IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fiffiga Verktyg

+2
Janne.S
Stefan E
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty Fiffiga Verktyg

Inlägg av Stefan E mån dec 29 2008, 22:39

Hejsan!

Det här kommer att handla om, kanske inte direkt fiffiga verktyg, utan mera om var man kan hitta bra o billiga verktyg för modellbygge där man kanske inte väntar sig det.

Vi börjar på Damernas avdelning i det stora varuhuset.

Nagelfilar är ju helt suveräna och finns i olika grader, jag har hittat medium (röda) och lite grövre (svarta).
Finns i 10-pack för ca 12:-, en fil räcker länge och man kan klippa den till den form man behöver.

Fiffiga Verktyg 018

En nagelpolerare med tre eller fyra olika grader är perfekt till att slipa bort gjutsömmar och sedan polera upp huvar med (ca25:-).

Fiffiga Verktyg 020

Tops är ju bra till allt möjligt,;

Fiffiga Verktyg 021

Nu tar vi en sväng in på tandvårdsavdelningen!

Här hittar man den här lilla fiffiga tandtrådshållaren med tandtråd, 75st för 15:-!

Fiffiga Verktyg 023

Perfekt att rengöra "kryss-spåren" i färg-sprutans munstycke!

Fiffiga Verktyg 022

Sedan tar vi en sväng till Apoteket.

I tandvårdsavdelningen här hittar man små mellanrumstandborstar, de ser ut som små piprensare, finns i flera diametrar från 1 till 5mm.
Har tyvärr ingen bild på dem!

Detta är inget Apoteket skyltar med, men det går bra att beställa om man pratar vänligt med personalen och förklarar vad man skall ha dem till!
Det är kirurgiska engångsskalpeller, och de här knivarna är EXTREMT VASSA med mycket tunna blad.
Bladen kommer i olika former och har samma nummer som på modell-skalpeller!

Fiffiga Verktyg 049

Fiffiga Verktyg 048

Skalpellerna säljs i 10-pack för ca 75:-/paketet.
De räcker länge om man är försiktig och inte tar i för hårt.
Finns inget bättre än dessa då man skall maskera huvar, skära ut dekaler, skära av smådelar från gjutramarna etc.

Dessutom är de små plast-trågen de är förpackade i perfekta att blanda färg och washer i.

Nästa verktyg sänder nog kalla kårar längs ryggraden på de flesta (gäller definitivt mig!)!

Fiffiga Verktyg 024

De finns (vad jag vet) inte att köpa.
Jag frågade snällt min tandläkare om jag kunde få en sådan här "petmoj" som hon ändå skulle slänga.
Efter att ha förklarat att jag byggde modeller och att ett sådant här verktyg skulle vara bra till byggandet så skrattade hon och gav mig två stycken!
Helt suveräna att fiska ut maskering eller papper från små och trånga utrymmen, hakarna kan också användas för att rista eller rensa panellinjer.

Fiffiga Verktyg 025

Fiffiga Verktyg 026

Nu har hon lovat att samla lite uttjänta borrar åt mig också!

Ungarna får guldstjärnor när de varit duktiga hos tandläkaren, jag får verktyg! Very Happy

Man kan hitta användbara verktyg för vår hobby på många oväntade ställen, bara fantasin sätter gränserna!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty Sv: Fiffiga Verktyg

Inlägg av Janne.S tis dec 30 2008, 00:14

Borta är de dagar när man fick en lite plastleksak eller en klubba av tandläkare.....nu ber man om sonden de just knackat loss ens tandsten med:P


Lysande och insiktsfullt !!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty Sv: Fiffiga Verktyg

Inlägg av bjork_larsson tis dec 30 2008, 23:19

Ang. de där tandläkarmojsen så kan jag nämna att det faktiskt finns liknande saker hos Biltema, säkert Jula eller liknande med! Dom har nr.19-729 och heter Avlödning-/ reperationsverktyg. Jag vet att det finns andra liknande okså som jag sett. Har funderat över att köpa in ett paket men det har som aldrig blivit av! Mad

Gott litet repotage though!

Kan passa på att tipsa om ett polishmedel som heter SC Johnson (tror jag att det va!) Crille och Janne har nämt detta för mig och jag va tvungen att testa det nu när jag ordnade lite med den dumma klarlacken till belugan. Jag måste säga att det blev riktigt bra!

Johan, om du läser detta kan jag säga att bilder med mera skickas i morgon. Ang. dekalerna!

Gott nytt år på er allesammans!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty Sv: Fiffiga Verktyg

Inlägg av johan r tis dec 30 2008, 23:22

Himla trevlig artikel Phantom. Precis vad jag hade velat läsa om jag skulle börja med modellbygge. Billiga och bra verktyg för modellbygge.

@Terje. Ser fram emot mailet

För övrigt, Gott nytt År på er!

//Johan


Senast ändrad av Johan R den tis jan 06 2009, 04:43, ändrad totalt 1 gång
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty Kanonartikel...det är payback time hos tanläkaren...

Inlägg av merlin1953packard ons dec 31 2008, 03:48

Haha! Tandtrådsgaffeln finns med massor av hemma som min sambo handlat! Nu vet jag ett användningsområde till! Också jag skall fjäska lite med min tandläkare nästa gång jag är där för kontroll. Har haft samma i över 20 år, så det är väl dags för lite "rabatt". Tack för en lysande men också rolig artikel. En fråga när vi ändå är inne på apotek och tandläkare. Jag tänker då på sprutspetsar som ofta har en fördelaktig skalastorlek för applikation av kulsprutor och automatkanoner (och slippa dyra eftermarknadsdito), typ Fw154, där de sitter på respektive sidor om cockpit. Hur kan man få tag i sprutspetsar utan att bli betraktad som potentiell heorinmissbrukare? Går det att beställa ungefär som skalpellerna (megabra tips förresten!!!)? Kanske någon vet bland forumets ädla styrenryttare?/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty Sv: Fiffiga Verktyg

Inlägg av Stefan E ons dec 31 2008, 12:46

Hejsan!

Kanyler o sprutor är det tyvärr tvärstopp för utan recept från läkare (jag har försökt!)! No

Annars vore tex sprutor för diabetiker perfekta för en mängd användningsområden inom modellandet!

Jag har också försökt att få tag i kirurgisk suturtråd som kommer i raka längder, förpackade i rör.
Inte ens min kompis som ÄR läkare (men inte kirurg) kunde få tag i dem!

Men här kommer ett par tips till som jag glömde;

På Apoteket kan man beställa etyl-acetat som är ett suveränt lim för styrenplast!
Inte alla Apotek vill sälja detta så man får kanske försöka på ett par ställen.
Medlet säljs i literförpackningar för någon hundring, och en flaska räcker åratal.

Hos sybehörsaffären kan man få tag i "Osynlig elastisk tråd" av märket Gold-Zack, perfekt för riggning av bi-plan o fartyg, antenntrådar och annat.
En 200meters rulle kostar 40:-, har haft min i ett par år nu och det syns knappt att jag använt något!

I det stora varuhuset kan man hitta Johnsons (Akryl-)Golvpolish (för plastgolv) i en-liters flaskor!
Om man doppar en slipad o polerad huv i detta medel så blir den gnistrande klar!
En annan mycket positiv bi-effekt är att huven kan limmas med CA-lim eftersom polishen inte reagerar på lim-ångorna, ingen "mjölk"-effekt alltså!

Vill någon ha artikelnummer på några av Apotekets varor går det bra att skicka ett personligt meddelande.

Har någon ett bra tips, så fyll på tråden bara!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty Sv: Fiffiga Verktyg

Inlägg av Janne.S ons dec 31 2008, 13:15

Sköljsprutor får man köpa utan recept, d.v.s. de har inga kanyler! Finns på apoteket för en 8 kr styck! Medicinkoppar är också något som är bra att införskaffa där när man ändå är i farten!

De brukar fråga vad man ska ha det till men när man säger "dosera färg" så lugnar dom sig:P
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty Sv: Fiffiga Verktyg

Inlägg av Azgaron ons dec 31 2008, 16:54

Oj här haglar tipsen med bra grejor/produkter till modellbyggandet! Jag har nog inte använt hushållsgrejor så mycket som jag gör nu! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty suveräna tips!!!

Inlägg av merlin1953packard tor jan 01 2009, 23:04

Phantom2 skrev:Hejsan!

Kanyler o sprutor är det tyvärr tvärstopp för utan recept från läkare (jag har försökt!)! No

Annars vore tex sprutor för diabetiker perfekta för en mängd användningsområden inom modellandet!

Jag har också försökt att få tag i kirurgisk suturtråd som kommer i raka längder, förpackade i rör.
Inte ens min kompis som ÄR läkare (men inte kirurg) kunde få tag i dem!

Men här kommer ett par tips till som jag glömde;

På Apoteket kan man beställa etyl-acetat som är ett suveränt lim för styrenplast!
Inte alla Apotek vill sälja detta så man får kanske försöka på ett par ställen.
Medlet säljs i literförpackningar för någon hundring, och en flaska räcker åratal.

Hos sybehörsaffären kan man få tag i "Osynlig elastisk tråd" av märket Gold-Zack, perfekt för riggning av bi-plan o fartyg, antenntrådar och annat.
En 200meters rulle kostar 40:-, har haft min i ett par år nu och det syns knappt att jag använt något!

I det stora varuhuset kan man hitta Johnsons (Akryl-)Golvpolish (för plastgolv) i en-liters flaskor!
Om man doppar en slipad o polerad huv i detta medel så blir den gnistrande klar!
En annan mycket positiv bi-effekt är att huven kan limmas med CA-lim eftersom polishen inte reagerar på lim-ångorna, ingen "mjölk"-effekt alltså!

Vill någon ha artikelnummer på några av Apotekets varor går det bra att skicka ett personligt meddelande.

Har någon ett bra tips, så fyll på tråden bara!

Limma Lungt!

Stefan

Tack, Stefan för de suveräna tipsen; speciellt om den osynliga tråden och etylacetatet. Även det där med CA-lim - just att det inte ger dimma på huven - om huven behandlats med future-liknande vaxer eller golvpolish. När det gäller riggning har jag försökt med mycket tunn koppartråd från gamla reläspolar. Är lite bökigt men funkade till slut på min Supermarine S6B. Annars - eftersom jag gillar sportfiske - har jag garderat mig med en liten rulle 0.10-lina, som jag åtminstone tror går att använda. Har ett par av Rodens utgåvor av Felixstowe F.2A (late & early version) som har hur mycket riggning som helst. Dessa kommer verkligen att kräva ett omfattande (och förmodligen tidsödande) arbete. Överhuvudtaget när det gäller WWI, krävs det mycket riggning bland nästan samtliga flygplanstyper, förutom några få som t ex Roland CII och Junkers D1. Som sagt, stort tack!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Fiffiga Verktyg Empty Sv: Fiffiga Verktyg

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet