IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rengöring av nål ?

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Rengöring av nål ? Empty Rengöring av nål ?

Inlägg av Martin Bo sön maj 06 2012, 15:31

Hej !
Jag har precis avslutat mitt första airbrushpass med en classe - spruta.
Försökte mig på att "mottla" en bf 108:a fungerade hyfsat men jag spädde förmodligen färgen lite för mycket.
Sprutan är ordentligt genomkörd med t-röd och destillerat vatten, men när jag förde avtryckaren bakåt kändes det som om att den "klibbade" sig loss
från ursprungsläget. Därför tänkte jag att det kanske är nålen som behöver en särskild rengöring?
Hur skall man hantera nålen, vågar man ens titta på den?


Tacksam för tips

Mvh

Martin
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av nål ? Empty Sv: Rengöring av nål ?

Inlägg av T-34 sön maj 06 2012, 15:43

Är inget proffs heller men på Julasprutan jag hade lossade jag bakstycket, lossa på spännmuttern som håller nålen, lossa munstycket i fram och drag därefter ut nålen framåt så slipper du dra in eventuella färgrester genom packningen.
Gör rent nålen med en tops doppad i T-röd, använde tex. en mellanrumsborste till tänderna, doppa den i T-röd och kör in den framifrån ( Embarassed ) för att göra rent läget där nålen ligger. Skruva ihop i motsatt ordning. Klart!
Det är i alla fall mitt sätt.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av nål ? Empty Sv: Rengöring av nål ?

Inlägg av Martin Bo sön maj 06 2012, 15:54

Hej Magnus !
Tack för ditt svar !
Är Jula främre delen av jula sprutan uppdelad i två sektioner ? På min Classe-spruta sitter den inre sektion lite hårdare än den
yttersta. Det är väl bäst att hitta något verktyg som passar.

Mvh

Martin
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av nål ? Empty Sv: Rengöring av nål ?

Inlägg av T-34 sön maj 06 2012, 16:24

Var det inte med nån liten nyckel för att lossa det inre munstycket?
Dra inte åt speciellt hårt, det är så fina gängor som lätt går sönder.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av nål ? Empty Sv: Rengöring av nål ?

Inlägg av Martin Bo sön maj 06 2012, 16:58

Hej !
Jag fick loss det mindre munstycket (konformat) lungt och försiktigt. Frågan är om jag även behöver ta loss även den inre delen som det lilla
munstycket skall sitta på ? Bakom denna del av munstycket sitter det en o-ring (enligt beskrivningen)
Mvh

Martin
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av nål ? Empty Sv: Rengöring av nål ?

Inlägg av Hayabusa mån maj 07 2012, 09:38

@Martin - Förmodligen inte. Kan du visa några bilder på hur AB´n med sina delar ser ut?
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av nål ? Empty Sv: Rengöring av nål ?

Inlägg av Stefan E mån maj 07 2012, 14:40

Hejsan!

Jag brukar skruva av HELA "nosen", dra ut nålen FRAMÅT (då undviker du att få färg i "huset") och separera båda delarna av "nosen".

Sedan sedan brukar jag köra igenom standardförtunning (jag använder "Enamels", typ Humbrol) med en avklippt pipett (både framifrån och bakifrån) på mellandelen.

Främre delen görs ren med tops och tandtråd i spåren, undvik mellanrumsborstarna, de kan skada munstycket!

Själva nålen gör du ren med tops, indränkt i ditt favoritlösningsmedel, sätt tillbaka nålen BAKIFRÅN, EFTER du skruvat på mellandelen av nosen.

Kontrollera att nålen går ända fram, dra tillbaka nålen lite och skruva på sista nosdelen, och skjut fram nålen igen, innan du låser den med den lilla skruven längst bak.

Jag brukar bara använda nyckeln om jag inte får loss "nosen" med handkraft, ALDRIG för att dra dit nosen!

Tro mig, det är MYCKET lätt att dra sönder gängorna!

Jag VET...

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av nål ? Empty Sv: Rengöring av nål ?

Inlägg av Janne.S mån maj 07 2012, 17:11

Phantom2 skrev:Hejsan!

Jag brukar skruva av HELA "nosen", dra ut nålen FRAMÅT (då undviker du att få färg i "huset") och separera båda delarna av "nosen".

Sedan sedan brukar jag köra igenom standardförtunning (jag använder "Enamels", typ Humbrol) med en avklippt pipett (både framifrån och bakifrån) på mellandelen.

Främre delen görs ren med tops och tandtråd i spåren, undvik mellanrumsborstarna, de kan skada munstycket!

Själva nålen gör du ren med tops, indränkt i ditt favoritlösningsmedel, sätt tillbaka nålen BAKIFRÅN, EFTER du skruvat på mellandelen av nosen.

Kontrollera att nålen går ända fram, dra tillbaka nålen lite och skruva på sista nosdelen, och skjut fram nålen igen, innan du låser den med den lilla skruven längst bak.

Jag brukar bara använda nyckeln om jag inte får loss "nosen" med handkraft, ALDRIG för att dra dit nosen!

Tro mig, det är MYCKET lätt att dra sönder gängorna!

Jag VET...

Stefan

Och dyrt ska jag tillägga Razz Särskilt med en Iwata, fråga mig varför jag vet Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av nål ? Empty Sv: Rengöring av nål ?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet