IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bra färg att börja med till min airbrush.

+6
johan r
Matt_Public
Azgaron
Janne.S
MiniStuff
RTJ43
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av RTJ43 lör apr 21 2012, 13:50

Hej.

Jag tänkte höra om vart jag kan hitta bra färg att börja till min modeller då jag ska börja använda airbrush.
Jag tar gärna tips på spackel och andra bra saker att ha med :-)

//Emil
RTJ43
RTJ43


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av MiniStuff lör apr 21 2012, 14:07

Jag tänkte nästan inte svara för att jag känner mig partisk men Vallejo Air och Lifecolor hittar du här: MiniStuff - färger

Mrks

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av Janne.S lör apr 21 2012, 14:24

Välkommen till forumet , Emil Very Happy

Jag har bara bra saker att säga om Lifecolor som jag kör med näst intill uteslutande förutom lite Tamiya färger.

Spackel är en process att hitta det man själv trivs med att använda...jag kör med Tamyia spackel och ibland lite Squadron. Milliput verkar vara en stor favorit ute i byggarvärlden tillsammans med Hagmans Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av Azgaron lör apr 21 2012, 14:57

Välkommen hit Emil!

Humbrol är väl de färger jag hittills har använt mest, då de är lätta att både sprut- och penselmåla. Nackdelen är ju att färger och lösningsmedel luktar en del.

Den senaste tiden har akrylfärger gjort ganska stark inmarsch och där använder jag Agama, Vallejo och den för min del nytillkomna favoriten Lifecolor.

Till figurer har jag sedan tidigare använt mig av Citadel, men även de andra akrylfärgerna samt Tamiya funkar fint.

Hagmans spackel är väl det som går åt mest här, men ibland hade det varit bra med nåt mer flytande.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av Matt_Public lör apr 21 2012, 16:50

Ingen tycks ha nämnt Gunze, akryl när den är som bäst (tycker jag). Spädd med vanlig isopropylalkohol går den som tåget. Tamiya är också skönt. Humbrol är guld om man ids hålla på med terpentin och liknande.

Hagmans spackel är prima liv. Välkommen, förresten. Hoppas att du får det bra här!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av RTJ43 lör apr 21 2012, 18:40

Tackar så mycket för alla svar. Nu får jag bara prova :-) men jag tar gärna mer tips på bra sidor där jag kan hitta saker. Sen vill jag tacka för ett varmt välkomnande på mötet igår.

Emil
RTJ43
RTJ43


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av johan r sön apr 22 2012, 00:51

Hej Emil och välkommen till vår skara.

Alla bra tips får du självklart här på forumet Very Happy

Skämt åsido, fråga på och du får självklart tips från duktiga byggare här på forumet och säkert tips på andra ställen på nätet där du hittar information.

Hoppas att du kommer att bli beroende av forumet och att vi får se och följa dina framsteg med dina projekt.

Kom ihåg att det är viktigare att du har roligt än att det blir bäst. Bra blir det alltid och bättre ju mer du bygger. Och vi andra gillar det mesta!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av cas mån apr 23 2012, 07:18

Hej Emil och välkommen hit!
Som nybörjar-färg är Tamiya mycket svårslagen! Det är akrylfärg, så det luktar inte speciellt illa, och man blir inte av med massa hjärnceller när man sprutar det och den går att späda med vatten om man vill. Dessutom är det en ganska snäll färg, som inte klumpar sig i munstycket och kan spädas kraftigt utan att den blir helt förstörd. Tamaiyas egna thinner är att föredra (X-20 heter den), men även AJax fönsterputs funkar klockrent. Ajaxen kan med fördel användas till spädning och framförallt färgborttagning om och när man gör fel Wink
En liten varning om Ajax: det innehåller ammoniak och beroende på spruta så kan det äta upp emaljen. kör man med en plastpruta från Aztec som jag gjorde i många år så är det inga problem alls What a Face

Ser fram emot dina alster!

//Christer
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av fowi mån apr 23 2012, 09:28

cas skrev:Hej Emil och välkommen hit!
Som nybörjar-färg är Tamiya mycket svårslagen! Det är akrylfärg, så det luktar inte speciellt illa, och man blir inte av med massa hjärnceller när man sprutar det och den går att späda med vatten om man vill. Dessutom är det en ganska snäll färg, som inte klumpar sig i munstycket och kan spädas kraftigt utan att den blir helt förstörd. Tamaiyas egna thinner är att föredra (X-20 heter den), men även AJax fönsterputs funkar klockrent. Ajaxen kan med fördel användas till spädning och framförallt färgborttagning om och när man gör fel Wink
En liten varning om Ajax: det innehåller ammoniak och beroende på spruta så kan det äta upp emaljen. kör man med en plastpruta från Aztec som jag gjorde i många år så är det inga problem alls What a Face

Ser fram emot dina alster!

//Christer

T-röd fungerar också alldeles utmärkt för Tamaiyas akryl vid rengöring och borttagning och skadar ej sprutan, vad jag vet och märkt.
Val av färgfabrikat är lite av religion tror jag, var och en har sina favoriter och hatobjekt.
Jag har personligen problem med Lifecolor och spruta, kloggar gärna sprutan, men som sagt var jag gör säkert fel. Råd! Använd ej T-röd till lifecolor ty då går det åt h-e
Folke
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av Matt_Public mån apr 23 2012, 10:05

fowi skrev: Val av färgfabrikat är lite av religion tror jag, var och en har sina favoriter och hatobjekt.
Jo. Så är det. Denna visdom är tillämpbar på de flesta medel, metoder, tekniker och tillverkare.

Att pröva sig fram är en del av nöjet med den här eländiga hobbyn. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av cas mån apr 23 2012, 10:26

Så sant som det är sagt!
Fast tillsammans är jag rätt säker på att vi kan guida Emil rätt i färgdimmornas förlovade land.

Nu skall vi bara lura dit den där IAF-besatte bankmannen också Wink

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av Matt_Public mån apr 23 2012, 10:32

cas skrev:Nu skall vi bara lura dit den där IAF-besatte bankmannen också. Wink
Så att han kan bräcka oss ännu mer? Jo, tjenare Lill-Babs... Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av Marlin mån apr 23 2012, 12:12

cas skrev:Så sant som det är sagt!
Fast tillsammans är jag rätt säker på att vi kan guida Emil rätt i färgdimmornas förlovade land.

Nu skall vi bara lura dit den där IAF-besatte bankmannen också Wink

Matt_Public skrev:
cas skrev:Nu skall vi bara lura dit den där IAF-besatte bankmannen också. Wink
Så att han kan bräcka oss ännu mer? Jo, tjenare Lill-Babs... Razz

Cool
Lugn bara lugn,
Allt kommer till den som väntar.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av KentaNilsson lör jul 07 2012, 15:52

Jag föredrar Gunze akrylerna...de e lättmålade och späder med det mesta såsom desivon, fönsterputs, ibland aceton utan olja...ha bara inte för högt tryck på kompressorn för det e så fina pigment och de hinner då torka innan de lagt sig och du får "sandpapperyta" (vet av egen erfarenhet) Smile
Samt att de går fin fin att blanda med tamiya akryler.

Jag har ett gäng färger hemma
23kr burken (10ml)

KentaNilsson


Till överst på sidan Gå ner

Bra färg att börja med till min airbrush.  Empty Sv: Bra färg att börja med till min airbrush.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet