1971 Plymouth GTX (Revell)
+5
Bryggarn
Jörgen.E
Viggen
Matt_Public
djungelraffel
9 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 1
1971 Plymouth GTX (Revell)
Påbörjat projekt som ät tänkt att bli i så gott som nyskick. Lite körd ska den se ut att vara...
(bakom ligger en lite risigare maskin)
(bakom ligger en lite risigare maskin)
djungelraffel
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
Ser mycket snyggt ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
tack ska ni ha allihopa.
Jag har lackat med Tamaiya-sprayburk och humbrol klarlack. Lite "apelsin" om man tittar nära, men jag är hyfsat nöjd ändå.
Nästa bygge ska jag våtslipa mellan varje lager och försöka få det slätare...
Jag har lackat med Tamaiya-sprayburk och humbrol klarlack. Lite "apelsin" om man tittar nära, men jag är hyfsat nöjd ändå.
Nästa bygge ska jag våtslipa mellan varje lager och försöka få det slätare...
djungelraffel
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
Bare metal appliceringen blev ju dunder!
Synd på taket bara, men det fixar du säkert
Synd på taket bara, men det fixar du säkert
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
Trist att det inte funkade vid rutlisten. Såg ju bra ut annars!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
har ju kikat på youtube på en massa klipp om hur man sätter på bare metal. Det ser ju så lätt ut men kräver övning antar jag. Någon som har några spontana tips?
Använder Hasegava och är inte helt nöjd med klistret, tyker inte det sätter sig så bra. Nån som kör med annat?
Använder Hasegava och är inte helt nöjd med klistret, tyker inte det sätter sig så bra. Nån som kör med annat?
djungelraffel
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
Nu har jag kanske missat vad du pratar om, men Bare Metal är väl självhäftande? (Iaf det jag har liggande..)
Dvs, inget extra klister.
Dvs, inget extra klister.
Jokkocze
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
Nu har jag inte själv använt BMF, men ett trix jag har förstått att bilbyggare använder iaf när det gäller emblem, är att sätta BMF över märket, lackera, och sen gnugga bort färgen på märket så att folien syns.
Jag vet inte om det funkar lika väl på lister.
Håkan
Jag vet inte om det funkar lika väl på lister.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
det lät ju som ett bra knep faktiskt! skulle inte tro att det funkar på listerna, men på emblem kan det nog vara bra.
Hur gnuggas lacken bort tror du?
Hur gnuggas lacken bort tror du?
djungelraffel
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
Jo, men jag menar att klistret på baksidan (det självhäftande) inte verkar fästa så bra.Jokkocze skrev:Nu har jag kanske missat vad du pratar om, men Bare Metal är väl självhäftande? (Iaf det jag har liggande..)
Dvs, inget extra klister.
djungelraffel
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
djungelraffel skrev:det lät ju som ett bra knep faktiskt! skulle inte tro att det funkar på listerna, men på emblem kan det nog vara bra.
Hur gnuggas lacken bort tror du?
Jag tror att man möjligtvis använder tandpetare och/eller tops med aningen lösningsmedel.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
@djungelraffel - Är absolut ingen expert på BMF, använde det för 1:a gången på mitt pågående Datsunbygge. Du skriver att du använder Hasegawa folie, eller? Visste inte att de tillverkade folie, själv använde jag "Bare Metal Foil" till min Datsun. Den "klistriga" sidan är inte speciellt klistrig utan sitter ganska lätt på ytan. Dock gör det att det är betydligt lättare att avlägsna den folie som är överflödig, efter att man skurit. Först & främst gäller det att ytan som ska beläggas är ren & fettfri. När man lagt på folien så gäller det att "massera" in den i alla försänkningar. Jag använde en vanlig tandpetare som jag filat till lite. Att skära folien är det knepiga, jag kände att jag tog i lite för mycket vilket gör att man lätt skär igenom även färgskiktet. Det gör att färg lossnar när man drar bort folien. Tricket är att INTE trycka utan bara låta skalpellen löpa utan extra belastning. Ett helt nytt & vasst skalpellblad är därför väldigt viktigt.
Till nästa bilbygge kommer jag att markera de ytor (typ kromlister) som ska få BMF lite bättre dvs ritsa lite djupare "panellinjer", så att säga.
BMF´a emblem verkar knepigt.
Till nästa bilbygge kommer jag att markera de ytor (typ kromlister) som ska få BMF lite bättre dvs ritsa lite djupare "panellinjer", så att säga.
BMF´a emblem verkar knepigt.
Hayabusa
Sv: 1971 Plymouth GTX (Revell)
tack Hayabusa för tips-och-trixen. Det är nog en bra ide att markera de ställena tydligare innan man lackar. ska göra rent ytorna ordentligt innan nästa försök!
djungelraffel
Liknande ämnen
» 1970 Plymouth Cuda Hemi, 1/25, Revell
» 1970 Plymouth Cuda Hemi, 1/25, Revell –Klar
» AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
» AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
» Datsun Fairlady 240Z `1971 Safari Rally Winner´
» 1970 Plymouth Cuda Hemi, 1/25, Revell –Klar
» AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
» AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
» Datsun Fairlady 240Z `1971 Safari Rally Winner´
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|