade och slipade.
Baksidan
Nästa steg blir troligen att montera honom på basplattan, och sen göra klart för primer.
Håkan
Baksidan
Nästa steg blir troligen att montera honom på basplattan, och sen göra klart för primer.
Håkan
Snyggt jobbat Håkan.
Det ser mycket bättre ut när du fick bort överskottsmaterialet mellan (resten av meningen låter jag vara osagd. )
/Bosse
Det ser mycket bättre ut när du fick bort överskottsmaterialet mellan (resten av meningen låter jag vara osagd. )
/Bosse
Marlin
Tack Bosse!
Jo, jag tycker också att det blev bättre så. Slipper ju måla mellanrum på det viset!
Håkan
Jo, jag tycker också att det blev bättre så. Slipper ju måla mellanrum på det viset!
Håkan
Sådär ja!
Kommer man att kunna detaljskåda rockens fibrer genom förstoringsglaset?
Kommer man att kunna detaljskåda rockens fibrer genom förstoringsglaset?
Matt_Public- Master of DNF
Hehe, ja det hade varit en kul detalj! och lite utmaning att måla!
Håkan
Håkan
Nästa steg som jag tänker ta med Sherlock är att sätta fast honom på plattan, och att inte ha redan förmärkta ställen att borra på är något som ställer till det för oss tvillingar och andra med beslutsångest!
Nåväl, nåt sånt här hade jag nog tänkt mig.
Och efter att ha kletat lite färg på tapparna och tryckt mot plattan blev markeringen så här.
Tror att en placering något bakom centrum kan bli rätt bra. Så om ingen invänder sätter jag igång och borrar.
Ska bara se om jag kan hitta ett passande borr.
Håkan
Nåväl, nåt sånt här hade jag nog tänkt mig.
Och efter att ha kletat lite färg på tapparna och tryckt mot plattan blev markeringen så här.
Tror att en placering något bakom centrum kan bli rätt bra. Så om ingen invänder sätter jag igång och borrar.
Ska bara se om jag kan hitta ett passande borr.
Håkan
Så skulle jag också ha placerat honom.
Ska något objekt från ett komplicerat fall finnas med på plattan?
Ska något objekt från ett komplicerat fall finnas med på plattan?
Tack Mattias!
Hade kanske varit intressant att göra något mer än att bara ha plattan som den är. Får ta och fundera på det.
Håkan
Hade kanske varit intressant att göra något mer än att bara ha plattan som den är. Får ta och fundera på det.
Håkan
Efter en del borrande och filande, så har Sherlock äntligen kommit på plats.
Nu ska han snart primas och kollas för eventuella missar, innan jag börjar måla.
Håkan
Nu ska han snart primas och kollas för eventuella missar, innan jag börjar måla.
Håkan
Robert Patrik som Sherlock Holmes?
Har du putsat en gode morfinisten med svinto?
Han glänser ju nåt alldeles!
Supersnyggt
Har du putsat en gode morfinisten med svinto?
Han glänser ju nåt alldeles!
Supersnyggt
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar!
Jo, den blev rätt blank efter att jag gått över den med 400 våtslip.
Hade jag kunnat, kanske jag skulle målat honom etappvis nerifrån och upp, T1000 style.
Håkan
Jo, den blev rätt blank efter att jag gått över den med 400 våtslip.
Hade jag kunnat, kanske jag skulle målat honom etappvis nerifrån och upp, T1000 style.
Håkan
Vill mena det! Skulle lätt kunna tas för andra pris i en Kalle Blomkvist-turnering.Azgaron skrev:Jo, den blev rätt blank efter att jag gått över den med 400 våtslip.
Hehe, jo kanske det! Tur man är gammal nog för att veta vem du menar!
Håkan
Håkan
Terminerade Terminatorlooken med en skvätt Hu64 som fick tjänstgöra som primer i brist på bättre.
Så Sherlock känner sig lite grå matt just nu, men det ska snart förbättras så fort jag synat honom i sömmarna!
Håkan
Så Sherlock känner sig lite grå matt just nu, men det ska snart förbättras så fort jag synat honom i sömmarna!
Håkan
Fasen så dramatisk han blev i skenet från gatlyktan.
Allt som saknas är lite London-dimma från sprutboxen.
Vadan den avsågade bowlingkäglan, förresten? Är det en ledtråd?
Allt som saknas är lite London-dimma från sprutboxen.
Vadan den avsågade bowlingkäglan, förresten? Är det en ledtråd?
Tack!
Jo, det blev ju en rätt effektfull bild Om jag bara visste hur jag gjort skulle jag försöka ta nåt liknande när han är färdigmålad.
Har faktiskt inte tänkt på lampfotens likhet med en kägla förrän nu när dui påpekar det!
Jag hade först tänkt måla Sherlock i enhetlig grå rock och "hjortförföljare", samt mörka/svarta byxor och svarta skor med grå damasker, men bara för att utmana mig själv lite tänkte jag försöka måla rocken och hatten i rutigt tweedmönster.
Blir det inte bra, får han bli klädsamt grå istället!
Håkan
Jo, det blev ju en rätt effektfull bild Om jag bara visste hur jag gjort skulle jag försöka ta nåt liknande när han är färdigmålad.
Har faktiskt inte tänkt på lampfotens likhet med en kägla förrän nu när dui påpekar det!
Jag hade först tänkt måla Sherlock i enhetlig grå rock och "hjortförföljare", samt mörka/svarta byxor och svarta skor med grå damasker, men bara för att utmana mig själv lite tänkte jag försöka måla rocken och hatten i rutigt tweedmönster.
Blir det inte bra, får han bli klädsamt grå istället!
Håkan
Ser fint ut Håkan ,,blir kul att få se den gode Holmes med mera färger på !
Hans ärkefiende Professor Moriarty skulle åxå vara kul att få se stånde på modellhyllan och holmes ständige vapendragare Watson får väl inte glömmas !
Hans ärkefiende Professor Moriarty skulle åxå vara kul att få se stånde på modellhyllan och holmes ständige vapendragare Watson får väl inte glömmas !
Gigabyte
Tack Kent!
Jo, Moriarty hade varit kul, liksom även Watson. Den sistnämnda kanske är i antågande snart.
Nu när jag fått hem färger mm från Ministuff, finns det i princip inga fler ursäkter som hindrar mig från att fortsätta.
Håkan
Jo, Moriarty hade varit kul, liksom även Watson. Den sistnämnda kanske är i antågande snart.
Nu när jag fått hem färger mm från Ministuff, finns det i princip inga fler ursäkter som hindrar mig från att fortsätta.
Håkan
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Svensk underrättelseofficer 90mm
» 2st Livdrabanter i 90mm vitmetall
» Dr Watson - 90mm vitmetall
» Marscherande livdrabant i 90mm vitmetall
» Regalskeppet Vasa i vitmetall
» 2st Livdrabanter i 90mm vitmetall
» Dr Watson - 90mm vitmetall
» Marscherande livdrabant i 90mm vitmetall