Nakajima B5N2 1/48 Hazegawa
+4
T-34
Azgaron
Janne.S
Caverö
8 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Nakajima B5N2 1/48 Hazegawa
Har börjat lite att limma på jobbet, upptäckte att man kan göra en del på lunchrasten, sådant som bara tar tid hemma.
Och det vet väl alla att den är dyrbar och ofta begränsad. Hemma vill man göra det gottiga, måla och limma ihop dom stora bitarna, sånt som syns.
Hej och hå bygg på.
Caverö
Och det vet väl alla att den är dyrbar och ofta begränsad. Hemma vill man göra det gottiga, måla och limma ihop dom stora bitarna, sånt som syns.
Hej och hå bygg på.
Caverö
Caverö
Sv: Nakajima B5N2 1/48 Hazegawa
Kul kärra! Ska bli kul att se!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Har byggt lite på Katen, börjat med cokpiten.
Liten demo på hur jag klurar till en instrumentpanel.
Först sprutar jag med tamiya Nato Black XF-69, så blir den ganska gråsvart och tråkig.
Sedan tar jag och försiktigt med en artistpenna, silver och bara nuddar konturerna vid och i instrumenten.
Då får man en grovmarkering av detaljerna.
Sådäringa ungefär blir bra.
Sedan fyller jag i där det skall vara färg, då utgår jag från ev dekal eller kör på frihand.
Här använder jag vässade trästickor, dom tar inte upp så mycket färg, blir bra kontroll.
Sedan blir det en mörk wash, i det här fallet helsvart. Det lägger man på runt instrumenten och får lite djup.
Nästa steg blir en drybrush med vitt denna gången. Och väldigt försiktigt.
Nu närmar man sig ett avslut som blir lite klar polish i varje instrument, som ett litet glas.
Och så här kan det bli när det är klart, inga problems lätt som en plätt.
Det var allt för denna gången, har inte hunnit så mycket i helgen. Jag var fyra dar i Danmark på jobb, jätteroligt.
Hej och hå bygg på.
Caverö
Liten demo på hur jag klurar till en instrumentpanel.
Först sprutar jag med tamiya Nato Black XF-69, så blir den ganska gråsvart och tråkig.
Sedan tar jag och försiktigt med en artistpenna, silver och bara nuddar konturerna vid och i instrumenten.
Då får man en grovmarkering av detaljerna.
Sådäringa ungefär blir bra.
Sedan fyller jag i där det skall vara färg, då utgår jag från ev dekal eller kör på frihand.
Här använder jag vässade trästickor, dom tar inte upp så mycket färg, blir bra kontroll.
Sedan blir det en mörk wash, i det här fallet helsvart. Det lägger man på runt instrumenten och får lite djup.
Nästa steg blir en drybrush med vitt denna gången. Och väldigt försiktigt.
Nu närmar man sig ett avslut som blir lite klar polish i varje instrument, som ett litet glas.
Och så här kan det bli när det är klart, inga problems lätt som en plätt.
Det var allt för denna gången, har inte hunnit så mycket i helgen. Jag var fyra dar i Danmark på jobb, jätteroligt.
Hej och hå bygg på.
Caverö
Caverö
Tackar det är bara lite synd att det blir lite svårt att se när det sitter i cokpit. Men det är roligt att veta om att det finns därinne.
Hej och hå bygg på
Caverö
Hej och hå bygg på
Caverö
Caverö
Mycket snyggt Caverö! Bra genomgång också! Ska prova den tekniken nån gång!
Håkan
Håkan
Några nya bilder för er att beskåde om ni vill.
Har målat lite på cokpitinredningen. Jag vet inte hur Nakajima cokpit green ser ut så jag blandade lite grönt i Xtracrylix aircraft graygreen.
Det får duga.
Denna lilla stolen skall få ett bälte.
Här har vi Japanese navy aircraft belts WWII, Eduard
En stor liten radio längst bak hos radio/kulsprute opperatör
Och lite ammo till sprutan.
Detta om detta, nu skall jag avslöja mitt hemliga bygge på bildrutan.
Hej och hå bygg på.
caverö
Har målat lite på cokpitinredningen. Jag vet inte hur Nakajima cokpit green ser ut så jag blandade lite grönt i Xtracrylix aircraft graygreen.
Det får duga.
Denna lilla stolen skall få ett bälte.
Här har vi Japanese navy aircraft belts WWII, Eduard
En stor liten radio längst bak hos radio/kulsprute opperatör
Och lite ammo till sprutan.
Detta om detta, nu skall jag avslöja mitt hemliga bygge på bildrutan.
Hej och hå bygg på.
caverö
Caverö
Ser ju bra ut så långt Caverö!
Vet inte ur Nakajiman ska se ut, men annars ska tydligen British interior green ligga ganska nära den japanska färgen!
Håkan
Vet inte ur Nakajiman ska se ut, men annars ska tydligen British interior green ligga ganska nära den japanska färgen!
Håkan
Prydligt o säkert Caverö , blir fint med bältena från ditt Eduard ark som grädde på modell moset
Gigabyte
Hej lite uppdatering. Jag har monterat ihopa det stora och lagt på Japanese navy grey XF12 på en preshade i XF69 Nato black.
Den är inte fullt så skarp som ren svart.
Notera preshaden i svackorna på det dukade skevrodret.
Kroppen är målad med As12 sprayfärg, svårt men jag över lite på detta. Sedan skall det målas över och maskas för slitage i lagom mängd.
Har en Ki-43 Hayabusa som kommer att bli löjlig mycket sliten på den gröna färgen.
OOOOOOps fa....... oxå. När jag hade limmat ihop kroppen och vingar och kände mig nöjd så hittade jag en målad liten instrumentpanel i boxen, hade glömmit den men det gick bra med ett litet ingrepp i nosen och pinsett, häftmassa och en tandpetare så fick jag dit den. PUST
Ja Ja Hej och hå bygg på.
Caverö
Den är inte fullt så skarp som ren svart.
Notera preshaden i svackorna på det dukade skevrodret.
Kroppen är målad med As12 sprayfärg, svårt men jag över lite på detta. Sedan skall det målas över och maskas för slitage i lagom mängd.
Har en Ki-43 Hayabusa som kommer att bli löjlig mycket sliten på den gröna färgen.
OOOOOOps fa....... oxå. När jag hade limmat ihop kroppen och vingar och kände mig nöjd så hittade jag en målad liten instrumentpanel i boxen, hade glömmit den men det gick bra med ett litet ingrepp i nosen och pinsett, häftmassa och en tandpetare så fick jag dit den. PUST
Ja Ja Hej och hå bygg på.
Caverö
Caverö
Hehehhe, aldrig bra å glömma delar
Den ser mumsig ut ska du dutta med maskol eller ska det vara den däringa saltmetoden som du ska anänvda för att få det lite slitet?
Den ser mumsig ut ska du dutta med maskol eller ska det vara den däringa saltmetoden som du ska anänvda för att få det lite slitet?
Janne.S- Moderator
Tack
Tror det blir handkräm, typ ngt såsigt som är lätt att ta bort med tvål och vatten.
Tror det blir handkräm, typ ngt såsigt som är lätt att ta bort med tvål och vatten.
Caverö
Instämmer, snygg preshade Caverö!
Tur att du lyckades få dit den missade delen!
Håkan
Tur att du lyckades få dit den missade delen!
Håkan
Riktikt snyggt, jag förstår nu att som flygplansbyggare måste man vara mer noga än med tanks. Får nog hålla mej till pansar.
Magnus
Magnus
T-34
Några små bilder på målningen så långt.
Här har vi den i stora drag.
Vänster vingrot som ser härligt slitet vädrad ut.
Closeup av samma område. Jag har använt bodylotion, kanske inte den bästa sorten för ändamålet. Jag tror att en lite fastare handkräm hade varit bättre.
Jag tvättade bort allt med ljummet vatten och en kökssvamp med grönt ludd. Fick fram lite snygga effekter vid kanterna med hjälp av extra gnuggande med svampen.
Det om detta. Hej och hå bygg på.
Caverö
Här har vi den i stora drag.
Vänster vingrot som ser härligt slitet vädrad ut.
Closeup av samma område. Jag har använt bodylotion, kanske inte den bästa sorten för ändamålet. Jag tror att en lite fastare handkräm hade varit bättre.
Jag tvättade bort allt med ljummet vatten och en kökssvamp med grönt ludd. Fick fram lite snygga effekter vid kanterna med hjälp av extra gnuggande med svampen.
Det om detta. Hej och hå bygg på.
Caverö
Caverö
Riktigt häftigt. Har du alltså använt nån klenig handkräm som maskering? Undrar om det går att överföra till pansar också att få fram tex. grundfärgen?
Magnus
Magnus
T-34
Klart snyggt Caverö , mycket fint placerade färgsläpp , fint o trovärdig vädring
Gigabyte
Klaffar på.
Closeup av motorn.
En stor fägglad bomb har den fått och egna ben att stå på.
Closeup av motorn.
En stor fägglad bomb har den fått och egna ben att stå på.
Caverö
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» SBD-4 1/48 Hazegawa
» Bf 109 BB 1/48 Hazegawa
» Hazegawa Ki43 1/48
» Hazegawa Ki43 1/48
» Hazegawa Ki43 1/48
» Hazegawa Ki43 1/48