IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

vilka pigment till lera, och annat med

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

vilka pigment till lera, och annat med Empty vilka pigment till lera, och annat med

Inlägg av Krivoshein sön feb 19 2012, 22:55

jag sitter och skall vad det lider smutsa ner min första stridsvagn och funderar kring pigment, går det använda vilka som helst, typ sånt man hittar i färgaffären eller måste det vara något annat?

Krivoshein


Till överst på sidan Gå ner

vilka pigment till lera, och annat med Empty Sv: vilka pigment till lera, och annat med

Inlägg av Janne.S sön feb 19 2012, 23:36

Välkommen till forumet till att börja med Very Happy

Det finns färdig pigment pulver att köpa typ MiG men man kan åxå köpa kritor på kostnärsbutiker och mala ner själv.
Pigment som pigment helt enkelt.... Very Happy

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

vilka pigment till lera, och annat med Empty Sv: vilka pigment till lera, och annat med

Inlägg av cas mån feb 20 2012, 08:03

Välkommen till Forumet Krivo!
Hoppas du trivs!
Pigment är inte min starkaste grej, men där har ju Janne glatt börjat, och jag är säker på att det finns en hel drös med folk som glatt hjälper till!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

vilka pigment till lera, och annat med Empty Sv: vilka pigment till lera, och annat med

Inlägg av MiniStuff mån feb 20 2012, 09:10

Janne.S skrev:Välkommen till forumet till att börja med Very Happy

Det finns färdig pigment pulver att köpa typ MiG men man kan åxå köpa kritor på kostnärsbutiker och mala ner själv.
Pigment som pigment helt enkelt.... Very Happy


Lite som Janne precis säger MEN jag anser nog att inte riktigt "pigment som pigment". Ungefär som med oljefärger så är det skillnad på kvalité på olika pigment, dvs hus finmalda de är etc. Och kör man med kritor, dvs oljekritor el dyl, så innehåller de en del mängd olja (bindemedel) vilket inte färdigmalda pigment innehåller. Det kan vara till nackdel vid användandet.

Vad gäller märken på färdigmalda så rekommenderas väl MIG och AK Interactive, båda framtagna av vädringsmästaren själv Mig Jimenez. Sen finns även en del användbara färger i bulkpack hos närmaste välsorterade konstnärshandlare, typ bruna och svarta, som kan vara bra vid vädring och färgning av större dioramapartier.

fråga på igen om det är något mer du undrar över.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

vilka pigment till lera, och annat med Empty Sv: vilka pigment till lera, och annat med

Inlägg av Hayabusa mån feb 20 2012, 14:23

Får nog stämma in i Markus "Stuffy" åsikt. Själv har jag även använt Vallejos pigmentpulver med gott resultat.

/Stefan
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

vilka pigment till lera, och annat med Empty Sv: vilka pigment till lera, och annat med

Inlägg av Krivoshein tis feb 21 2012, 00:11

Mig är på beställningslistan, synd ingen i sverige verkar ha det i lager, jag har dock Tipsat tåg & hobby i Luleå om det och hoppas dom nappar.
tacker för tipsen, fler frågor kommer nog allt eftersom Smile

Krivoshein


Till överst på sidan Gå ner

vilka pigment till lera, och annat med Empty Sv: vilka pigment till lera, och annat med

Inlägg av Hayabusa tis feb 21 2012, 08:41

@Krivoshein - Jodå, visst finns det svenska handlare som har Mig i lager. T ex www.ministuff.se
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

vilka pigment till lera, och annat med Empty Sv: vilka pigment till lera, och annat med

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet