F-86F-25 Sabre, HobbyCraft 1/72
+5
Björn Eriksson
Janne.S
cas
Matt_Public
Azgaron
9 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: F-86F-25 Sabre, HobbyCraft 1/72
Hehe, ja det vore ju också en variant!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Dags att plocka fram den här tråden igen, då ett av testobjekten är just den här modellen.
En uppdatering kommer snart då jag ägnat en del av dan åt att maskera små luckor (eller runt dem, för att vara exat) på flygkroppen, och målat den första omgången True Metal.
Bilder kommer inom kort.
Håkan
En uppdatering kommer snart då jag ägnat en del av dan åt att maskera små luckor (eller runt dem, för att vara exat) på flygkroppen, och målat den första omgången True Metal.
Bilder kommer inom kort.
Håkan
Att maskera lite luckor tog sin lilla tid.
Men det var nog värt besväret.
Plåten vid mynningarna och bak vid utblåset blev tydligast, och det var ju tanken.
Klarlack innan dekaler är i princip nästa steg. Funderar lite på om jag ska måla de gula banden eller om jag ska prova med dekalerna.
Kan ju vara lite bökigt att vika dekaler runt fenor och vingar.
Håkan
Men det var nog värt besväret.
Plåten vid mynningarna och bak vid utblåset blev tydligast, och det var ju tanken.
Klarlack innan dekaler är i princip nästa steg. Funderar lite på om jag ska måla de gula banden eller om jag ska prova med dekalerna.
Kan ju vara lite bökigt att vika dekaler runt fenor och vingar.
Håkan
För vad min åsikt nu är värd, så anser jag att fälten borde målas.
Också: stilpoäng för den blanka akterspegeln.
Också: stilpoäng för den blanka akterspegeln.
Matt_Public- Master of DNF
Tack Matt!
Jo, jag tror nog också att det vore det bästa alternativet.
Håkan
Jo, jag tror nog också att det vore det bästa alternativet.
Håkan
Mera maskerande!
och sen lite målande.
Jag hoppas jag fått banden nåt sånär rätt, men det lär jag väl märka när maskeringen åker av.
Gult nästa, sen ska det maskeras för de svarta kanterna.
Jag passade på att maskera så jag kan måla inuti luftbromsarna. Frågan är om det ska vara rött eller grönt.
Jag har sett bilder med rött där och på insidan av luckorna samt hjulluckorna, men sen har jag sett gröna och om jag inte missminner mig aluminium också.
Tycks vara samma problem med denna som alla andra, en hel hoper olika färger i luckor och hjulhus mm beroende på var man tittar och beroende på renovering etc.
Håkan
och sen lite målande.
Jag hoppas jag fått banden nåt sånär rätt, men det lär jag väl märka när maskeringen åker av.
Gult nästa, sen ska det maskeras för de svarta kanterna.
Jag passade på att maskera så jag kan måla inuti luftbromsarna. Frågan är om det ska vara rött eller grönt.
Jag har sett bilder med rött där och på insidan av luckorna samt hjulluckorna, men sen har jag sett gröna och om jag inte missminner mig aluminium också.
Tycks vara samma problem med denna som alla andra, en hel hoper olika färger i luckor och hjulhus mm beroende på var man tittar och beroende på renovering etc.
Håkan
Har också sett foton där de kulörerna förekommer.Azgaron skrev:Jag har sett bilder med rött där och på insidan av luckorna, samt hjulluckorna. Men sen har jag sett gröna och, om jag inte missminner mig, aluminium också.
Det blir ju lätt så om ett intresseområde (för de överdrivet engagerade) sällan fotas i färg av behörigt folk (som har viktigare saker för sig) medan maskinen ännu är operativ. Den massiva osäkerhet som det genererar kan ju emellertid vara befriande. Rött vore ju snyggast mot det gula, mest livfullt också, även om grönt är tråk-troligast (enligt vad jag läst mig till).
Ja, om inte annat lämnar det stort utrymme för konstnärlig frihet.
Funderar på att köra rött i luftbromsarna och grönt i hjulhusen. Kan nog bli bra!
Håkan
Funderar på att köra rött i luftbromsarna och grönt i hjulhusen. Kan nog bli bra!
Håkan
Extra allt! Du borde fira beslutet med pizza.Azgaron skrev:Funderar på att köra rött i luftbromsarna och grönt i hjulhusen. Kan nog bli bra!
Funderar i samma banor som MattP, kanske grönt i själva baljan och rött på insidan av luftbromsen?
Rött är ju en varningsfärg, så insidan på luckan känns troligt.
Stefan
Rött är ju en varningsfärg, så insidan på luckan känns troligt.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Eller så kan du kalla den för FJ-3 Fury, och måla allt rött. Navy-kärror brukar vara röda i diverse öppningar!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Blanda för guds skull inte ihop NAVY med US Air Force!
Stefan
Stefan
Kan ju vara en vettig idé att måla luckornas insida med rött då det som sagt är en varningsfärg.
Får väl försöka att inte blanda ihop flyget med flottan!
Håkan
Får väl försöka att inte blanda ihop flyget med flottan!
Håkan
Fast Sabre-familjen har ett rätt intressant släktträd...Stefan E skrev:Blanda för guds skull inte ihop NAVY med US Air Force!
Stefan
Och med lite god vilja och en såg så kanske man kan kalla en F-86F för en FJ-2...
cas- Vicesheriff
Intressant släktträd!
Råkade ut för en mindre fadäs när jag målade det gula.
Jag målade undersidan som gick hyfsat, och fick för mig att jag skulle köra allt i en go.
Av nån anledning började det bildas pölar på ovansidan, och jag är osäker på varför.
Den vita färgen på ovansidan hade inte fått torka lika länge som den på undersidan, om det nu hade nåt med saken att göra, eller om det var nåt annat som gick fel.
Jag kan inte känna nåt när jag tar på färgen, så kanske räcker det att försiktigt slipa lite och lägga på ny färg.
Håkan
Råkade ut för en mindre fadäs när jag målade det gula.
Jag målade undersidan som gick hyfsat, och fick för mig att jag skulle köra allt i en go.
Av nån anledning började det bildas pölar på ovansidan, och jag är osäker på varför.
Den vita färgen på ovansidan hade inte fått torka lika länge som den på undersidan, om det nu hade nåt med saken att göra, eller om det var nåt annat som gick fel.
Jag kan inte känna nåt när jag tar på färgen, så kanske räcker det att försiktigt slipa lite och lägga på ny färg.
Håkan
Pess!
Har åkt på något liknande (när jag försökt lägga grundfärg, preshade och ytlager i samma veva), om än inte lika intensivt. Lättare polering och nytt ytlager var vägen till seger i det fallet.
Har åkt på något liknande (när jag försökt lägga grundfärg, preshade och ytlager i samma veva), om än inte lika intensivt. Lättare polering och nytt ytlager var vägen till seger i det fallet.
Jo, det är det jag tänker borde räcka för att det ska bli snyggt. Ska prova i alla fall.
Håkan
Håkan
Nu har jag äntligen fått kört ett nytt lager gult, både på över- och undersidan.
Ser rätt ok ut på bilden, men tror att jag ska köra ett lager till.
Bara det inte blir för tjockt här sen.
Håkan
Ser rätt ok ut på bilden, men tror att jag ska köra ett lager till.
Bara det inte blir för tjockt här sen.
Håkan
Tjocklek är ju alltid nåt att hålla uppsikt över...men det verkar helt klart lovande!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Alla bara hackar på Margareta Winberg.cas skrev:Tjocklek är ju alltid nåt att hålla uppsikt över...
Tackar!
Får se hur det ser ut efter att tejpen avlägsnats. Lite till att göra innan dess.
Håkan
Får se hur det ser ut efter att tejpen avlägsnats. Lite till att göra innan dess.
Håkan
Haha!Matt_Public skrev:Alla bara hackar på Margareta Winberg.cas skrev:Tjocklek är ju alltid nåt att hålla uppsikt över...
Det ser bra ut Håkan!
Tobias
Ser mycket bra ut så här långt, Håkan!
Stefan
Stefan
Tack Tobias och Stefan!
Håkan
Håkan