Chuchill Mk.III, AFV Club 1/35
+12
Hayabusa
T-34
Fisken35
Caverö
Marlin
Matt_Public
cas
Janne.S
Azgaron
Viggen
MiniStuff
Stefan E
16 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Chuchill Mk.III, AFV Club 1/35
Hejsan!
Bygget av Churchill-vagnen rullar framåt, plåt för plåt monterar man ihop skrovet.
Fina små handtag på luckorna, inget ets!
Avgasrör och verktyg.
Mera lådor och detaljer i fronten.
Nu börjar vi med tornet och den svarvade aluminiumpipant.
Periskopen på tornet ser ut som grodögon!
Snart nästan färdigt!
Kunde inte låta bli en snabb torrpassning, måste få se hur den ser ut.
Jag tänker som sagt göra en vagn från ökenkriget i NordAfrika, är det någon som vet hur de var målade?
På locket till lådan ser man att den är camouflerad i sand över den vanliga gröna, men det finns inget i lådan som visar mönstret?
Är det någon som vet hur detta målnings- schemat såg ut?
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Bygget av Churchill-vagnen rullar framåt, plåt för plåt monterar man ihop skrovet.
Fina små handtag på luckorna, inget ets!
Avgasrör och verktyg.
Mera lådor och detaljer i fronten.
Nu börjar vi med tornet och den svarvade aluminiumpipant.
Periskopen på tornet ser ut som grodögon!
Snart nästan färdigt!
Kunde inte låta bli en snabb torrpassning, måste få se hur den ser ut.
Jag tänker som sagt göra en vagn från ökenkriget i NordAfrika, är det någon som vet hur de var målade?
På locket till lådan ser man att den är camouflerad i sand över den vanliga gröna, men det finns inget i lådan som visar mönstret?
Är det någon som vet hur detta målnings- schemat såg ut?
Kommer mera snart….
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Visst finns camo-mönstret med i byggbeskrivningen?
Alternativ A: British Army "Kingforce", El Alamein, Oct. 1942
Har bara sett ett enda foto av dessa "Kingforce" Churchills, det visar vagnens vänstra sida. Dock väldigt tydligt foto på en ren vagn dvs camot syns bra. Stämmer bra överens med målningsförslaget i AFV´s beskrivning. Vagnen har # T68186 R
Britterna skickade 6 st Churchills till västra Sahara för utvärdering. De levererades sannolikt målade i "Brown SCC No 2" och fick ljusare fält påmålade på plats i Afrika. Dessa ljusa fält gjordes troligen i "Light Stone" eller "Portland Stone"
Brown SCC No 2:
5pts XF68 + 4pts XF3 + 1pt XF1. The result is just a fraction strong on the red so go careful and do not overdo the black as even a slight touch too much darkens the result a great deal. Should be OK with some medium grey added for scale effect.
BS 64 Portland Stone:
6 pts XF2 + 1 pt XF3 + 1 pt XF57. It could stand a fraction more XF2 and perhaps a fraction less XF57 but if I tweaked it then the proportions of the other colours would be really silly.
BS 61 Light Stone as used from 1940 till 1943.
7 pts XF2 + 2 pts XF59 + 2 pts XF3. The result may shock some modellers but it is just slightly lighter than my 1930 sample, certainly near enough. Light Stone 61 is yellow. The railways colour is buff, it was BS.58 Light Buff or Deep Cream 53 used as an interior colours and Humbrol used to have buff in their railways colour range eons ago, like pre-authentics. Some military modellers used it on desert vehicles back then.
Färgmixerna är grundade på Tamiyafärger, som du säkert förstår av beteckningarna. Det är Mike Starmer som tagit fram dessa. Mike har forskat en hel del kring kulörer & camo när det gäller brittiska vagnar under WWII.
Har bara sett ett enda foto av dessa "Kingforce" Churchills, det visar vagnens vänstra sida. Dock väldigt tydligt foto på en ren vagn dvs camot syns bra. Stämmer bra överens med målningsförslaget i AFV´s beskrivning. Vagnen har # T68186 R
Britterna skickade 6 st Churchills till västra Sahara för utvärdering. De levererades sannolikt målade i "Brown SCC No 2" och fick ljusare fält påmålade på plats i Afrika. Dessa ljusa fält gjordes troligen i "Light Stone" eller "Portland Stone"
Brown SCC No 2:
5pts XF68 + 4pts XF3 + 1pt XF1. The result is just a fraction strong on the red so go careful and do not overdo the black as even a slight touch too much darkens the result a great deal. Should be OK with some medium grey added for scale effect.
BS 64 Portland Stone:
6 pts XF2 + 1 pt XF3 + 1 pt XF57. It could stand a fraction more XF2 and perhaps a fraction less XF57 but if I tweaked it then the proportions of the other colours would be really silly.
7 pts XF2 + 2 pts XF59 + 2 pts XF3. The result may shock some modellers but it is just slightly lighter than my 1930 sample, certainly near enough. Light Stone 61 is yellow. The railways colour is buff, it was BS.58 Light Buff or Deep Cream 53 used as an interior colours and Humbrol used to have buff in their railways colour range eons ago, like pre-authentics. Some military modellers used it on desert vehicles back then.
Färgmixerna är grundade på Tamiyafärger, som du säkert förstår av beteckningarna. Det är Mike Starmer som tagit fram dessa. Mike har forskat en hel del kring kulörer & camo när det gäller brittiska vagnar under WWII.
Hayabusa
Fin modell är det helt klart!
AFV verkar ha koll på hur man gjuter saker
AFV verkar ha koll på hur man gjuter saker
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hayabusa skrev:Visst finns camo-mönstret med i byggbeskrivningen?
Brown SCC No 2:
BS 64 Portland Stone:
Tack för färgerna!
Jag använder Enamels, men du har visat vilka färger jag skall ha!
Visst det FINNS en liten, dålig färgritning där man knappt ser skillnaden mellan de båda färgerna, och på ovansidan får man gissa själv.
Men det närmar sig färg!
Stefan
@Stefan E - kolla här t ex, det bör vara till god hjälp:
http://www.creativecrash.com/3d-model/churchill-mk-iii-kingforce
http://www.creativecrash.com/3d-model/churchill-mk-iii-kingforce
Hayabusa
Den var ju perfekt, det var precis det cammot jag var ute efter!
Stort Tack!
Stefan
Stort Tack!
Stefan
Hejsan!
Bordläggningen nästan klar på ler-kravlaren…
Måste säga att jag är mycket imponerad av passformen i AFV´s byggsatser!
Nu ser det ju ut som en dinosaurie, ursäkta, en Churchill!
Bygget är komplett, färgläggning härnäst!
En fråga till pansarfolket; kan man använda Humbrols163 Dark Green även till Pansar?
Om inte, vilken Humbrol nyans (nummer) kommer närmast?
Buff har jag en burk från WEM, så där är färgfrågan löst.
Till sprutboxen….
Limma Lugnt!
Stefan
Bordläggningen nästan klar på ler-kravlaren…
Måste säga att jag är mycket imponerad av passformen i AFV´s byggsatser!
Nu ser det ju ut som en dinosaurie, ursäkta, en Churchill!
Bygget är komplett, färgläggning härnäst!
En fråga till pansarfolket; kan man använda Humbrols163 Dark Green även till Pansar?
Om inte, vilken Humbrol nyans (nummer) kommer närmast?
Buff har jag en burk från WEM, så där är färgfrågan löst.
Till sprutboxen….
Limma Lugnt!
Stefan
Gott jobbat Stefan! Tror det borde funka fint med den färgen.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack, Matt & Håkan!
Ja, då kör jag på Hu163 Dark Green!
I morron flyr jag ner i min svalka källare!
Stefan
Ja, då kör jag på Hu163 Dark Green!
I morron flyr jag ner i min svalka källare!
Stefan
Mmmm, det ser härligt britt-fult ut!
Gött kämpat Stefan!
Gött kämpat Stefan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hejsan!
Färg har kommit på, närmare bestämt mörkt grön.
Hade ingen aning om vilken grön det skulle vara så jag tog Humbrol 163, visserligen en flygfärg, men den är GRÖN!
Det var ju meningen att den här vagnen skulle bli öken kamouflerad…
...men när jag fått på den mörkt gröna färgen så såg den precis ut som jag alltid tänkt mig Churchill-vagnen, som ett stort, elakt och brutalt förhistoriskt monster!
Så den fick bli enkelt grön…
Klarlack och väldigt få, men ganska hårda o motsträviga dekaler, lite som gamla Academy.
Men det gick att få dit dem med massor av Microsol!
Det blev ”Cyclops” istället;
Banden monterades på och Churchill-vagnen är klar!
Limma Lugnt!
Stefan
Färg har kommit på, närmare bestämt mörkt grön.
Hade ingen aning om vilken grön det skulle vara så jag tog Humbrol 163, visserligen en flygfärg, men den är GRÖN!
Det var ju meningen att den här vagnen skulle bli öken kamouflerad…
...men när jag fått på den mörkt gröna färgen så såg den precis ut som jag alltid tänkt mig Churchill-vagnen, som ett stort, elakt och brutalt förhistoriskt monster!
Så den fick bli enkelt grön…
Klarlack och väldigt få, men ganska hårda o motsträviga dekaler, lite som gamla Academy.
Men det gick att få dit dem med massor av Microsol!
Det blev ”Cyclops” istället;
Banden monterades på och Churchill-vagnen är klar!
Limma Lugnt!
Stefan
Tjusig skrammelvang den där!
Gött målat och märkt!
Gött målat och märkt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Grönt är skönt! Blev ju nice sådär! Bra jobbat Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Inser att tråden har några på nacken. Men riktigt snyggt! Blir inspirerad.
Noobson
Tack ska du ha!
Kul när gamla modeller ploppar upp!
Det jag minns av bygget är att det var ett stressfritt bygge med en otroligt bra passform och att det var ett jäkla fippel att få ihop den fungerande fjädringen.
Churchill-vagnen har en sån där bruxig och industriell känsla som bara Brittiska vagnar har.
Stefan
Kul när gamla modeller ploppar upp!
Det jag minns av bygget är att det var ett stressfritt bygge med en otroligt bra passform och att det var ett jäkla fippel att få ihop den fungerande fjädringen.
Churchill-vagnen har en sån där bruxig och industriell känsla som bara Brittiska vagnar har.
Stefan
Kul! Låter som en trevlig modell. Såg att AFV har en hel uppsättning churchill vagnar, så lär nog bli minst en av dem i framtiden.
Verkligen, de är väldigt speciella och charmiga.
Verkligen, de är väldigt speciella och charmiga.
Noobson
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» F-5F "Sundowners" AFV-Club 1/48
» IRIAF F-5E , AFV Club 1/48
» AFV Club 1/48 Sturmtiger
» IDF Shot Centurion AFV Club 1/35
» IRIAF F-5E Tiger II, AFV Club 1/48
» IRIAF F-5E , AFV Club 1/48
» AFV Club 1/48 Sturmtiger
» IDF Shot Centurion AFV Club 1/35
» IRIAF F-5E Tiger II, AFV Club 1/48