IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

IPMS och studiecirklar med NBV?

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

IPMS och studiecirklar med NBV? Empty IPMS och studiecirklar med NBV?

Inlägg av wolcker ons feb 22 2012, 11:03

Hej alla!

Jag träffade några av er på februarimötet och det var trevligt. Sedan kom fikat, det var gött, och jag hörde att de kostade lite mer för att kunna betala hyran, så jag kom i barnorna och tänka ekonomiskt.

Jag jobbar på ett studieförbund som heter NBV. NBV står för nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet. Och vi jobbar med studiecirklar mestadels. Jag tänkte att det kanske kunde vara något för IPMS. Först vill jag säga att man inte behöver vara nykterist för att ha studiecirklar med NBV, utan ingen alkohol under cirkelns gång, de stunder man målar.

Om IPMS har några studiecirklar så kan NBV stå för en del av kostnaderna, hemsidan eller lokalkostnader för månadsträffen osv.

Man kan ha studiecirkel på distans. Vilket innebär att det går bra att ha på forumet här, det skulle innebära att de som är aktiva på forumet skapar en eller två studiecirklar, så som sci-fi eller militära flyg, man målar hemma och delar med sig av vad man målar, frågar och har olika lösningar på problem. Att göra saker gemensamt blir ett lärande. Detta görs ju redan på forumet och därför skulle det inte innebära speciellt mycket mer jobb. Det extra jobb som skulle behövas är att skicka mejl till mig med namn och personnr. För några få personer som blir studieledare får en gul närvarolista som man fyller i vilka som varit inne och postat på forumet under en vecka, jag skulle gissa att det är kanske 2-3 personer som behövs plus mig.

Det finns lite regler som är generella. Ett möte på distans borde inte vara längre än en vecka. Minst 3 personer måste delta per möte, minst 3 deltagare i en studiecirkel och en deltagare måste vara med en av de första 3 mötena. Max 12 studietimmar per vecka och grupp, och max 40 veckor (480 studietimmar) per samma grupp och år. En studiecirkel får inte vara sport(tex fotboll), tävling (tex danstävling) eller lek (tex ryskaposten), men målning om modeller är ju inget av dessa.

Vad skulle detta kunna ge ekonomiskt?
15 kr per grupp och studietimme (en studietimme är 45 min).

Jag skall kolla med kollegor om månadsmötena kan räknas som kulturprogram, eftersom det visas upp en massa fina verk varje gång. Det skulle också kunna ge lite ekonomisk ersättning men hur mycket vet jag inte just nu.

Jag skulle vilja ha lite kommentarer vad ni tycker om detta? Det skulle ju kunna göra att IPMS inte behöver ha så stora utgifter för olika saker.

IPMS och studiecirklar med NBV? Logo

Med vänliga hälsningar
Leonard von Wolcker NBV Halland
wolcker
wolcker

Till överst på sidan Gå ner

IPMS och studiecirklar med NBV? Empty Sv: IPMS och studiecirklar med NBV?

Inlägg av johan r ons feb 22 2012, 12:47

Lysande förslag som jag är övertygad om att vi tacksamt tar emot hjälp för att forska vidare i.

mvh
Johan
johan r
johan r

Inlägg av wolcker ons feb 22 2012, 14:18

det är ju en lysande ide att ta upp på ett månadsmöte =) jag var på förra och kommer nog på nästa också ^^
wolcker
wolcker

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet